Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Har en del venner som har fått barn i studietiden, og føler for å oppklare visse ting for visse personer her inne:

For det første: Alle som får barn får penger fra skattebetalernes lommer (som noen ynder å kalle det :roll: ). Uansett hvor om man er fattig/rik, har arvet masse/studerer/jobber/etc

For det andre. For de av dere som er så inmari bekymret for samfunnsøkonomien og visse barnefødsler: Barn er en VELDIG GOD investering for "oss skattebetalere". Det er kanskje dette barnet som skal vaske deg i din glattbarberte rumpe når du blir gammel?!

For det tredje: Studenter flest lever av studielån (som betales tilbake dobbelt opp), jeg ser mao ikke hvordan et "studentbarn" kan koste "oss skattebetalere" mer enn et hvilket som helst barn? Faktum er vel heller at mødre som er i jobb får utbetalt lønnen sin (fra "oss skattebetaleres lomme") mens de er hjemme med barnet, mens studenter får en engangsutbetaling (30.000 ?) + noe av studielånet ettergitt.

Tenker noen bare er sjalu fordi andre er glade og gravide, tenker jeg :wink:

Til alle gravide studenter: lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:applaus:

Skrevet

Jeg sier ikke at det er feil av enkeltpersoner å velge graviditet i studieperioden.

Og penger man får av skattesystemet er stort sett penger man "betaler tilbake" gjennom et arbeidsliv uansett om man gjør det før eller etter utbetalingen (og som nevnt her, "betaler" systemet mer der man har vært i jobb før).

Jeg kjenner også studenter som har blitt gravide under studiene - min venninne rakk akkurat hovedoppgaven før vannet gikk :ler: og det gikk helt fint. Og jeg vil også ønske alle gravide studenter (og alle andre gravide) lykke til.

MEN:

Personlig mener jeg det må være bedre (dersom vi snakker om planlagte barn) å ha en trygg og stabil økonomi før man får barn.

Mener også - uten å ha faglig grunnlag for det - at det må være enklere å få jobbet og praktisert sitt fag umiddelbart etter studiene.

Det er ikke feil å få barn i studietiden og jeg mener ikke at noen skal ta abort eller "henge seg" fordi om de blir gravide. Dersom studiene skjer etter at man har etablert seg økonomisk, er det jo ok. Men det er jammen meg tøft nok å etablere seg i dag UTEN barn.... Og sikkert utfordrende nok å få barn når man ER etablert (har ikke forsøkt enda). Om dere skjønner hva jeg mener...

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, jeg skjønner ikke helt hva du mener. Det passer nemlig aldri å "få barn":

Man er for ung

man studerer

man er nyutdannet og bør etablere seg i arbeidslivet

man har dyrt lån på hus/bil og bør vente litt

man er for gammel

man skal gjøre den reisen først

man går fra hverandre

det er for tidlig i det nye forholdet

den nye mannen har 8 barn fra før og vil ikke ha fler

(ja, satt litt på spissen, jeg vet det. En annen ting: Det er ikke gitt at man kan vente til "det perfekte tidspunkt" for så å "få barn"...

Og det rare er: På tross av at det sjeldent passer og at veldig mange barn ikke var planlagt, har jeg enda ikke møtt noen som angrer..

Gjest Embla s
Skrevet

Ja, jeg er gjest. glemt å logge meg inn.

Skrevet

Det kan da være at man har godt etablert økonomi selv om den ene parten studerer.

For min egen del, vi prøver febrilsk å få barn.. Jeg har enda 1 1/2 år igjen av studietiden min. Men jeg MÅ få nå om jeg noen gang skal ha sjanse til å få.

MEN, økonomien vår er veldig god. Med hans lønn og mitt lille studielån sitter vi igjen med mye mer enn mange andre.

Det er ikke den mest gunstige situasjonen for en ALENEMOR å få barn i studietiden, men er man to så kan økonomien være god den

Dessuten, det er vel opp til den enkelte å vurdere om det er en god tid å få barn på eller ikke.

Men det er IKKE opp til oss å dømme noen, eller trekke forhastede konklusjoner UTEN at vi vet noe om hvilke situasjon den enkelte er i. Det er LITT for enkelt å tro, og trekke konklusjoner ut fra hva vi tror her.

Man vet best selv, og bedrevitere som ikke har peiling kan la være å forsure miljøet!

Gjest Embla s
Skrevet
Man vet best selv' date=' og bedrevitere som ikke har peiling kan la være å forsure miljøet![/quote']

:Nikke:

(for ikke å snakke om at det er temmelig utrolig hva enkelte kan få seg til å si til en lykkelig "nygravid" kvinne, :roll: skulle skammet seg lenge og vel..)

Skrevet

Skusla:

Det var jo derfor jeg skrev: "Dersom studiene skjer etter at man har etablert seg økonomisk, er det jo ok."

For å understreke at uttalelsen dreier seg om unge studenter uten økonomisk stabilitet, og i etableringsfasen.

Selvsagt er det opp til den enkelte å vurdere. Mener allikevel at man bør bruke litt tid på å legge forholdene best mulig til rette før man får barn.

Embla S:

Det jeg mente var at det er en utfordring å etablere seg som ung og nyutdannet i dag, og det er (alltid) en utfordring å få barn. Jeg tror derfor det er optimalt å ta en ting av gangen.

Skrevet

For ikke å snakke om DET ja, Embla S...... :roll:

Men det er HELLER ikke alltid at man er helt ung når man studerer........ Mange eldre enn 18-19 åringer også......

Gjest Embla s
Skrevet
Skusla:

Det var jo derfor jeg skrev: "Dersom studiene skjer etter at man har etablert seg økonomisk, er det jo ok."

For å understreke at uttalelsen dreier seg om unge studenter uten økonomisk stabilitet, og i etableringsfasen.

Selvsagt er det opp til den enkelte å vurdere. Mener allikevel at man bør bruke litt tid på å legge forholdene best mulig til rette før man får barn.

Embla S:

Det jeg mente var at det er en utfordring å etablere seg som ung og nyutdannet i dag, og det er (alltid) en utfordring å få barn. Jeg tror derfor det er optimalt å ta en ting av gangen.

Tror ikke du skal vurdere når det er OK for andre (enn deg selv ) å få barn, jeg... Og: hva sier du?! Er det utfordrende å etablere seg som ung og nyutdannet i dag :o og en utfordring å få barn :o

Selvfølgelig er det tøft, det er dyrt å ha barn, dyrt og tidkrevende, og det er sikkert lurt å være passe gammel med strålende økonomi og god tid. Egentlig synd kvinner slutter å være fruktbare så tidlig, jeg vet om mange eldre ektepar som har all tid og penger som trengs, ferdig med utdannelsen er de også :wink:

Gjest Starya
Skrevet

Jeg var ikke engang student da jeg ble gravid, jeg hadde fortsatt status som skoleelev. Nøt jeg godt av andres skattepenger? Javisst. Det var takket være de at jeg kom meg gjennom en god del av min utdannelse, som jeg har ett år igjen på nå. Og når jeg kommer i jobb.. Ja da er det jeg som betaler skatt, blant annet slik at jenter som havner i samme situasjon som meg skal få en reel sjanse til å sikre fremtiden.

Selvsagt hadde det på mange måter vært enklere om jeg ikke hadde fått barn i så ung alder, men det var nå engang slik det ble. Og jeg angrer ikke et sekund.

Skrevet

Tror ikke du skal vurdere når det er OK for andre (enn deg selv ) å få barn, jeg...

Personlig mener jeg det er bedre, skrev jeg... Så da er vi enige da. Dette er altså en generell betraktning fra meg, som jeg ønsket å prøve ut om jeg var alene om å ha. Dersom denne diskusjonen skal komme noen vei (noe det ser ut til at den eg. ikke var ment å gjøre), så må vi glemme enkelttilfellene her på KG og løfte blikket.

Selvfølgelig er det tøft' date=' det er dyrt å ha barn, dyrt og tidkrevende, og det er sikkert lurt å være passe gammel med strålende økonomi og god tid.[/quote']

Ja, jeg tror det er lurt å være passe gammel, noe som jo er individuelt. God tid får man vel aldri - jeg er helt enig i at det sannsynligvis aldri "passer å få barn" dersom man leter etter det optimale tidspunktet. Det er tøffere med etableringen dersom man ikke kan leve på knekkebrød med syltetøy de periodene det er trangt (for å sette det på spissen), og det kan man ikke når man har ansvar for barn.

Dette tror jeg ikke du mener :ler: . Forøvrig har det jo også vært diskusjoner om dette i det siste, når 50-åringer har blitt gravide.

Syns da heller ikke fruktbarhet i seg selv skal være avgjørende for når man får barn - 12-åringer er jo ofte fruktbare - det betyr IKKE at de er modne for å få barn - de ville blitt ødelagt av det. Naturen er merkelig...

Gjest Anonymous
Skrevet

vi som ikke synes det er like stort er faktisk ikke misunnelige for det..

jeg er også student med arbeidende samboer.. og jeg velger å vente med å få barn.. det er noen jeg har VAGT og jeg er følgelig ikke misunnelig på noen som har valgt det alternativet som kom dårligere ut i våre vurderinger

siden jeg har valgt å vente til jeg har fått meg fast jobb.. og har litt mer kontroll på økonomien, vil jeg selvfølgelig stille meg spørrende til hvor lurt det er å få barn på et så tidlig tidspunkt i livet..

men dette er av ren og skjær velvilje.. og ikke rettet mot dem som atl har tatt valget, men mer mot andre som måtte vurdere det samme..

Derfor; Gratulerer Eowyn.. lykke til... (meg jeg synes fortsatt ikke valget er et lurt valg.. og det helt uten å være det spor misunnelig!)

Skrevet

Jeg synes selvfølgelig kvinner må ta sitt eget valg om når de får barn - om de er 20 eller 30. Jeg har lest de ulike trådene og blir overrasket over den krasse språkbruken på begge sider.

Omtalen av Vinga var ikke pen, men jeg synes også at man skal få lov til å spørre om barnefar, hvorvidt dette var planlagt etc uten å bli kallt "misunnelige fluer" og lignende.

Jeg synes begge "sider" kan ha godt av å trekke pusten, lese innlegget sitt en ekstra gang og så kanskje telle til ti - før de sender nye innlegg.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg skjønner at jeg klasifiseres til en "side"og stemples..

det liker jeg ikke..

jeg er ikke på noen "side"

jeg har ikke angrepet noen eller vært respektløs

jeg har bare beskrevet mine tanker og sagt at jeg er uenig i enkelte andres (lettvinte (etter min mening)) konklusjoner

Skrevet

De såkalte "ekspertene" gikk ut i nyhetene å sa at

det beste tidspunkt å få barn på er FØR alt er klart..

Enda mens du holder på å etablere deg, tar utdanning osv..

Skal se om jeg finner noe om det ....

Skrevet
Jeg synes selvfølgelig kvinner må ta sitt eget valg om når de får barn - om de er 20 eller 30. Jeg har lest de ulike trådene og blir overrasket over den krasse språkbruken på begge sider.

Omtalen av Vinga var ikke pen, men jeg synes også at man skal få lov til å spørre om barnefar, hvorvidt dette var planlagt etc uten å bli kallt "misunnelige fluer" og lignende.

Jeg synes begge "sider" kan ha godt av å trekke pusten, lese innlegget sitt en ekstra gang og så kanskje telle til ti - før de sender nye innlegg.

Psssst....ville bare spørre om du leste gjennom den tråden som ble stengt? Da hadde du skjønt hvorfor.... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...