Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2003 #1 Skrevet 25. mars 2003 Lurer på om det er vanlig at hovedretten serveres to ganger? Har hørt at det er vanlig, men der vi skal ha vårt bryllup serveres det kun en gang. Det koster 250,- pr pers i tillegg for servering 2 ganger og det blir ganske mye penger totaltsett. Men ønsker jo så klart at alle gjestene skal bli mette, og ikke vil vi virke gjerrige. Noen synspunkter på dette?
Kaktus Skrevet 25. mars 2003 #2 Skrevet 25. mars 2003 Vi skal bare servere hovedretten en gang. Jeg var i tvil, men toastmasteren vår (som er proff - kokk, har jobbet som hovmester osv.) mente at det ikke var noe behov for to runder med hovedretten. Så får vi heller opplyse om dette, slik at folk forsyner seg med nok mat den første gangen! 10. mai 2003
monja Skrevet 25. mars 2003 #3 Skrevet 25. mars 2003 Vi vurderer også å servere hovedretten bare en gang. Så til oss blir det forrett og 1 x hovedrett før vi hopper rett på kakene. Bare husk å lag nok mat, for folk forsyner seg ulikt - om man ikke serverer tallerkenen ferdig "oppmålt" da.
Pip Skrevet 25. mars 2003 #4 Skrevet 25. mars 2003 Vi skal ha middagen på hotell, og der var det liksom ikke noe spørmsål om dette engang - 2 serveringer skal det være... Men personlig ser jeg ingen problemer med å ha bare 1 servering! Selv er jeg ofte mett etter 1. servering... (Er ikke så mye i sånne flotte selskaper, så jeg tenker liksom ikke over at man skal 'spare seg' litt...) (Men altså - 250 ekstra pr. pers.?? Vi regner med å betale 350-400 pr. pers. for hele sulamitten, vi... (tre retters middag, servering, borddekking, pynting, betjent garderobe, betjening av kakebordet, kaffe....) Er det på et voldomt luksuriøst sted dere skal ha det? Hvis ikke ville jeg sjekka med dem, for det der syns jeg hørtes helt vanvittig ut!)
Leo Skrevet 25. mars 2003 #5 Skrevet 25. mars 2003 Jfr. min utgave av "Den store, kloke boken" (D.v.s. skikk og bruk) skal hovedretten kun serveres en gang dersom det serveres forrett.
Juni-brud Skrevet 25. mars 2003 #6 Skrevet 25. mars 2003 Våres middag blir servert 2 ganger. Vi kunne selv velge det. Syntes det er greit å forsyne seg 2 ganger. Innimellom kommer det jo sanger og taler. Dersom dere velger å servere kun 1 gang bør toastmaster informere om det. Vi var i en festlighet en gang og forsynte oss litt, var dødssultne når det var tid for middag, og trodde det kom til å bli servert en gang til. Men der tok vi feil...
RoadQueen Skrevet 25. mars 2003 #7 Skrevet 25. mars 2003 Jeg har aldri opplevd å få hovedretten servert bare en gang selv om det har vært forrett først. Vi kommer til å servere middagen to ganger - har inntrykk av at det er desidert mest vanlig. Med bare en serverng ville jeg nok ha bedt toastmaster opplyse om dette.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2003 #8 Skrevet 25. mars 2003 Takk for mange bra svar! Bryllupet skal være på Losby Gods i Lørenskog, og det koster ca. 1200,- pr pers som inkluderer tre retters middag, drikke til maten, bordpynt, bryllupskake mm. Har ikke inntrykk av at denne prisen er unormalt høy i forhold til andre steder i Oslo området? Smart med å la toastmaster gi beskjed om at hovedretten kun serveres en gang, vi ender vel opp med den løsningen!
Cilla Skrevet 26. mars 2003 #9 Skrevet 26. mars 2003 Synes 1200 kr var ganske dyrt ja. jeg hadde en ganske billig pris jeg da; 270 kr per pers, dette inkluderte middag(tre retter med 2 serveringer hovedrett)serveringshjelp, kaffe helekvelden, pluss pølse med brød til nattmat. Betalte bare for middagsgjester men fikk da også kaffe og nattmat til de 30 kaffigjestene som kom. Kokken ryddet også opp neste dag. Vi leide lokale for seg (2500 kr) og kokk for seg (270x 44).
havsulen Skrevet 26. mars 2003 #10 Skrevet 26. mars 2003 Vi hadde i utgangspunktet tenkt å ha tre retter, med to hovedrettsserveringer, men har valgt fire retter til samme pris. Skal betale ca 300 p.p for fire retter. (catering fra en fin restaurant til lokalet vi har leid) Det var kokken som foreslo dette. Blant annet fordi han hadde dårlig erfaring med mange 2. serveringer av hoveretten (av typen grønnsakene er for mye kokt etc...)
Salamandra Skrevet 26. mars 2003 #11 Skrevet 26. mars 2003 Vi skal også ha bryllupet på Losby, og skal også ha en gangs servering av hovedrett. Det må da holde det... man reiser da vel ikke i bryllup for å spise seg stappmett på fin mat heller?? Forrett, hovedrett, dessert og bryllupskake skal vi ha, og hvis folk fortsatt er sultne etter det får de heller være det.. da må de ha et unormalt stort magevolum..
Cilla Skrevet 26. mars 2003 #12 Skrevet 26. mars 2003 Vi fikk streng beskjed fra kokken om at ingen taler eller sanger mellom første og andre servering av hovedrett, for han likte ikke å måtte holde maten varm. Vi hadde reinsdyrstek til hovedrett, vi har en del onkler og brødre og fedre som spiser MASSE. Restene etter middagen skulle vi få, men kokken kom neste dag og sa at det var et lite fat med kjøtt igjen og det hadde serveringshjelpene spist. Jammen bra beregna! Og tviler på han var knipen i beregningen, for vi betalte for antall kilo kjøtt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå