Gjest indiangranny Skrevet 25. mars 2003 #1 Del Skrevet 25. mars 2003 Hei :D Vi trenger noen råd om hva vi skal plante i vår skyggefulle hage.Noen steder på plenen er det mose og hvordan skal en få bort dette. :evil: Håper at dere hageelskere på KG kan gi meg noen gode råd. Hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eowyn Skrevet 25. mars 2003 #2 Del Skrevet 25. mars 2003 Vet ikke helt det med skyggen, men det skal finnes egne redskaper som skal fjerne mose. Hjemme hadde vi en slags grov rive med hjul på som fjernet mosen, men nå er det jo kommet motordrevne. Spør på forretninger der de selger gressklippere, så får du nok hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 25. mars 2003 #3 Del Skrevet 25. mars 2003 Jeg har gått inn for å skaffe meg en skyggehage fordi de fleste plantene jeg syns er spennende (men jeg er planteholiker ...) er skyggeplanter: martagonliljer, akeleier, bronseblad, primula (mange!), treblad, hasselurt, nøkkeblom, de fleste bregnene, storkenebb, hosta, rododendron, bispelue, blåveis og hvitveis (mange forskjellige!), noen dagliljer og noen iris trives godt i skyggen; voksblomst, skumblomst, enkelte peoner liker godt å ha føttene i skyggen, men vokse i sola, det samme med klematis, humle og kaprifol. Mose er vakkert - er det virkelig nødvendig å ta det bort? Er det i plenen? Hvis du ikke tar bort kildene til at mose trives (fuktighet og skygge) vil du måtte sloss mot mose bestandig; gidder du å ta deg tid til det? Lag et bed for skyggeleskende planter som et alternativ i stedet. Benytt anledning til å kos deg med en flott hage. Det skal bli en god sommer :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 25. mars 2003 #4 Del Skrevet 25. mars 2003 Kan lite om hagestell, men så på TV i høst at det i Japan er veldig "in" med mose i stedet for gress som "plen". Kanskje dere kan velge å følge denne trenden. Mose er jo ganske praktisk også da, siden den aldri blir særlig høy... Men som liten oppmuntring fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 40 Skrevet 26. mars 2003 #5 Del Skrevet 26. mars 2003 Skyggeplanter har du fått en del tips om ser jeg. Når det gjelder mose må den fjernes fysisk hvis du ikke vil ha den. Enten med en gressklipperlignende sak, beskrevet av Eowyn, (ca 1000kr) eller ved at du sitter på kne og river den opp. Mange tror at de kan få vekk mose ved å kalke som gale, det stemmer nok ikke. Kalking og gjødsling (minst like viktig som kalk) har imidlertid forebyggende effekt. Hvis det er skyggefult og jorda er næringsfattig (motvirkes av gjødsling) og sur (motvirkes av kalk) har nemlig gresset en lei tendens til å bli utkonkurrert av mose. Har fått råd om å så kløver der jeg har revet vekk mosen, kløveren tar visstnok en del næring fra luften og er derfor mindre sårbar for sur og næringsfattig jord. Kløverrådet forutsetter selvfølgelig at du ikke har noe i mot kløver, kommer litt an på hva slags hage du har. Jeg synes det er helt greit rundt trær å sånn, dessuten blir det blomster hvis du lar det vokse litt. Sådde kløver i fjor der jeg hadde tatt vekk mose, får se hvordan det blir i år. Hvis du ikke vil ha kløver, sår du selvfølgelig gress. Et viktig moseforebyggende tiltak er å ikke klippe gresset for kort. Når gresset er nyklippet skal det ikke være kortere enn et kredittkort som står med langsiden ned mot bakken. Håper noen korrigerer hvis det er grov feilinformasjon her. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 26. mars 2003 #6 Del Skrevet 26. mars 2003 Noen naboer har sådd eng i stedet for gress. Når det er kortklippt ser det ut som gress (og er uten mose) og når det er langt er det blomster og strå. Kjempefint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2003 #7 Del Skrevet 29. mars 2003 Mose i plena? hva er problemet? Mose er jo eviggrønt, vedlikeholdsfritt og veldig mykt å gå på. Men jeg er enig, erklær KRIG mot mosen.. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2003 #8 Del Skrevet 29. mars 2003 Problemet med mose er også at den går sund hvis du tråkker en del på den.Når små barn bruker et slikt område blir det ganske raskt bar jord. Rådene over stemmer og en sammenfatning blir: kalke, gjødsle, fjerne mosen med håndkraft hver gang den dukker opp (så deretter gress på alle disse flekkene) og/eller lage noen bed på de verste stedene (det skal jeg gjøre i år) med planter som trives fuktig og i skyggen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 31. mars 2003 #9 Del Skrevet 31. mars 2003 Anne mona er noen av de skygge plantene dine slyngplanter? Bortsett fra de du nevnte som liker å ha føttene i skyggen , men vokse i sola. Vi var og plaget med mose i plenenen. Vi måtte gå fysisk til verks. Med mosefjerner"apparat" som nevnt over. Og klipper nå gresset høyt. Sånn at det vokser over mosehøyde og dermed er med på å kvele mosen. Går over plenen med mosefjerneren vår og høst. Vi har ikke kalket og gjødslet plenen siden vi er litt late og vil ha minst mulig arbeid med den(mindre klipping). Men har nå likevel en fin og grønn plen med gress og nesten ikke mose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gigi Skrevet 31. mars 2003 #10 Del Skrevet 31. mars 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå