Gå til innhold

Gave til gutt, 9 år - forslag?

Væren

Anbefalte innlegg

Jeg har et "luksusproblem".

Gutten vår på 9 år har bursdag på søndag, og han vet ikke hva han ønsker seg!!!

Ikke trenger han noe til rommet sitt, han har sykkel, rulleskøyter og skateboard, altså alle de "store" tingene.

Når jeg spør hva han ønsker seg til bursdagen, sier han at han ønsker seg "det vi kjøper"! Det er jo i og for seg fint, ettersom det viser at han blir glad for det han får! En fin egenskap!

Men er det noen her som har noen kreative ideer eller forslag?

Han er speidergutt (kunne jo kjøpt speiderskjorte...han har ikke det), spiller fotball (har utstyret i orden...), liker data (Kanskje SIMS CD rom?). Klokke har han også, men den er kanskje litt barnslig, ettersom det er bilde av Sabeltann inni. Kanskje derfor han ikke vil bruke klokken sin... :ler: Ellers har vi båt, og han trives med fiske- og sjøliv. Han har fiskestang...

Gode forslag mottas med stor takk!!!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmmm. Hva med en tur i dyreparken Kristiansand eller lignende?

Ellers så trenger viltre gutter alltid klær da!!

Speider sier du? Speiderkniv, Telt, sovepose. (teltet blir sikkert populært på plenen i sommer!)

Ellers så er det sikkert speiderleir eller andre leirer i sommer han kanskje vil dra på? Stor tur sekk trengs da!

Eller ta han med på shopping. Si han har xxx antall kr å bruke.

Data spill er jo også populært. Hva me å ta han med i en stor spill butikk og la han velge selv? Bor dere i oslo så er det mulig å bytte brukte spill på spiderman(bare et tips!)

HVa med medlemskap i ungdomsgruppa til jeger og fisk?

Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag, Liv!

Speiderkniv og sovepose har han, og vi har et fjelltelt som alle guttene bruker etter behov. Tursekk bruker han lite ennå, men i så fall blir det helst skolesekken eller en bag.

Det er nesten "for gale" at ungene i dag ikke "trenger" noe; han kommer altså ikke på noe selv som han trenger eller ønsker seg!

Kanskje jeg skal kjøpe speiderskjorte og en CD rom + evt. klokke...

Tar gjerne i mot flere gode ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er for galt at unger ikke kan komme på hva de ønsker seg... derfor er jeg tilhenger av å gi oppleveser. Hva med å gi han gavekort på kino, eller ta ham med på restaurant eller tester eller andre litt "voksne" opplevelser sammen med deg og pappaen (hvis det er aktuelt). Gi ham tid sammen med dere, der han får oppmerksomhet og en god prat. Dag i badeland, eller en tur på hotell en helg, dag eller helg på opplevelsesaktivet som rafting, rappelering eller noe annet tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Tja, sønnen min er ni, og vi gikk innom noen lekesjapper i dag.. Det som vakte begeistring var en stor figur fra ringenes herre som så herlig dramatisk ut (en eller annet treskapning), Star Wars lego, Transformers (figurer som bygges om fra biler til robot), større digimonfigurer, bionicle-lego.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom det du har nevnt selv:

* Radiostyrt bil

* Byggesett (sånne man må bruke sunt vett og ha litt teknisk innsikt for å mestre)

* Opplevelsesgave (gavekort, inngangsbillett, fotballkamp...)

* Fiskeutstyr (mye utsyr man kan få tak i utenom selve stanga) :blunke:

* mp3-spiller

* bilbane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har faktisk nevnt radiostyrt bil; han har allerede en slik, type NIKKO, men det går etter sigende ikke fort nok... En av kameratene hans har en bil som går 16 km/t. Radiostyrt bil var likevel et alternativ som ble nevnt etter en del "masing" på hva han ønsket seg, så det er ikke noe "brennende" ønske...

Bilbane har vi - en "bananeske" full av deler etter mellomste broren. Den har vært brukt 2-3 ganger. :ler:

Nå er det jo faktisk ikke sånn at sønnen vår har så utrolig mye leketøy på rommet sitt, når det gjelder å "leke" med leker, er det helst LEGO det går i, og det har vi visst nok av. Til og med Harry Potter LEGO, han fikk masse av det til jul.

Nei, dette blir ikke lett...

Kanskje forslaget med å ta ham med på en "shoppingrunde" alene med mamma og pappa ikke er så dumt? Skikkelig la ham få "ta seg ut" og velge og vrake?

Nei, dette er og blir et luksusproblem, dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Den va'kke dum!

Kanskje det hadde vært noe!

Kanskje katten også hadde blitt glad for den? :o

Gullfisk i bolle har vi hatt før, og det er egentlig litt stas!

Så kreative og flinke dere er!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du har et luksusproblem. Slik jeg ser det har gutten din altfor mye.

Be på skogtur med noen kompiser hvor du legger inn pølsegrilling og rebusløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Etter som han liker å fiske tenkte jeg at kankje et kurs i Fluebinding hadde vært noe for han. :)

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et luksusproblem. Slik jeg ser det har gutten din altfor mye.

Be på skogtur med noen kompiser hvor du legger inn pølsegrilling og rebusløp.

:( Hallo! Har du vært 9 år? Skal ikke gutten min få bursdagsgave, han da?

Han har faktisk ikke rommet fullt i "alt mulig", slik det kan virke. Men som de fleste andre barn som går i 3. klasse, har han (en 3 år gammel) sykkel og skateboard. Han har ikke gameboy, minidisc eller walkman eller andre tilsvarende og "dyre" elektroniske leker / elektroniske artikler. Jeg ønsker heller ikke at han skal få/bruke for mye tid på sånne ting; og heller ikke bare CD rom og spillerelaterte gaver. De tre guttene våre har en Playstation 1 (som nå visstnok er helt "ut") og en gammel TV i loftsstua.

Jeg synes egentlig det er en fin egenskap at gutten sier han blir glad for det vi kjøper til ham, det vil altså si uansett hva han får! Jeg synes det forteller meg at gutten min er lett å glede, takknemlig og setter pris på overraskelser. Det er det jammen ikke alle barn som gjør i dag!

I det hele tatt er han en blid og strålende gutt som forlanger lite, ikke får alt han peker på, han er en populær lekekamerat og tilbringer mye tid ute sammen med kameratene sine og ungene i gata.

Han har forresten sagt at han ønsker seg frokost på senga! Og det var et relativt beskjedent ønske, ikke sant?

:wink: - Bare for å forklare at han ikke er det jeg vil kalle et "bortskjemt" barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Er litt enig med Indianlady.

Fluebinding er både morsomt og enkelt. For å komme i gang er det ikke mye utstyr man trenger.

Fjær ol. får man kjøpt nybegynner pakker og i tillegg trenger han en stikke( finnes mange typer og i alle prisklasser) til å feste kroken i og holder til bindetråden og lakk til å feste med og en instruksjonsbok.

Hvis du spør i en Sportsbutikk med vekt på fiske vil du få vite hva du trenger.

De fleste jakt og fiskeforeninger arrangerer både fluebinder kurs og fluefiske kurs.

Hvis det er en sluk stang han har fra før kan du jo gi han nytt slukskrin med innhold.

Funker alltid på min bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiskeutstyr er alltid populært her i huset!

I ettermiddag har poden satt seg ned og skrevet ønskeliste. På lista står ny klokke, fotball, dongerybukse og Harry Potter bøker...

Takk for fine tips Indianlady og Pulverheksa!

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Pulverheksa!

Det får han nok!

PS: Har du lest alle bøkene om pulverheksa? Vi har dem i barnehagen!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...