Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har begynt å leke med tanken på å reise bort et helt år. Har to gutter på skolen, og ser for meg at den beste tiden vil være når eldste mann går i 6. klasse (da har han et år igjen på barneskolen når vi kommer tilbake). Tanken er at de skal gå på engelsk skole det året, og kunne komme tilbake og gå i samme klasse som før. Vi vet ikke hvor vi evnt skulle reise, men ønsker noe "sivilisert" dog litt mer spennende enn Spania.

Er det noen som har gjort noe tilsvarende og kan tipse oss om steder/linker for mere info?

Skrevet

Nå har ikke vi barn ennå, men med tiden tenker vi litt i samme bane og det vi vurderer sterkest er Irland. Har et brukbart nettverk der, engelskspråklig, ikke av de dyreste landene, og mulig for venner og familie å komme på besøk uten at det blir for komplisert. Er også delvis ment som et halvveis flytteprosjekt, for om vi trives kan vi like gjerne bo der som andre steder.

Hadde vi stått mer fritt er min drøm India, men det får jeg aldri samboeren med på :ler:

Ang undervisning vet jeg ingenting pga at i utgangspunktet tenker vi hjemmeundervisning, og da er det ikke stort mer avansert en å pakke skolebøkene og dra.

Skrevet

Irland har jeg hørt mye flott om, men jeg må inrømme at jeg ser for meg et land med litt mere sol og varme..... Sør-Amerika - feks Argentina - synes jeg virker spennende, men jeg er opptatt av at vi bor ordentlig og ikke trenger være redd for barna i daglig livet.

Hvordan finansierer dere oppholdet? Jobbe mens dere er der?

Skrevet

Vi har pr dags dato spart opp ca 100.000. Når dette eventuelt skjer så har vi sannsynligvis det doble, eller mer. Er litt usikker på hvordan prisnivået er i Irland, men med tanke på at vi lever for ca 120.000 pr år i Norge vil jeg tro vi kommer langt med 200.000 oppspart + eventuell barnetrygd ol. Jeg har også en jobb som ikke krever annet enn en nettforbindelse, PC, stol, bord og 2-3 timer for å holde ting i gang. Så i utgangspunktet er dette i hovedsak et ferieår for hans del, eventuelt at han ser seg rundt etter jobb om det virker som om vi kan bli boende der permanent.

Italia kanskje? Frankrike? Vet lite om de landene, men kanskje litt mer aktuelle enn Spania for deres del? :)

Skrevet

Ghana - varmt og godt, fine strender, mye kultur og historie. Engelskspråklig land med internasjonal skole. En del nordmenn. Trygt - følte meg tryggere i mørke bakgater der enn jeg gjør i Oslo på kveldstid. Det er billig å leve der og folket er supervennlige og gjestfrie. Det blir bygd ut en del leiligheter av norske utbyggere i Ghana nå, så er jo absolutt mulig å finne noen norske å leie av, tipper de har høyere standard enn det som er vanlig.

Skrevet

Husk at du kan ikke bare la barnet ditt begynne paa skolen i det utlandet dere velger.

Stort sett gjelder de samme reglene over alt. Man maa ha "residential permit" for aa begynne paa skolen. Og det er ikke alltid like lett aa skaffe seg.

Skrevet

Internasjonale skoler....pris....ca 100 000- 200 000 for ett barn!

Skrevet

Sør Amerika er supert. Men vær klar over prisene på skolene ja. Begyn å spar. Jeg ser for meg at spansk skole vil være mye bedre for barna for å integrere dem sosialt. men alikevel ville jeg valgt privatskoler.

Vær opmerksom på at klima i sør i argentina ikke er noe fantastisk. Jeg ville heller valgt nord-chile. Kanskje Iquique. deilig klima. strand, etc. og så totalt annerledes!!

dessuten finnes det chilenske miljøer dere kan oppsøke i norge når dere kommer hjem om savnet skulle bli for stort.

www.noruega.cl - ambassaden som har nyttige tips og råd

Skrevet
Sør Amerika er supert. Men vær klar over prisene på skolene ja. Begyn å spar. Jeg ser for meg at spansk skole vil være mye bedre for barna for å integrere dem sosialt. men alikevel ville jeg valgt privatskoler.

Vær opmerksom på at klima i sør i argentina ikke er noe fantastisk. Jeg ville heller valgt nord-chile. Kanskje Iquique. deilig klima. strand, etc. og så totalt annerledes!!

dessuten finnes det chilenske miljøer dere kan oppsøke i norge når dere kommer hjem om savnet skulle bli for stort.

www.noruega.cl - ambassaden som har nyttige tips og råd

Meg over.. Nå skal jeg skrive med begge hendene og store bokstaver også! :)

http://www.colegioingles.org/ det er den engelske skolen i Iquique ser det ut som. Vær klar over at i Sør Amerika må du bo i en veldig stor by for å finne en ordentlig engelsk språklig skole. De aller fleste steder har engelske, franske, tyske skoler, men det meste av undervisningen foregår alikevel på spansk. Men elevene og menneskene tilknytta skolene kan alikevel mer engelsk/fransk/tysk enn gjennomsnittet i befolkningen.

Argentina er såklart spennende, men jeg er partisk til Chile, kjenner jeg. De har kystlinje. Chile er delt inn i tre klimazoner. I nord er det ørken/syden klima. Og hvis du ønsker det du ikke har hjemme er det hit du vil. Havner du i den zonen i Argentina er det ikke noe kyst. Chile er dessuten det rikeste og mest velfungerende landet i Sør Amerika.

http://www.gochile.cl/Info_s/Map/MapIndex.asp Gult og nordover er fin temp. Valparaiso / Viña del Mar er ganske turistifiserte og internasjonale. Der finner du sikkert ekte engelskspråkligeskoler. Og de er i dags-tur avstand fra Santiago (hovedstaden)

Skrevet
Hei!

Vi har begynt å leke med tanken på å reise bort et helt år. Har to gutter på skolen, og ser for meg at den beste tiden vil være når eldste mann går i 6. klasse (da har han et år igjen på barneskolen når vi kommer tilbake). Tanken er at de skal gå på engelsk skole det året, og kunne komme tilbake og gå i samme klasse som før. Vi vet ikke hvor vi evnt skulle reise, men ønsker noe "sivilisert" dog litt mer spennende enn Spania.

Er det noen som har gjort noe tilsvarende og kan tipse oss om steder/linker for mere info?

Husk at det er mulig å undervise selv for en periode, hvis dere samarbeider med skolen hjemme. Da kan ungene gå på en vanlig "lokal"skole, mens dere supplerer med undervisning som dere får på mail hjemmefra. Dessuten finnes det nettskole som deres barn kan følge, det finnes norske barn rundt om i verden som kun følger nettbasert undervisning. Men den skolen gir jo ikke den samme "vennefølelsen" som de vil få i en klassesituasjon.

Vet jeg har lest om det på nettet, "noen" vet sikkert adressen. :) Har også lest i ei barnebok som var skrevet av noen som tilbrakte ett år i Brasil, og hvor sønnen gikk på vanlig lokal skole og fulgte undervisning på nettet.

Gjest Gjest_turid_*
Skrevet
Husk at det er mulig å undervise selv for en periode, hvis dere samarbeider med skolen hjemme. Da kan ungene gå på en vanlig "lokal"skole, mens dere supplerer med undervisning som dere får på mail hjemmefra. Dessuten finnes det nettskole som deres barn kan følge, det finnes norske barn rundt om i verden som kun følger nettbasert undervisning. Men den skolen gir jo ikke den samme "vennefølelsen" som de vil få i en klassesituasjon.

Vet jeg har lest om det på nettet, "noen" vet sikkert adressen. :) Har også lest i ei barnebok som var skrevet av noen som tilbrakte ett år i Brasil, og hvor sønnen gikk på vanlig lokal skole og fulgte undervisning på nettet.

Den boka hørtes interesant ut - si fra hvis du kommer på tittelen. Skal dra på biblioteket og høre om de kjenner til den!

Gjest første gjesten i denne tråden
Skrevet

http://www.globalskolen.no/

Interessant. Har ikke hørt om den før. Lurer på om den kan være brukbar med tanke på hjemmeundervisning :) Tviler litt, men den skal absolutt lagres til senere vurdering :)

Skrevet

Vi går selv med slike planer pga en forretningside i Mauritius. Sønnen vår begynner i 1 klasse neste år, og det er da det hadde passet best å reise. Vi har sjekket ut privatskolene på Mauritius (de offentlige er alt for dårlige), de virker kjempebra og jeg ser at de også har hatt norske elever.

Jeg er bare litt i bedaring, første skoleåret, engelsktalende skole, kan ikke engelsk fra før av osv. Vet unger lærer fort, og det vil være en opplevelse for livet, men jeg er ikke helt overbevist ennå.

Skrevet
Den boka hørtes interesant ut - si fra hvis du kommer på tittelen. Skal dra på biblioteket og høre om de kjenner til den!

Der fant jeg boka: "Ekspedisjon Brasil" skrevet av Esther Eriksen. Hørte intervju på radioen med familien for et års tid siden, tror jeg. Tror gutten i boka fulgte opplegget til globalskolen som er henvist til i innlegget over. Vet også at barn som har reist med foreldre på sirkus har fulgt denne undervisningen. :)

Vi tok ut våre barn fra skolen i fire måneder og underviste dem selv da vi var ute på langreise, med skolen i bakhånd på mail. Det gikk så fint så, og faglig var de helt på høyde med klassekameratene da de kom tilbake.

Skrevet
Vi går selv med slike planer pga en forretningside i Mauritius. Sønnen vår begynner i 1 klasse neste år, og det er da det hadde passet best å reise. Vi har sjekket ut privatskolene på Mauritius (de offentlige er alt for dårlige), de virker kjempebra og jeg ser at de også har hatt norske elever.

Jeg er bare litt i bedaring, første skoleåret, engelsktalende skole, kan ikke engelsk fra før av osv. Vet unger lærer fort, og det vil være en opplevelse for livet, men jeg er ikke helt overbevist ennå.

Koster de skolene 100-200 000 også? Vi har ikke lagt inn planer om å betale slike priser for skolegangen. Men det er jo akkurat slike opplysninger jeg var ute etter her. Alt vi ikke har tenkt på!!

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest_turid_*
Skrevet

Trekker denne frem igjen, noen flere som har tips eller erfaringer?

Det er så kjedelig på jobben fortiden, at jeg får mer og mer lyst til å reise bort!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...