Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 En ung kvinne som slo ned min datter (15) for snart 4 mnd har fått bot på 5000 kroner for legemsbeskadigelse. I følge politijuristen blir det rettsak hvis hun ikke betaler boten. En måned etter har hun fortsatt ikke bekreftet at hun godtar boten. Boten er altså ikke betalt, men jeg glemte å spørre politijuristen hvor lang tid det tar før saken blir forandret fra bot til rettsak og evt hvor lang tid det tar å få saken opp i retten. Noen som vet? Dette er en stor belastning for oss og det er slitsomt med denne uvissheten.
Jalp Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 En ung kvinne som slo ned min datter (15) for snart 4 mnd har fått bot på 5000 kroner for legemsbeskadigelse. I følge politijuristen blir det rettsak hvis hun ikke betaler boten. En måned etter har hun fortsatt ikke bekreftet at hun godtar boten. Boten er altså ikke betalt, men jeg glemte å spørre politijuristen hvor lang tid det tar før saken blir forandret fra bot til rettsak og evt hvor lang tid det tar å få saken opp i retten. Noen som vet? Dette er en stor belastning for oss og det er slitsomt med denne uvissheten. Jeg er litt usikker på om du har oppfattet dette riktig. Hvis hun ikke vedtar boten, blir det rettsak. Vedtar hun boten, er saken ute av verden rent strafferettslig, og det blir en sak mellom henne og Statens Innkrevingssentral. Hvis hun er ubemidlet, vil hun måtte sone den subsidiære straffen, som også er angitt på forelgget. Men da må hun virkelig være fullstendig uten verdier, og det er ikke noe hun kan velge selv. Hvis hun vedtar forelegget som straff, men ikke betaler, kan det sansynligvis bli en sak for Namsmannen å inndrive forelgget. Det er altså den formelle beslutningen hun tar i forhold til å vedta forelegget eller ikke, som vil bestemme om det blir rettsak eller ikke. Har hun ikke tatt stilling til dette innen 14 dager (tror jeg), blir saken rutinemessig oversendt til retten for pådømmelse der. Om det tar lang tid, er avhengig av rettens kapasitet og pågang på saker.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2007 #3 Skrevet 31. august 2007 Takk for informativt svar. Jeg hadde ikke forstått at hun bare måtte vedta boten for å unngå rettsak. Og at det blir en sak mellom henne og Statens Innkrevningssentral hvis hun ikke betaler. Det er en mnd siden hun fikk boten. Jeg får ringe politijuristen igjen om et par uker for å høre om hun har vedtatt boten eller om det blir rettsak. Lurte på en ting til. Får hun bistandsadvokat hvis det blir rettsak? Får hun dekker det av staten eller må vi betale det selv?
Jalp Skrevet 31. august 2007 #4 Skrevet 31. august 2007 (endret) Takk for informativt svar. Jeg hadde ikke forstått at hun bare måtte vedta boten for å unngå rettsak. Og at det blir en sak mellom henne og Statens Innkrevningssentral hvis hun ikke betaler. Det er en mnd siden hun fikk boten. Jeg får ringe politijuristen igjen om et par uker for å høre om hun har vedtatt boten eller om det blir rettsak. Lurte på en ting til. Får hun bistandsadvokat hvis det blir rettsak? Får hun dekker det av staten eller må vi betale det selv? Jeg antar at hun får oppnevnt en forsvarer på det offentliges bekostning. Dette kommer for øvrig an på hva hun har gjort. Er det snakk om en legemsfornærmelse, tror jeg hun får en forsvarer hvis saken havner i retten. Bistandsadvokat er noe enkelte voldsofre får ved alvorlige forbrytelser som f.eks. voldtekt m.v. Tiltalte personer får forsvarer. Hadde det f.eks. vært en forseelse i henhold til vegtrafikkloven, hadde hun måttet betale forsvarer selv. Endret 31. august 2007 av Jalp
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2007 #5 Skrevet 31. august 2007 Da får hun kanskje bistandsadvokat? Min datter var voldsoffer. Hun ble utsatt for blind vold tidlig på kvelden på vei ut fra Mc Donalds i sentrum. Hun og hennes venninner ble kalt horer og datteren min ble slått ned og sparket av 2-3 jenter mens hun lå på bakken. Venninnene hennes klarte å stikke av og ringe til politiet som kom med blålys. Den ene jenta ble pågrepet på stedet. Datteren min ble påført et smalt ca 5 cm langt kutt på kinnet, sår på leppa som blødde og flere blåmerker. I tillegg til smerter i hodet. Hun ble heldigvis ikke påført alvorlige skader. I følge politiet var hun et tilfeldig offer for en jentegjeng som var ute etter bråk. Hun er en helt vanlig jente med blont hår og blå øyne og hadde på anstendig t-skjorte og olabukse. Jeg tror eneste motivet for at hun ble slått ned og banket opp er hennes nordiske utseende.
Jalp Skrevet 31. august 2007 #6 Skrevet 31. august 2007 Da får hun kanskje bistandsadvokat? Min datter var voldsoffer. Hun ble utsatt for blind vold tidlig på kvelden på vei ut fra Mc Donalds i sentrum. Hun og hennes venninner ble kalt horer og datteren min ble slått ned og sparket av 2-3 jenter mens hun lå på bakken. Venninnene hennes klarte å stikke av og ringe til politiet som kom med blålys. Den ene jenta ble pågrepet på stedet. Datteren min ble påført et smalt ca 5 cm langt kutt på kinnet, sår på leppa som blødde og flere blåmerker. I tillegg til smerter i hodet. Hun ble heldigvis ikke påført alvorlige skader. I følge politiet var hun et tilfeldig offer for en jentegjeng som var ute etter bråk. Hun er en helt vanlig jente med blont hår og blå øyne og hadde på anstendig t-skjorte og olabukse. Jeg tror eneste motivet for at hun ble slått ned og banket opp er hennes nordiske utseende. En stygg historie dette, og dere har min sympati. Jeg er usikker på når man har rett på bistandsadvokat og ikke. Men ta kontakt med den som har saken hos politiet for å spørre. Skal jeg tippe, så må det en mer alvorlig hendelse/ skade til, men dette er jeg som sagt usikker på. Jeg antar for øvrig at politiet hadde informert dere om at dere har rett på bistandsadvokat, hvis dere faktisk har rett på det. Men,- en glipp kan ha skjedd, og derfor kan du bare spørre. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2007 #7 Skrevet 1. september 2007 Takk. Jeg får spørre politijuristen om bistandsadvokat når jeg ringer henne igjen om et par uker. Hvis det viser seg å bli rettsak. Politiet har ikke nevnt bistandsadvokat i det hele tatt. Vi har egentlig fått veldig lite informasjon fra politiet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå