Gå til innhold

chocolate fudge triple layer cake

Anbefalte innlegg

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

Jeg har en oppskrift på denne kaken som jeg tenkte at jeg skulle prøve å lage..

Men der er en ting jeg ikke helt forstår..

Der det står om hvordan man setter sammen kaken så står der at jeg først skal legge 4strimler med bakepapir rundt ett fat..

Noen som hvet hvorfor en skal gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville anta at det er for at du ikke skal søle på selve fatet når du smører krem/glasur på kaken. Når du er ferdig drar du bare papirstrimlene vekk og fatet under er like pent.

Skrevet

Dette hørtes ut som en kake du burde dele oppskriften på :wow:

Skrevet

Jeg ble også veldig nysgjerrig på oppskriften.

Skrevet

Chocolate Fudge Triple Layer Cake

Kaken:

4 1/2 dl sukker

90g smør, smeltet

2 egg, skilt i plomme og eggehvite

1 dl kakaopulver

4 1/2 dl hvetemel

2 ts bakepulver

1/4 ts salt

2 1/2 dl lettrømme

1/2 dl melk

2 ts vanilje sukker

Fudge Frosting:

25g mørk sjokolade

1 1/2 dl lettrømme

6 1/4 dl melis

2ss melk eller kaffelikør

2 1/2 dl mandler eller hasselnøtter, hakket

Sett ovnen på 175 grader. Smør tre former, ca 20cm i diameter

Visp 3dl av sukkeret med halvparten av smøret i en stor bolle. Ha i eggeplommene

Bland resten av smøret og kakaopulveret og rør det ned i resten av røren

Sikt hvetemel, bakepulver og salt i en liten bolle

Tilsett melblandingen i røren sammen med rømme, så melk og vaniljesukker

Pisk eggehvitene stive i en annen bolle. Tilsett resten av sukkeret, litt etter litt. Vend forsiktig eggehvitene ned i røren. Fordel røren i de tre formene

Stekes i 25-30min eller til kakebunnene er gjennomstekte. Prøv med kakenål

Fudge:

Smelt sjokoladen på lav varme. Ta kjelen av platen når sjokoladen er smeltet. Tilsett rømmen

Ha sjokoladeblandingen i en bolle og pisk i melis og melk eller kaffelikøren til glasuren er jevn og blank

Ha 4remser bakepapir rundt et fat

Legg kakebunnene sammen med glasur imellom lagene, rundt og på toppen. Dryss nøtter over. Ta bort papirremsene

Skrevet

Jeg prøvde meg på denne kaken for en stund siden, men min oppskrift var temmelig nøyaktig det dobbelte av den over her. :overrasket: Jeg kunne ikke helt forstå hvordan min oppskrift kunne stemme, og nå skjønner jeg jo at den sannsynligvis ikke gjorde det heller... :ler: Ikke rart det totalt tok meg fem timer å få den ferdig! Kaken var så diger at bare monteringen tok over en time, den ville jo pokker ikke henge sammen. Og siden jeg bare har én rund springform måtte jeg steke en og en bunn, og avkjøle dem før jeg kunne ta dem ut av formen og steke neste.

Vel. Neste gang skal jeg halvere oppskriften, det er helt klart. Og jeg tror også glasuren fortsatt var litt for flytende da jeg begynte monteringen, den bør være ganske fast, ellers renner den bare ut igjen, men jeg hadde dårlig tid... Slikt straffer seg, ja.

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet
Chocolate Fudge Triple Layer Cake

Kaken:

4 1/2 dl sukker

90g smør, smeltet

2 egg, skilt i plomme og eggehvite

1 dl kakaopulver

4 1/2 dl hvetemel

2 ts bakepulver

1/4 ts salt

2 1/2 dl lettrømme

1/2 dl melk

2 ts vanilje sukker

Fudge Frosting:

25g mørk sjokolade

1 1/2 dl lettrømme

6 1/4 dl melis

2ss melk eller kaffelikør

2 1/2 dl mandler eller hasselnøtter, hakket

Sett ovnen på 175 grader. Smør tre former, ca 20cm i diameter

Visp 3dl av sukkeret med halvparten av smøret i en stor bolle. Ha i eggeplommene

Bland resten av smøret og kakaopulveret og rør det ned i resten av røren

Sikt hvetemel, bakepulver og salt i en liten bolle

Tilsett melblandingen i røren sammen med rømme, så melk og vaniljesukker

Pisk eggehvitene stive i en annen bolle. Tilsett resten av sukkeret, litt etter litt. Vend forsiktig eggehvitene ned i røren. Fordel røren i de tre formene

Stekes i 25-30min eller til kakebunnene er gjennomstekte. Prøv med kakenål

Fudge:

Smelt sjokoladen på lav varme. Ta kjelen av platen når sjokoladen er smeltet. Tilsett rømmen

Ha sjokoladeblandingen i en bolle og pisk i melis og melk eller kaffelikøren til glasuren er jevn og blank

Ha 4remser bakepapir rundt et fat

Legg kakebunnene sammen med glasur imellom lagene, rundt og på toppen. Dryss nøtter over. Ta bort papirremsene

Har du boken du også?

Har du prøvd noen av de andre oppskriftene i boken?

Takk for svar alle sammen :) :)

Skrevet
Har du boken du også?

Har du prøvd noen av de andre oppskriftene i boken?

Takk for svar alle sammen :) :)

Nei, jeg fant bare oppskriften på nettet forleden da jeg drev og søkte etter noe annet egentlig. Men oppskriften så så fristende ut at jeg har spart den med tanke på å prøve den neste gang jeg skal lage sjokoladekake :rosasmil:

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet
Nei, jeg fant bare oppskriften på nettet forleden da jeg drev og søkte etter noe annet egentlig. Men oppskriften så så fristende ut at jeg har spart den med tanke på å prøve den neste gang jeg skal lage sjokoladekake :rosasmil:

Ja oppskriften ser veldig fristendes ut.. Å bilde i boken jeg har ser ENDA mer fristendes ut :D

Skrevet

Gidder noen og se på oppskriften min? Det står 3/4 dl melk. Betyr det 3 til 4 dl melk eller 3 fjerdedeler dl melk?

Gjest =tentacle=
Skrevet
Gidder noen og se på oppskriften min? Det står 3/4 dl melk. Betyr det 3 til 4 dl melk eller 3 fjerdedeler dl melk?

Det skal bety 0,75 dl melk.

Skrevet

Hvilken kokebok er det du fant oppskriften i Pinky ? Hvis det er enten Den Amerikanske Kokeboken eller American Sweets & Treats.. så har jeg begge og har testet mange av oppskriftene i begge bøker ;)

Elsker oppskriftene/bøkene! Har ikke testet denne oppskriften, men veldig spent på hvordan den blir :) nam!

Skrevet (endret)
Jeg prøvde meg på denne kaken for en stund siden, men min oppskrift var temmelig nøyaktig det dobbelte av den over her. :overrasket: Jeg kunne ikke helt forstå hvordan min oppskrift kunne stemme, og nå skjønner jeg jo at den sannsynligvis ikke gjorde det heller... :ler: Ikke rart det totalt tok meg fem timer å få den ferdig! Kaken var så diger at bare monteringen tok over en time, den ville jo pokker ikke henge sammen. Og siden jeg bare har én rund springform måtte jeg steke en og en bunn, og avkjøle dem før jeg kunne ta dem ut av formen og steke neste.

Vel. Neste gang skal jeg halvere oppskriften, det er helt klart. Og jeg tror også glasuren fortsatt var litt for flytende da jeg begynte monteringen, den bør være ganske fast, ellers renner den bare ut igjen, men jeg hadde dårlig tid... Slikt straffer seg, ja.

Jepp. Jeg laget også denne kaken,oppskriften fra detsoteliv.no , og den ble altfor stor. Det er den mest slitsomme kaken jeg noensinne har laget. Den var jo god, men så fryktelig mektig, så en litt mindre versjon enn den gigantiske kaken (ble sikkert nesten 20 cm høy...) tror jeg vil passe bedre.

Endret av Drua
Gjest Gjest_tingeling_*
Skrevet
Hvilken kokebok er det du fant oppskriften i Pinky ? Hvis det er enten Den Amerikanske Kokeboken eller American Sweets & Treats.. så har jeg begge og har testet mange av oppskriftene i begge bøker ;)

Elsker oppskriftene/bøkene! Har ikke testet denne oppskriften, men veldig spent på hvordan den blir :) nam!

Hvor har du kjøpt disse bøkene? Høres spennende ut! Har du en link til hvor jeg kan lese mer om disse bøkene?

Jeg har en bok som heter: Far heter daddy av Craig Witson, den er veldig bra!

Skrevet (endret)

Kan man droppe mandlene/nøttene?? Har nemlig alt det andre her, og jeg er ikke glad i nøtter..

Edit: Lese oppskriften før man spør er en god ting ja hehe..

Endret av Gjest
Skrevet
Hvor har du kjøpt disse bøkene? Høres spennende ut! Har du en link til hvor jeg kan lese mer om disse bøkene?

Jeg har en bok som heter: Far heter daddy av Craig Witson, den er veldig bra!

Den dessertboken het American Sweets, men alle oppskrifter er på norsk. Forfatteren er Jill Parker. Den andre het "Den Amerikanske Kokeboken". Samme forfatter. Har funnet de i bokhandel begge to.. men ville tro de finnes på nett. Er noen år siden jeg kjøpte bøkene da så vet ikke om de fortsatt finnes på markedet.

Skrevet
Jepp. Jeg laget også denne kaken,oppskriften fra detsoteliv.no , og den ble altfor stor. Det er den mest slitsomme kaken jeg noensinne har laget. Den var jo god, men så fryktelig mektig, så en litt mindre versjon enn den gigantiske kaken (ble sikkert nesten 20 cm høy...) tror jeg vil passe bedre.

Det var der jeg hentet oppskriften fra også, ja. Godt at det ikke bare var meg som slet med den, da - jeg anser meg vanligvis som jævlig god til å bake, men med denne her fikk selvtilliten en alvorlig knekk! :ler:

Skrevet

Sånn, nå er den bakt og spist (mye igjen for den var jammen stor), og ærlig talt ble jeg litt skuffa jeg. Så mye jobb også smakte den som en helt vanlig sjokoladekake :sjenert:

Skriver ut en oppskrift her som er mye,mye bedre og 100 ganger lettere og lage. Dette er oppskrift til en langpanne. Skal du ha en høy sjokoladekake kan du sikkert bare ta og steke den i 3 former tenker jeg. Også veldig god og fryse.

Sjokoladekake med kefir:

1 liter kefir

7.5 dl sukker

600 g hvetemel

150 g smør

1 sp natron

3-4 sp kakao

Glasur:

300 g melis

100 g smør

2 sp kakao

3 ts vanliljesukker

1 egg

(dette er glasur til en langpannekake, skal du ha til en høy kake så må du nok øke oppskriften)

stekes på 200 grader, 20 min.

Visp sammen sukker og kefir. Tilsett det alt det tørre. Visp smøret inn på slutten.

Helles over i en langpanne og stekes.

Glasur.

Smøret skal være mykt/litt smeltet. Visp smøret sammen med det tørre og 1 egg til slutt.

Veldig godt med kokos på toppen.

Denne kaken holder seg lenge saftig og blir faktisk best om du baker den dagen i forveien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...