Gjest mirjam Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 har søkt på yrkesrettet attføring, og er allerede fryktelig sliten av alt dette. mangler litt av vgs pga sykdom og har derfor søkt. vært gjennom alt siden jeg startet i påsken; "mistede" papirer, lang behandlingstid, ikke hørt noe fra dem osv.. noen som vet hvor lang behandlingstiden er? (altså når man har krav på ha et svar innen) når man har vedtatt at man kan få YA, hvor lang tid tar det før man kan begynne å få støtte? (de nevnte noe om utbredelse av handlingsplan, oppstartsmøte osv..) så sliten, kunne ønske alt bare kunne ordne seg snart
Gjest StineSola Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 Ja jeg kan ikke svare på spm dine, men jeg vil bare si at jeg deler din frustrasjon. Jeg er trist. Super trist. Det å skulle søke hjelp i det norske systemet har vært en stor påkjenning. Like stor som å få diagnose om at jeg skal leve med en livsvarende sykdom. Det er kvast å si, men jeg mener det. Sykdom er en del av livet og man kan leve lykkelig selv med sykdom. Men når verdigheten og selvbilde synker, det er da man blir "syk". Og dette gjør dette trygdesystemet med samtlige av søkerne. Fordi det er så system-basert, har de ikke kjangs til å snappe opp hvordan ditt liv kan bli bra, før du synker så dypt at du har glemt livsgnisten din og de fine egenskapene og hobbyene dine. Det funker ikke som det er tenkt. Personlig har jeg prøvd i 3 år å søke hjelp, men bare gitt opp og begynt på studie igjen, for det kom jo ingen penger og ingen hjelp. Istedet for å gå rundt i ingenmannsland og vente i år, så prøver man å karre seg opp på egenhånd. Så jeg tenker, kan du klare dette på egenhånd, gjør det, du klarer mer en du tror. Nå vet jeg ikke om du er kristen, men gå innom menigheten i byen din og snakk med pastor eller diakon der, de er skatter når det gjelder livet og dets gåter. De vet hva du skal fokusere på, og hvilke veier nettopp du kan gå for å få tilbake livet ditt. (En diakon er utdannet med det samme som sosionomene som sitter på trygdekontorene). Og er der for nettopp å hjelpe, og der er INGEN system du må gjennom hvor papirer blir borte osv. Lykke til, føler med deg søster i nød:)
Helen Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 har søkt på yrkesrettet attføring, og er allerede fryktelig sliten av alt dette. mangler litt av vgs pga sykdom og har derfor søkt. vært gjennom alt siden jeg startet i påsken; "mistede" papirer, lang behandlingstid, ikke hørt noe fra dem osv.. noen som vet hvor lang behandlingstiden er? (altså når man har krav på ha et svar innen) når man har vedtatt at man kan få YA, hvor lang tid tar det før man kan begynne å få støtte? (de nevnte noe om utbredelse av handlingsplan, oppstartsmøte osv..) så sliten, kunne ønske alt bare kunne ordne seg snart Jeg søkte om YA i juni og fikk det innvilget i forrige uke. Jeg var på informasjonsmøte denne uken og skal snakke med saksbehandler neste uke. Siden jeg har sykepenger beholder jeg de til jeg har vært sykmeldt i 52 uker før jeg så går over på attføringpenger. De som ikke har sykepenger vil få attføringspenger fra den dagen YA blir innvilget. Synes det er litt merkelig at de somler bort papirene dine, snakk med legen din for da kan h*n ta en tlf og snakke med de. Lykke til, håper det ordner seg for deg snart
Tinge_Ling Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Hei! Jeg har søkt på det. Det tar ca 8 uker fra du har levert søknaden din hos aetat(nav) til du får svar. Først får du brev fra trygdekontoret om du er sykemld da? hvor de bekrefter eller gir deg avslag på søknaden. Hvis de godkjenner det sender de brevet til aetat. Er en stund å vente, men det er jo bedre å vente 8 uker enn ikke å søke i det hel tatt da. Du må ha legeærklæring, det følger med ett papir som legen skal fylle ut i YA infoen du får. Er du sykemeldt? Da kan du velge mellom å fortsette med sykepengene fram til det har gått ett år. Hvis ikke får du kun ca 60% av inntekten din. Trygde og aetat velger det som er mest lønnsomt for deg. Ellers kan du å inn på nav sine sider og lese om det der. Evt. ta kontakt med ditt nærmeste kontor:) Lykke til. Å har du spørsmål så ta kontakt på pm om du ønsker:)
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 Tusen takk for svar, uendelig glad for det!! Saken min er litt spesiell. Jeg er under 26 år, og det er snakk om å få støtte til å kunne fullføre vgs, som jeg ikke har fått fullført tidligere fordi jeg har en diagnose som har gjort at jeg har mistet mye skole og har måttet ta et hvileår hvor jeg har gjort noe helt annet. Nå prøver jeg å komme meg videre med utdanning og derfor søker jeg på YA, fordi jeg må ha økonomisk hjelp da jeg må betale for utdannigen (privatgymnas) fordi jeg ikke har noen rett til å gå på offentlig vgs lenger. Jobber littegranne i kiosk, men ikke nok til at jeg klarer å sjonglere skole, jobb og betale regninger (inkl skolepenger).. De som ikke har sykepenger vil få attføringspenger fra den dagen YA blir innvilget. Hva med regninger man har lånt penger til under behandlingsprosessen? Til sammen i løpet av skoleåret mitt må jeg betale 25 tusen, jeg har allerede lånt 5000 (av foreldre) til den ene regningen og om en uke får jeg en regning på 10 000 som jeg også må låne penger til. Får man etterbetalt slikt? Står jo at YA skal dekke skolepenger. Er du sykemeldt? Jeg er ikke sykemeldt. Jeg har allerede søkt på YA, og nå har det tatt nesten tre måneder uten at jeg har hørt noe om noe (annet et papir som bekrefter at søknaden er mottatt). Blitt lovet å få snakke med saksbehandleren min snart da.. Så utrolig sliten av dette kjøret
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #6 Skrevet 30. august 2007 Jeg er i omtrent samme situasjon. Søkt om YA nå for noen uker siden fordi jeg nå er igang med høyere utdanning. Min situasjon er sånn at det er begrenset hvilke typer jobber jeg kan få, derfor er min eneste mulighet å studere for å kunne finne en passende jobb senere. Hatt rehabiliteringspenger i to år, og det gikk ut i mai med beskjed om å skaffe meg sommerjobb. Det var jeg for syk til. Dermed har jeg ikke hatt noen inntekt siden mai og fram til nå, og må regne med at det vil ta enda lenger tid før jeg får penger, om jeg får det, noe jeg har krav på. Men systemet er ikke så lett alltid. Fikk brev (hvorfor ikke ringe??) om at jeg måtte gå inn på nettet og registrere meg som arbeidsledig. Deretter får jeg innkalling til møte, og deretter svar på om jeg får penger eller ikke. Har ikke søkt studielån fordi leger og diverse mener jeg har rett på YA uansett pga. min situasjon. Koselig å være blakk... Det varierer nok litt hvor raskt slike ting ordner seg. Kommer an på hvor mye nav har å gjøre og om alle papirene er i orden helt fra begynnelsen av. Håper det ordner seg for deg!
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #7 Skrevet 30. august 2007 Jeg mener at man vanligvis får attføringspengene fra den datoen man har søkt, ikke den datoen søknaden ble behandlet. Det var i alle fall det jeg fikk høre av NAV, og det jeg selv fikk. Så om søknaden tar to måneder å behandle, så får man penger for de to månedene på etterskudd (med mindre man mottar noen annen støtte, som for eksempel rehabiliteringspenger. I såfall får man attføring fra den datoen den andre støtten opphører, man får ikke dobbelt opp). Når det gjelder støtte for et eventuelt undervisningsopplegg, så tror jeg det kommer etterhvert. Først får man innvilget attføring, og så må det lages en handlingsplan. Hvis du får innvilget en handlingsplan som innebærer skolegang, vil jeg tro det skal være mulig å få etterbetalt det du allerede har betalt av egen lomme, spesielt hvis dette er ting som er betalt etter at søknaden var sendt inn.
Gjest Opa Skrevet 31. august 2007 #8 Skrevet 31. august 2007 Når det gjelder skolegang er det vanskelig å få, svært vanskelig om du er under 26. Hovedregelen er at du IKKE skal få støtte til skolegang om du er under 26, fordi du da er i vanlig utdanningsalder. Unntaket er om du har en tidligere utdannelse du ikke lenger kan bruke, og/eller har begrensede jobbmuligheter. Får du innvilget skolegang under YA, og du alt har startet på skole med skolepenger, er jeg ganske sikker på at du får etterbetalt det skolen kostet. Til skolebøker o.l får du 3000/året under videregående utdanning. (=attføringspenger) Om du får etterbetalt attføringssønad fra du søkte er jeg ikke sikker på, det kommer an på hva som står i brevet. (F.eks "Krav om yrkesrettet attføring er innvilget fra og med 070707" om du søkte 070707, eller "krav innvilget fra og med 080807" om søknaden var ferdigbehandlet da)
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 31. august 2007 #9 Skrevet 31. august 2007 Trådstarter her. Gode nyheter, og det er at jeg i dag fikk innvilget YA. Gikk inn under særskilt, pga min sykdomsbakgrunn og min nåværende situasjon. Har ikke fått noen formelle brev om noe ennå, så det blir spennende å se hva som står i dem når de kommer. Fikk også dekket skolepenger, også det jeg allerede har betalt ved hjelp av privat lån. Godt at ting endelig løsner seg og at fremtiden ser litt lysere ut Nå har jeg bare hundre spørsmål i hodet mitt, er jo helt nytt dette.
marika2 Skrevet 31. august 2007 #10 Skrevet 31. august 2007 Jeg jobber i et kommunalt pleiehjem.Jeg får trygd for den jobben jeg gjør der isteden for vanlig lønn fordi at jeg mangler utdannelse.Det er et par år siden jeg fikk full trygd nå.Men jammen må du stå på selv før du blir tatt på alvor.Med meg tok det flere år.Jeg har også en sykdom som er veldig skjult.
Gjest trådstarter igjen Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 Meg igjen.. enda mer sliten nå om mulig det går ikke ann å bli tatt seriøst i dette systemet. jeg fikk muntlig beskjed om YA for en og en halv uke siden og ble lovet å bli sendt brev etter et par dager. fikk aldri et brev, så gikk ned i dag og de kunne ikke finne noen informasjon om at jeg hadde fått YA. frem og tilbake i en time og så kom endelig den personen som hadde ringt og sagt jeg fikk YA, og prøvde å ringe saksbehandleren min.. alt dette i resepsjonen foran alle andre som ventet. og jeg ble selvsagt lei meg når de ikke kunne gi meg annet enn et telefonnummer (jeg har forsøkt å ringe minst 100 ganger før, men blir bare satt over og satt over helt til noen legger på), og jeg klarte ikke å holde tilbake en tåre. endte med at jeg gikk (med bare et telefonnummer i hånden og beskjed om å ringe i morgen), og da jeg gikk hørte jeg de le av meg. da de så jeg ble lei meg og sliten av alt styret, sa de at "dette tar vi ikke her", og når jeg går ut døren så ler de.. jeg er så ufattelig sliten av dette systemet. hvor lenge skal jeg kjempe? hadde de lest det legen skriver så er det nettopp stress jeg prøver å unngå, men dette blir bare tusen ganger mer stress enn jeg noen gang kunne forutse... :tristbla:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå