Gå til innhold

Bestemor har hatt hjerteinfarkt!

Fremhevede innlegg

Gjest Familie
Skrevet

Familien skal dra til henne nå på sykhuset, vi er redd for at hun ikke overlever. Hun er 82 år og har vært endel syk i det siste. Infarktet kom i natt. Er dette god nok grunn til å dra fra jobben. Jeg vil være der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har et nært forhold til din bestemor og gjerne ønsker å være der synes jeg det er grunn nok til å dra fra jobb.

Skrevet
Om du har et nært forhold til din bestemor og gjerne ønsker å være der synes jeg det er grunn nok til å dra fra jobb.

Er absolutt enig og det tror jeg heller ikke sjefen/din overordnede vil ha noen som helst innvendinger mot.

Alt det beste til deg og din familie :klemmer:

• 3 uker senere...
Gjest Thelma :-)
Skrevet

Du har ikke rett på fri med lønn for å være hos din bestemor - men avspassering eller fri uten lønn er sikkert ikke noe problem.

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Ok - da er du heldig og jobber et sted hvor de er veldig fleksible - jeg hadde aldri kommet på å spørre engang - jeg hadde tatt avspassering ..

Skrevet (endret)
Ok - da er du heldig og jobber et sted hvor de er veldig fleksible - jeg hadde aldri kommet på å spørre engang - jeg hadde tatt avspassering ..

Hva tror du egentlig jeg spurte om?

Jeg spurte ikke om å få fri. Eller om jeg fikk lønn. Det viste seg bare at jeg fikk gå den dagen (nesten halve arbeidsdagen var over da jeg fikk beskjed) og jeg har forstått senere at jeg ikke ble trekt i lønn. Jeg forklarte at det har skjedd noe fryktelig alvorlig og at jeg ville være der. Det var helt i orden, og ikke noe mer pes med det. Avspasering var ikke i mine tanker, jeg tenkte ikke på det som en mulighet engang, jeg ville bare være der, og om jeg hadde blitt bedt om å avspasere så hadde jeg såklart gjort det. Hun døde like etterpå, så jeg er sjeleglad for at jeg gjorde det. Jeg fikk pratet med henne og vært der. Av en eller annen grunn så tror jeg at på alle de stedene jeg har jobbet til nå så hadde jeg fått akkurat samme reaksjon. Jeg ville også som sjef hatt full forståelse.

Endret av Chrizzy
Gjest Blondie65
Skrevet

Tråstarter: jeg synes du skal prioritere å være der. Men vær obs på at etter loven har du ikke noe krav på verken å få fri eller lønn.

Skrevet (endret)

Kommunen har noe som heter velferdspermisjon ved dødsfalll i nær familie (besteforeldre regnes som nær familie), den kan man bruke. Det er inntill 3 dager med lønn.

Endret av Chrizzy
Skrevet
Tråstarter: jeg synes du skal prioritere å være der. Men vær obs på at etter loven har du ikke noe krav på verken å få fri eller lønn.

Det er altså jeg som er TS...

Skrevet

Jeg vet at jeg hadde fått sykemelding om jeg hadde ringt til legen min?!

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg vet at jeg hadde fått sykemelding om jeg hadde ringt til legen min?!

Ja jeg vet at en del leger gjør dette. Og det er forsåvidt en ok løsning dersom arbeidsgiver stiller seg vrang til fri uten lønn/bruk av ferie/avspasering.

I hht til lov/tariffavtaler har man krav på fri med lønn når ektefeller, barn eller foreldre blir syke og evt. er på dødsleiet.

Jeg vet også at arbeidsgivere har vært vrange på dette området og fått sykemelding som svar. Personlig forstår jeg ikke at en arbeidsgiver ikke forstår at en ønsker å være tilstede når en nær slektning - eller venn for den slags skyld - dør. At de ikke kan gi lønnet fri uten videre forstår jeg, men å si nei til fri (evt. med avspasering og bruk av feriedag) gjør bare en vanskelig situasjon verre for den som ber om fri. De vil alltid huske at de ikke fikk fri og de vil mest sannsynlig også fortelle det til alle sine kolleger. Viser man litt velvilje og smidighet her fra arbeidsgivers side tror jeg man får det igjen med smidighet og velvilje fra andre siden.

Skrevet (endret)

D

Endret av Kosemose
Skrevet
Ja jeg vet at en del leger gjør dette. Og det er forsåvidt en ok løsning dersom arbeidsgiver stiller seg vrang til fri uten lønn/bruk av ferie/avspasering.

I hht til lov/tariffavtaler har man krav på fri med lønn når ektefeller, barn eller foreldre blir syke og evt. er på dødsleiet.

Jeg vet også at arbeidsgivere har vært vrange på dette området og fått sykemelding som svar. Personlig forstår jeg ikke at en arbeidsgiver ikke forstår at en ønsker å være tilstede når en nær slektning - eller venn for den slags skyld - dør. At de ikke kan gi lønnet fri uten videre forstår jeg, men å si nei til fri (evt. med avspasering og bruk av feriedag) gjør bare en vanskelig situasjon verre for den som ber om fri. De vil alltid huske at de ikke fikk fri og de vil mest sannsynlig også fortelle det til alle sine kolleger. Viser man litt velvilje og smidighet her fra arbeidsgivers side tror jeg man får det igjen med smidighet og velvilje fra andre siden.

Ja, det er helt sikkert. Siden bestemor døde, så fikk jeg i tillegg til at jeg gikk tidlig flere dager, fri 2 dager. Bare for å komme meg etterpå. Det var en stor påkjenning å følge noen som står deg så nær i døden. Døden er jo alltid "stygg", men jeg fikk se en fryktelig side, og det har virkelig satt sine spor. Om jeg ikke hadde fått fri til å dra til henne den dagen, og om de i tiden etterpå ikke hadde vist så stor forståelse slik at jeg kunne gå tidligere osv. fordi jeg ville være der med henne på hennes siste dager, ja da vet jeg at det hadde gått utover jobben. At jeg i tillegg til dette fikk være hjemme med god samvittighet i 2 dager da det hele var over, jeg fikk beskjed om å ta den tiden jeg trengte, det at jeg ble møtt på en slik måte gjør at jeg føler at jeg har verdens beste arbeidsplass. Jeg føler meg takknemlig og glad, og jeg vil jo bare ha varme tanker og gode føleser for ledelsen og alle. Om jeg hadde fått lønn eller ikke er ubetydelig, det er det at jeg fikk være med henne og at jeg fikk tid til å hente meg inn som betyr noe. Om jeg ikke hadde fått være hjemme etter hun døde, med den beskjeden at jeg skulle ta den tiden jeg trengte, så hadde jeg sikkert sykemeldt meg, jeg hadde grudd meg til å gå tilbake på jobb, kanskje jeg hadde blitt lengre borte enn 2 dager fordi det tar på å gjøre noe slikt om man føler motstand.

Den dagen jeg kom tilabke på jobb var jeg redd for at folk skulle se på meg med ugle-øyner (jer er ny der), det var så godt å se at alle var åpne i blikket, sjefen kom og spurte hvordan det gikk og jeg ble glad av å komme tilbake. Uff, sikkert kranglete skrevet dette. I alle fall så har jeg en TOPP arbeidsplass :love:

Skrevet
Ja, det er helt sikkert. Siden bestemor døde, så fikk jeg i tillegg til at jeg gikk tidlig flere dager, fri 2 dager. Bare for å komme meg etterpå. Det var en stor påkjenning å følge noen som står deg så nær i døden. Døden er jo alltid "stygg", men jeg fikk se en fryktelig side, og det har virkelig satt sine spor. Om jeg ikke hadde fått fri til å dra til henne den dagen, og om de i tiden etterpå ikke hadde vist så stor forståelse slik at jeg kunne gå tidligere osv. fordi jeg ville være der med henne på hennes siste dager, ja da vet jeg at det hadde gått utover jobben. At jeg i tillegg til dette fikk være hjemme med god samvittighet i 2 dager da det hele var over, jeg fikk beskjed om å ta den tiden jeg trengte, det at jeg ble møtt på en slik måte gjør at jeg føler at jeg har verdens beste arbeidsplass. Jeg føler meg takknemlig og glad, og jeg vil jo bare ha varme tanker og gode føleser for ledelsen og alle. Om jeg hadde fått lønn eller ikke er ubetydelig, det er det at jeg fikk være med henne og at jeg fikk tid til å hente meg inn som betyr noe. Om jeg ikke hadde fått være hjemme etter hun døde, med den beskjeden at jeg skulle ta den tiden jeg trengte, så hadde jeg sikkert sykemeldt meg, jeg hadde grudd meg til å gå tilbake på jobb, kanskje jeg hadde blitt lengre borte enn 2 dager fordi det tar på å gjøre noe slikt om man føler motstand.

Den dagen jeg kom tilabke på jobb var jeg redd for at folk skulle se på meg med ugle-øyner (jer er ny der), det var så godt å se at alle var åpne i blikket, sjefen kom og spurte hvordan det gikk og jeg ble glad av å komme tilbake. Uff, sikkert kranglete skrevet dette. I alle fall så har jeg en TOPP arbeidsplass :love:

Jeg fikk altså ikke fri, men jeg snakket med de, spurte hva jeg skulle gjøre, om jeg skulle søke velferdspermisjon, eller sykemelding. Vi kom frem til at jeg skulle bruke egenmelding.

Skrevet (endret)

S

Endret av Kosemose
Skrevet (endret)
Det er vel opp til sjefen din å innvilge en velferdspermisjon med lønn? Meg bekjent sier reglene at man får innvilget dette ved nær familie. Om bestemoren din defineres som nær familie vet jeg ikke, men tror det er litt opp til deg selv og definere dette. Mulig reglene er ulike på ulike steder? Lederen din kan uansett gjøre en vurdering på dette, etter å ha mottatt en søknad fra deg.

Håper det går bra med bestemoren din, og om det ikke går bra, så håper jeg hun slipper på en enkel måte, uten smerter. :klem:

Takk... Det ble jo trist da.

Besteforeldre defineres som nær familie

Dødsfall i nær familie

I forbindelse med dødsfall i nær familie gis permisjon i inntil 3 dager.

Som nær familie regnes ektefelle, barn, barnebarn, foreldre, besteforeldre, søsken, svigerinne, svoger, svigerforeldre og svigerbarn. Samboer og samboers slekt likestilles i dette tilfelle med ektefelle og ektefelles slekt. Det kan også gis tjenestefri med lønn på eventuelle nødvendige reisedager mellom tjenestested og det sted hvor begravelse / bisettelse / urnenedsettelse finner sted.

Link

Endret av Chrizzy
Skrevet
Så trist at hun døde, kondolerer.

Men veldig bra at arbeidsplassen løste det på denne måten for deg. Da min kjære bestemor døde, møtte jeg også stor forståelse fra kolleger og leder - de spleiset til og med på blomster som jeg fikk på døra, fordi de visste at jeg var veldig knyttet til bestemor og at jeg følgelig var veldig lei meg. Sånne ting gavner arbeidsplassen i det lange løp! :)

Ja, de var helt supre. Jeg ble helt varm av at de viste sånn forståelse, blir det enda... :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Ok - da har jeg tatt feil og siden besteforeldre regnes med i nær familie så får man altså fri med lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...