Gjest Gjest_beate_* Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Hei! Eg skal ha særemne i norsk, om Astrid Lindgrens bøker; - Pippi langstrømpe - Mio, min mio - Brødrene løvehjerte. Noen som har gode tips til hvordan eg kan formulere dette? og har noen gode problenstillinger ? Eg er ganske usikker på når det gjelder å skrive særemne igrunn..
:-) anna Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Hmm... Du kan jo for eksempel skrive om hvordan hun nærmer seg alvorlige tema for barn i sin litteratur. Det er noe av det som jeg mener gjør AL til en så stor forfatter. I disse bøkene møter du jo tema som barn og døden, barn og frykt, barn og sorg, barn og ensomhet. Og det er jo interessant å se at det er den konkrete frykten som er minst skremmende. Barna i bøkene kan møte drager, og utkjempe slag, og selv om de er redde så kommer de seg gjennom det, de er modige, og er ikke "en liten lort". Men den dype vonde frykten, det som er for "stort og vanskelig å håndtere" handler om den indre frykten. Frykten for å miste noen, frykten for ikke å være god nok, lengselen etter å bli elsket og sett. Og når barna føler seg elsket og sett så kan de faktisk gjennomgå de største farer. (Det tror jeg faktisk kan formuleres som et slags underliggende hovedtema i bøkene. Det kan ligge fantastiske evner i et lite menneske, men for at det skal vokse frem må mennesket føle seg elsket og trygg) Men om man valgte en slik tematikk hadde jeg kanskje byttet ut Pippi med Rasmus på Loffen. Slik jeg ser det har de tre bøkene et slags felles mønster der barnet først er ulykkelig, så skjer den et forandring. (I Mio min mio og Rasmus på Loffen er det en ønsket forandring, mens i Brødrene Løvehjerte er det døden som er forandringen. men også der markerer forandringen overgangen fra en vond situasjon til en eventyrlig situasjon der barnet er lykkelig. Man kan igrunn si at den er ønsket der også. (I filmatiseringen av Brødrene Løvehjerte er faktisk den delen av filmen der de lever på jorden filmet i svart/hvitt, mens "livet" i Nangijala er filmet i farger)
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 hva er den røde tråden i verkene hennes. finn tre verker og sammenlign dem. finn fellestrekk og kontraster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå