Helen Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Jeg lurer litt på om vi bør skaffe oss en katt til eller ikke. Katten vår har blitt så ensom siden søsteren ble påkjørt i helga. Hun går mye ut og inn om dagen, det virker som om hun kjeder seg litt samtidig som hun sikkert leter etter søsteren sin. Så for at hun ikke skal være så ensom så vurderer vi om vi skal få oss en katt til. Jeg er litt redd for at katten vår stikker av eller ikke godtar en evnt. ny katt. Er det noen som har peilig på hvor lenge vi bør vente før vi får en kattunge?? Sikkert mange som vil fraråde oss å få flere katter iom at de fleste har blitt påkjørt, men siden vi egentlig bor landlig til med skog og jorder rundt oss så burde det gå bra.
Tabris Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Så lenge dere får dere en kattunge, så pleier det ikke å være noe problem for den voksne katten. Kanskje noe fresing og smekk med poten i begynnelsen, men det går seg rimelig fort til som regel.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Hvor mange katter har dere mistet i trafikken? Hvor gamle har kattene dere har hatt vært når de har blitt tatt av trafikken? Hvor gamle har de vært når de har begynt å gå ute? hvilken fartsgrense er det på veien? har kattene blitt holdt inne på natta? Desverre er det mange katter som ikke er smarte nok til å overleve, enten det er biler eller rev. Survival of the fittest. Når man får seg en kattunge vet man på forhånd ikke om den er smart nok. Er man villig til å teste ut dette kan man få seg kattunge for å se hvor lenge den overlever. Man kan slippe den ut i trafikken med en gang man får den, og la den vende seg til å gå lange turer både dag og natt. Katter er vanedyr, så man kan også velge å få seg en katt som man holder inne lenge nok til at den er stor nok til å klare seg, dessuten vil den holde seg mer til huset hvis den har blitt holdt inne lenge. Å være inne om natta er også noe de vender seg til. Likevel vet man ikke hvor smart en kattunge er før den er voksen, så det er alltid et sjansespill å få en kattunge som må vende seg til spesielle forhold. En mulighet er derfor å få seg en voksen katt som er vant med trafikk, vant med andre katter og vant med å holde seg mye til sitt område. Bør selvsagt være en kastrert katt. Katten du har fra før vil helt sikkert vende seg til en ny katt, enten du velger en voksen eller en kattunge. men viktig å gi dem tid, samt huske å gi mye oppmersomhet til den gamle katten. Ikke sikkert de blir bestevenner uansett, men etter en stund kan de akseptere hverandre (kan ta mange måneder). Du får bruke tid på å tenke gjennom situasjonen, så kan du også tenke litt gjennom de hva svarene på de spm helt øverst gir deg. Lykke til :katt:
Helen Skrevet 29. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2007 (endret) Hvor mange katter har dere mistet i trafikken? Den første katten vi hadde ble trolig påkjørt, han hadde brudd i bekkenet. Det grodde men han fikk indreblødninger som kanskje stammer fra skaden. Katt nr 2 ble påkjørt, fant den på vegen. Katt nr 3 forsvant, trolig påkjørt et stykke fra hjemmet. Hørte flere mnd etter at det var en lik katt som ble påkjørt omtrent på den tiden vår katt ble borte. Nå sist ble katt nr 4 påkjørt. Hvor gamle har kattene dere har hatt vært når de har blitt tatt av trafikken? De har vært i underkant av et år alle sammen. Hvor gamle har de vært når de har begynt å gå ute? Rundt 4 mnd. hvilken fartsgrense er det på veien? 30 km/t inne på feltet og 50 km/t på hovedvegen. har kattene blitt holdt inne på natta? De blir ikke sluppet ut etter at det er mørkt, men det er ikke bestandig de kom inn før jeg la meg for kvelden derfor har de vært ute om natta. Den katten vi har nå er inne hver natt, hun kommer inn gjennom soveromsvinduet hvis jeg ikke har fått henne inn før jeg har lagt meg. Siden vi bor på bygda med masse jorder og skog er det et kjempefint sted å bo for en katt. Vegene er lite trafikkert derfor er det merkelig at kattene våre har blitt påkjørt. Siden vi bor etter en bildeveg er det begrenset med trafikk forbi huset. Hovedvegen er mer trafikkert men det er ikke stor trafikk der heller, langt ifra. Så jeg skjønner ikke hvorfor vi skal være så uheldig med kattene våre Jeg kjenner mange som har katter som er ute og som bor mye mer utsatt til enn oss, de har kattene i mange år uten at det skjer noe som helt med de. Ikke har jeg hørt om andre katter i nærområdet her som har blitt påkjørt heller. Endret 29. august 2007 av m@msen
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Siden vi bor på bygda med masse jorder og skog er det et kjempefint sted å bo for en katt. Vegene er lite trafikkert derfor er det merkelig at kattene våre har blitt påkjørt. Siden vi bor etter en bildeveg er det begrenset med trafikk forbi huset. Hovedvegen er mer trafikkert men det er ikke stor trafikk der heller, langt ifra. Så jeg skjønner ikke hvorfor vi skal være så uheldig med kattene våre Jeg kjenner mange som har katter som er ute og som bor mye mer utsatt til enn oss, de har kattene i mange år uten at det skjer noe som helt med de. Ikke har jeg hørt om andre katter i nærområdet her som har blitt påkjørt heller. Tenkte egentlig ikke at du skulle svare på spm, ville ikke sette deg til veggs med slike spm Men siden du har svart vil jeg råde deg til ikke å slippe så små katter ut på egen hånd. Katten må være kastrert før den slippes ut, du kan godt vente noen måneder etter dette også (så katten er 7-8 mnd når den går ute). Eller du kan ta til deg en voksen katt. Som du sier virker det jo som du har fine forhold for å ha katt, men du bør ta ekstra forholdregler. Kattunger på 4 mnd er jo babyer, så de bør ikke gå ute før de er store nok (dessuten ferdig kastrert). :katt:
Tabris Skrevet 30. august 2007 #6 Skrevet 30. august 2007 Jeg vil overhodet ikke anbefale deg å holde kattene inne i 7-8 måneder. Det mener jeg er helt unødvendig. Du bør heller være med kattungen ut i begynnelsen. Nøyaktig når du kan ta kattungen ut første gang er vanskelig å si, jeg vil si når de begynner å bli så store at de blir så energifulle og bråkete at de ser ut til å trenge mer stimuli enn huset kan gi. Ca. ved 4 måneders alder, ja. Men at du da blir med dem ut, evt. har døren åpen og sjekker at alt er ok. Men alt dette vet du antagelig allerede.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #7 Skrevet 30. august 2007 Jeg vil overhodet ikke anbefale deg å holde kattene inne i 7-8 måneder. Det mener jeg er helt unødvendig. Du bør heller være med kattungen ut i begynnelsen. Nøyaktig når du kan ta kattungen ut første gang er vanskelig å si, jeg vil si når de begynner å bli så store at de blir så energifulle og bråkete at de ser ut til å trenge mer stimuli enn huset kan gi. Ca. ved 4 måneders alder, ja. Men at du da blir med dem ut, evt. har døren åpen og sjekker at alt er ok. Men alt dette vet du antagelig allerede. Hvordan løser du det at både hunnkatter og hannkatter kan bli kjønnsmodne så tidlig som 5 mnd hvis du slipper dem ut på den alderen? Kastrerer du kattene så tidlig som 5 mnd eller slipper du dem ut når de er ukastrert? Eller gir du p-piller til hunnkattene? Hva med hannkattene, vanskelig å skulle gi med kondomer til katter... For både hunnkatter og hannkatter er jo opphav til hjemløse katter, så alle som har katter må ta ansvar og ikke la fruktbare katter gå ute på egen hånd. Jeg har nemlig truffet på kattunger som har fått kattunger. Som det ble nevnt tidligere her er det ypperligere å slippe ut kattunger tidlig hvis man vil teste om de er tislig nok utviklet, om de ersurvival of the fittest. Og de er jo bare babyer. Akkurat som med mennesker tar det tid før synet deres er ferdig utviklet (det er bla derfor det er så viktig å gi kattungefor som har nok taurin som er viktig for utviklingen av synet). Merker jo selv hvordan menneskebarn er uberegnelig i trafikken, de er ikke fullt ut i stand til å beregne avsand og vidsynet er ikke ferdig utviklet. Slik er det for kattebabyer også. Stedssansen er også i utvikling mens katten er i vekst. Siden alle kattene til TS har blitt påkjørt når de er unge ville jeg tatt tak i dette og gjort noe med det hvis det ev blir en ny katt. Ev få tak i en voksen katt som allerede har utviklet sansene ferdig og er i stand til å klare seg i trafikken.
Fanta Skrevet 30. august 2007 #8 Skrevet 30. august 2007 Jeg vil overhodet ikke anbefale deg å holde kattene inne i 7-8 måneder. Det mener jeg er helt unødvendig. Du bør heller være med kattungen ut i begynnelsen. Nøyaktig når du kan ta kattungen ut første gang er vanskelig å si, jeg vil si når de begynner å bli så store at de blir så energifulle og bråkete at de ser ut til å trenge mer stimuli enn huset kan gi. Ca. ved 4 måneders alder, ja. Men at du da blir med dem ut, evt. har døren åpen og sjekker at alt er ok. Men alt dette vet du antagelig allerede. Ville bare si at vetrinæren vår anbefaler å ikke la kattungene være ute alene før de er 6 mnd gamle. Først da fungerer retnings-sansen deres godt nok til at de finner veien hjem... Litt OT da...
Gjest Mysticgirl Skrevet 30. august 2007 #9 Skrevet 30. august 2007 Vi har hatt mange katter opp igjennom årene og det går helt fint å skaffe seg katt selv om du har en fra før. Ibegynnelsen så vil den kanskje frese og vise misnøye. Men så snart de lærer seg å kjenne så vil de bli riktig gode venner, som regel. Det er viktig at den nye katten får lære seg å kjenne i huset før den blir presentert for den andre katten deres. Og vi har alltid hatt våre katter ute fra de var ganke små, men var sammen med dem i begynnelsen.Kasterasjon kan foretas fra katten er 6 mnd gammel sa de på dyrelegekontoret til meg.
Tabris Skrevet 30. august 2007 #10 Skrevet 30. august 2007 Jeg tror ikke at kattemor sperrer kattungene inne i et rom til de er 7-8 måneder og nekter å la dem utforske omgivelsene til de er kjønnsmodne og vel så det. Hvordan skal katten klare å lære seg omgivelsene og jaktferdighet hvis de skal isoleres? Eller å omgås utenforstående katter? Personlig har jeg aldri opplevd eller hørt om kattunger som går seg bort hjemmefra. Naturligvis skal ikke små kattunger bli satt ute alene mens døren er igjen og man ikke kan høre dem mjaue. Man gjør som kattemor - la dem utforske selv, og er var for utenforstående farer og/eller mjauing fra kattungen som ikke finner tilbake. Da er det bare å redde den lille eventyreren - og den har igjen lært av erfaring. De fleste kattunger blir ikke kjønnsmodne når de er 5 måneder, selv om det finnes unntak. Har man en hunnkattunge som man observerer og ikke lar være ute alene uten noen form for oppsyn så vil man legge merke til når den begynner å bli kjønnsmoden. Hannkattene kommer og flørter lenge før hun er parringsklar, og da kan man gi pus husarrest mens man bestiller p-piller eller sterilisering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå