Gå til innhold

Kleskoder i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror vi kommer til å ha antrekk "mørk dress". Dette vil vel si mørk grå/blå eller svart dress for menn eller lang kjole/fin drakt for damer? Vil ha det formelt og pyntet uten at det blir for stivt.

Synes det er så mange regler, er for eksempel usikker på det med farger (nå tenker jeg mer i forhold til når man blir invitert som gjest)

Hvit/lys beige etc er uakseptabelt for gjester fra mitt synspunkt, fordi det ligner for mye på tradisjonelle farger på brudekjoler, men skjønner ikke helt hva som er dealen med rød og svart kjole. Vet rød kjole kan "ta" mye oppmerksomhet, betyr lidenskap etc og at svart betyr sorg, men synes dette er litt utdatert.

Så til og med på en annen tråd at en synes det var feil med grønn kjole. Jeg har vært i to bryllup og i begge var det folk med grønn kjole. Husker ikke om noen hadde rød, men svart har jeg også vært ute for. Hvis det er en generell oppfatning at man ikke kan gå i grønt, hva er i såfall bakgrunnen for dette?

Hvis hvittoner, rødt, svart og grønt ikke er "akseptabelt", hvilke farger er i såfall "lov"? Gul? Oransje, lilla, rosa, blått, brunt? Litt kjedelig med så begrenset fargevalg da... Jeg liker ikke knæsje farger, så for meg blir det da enten lys rosa eller blå (ikke for lys selvfølgelig), mørkeblå eller brun...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis hvittoner, rødt, svart og grønt ikke er "akseptabelt", hvilke farger er i såfall "lov"? Gul? Oransje, lilla, rosa, blått, brunt? Litt kjedelig med så begrenset fargevalg da... Jeg liker ikke knæsje farger, så for meg blir det da enten lys rosa eller blå (ikke for lys selvfølgelig), mørkeblå eller brun...

Jeg skal snart i bryllup og følger spent med her... Jeg har i tillegg fått vite av bruden at knæsje farger ikke gjør seg, og så må jeg jo luke bort de fargene jeg ikke kler. Ikke store utvalget igjen...

Gjest Elastica
Skrevet (endret)
...Jeg har i tillegg fått vite av bruden at knæsje farger ikke gjør seg, og så må jeg jo luke bort de fargene jeg ikke kler. Ikke store utvalget igjen...

Dette blir bare verre og verre. :overrasket:

Hvorfor ikke det, forresten? Fordi det ikke står til fargen på blomstene og stilen på bokstavene i programmet?

Endret av Elastica
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg er ikke akkurat en erfaren bryllupsgjenger, men i de to jeg har vært, har folk faktisk gått i alle farger (til og med to personer i hvit kjole). Prinsippielt syns jeg at folk burde få gå i den fargen de vil, men jeg merker at jeg vil være mer forsiktig som gjest selv. Derfor ville jeg styrt unna hvitt og helt lyse beigefarger. Hvis jeg hadde svart kjole, ville jeg vurdert å ha lyst tilbehør. Men i det ene bryllupet hadde bestemoren til bruden faktisk helsvart, lang kjole og svart tilbehør. Jeg tenkte da at når hun hadde det, da måtte det være greit. Rødt og grønt ville jeg da virkelig ikke tenkt noe over.

Skrevet
Hvis det er en generell oppfatning at man ikke kan gå i grønt, hva er i såfall bakgrunnen for dette?

Det med at man ikke skal ha grønn kjole er fordi man i gamle dager trodde at grønt tiltrekker de underjordiske. Så med mindre du er kristen eller bruden er veldig redd for å bli bergtatt synes jeg ikke det er så mye å bry seg om...

Gjest nextlife
Skrevet (endret)

Vet dere hva?

Til vårt bryllup 29/9 har vi valgt å sette antrekk valgfritt :lur:

Vi ønsker at folk skal føle seg vel i vårt selskap, om de trives best i sin røde kjole, hawaiiskjorte eller sjakett så skal de få lov å gå i det :jepp:

Om noen vil ta på seg en lys kjole er det helt ok, tipper folk vet at jeg er bruden uansett, og har ingen ambisjoner om "ego-prinsesse" for en dag, men en kjempefeiring av vår kjærlighet sammen med folk vi er glad i, og som (forhåpentligvis) er glad i/for oss.

Synes det til tider er i overkant med egosentrering her inne :nei:

Endret av nextlife
Skrevet
Hvorfor ikke det, forresten? Fordi det ikke står til fargen på blomstene og stilen på bokstavene i programmet?

:ler:

Fordi det ikke ville se bra ut på bildene...

Bruden er verdens søteste, men litt i overkant opptatt av rammen rundt den store dagen. Jeg ble rimelig overrasket selv...

Skrevet

Det finnes de som synes det er galt med rødt og grønt - rødt fordi det tradisjonelt hinter om at man har vært utro, men sikkert vel så mye fordi det er en knæsj farge (fnis...). Grønt fordi det lokker til seg underjordiske, med andre ord noe som burde være ganske utdatert i våre dager. I alle bryllupene jeg har vært i har det vært gjester (også nær familie, evt forlover osv) i slike farger, også "knallfarger". Det har virkelig ikke blitt oppfattet som et problem, og jeg selv hadde vel ikke lagt merke til slikt om jeg ikke hadde lest ørten tråder for mye på bryllupsforumet her inne... Om man skal lese alle forslag til "gale" klær vil man finne ut at masse tekstiler, farger, lengder, tilbehør osv er fullstendig uakseptabelt, men jeg har aldri opplevd at noen er SÅ nøye på det i virkeligheten...

Man skal ikke overskygge bruden - dvs at man bør ikke pynte seg helt voldsomt med svær ballkjole, tiara, osv, men det er vel selvinnlysende for de fleste. At man på grunn av dette ikke kan kle seg i farger som ikke er den samme som tapeten i selskapslokalet så man blir usynlig nok, det er bare noe tull som enkelte tolker inn i dresskodereglene. Disse reglene er faktisk ikke så detaljstyrende som noen skal ha det til :)

Skrevet

Hva med gutta? Er det ok å stille opp i en latexdress?

Skrevet

hmm, synes vel ikke brudeparet kan kreve noe annet enn at man følger vanlig skikk og bruk, da må de i alle fall informere om at de ønsker at alle gjestene har på seg blått feks.. hvis ikke kan man jo bruk det meste, rødt skal man vist ikke bruke siden det skal bety at man har hatt et forhold til brudgommen, he he min forlover hadde rød kjole, svart er vel mer forståelig at man ikke bruker, sidne man fremdeles bruker svart til begravelse, har man derimot en sort kjole man vil bruke kan man jo pynte den opp med et farget sjal, sko veske osv....Med mindre man skal være med på veldig mange bilder( er søster eller liknende) synes jeg godt du kan ha på deg det du føler deg vel i.... synes vel det er viktigere at man ikke pynter seg mer enn bruden, hvis brudeparet er enkelt kledd og gjestene kommer kledd til galla blir det litt feil..... men det er min mening

Skrevet
Vet dere hva?

Til vårt bryllup 29/9 har vi valgt å sette antrekk valgfritt :lur:

Vi ønsker at folk skal føle seg vel i vårt selskap, om de trives best i sin røde kjole, hawaiiskjorte eller sjakett så skal de få lov å gå i det :jepp:

Om noen vil ta på seg en lys kjole er det helt ok, tipper folk vet at jeg er bruden uansett, og har ingen ambisjoner om "ego-prinsesse" for en dag, men en kjempefeiring av vår kjærlighet sammen med folk vi er glad i, og som (forhåpentligvis) er glad i/for oss.

Synes det til tider er i overkant med egosentrering her inne :nei:

Jeg er sååå enig!

Vi setter nok antrekk "pent" på invitasjonen, men gjestene får muntlig beskjed om at det ikke skal være noe stivt. Hos oss er alle velkommen i alle regnbuens farger.

Skrevet

Vi har ikke skrevet noe om antrekk vi fordi vi tenkte at da kan folk få komme i det de har lyst til... er det dumt det kanskje.. begynte å tenke på det da jeg leste denne tråden. Jaja, for seint å gjøre noe med nå uansett, for innbydelsene er sendt ut. Lurer de får de ta kontakt.. og så kan vi jo skrive noe om det på hjemmesida også..

Skrevet
Vi har ikke skrevet noe om antrekk vi fordi vi tenkte at da kan folk få komme i det de har lyst til... er det dumt det kanskje.. begynte å tenke på det da jeg leste denne tråden. Jaja, for seint å gjøre noe med nå uansett, for innbydelsene er sendt ut. Lurer de får de ta kontakt.. og så kan vi jo skrive noe om det på hjemmesida også..

Hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg det verste er når det ikke står noen kleskode overhodet, eller at det står pent eller noe slikt, da vet jeg jo i alle fall ikke hva jeg skal ha på meg, hvis man ikke vil at gjestene skal være stivpynta så er det jo greit å skrive daglig antrekk eller mørk dress, da kan man slå opp i en skikk og bruk og finne ut hva som er forventet. hvis det står pent, blir jeg bare mer forvirra, for hva mener de med pent? så lenge man har en formening om hva man vil at gjestene skal ha på seg/ ikke ha på seg synes jeg man skylder gjestene å fortelle dem det. Det verste er jo å komme i et selskap å enten være for pyntet i forhold til alle andre eller at alle andre er penere kledd enn en selv... missforstå meg rett, jeg mener ikke at det er verdens undergang, men, jeg hadde likt det noe særlig..... men gjort er gjort... så ikke tenk noe mer på det.....

Skrevet

Har snakka med de fleste da, og sagt at bunad er flott:)skal gifte meg i februar så ser for meg at bunad er godt å ha på seg da.. men som du sier gjort er gjort, orker ikke la sånne ting stresse meg. Skriver det på hjemmesiden, de fleste er nok innom der uansett:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...