Gå til innhold

Gass eller elektrisk?

Gjest anonym

Gass eller elektrisk ovn?  

2 stemmer

1. 1. Gass eller elektrisk ovn?

• Gassovn
      7
    • Elektrisk ovn
      11

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gass er suverent best!

Min sambo bidro bla. med en gasskomfyr da vi flyttet sammen og det er mye morsommere å lage mat med denne. Du har mer kontroll over varmen. Har du elektriskkomfyr tar det lengre tid å få ned varmen i platene, har du gass skrur du ned flammen på et blunk. Gasskomfyrer er vel fortsatt litt dyrere, men hans var ikke avskrekkende dyr (13 000). Vi har spart noe strøm også. En tank koster 1 000 kr, men når du etterfyller den koster det bare 150. Gasstanket holder i ca 3/4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har elektriske kokeplater men ingen ovn... har en kombimikrobølgeovn da som jeg kan steke i men jeg savner en vanlig ovn, de er nemlig lydløse og gir perfekt bakeresultat med mer plass!!!

er forøvrig uhyre få folk her i nederland som har stekeovn, kun stekeplater og en liten mikro....

men hvor får du påfyll til gasstankene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har elektrisk men kan ikke annet enn å si at gass er supert!

Ville gitt bort oppvaskmaskinen min om jeg fikk gassovn altså. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass er fantastisk å kokkelere på! Har det ikke selv, men har brukt en ganske mye, det er absolutt noe jeg vil vurdere å skaffe meg senere.

Du får vel kjøpt gass på de fleste bensinstasjoner, tror jeg, ikke bare Statoil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg bodde i Spania hadde vi gassovn - helt supert. Vil gjerne ha det igjen. Vi har jo det på hytta, men da er de ikke matlaging som står fremst.

Når vi skal kjøpe ny ovn, er gass et reelt alternativ ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Gass er tilgjengelig på de aller fleste bensinstasjoner ja. Man får jo oftest ikke PÅFYLL da, da er det nok helt utvalgte steder, somregel har bensinstasjonene innbytte. 1 kg, 5 kg, 6 kg og 11 kg gassflasker. (I alle fall er det dette som er de vanlige på statoil, der har jeg jobba)som brukes til gassgriller, i campingvogner og alle andre plasser det passer med en standard gassflaske. Jeg vil jo anta at det vel må være mulig med noe slikt i gassovner, at man slipper ha de helt spesiellt utvalgte stedene som faktsik FYLLER en spesiell tank?

Har elektrisk ovn på kjøkkenet, den sto der da vi flytta inn (leier altså) og den er grei nok den, men jeg synes gass virker fristende. "Luksusløsning" anser jeg det nok som, og er litt engstelig i forhold til gass, flammer og små barn (som jeg jo har tenkt å få etterhvert...) men det er meget mulig at det bare er min uvitenhet som gjør meg engstelig. Jaja, hvilken ovnstype det blir når vi en gang i fremtiden skal ordne kjøkken i vårt eget hjem, det vites ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har begge deler, ovn med keramisk topp og to gassbluss ved siden av og jeg bruker gassen veldig mye. Da mine foreldre skulle ha ny ovn valgte de også gass.

Hurra for gassen!

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har elektrisk ovn vi, men neste gang vi skal ha ovn er gass absolutt et stort ønske. De er jo mye bedre å lage mat på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Hei

I India bruker de bare gass når de lager mat fordi strømme er alt for dyrt.

Jeg vil si såpass at jeg aldri vil bli fortrolig med gass, :o vi ahdde det på hytta og var glad da vi fikk strøm.

Er det slik at gasskomfyrer begynner å bli populære i Norge?Hvordan er det å steke kaker i en gassovn,blir resultatet like bra som elektrisk?Dere kan godt kalle meg dum,jeg har lite peil på gasskomfyrer osg slikt.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjon av gassbluss/vanlige plater og elektrisk stekeovn er super! Hvis jeg ikke hadde hatt superangst for alt som har med gass og gjøre ville jeg utvilsomt ha valgt dette. Min angst for gass er irrasjonell og helt tåpelig, men noen "angster" skal man vel ha :ler: (Ja, jeg vet at faren for lekkasje er minimal og at gasskomfyr ikke er farligere enn en elektrisk. Det er bare det at en del av hjernen min nekter å tro det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere sier "gass-ovn" ser det ut for at de fleste av dere egentlig snakker om kokeplatene.

Det er som Leo sier: Gass kokeplater er suverent, men stekeovnen helst bør være elektrisk etter vår mening. Vi har hatt gass"plater" i over ett år nå, og synes det er suverent. Man har mye mere "direkte" kontroll med varmen. Lett å venne seg til, vanskelig å venne seg fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

junebug (langt ovenfor her):

Hva refererte du til med prisen 13000? Var det kun kokeplater, eller komplett komfyr inkl. ovn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboern kjøpte gassplater/elektrisk stekeovn til 13 000 for to år siden. Tror han kjøpte den på hytteavdelingen på Maxbo, den ser ikke spesielt "hyttete" ut, er moderne og stilig i stål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har vanlig ovn med keramisk topp.

Jeg synes gass høres litt skummelt ut. Hva om man skrur på gassen og glemmer å tenne på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vanlig ovn med keramisk topp.

Jeg synes gass høres litt skummelt ut. Hva om man skrur på gassen og glemmer å tenne på?

Det har aldri skjedd meg så langt. I mitt tilfelle er det mye større sjanse for at jeg slår på den elektriske platen å glemmer å skru den av etter at jeg har brukt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Vi har elektrisk komfyr med keramisk topp. Men dersom noe skal gjøres med kjøkkenet i leiligheten ønsker jeg meg en komfyr med induksjonsvarme, det er supergenialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kombinasjonen gass/keramisk da jeg bodde hjemme. Gass er helt geialt! Total varmekontroll.

Vurderer gass når vi flytter, men vi får se på pengene. Og drassing av gasskolber opp og ned fire etasjer er jeg også i tvil om jeg gidder....

Hva om man skrur på gassen og glemmer å tenne på?

Det er ikke noe problem med moderne gasskonfyrer. Den vi hadde hjemme slapp ikke ut gass hvis det ikke var flamme.

*Lisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...