Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er inne i en "indisk" periode for tiden, og da er nanbrød essensielt. Men jeg gidder jo ikke bake hver gang jeg vil ha indisk mat, så jeg trenger en oppskrift på nanbrød som det funker bra å fryse (i den oppskriften jeg vanligvis bruker er hevingsmidlene bakepulver og egg, så jeg tviler på at den egner seg til frysing).

Velprøvde oppskrifter mottas med takk! :)

Skrevet

Denne inneholder ikke egg, og gjær i tillegg til bakepulver:

http://www.tine.no/page?id=28&key=8594&cat=649

Har brukt oppskriften, men ikke prøvd å fryse - men vil tro det går bra, mener å ha lest at det går :klø: Ja, også kan du vel erstatte garam masalaen med løkfrø?

Forøvrig ble jeg litt nysgjerrig på hvorfor det ikke er lurt å fryse bakevarer med bakepulver og egg - jeg har bakt flere kaker som har dette som hevemiddel og ikke hatt problemer. Men man kan kanskje få et smuldreproblem...

Skrevet (endret)

Jeg bruker denne oppskriften, med løkfrø istedet for garam masala.

Pleier også å fryse overskuddet. Tiner brødene ved å legge dem rett fra fryseren inn i varm ovn (200 g?), et par minutter på hver side (husker ikke helt detaljene her). De blir ok, men selvsagt ikke like gode som nybakte.

Endret av piaf
Skrevet

Takk for svar, begge to. :) Skal prøve oppskriften, og definitivt bytte ut garam masala med løkfrø, det må da være mye bedre (og mer autentisk vil jeg tro; jeg har fått nanbrød med løkfrø, men aldri med garam masala, på indiske restauranter).

Skrevet

Jeg har lagd dem med garam masala, av den enkle grunn at løkfrø ikke er å skaffe her vi bor og bakingen var et nokså spontant innfall. Det var godt, men skal innrømme at det smakte mer boller enn som nanbrød jeg har fått servert andre steder... Kunne kanskje lagd en garam masala uten grønn kardemomme og fått mer "rett" smak, men løkfrø er nok riktigst :)

Skrevet (endret)

Jeg har alltid ett lager at den typen Piaf linker til i fryseren. Synes de er gode etter frysing også. Jeg tiner dem først. Faktisk synes jeg de er litt vel søte, så mulig jeg skal redusere sukkermengden neste gang. Jeg har bare laget med garam masala.

Endret av skrue
Skrevet

Skrue, tiner du dem først og så varmer dem, eller bare bruker du dem som de er når de har tint? Noterer meg tipset om å redusere sukkeret. :icon_smile:

Jeg har lagd dem med garam masala, av den enkle grunn at løkfrø ikke er å skaffe her vi bor og bakingen var et nokså spontant innfall. Det var godt, men skal innrømme at det smakte mer boller enn som nanbrød jeg har fått servert andre steder... Kunne kanskje lagd en garam masala uten grønn kardemomme og fått mer "rett" smak, men løkfrø er nok riktigst :)
Hvis du er interessert kan du bestille løkfrø (og mye annet spennende krydder) fra Seasoned Pioneers. :)
Skrevet
Hvis du er interessert kan du bestille løkfrø (og mye annet spennende krydder) fra Seasoned Pioneers. :)

Takk for link - det så spennende ut - og jeg som har hatt nettshoppingskløe i fingrene en stund, men ikke funnet noe jeg trenger i "vanlige" butikker (etter å ha handlet "ferdig" bøker og klær for en stund) er jo sjeleglad for å finne noe så nyttig som dette :)

Skrevet
Skrue, tiner du dem først og så varmer dem, eller bare bruker du dem som de er når de har tint? Noterer meg tipset om å redusere sukkeret. :icon_smile:

Jeg tiner og så varmer i ovn. Om jeg en sjelden gang glemmer å tine så setter jeg dem inn med en gang jeg skrur på varmen.

Det er ikke mye sukker uansett, men jeg tenker jeg prøver med 1.5 ss neste gang.

Skrevet

Dumt spørsmål, men hva heter løkfrø på engelsk..?

Skrevet
Dumt spørsmål, men hva heter løkfrø på engelsk..?

Nigella seeds.

Skrevet
Nigella seeds.

Aha, takk :)

*håper de ikke spirer og blir en viss programleder*

Nå skal det bestilles diverse!

Skrevet

Nå har jeg prøvd å bestille derfra siden i går, dvs at jeg har gjort andre ting også :ler:, men jeg får det ikke til :forvirret:... Hvilken nettleser bruker dere som har bestilt der? Jeg sitter på mac og har prøvd både Firefox, Safari og Opera. Jeg kommer stort sett så langt at jeg får fylt inn navnet mitt og andre personopplysninger (trinn 1 av check out), men denne infoen klarer tydeligvis ikke å bli lagret.

*har lyst på krydder*

Skrevet

Jeg bruker Internet Explorer. Men jeg plagdes da jeg bestilte fra dem tidligere i uken; etter at jeg hadde gått gjennom check-out og betalt lå fremdeles varene i handlekurven, og jeg fikk ikke bekreftelsesmail. Jeg sendte en mail til dem og forklarte problemet, og da gikk det kun kort tid før jeg fikk bekreftelse (og krydderet fikk jeg i går allerede :)). Mulig de har tekniske problemer for tiden, kanskje du kan sende dem en mail om du ikke får bestilt i løpet av helgen?

Skrevet

Ja, jeg får prøve igjen - og tenkte at det kanskje gikk an å ordne bestillingen pr mail om jeg ikke får det til, men det er kanskje ikke mulig pga betaling :forvirret: Eller så får jeg låne en maskin med Explorer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...