Gjest Gjest Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Jeg er ei jente i midten av 20-årene som alltid har vært naturlig tynn og kroppen har ikke forandret seg siden begynnelsen av ungdomsskolen ca. Dette har gjort at jeg alltid har kunnet spise og drikke hva jeg vil og hvor mye jeg vil, men det siste året har kroppen begynt å forandre seg. Jeg har gått kraftig opp i vekt og fått ordentlig mage. Mange har sagt til meg at det bare er naturlig siden jeg nå har begynt å få den kvinnelige kroppen, men jeg merker også forskjell på hva og hvor mye jeg spiser. Derfor vil jeg prøve å få lagt om kostholdet både for å bli slankere og få finere kropp, og fordi jeg tror helsen også kan bli bedre av å gjøre det. Men siden jeg aldri har hatt dette å tenke på, så vet jeg ikke helt hva jeg bør spise eller drikke istedet. Jeg vet frukt og grønnsaker er sunt, og masse fiber (?), og korte men mange måltider. Hittil har jeg da altså fått meg mellommåltider hvor jeg spiser frukt eller grønnsaker, og all bran frokostblanding til frokost. Hva kan man ellers spise som er sunt for kroppen? Har dere noen tips på middager? Også forresten tenkte jeg å bytte ut sjokolade/chips som kosemat med grønnsaker og dip. Noen spesielle dip'er som er sunnere enn andre? Eventuelt oppskrifter på noe man kan lage selv? Tar hjertelig imot alle mulige svar!
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Jeg er ikke akkurat noen ekspert på området, men når det gjelder snacks, så kan du bytte ut sjokoladen og chipsen med f.eks nøtter eller grønnsaker med dip laget på mager kesam eller yoghurt (med dipmix i kjenner jeg nesten ikke forskjell fra vanlig rømmedip ). Nøtter har mye kalorier, så man bør ikke spise for mye av det, men er mye bedre for kroppen enn potetgull f.eks. Ellers er salsadip mye sunnere enn rømmebaserte diper.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Eksempel på sunn mat: Kylling- og kalkunfilet (uten hud) Tunfisk, fisk generelt Reker Biff Egg Cottage cheese Kesam Havregryn Naturris Frukt og grønnsaker Nøtter Sunne oljer Lett- og skummet melk
Supraspinatus Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Hei. Har egentlig ikke så mye å tilføre listen, men jeg synes det er fint at du fokuserer på hva som er sunt og ikke hva som er usunt! Å lage en forbudt-liste synes jeg er en uting, da er det vanskeligere å gjennomføre. Lag heller en liste med matretter/middager/lunsjer du klarer/kan lage som er sunne. Og plukk fra denne. Da slipper du å sitte i tenkeboksen så lenge når du skal finne på noe sunt til middag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå