Gå til innhold

Oppsigelse av leiekontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

3. Leieforholdets varighet.

Boligen overtas av leietakeren den 5.8.2007. Leiekontrakten er tidsbestemt og gjelder frem til 1.8.2008. Dersom ingen av partene sier opp avtalen innen 1.8.2008 går leieforholdet over i et ordinært leieforhold med tre måneders gjensidig oppsigelse, jfr. husleielovens bestemmelser. Oppsigelsesfristen regnes fra den 1. i påfølgende måned.

14. Oppsigelse.

Dersom leiekontrakt er inngått tidsbestemt, må utleier innen 1 måned etter kontraktens utløpsdato sende oppfordring om at leietaker må fraflytte leiligheten. I motsatt fall vil kontrakten gå over på gjensidig oppsigelses tid, jfr. Husleielovens bestemmelsern.

Hvor lang oppsigelsestid har jeg nå? En mnd? Eller 3? Hvis jeg vil flytte ut i januar, altså bare betale leie tom. desember når må jeg si opp?

Blir veldig glad for svar :) Vis gjerne til paragraf. Vil gjerne være sikker før jeg tar dette opp med utleier..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg antar at ingen av dere har sagt opp avtalen, og dermed har den gått over i en tidsubestemt kontakt med tre måneders gjensidig oppsigelsestid.

Oppsigelsen må leveres innen 1. oktober, da avsluttes leieforholdet 31. desember.

Endret av Dru
Skrevet

Kontrakten din løper i 12 måneder uten mulighet til oppsigelse fra noen av partene i disse første 12 månedene .

Når det har gått et år , har dere 3 mnds gjensidig oppsigelse.

Dersom du ønsker 3 mnds gjensidig oppsigelse må du få utleier til å endre ordlyden i kontraktens punkt 3 .

Utleier kan ikke avtale kortere oppsigelsesfrist enn 3 måneder , siden leietaker (dersom dette er privatmarkedet) ikke vil være bundet av en kortere frist selv om dette skulle være avtale i kontrakt .

Skrevet

punkt 14 .

Leiekontrakten din , som i realiteten er en ett års kontrakt , termineres automatisk ved periodens slutt og gjøres om til en kontrakt med 3 måneders gjensidig oppsigelses frist .

Gjest Dixie i.i.
Skrevet
punkt 14 .

Leiekontrakten din , som i realiteten er en ett års kontrakt , termineres automatisk ved periodens slutt og gjøres om til en kontrakt med 3 måneders gjensidig oppsigelses frist .

Nesten korrekt. Etter at året er omme, har utleier 1 mnd frist på å be deg flytte eller ta intiativ til ny kontrakt, ellers går den over på en tidsubestmemt kontrakt

Skrevet

Boligen overtas av leietakeren den 5.8.2007. Leiekontrakten er tidsbestemt og gjelder frem til 1.8.2008. Dersom ingen av partene sier opp avtalen innen 1.8.2008 går leieforholdet over i et ordinært leieforhold med tre måneders gjensidig oppsigelse, jfr. husleielovens bestemmelser. Oppsigelsesfristen regnes fra den 1. i påfølgende måned.

14. Oppsigelse.

Dersom leiekontrakt er inngått tidsbestemt, må utleier innen 1 måned etter kontraktens utløpsdato sende oppfordring om at leietaker må fraflytte leiligheten. I motsatt fall vil kontrakten gå over på gjensidig oppsigelses tid, jfr. Husleielovens bestemmelsern.

Hvor lang oppsigelsestid har jeg nå? En mnd? Eller 3? Hvis jeg vil flytte ut i januar, altså bare betale leie tom. desember når må jeg si opp?

Blir veldig glad for svar :) Vis gjerne til paragraf. Vil gjerne være sikker før jeg tar dette opp med utleier..

Hva betyr den utehva delen da? Hvis ingen sier opp innen da? Altså at hvis ingen sier opp fortsetter den, men jeg har ingen mulighet til å si opp før den datoen? ..

Skrevet

Sakset fra husleieloven:

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid.

Det kan avtales at en tidsbestemt leieavtale skal kunne sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8.

Ut fra avtalen kan det se ut som du kan si opp før utløpet av den tidsbestemte leiekontrakten ("Dersom ingen av partene sier opp avtalen før 1.8.2008".) Du har i tilfelle tre måneders oppsigelsestid (med mindre dere har avtalt noe annet), og du må derfor levere oppsigelse før 1. oktober.

Skrevet
Sakset fra husleieloven:

Ut fra avtalen kan det se ut som du kan si opp før utløpet av den tidsbestemte leiekontrakten ("Dersom ingen av partene sier opp avtalen før 1.8.2008".) Du har i tilfelle tre måneders oppsigelsestid (med mindre dere har avtalt noe annet), og du må derfor levere oppsigelse før 1. oktober.

Det var det jeg tenkte også. Men det går jo også ann å forstå dette som Væren 75 & co skriver over her..

Takk for svar :)

Flere som har tanker eller erfaringer å dele? Er dette standard kontrakt? Det er det private leiemarked, ja. Er det virkelig lov å ha et års tidsbestemt kontrakt uten oppsigelsestid? .. Skjønner nå hvorfor alle studenter løper rundt å prøver å få leid ut rommene sine når/hvis de vil flytte. De er bundet til kontrakt.

Skrevet

Loven er veldig klar på at man kan ikke avtale noe som er til ugusnt for leietaker i (dvs dåeligere betingelser en loven) Den siser 3 mnd oppsigelse. Det betyr at man kan godt si 2 eller 1, men ikke 4 og ikke ett år... Utleiere ønsker jo forustsigbarhet, og håper folk ikke kan loven så godt, og binder seg for minst 1 år. Ulteler har heller ikke lov å skrive kortere kontrakt en 3 år (med mindre det er spesielle tilfeller som tilsier at utleier skal benytte boligen til eget formål før dette.)

Skrevet
Det var det jeg tenkte også. Men det går jo også ann å forstå dette som Væren 75 & co skriver over her..

Takk for svar :)

Flere som har tanker eller erfaringer å dele? Er dette standard kontrakt? Det er det private leiemarked, ja. Er det virkelig lov å ha et års tidsbestemt kontrakt uten oppsigelsestid? .. Skjønner nå hvorfor alle studenter løper rundt å prøver å få leid ut rommene sine når/hvis de vil flytte. De er bundet til kontrakt.

Hei , må bare få si at alle kan forhandle seg fram til de kontraktsbestemmelser som de syntes passer dem best , men du må helst gjøre det før du signerer .

Det er med andre ord ingen som bestemmer at en kontrakt skal være slik eller slik , innholdet er du med på å bestemme selv .

Noen ganger greier man å komme fram til enighet , mens man ikke greier dette andre ganger .

Skrevet
Loven er veldig klar på at man kan ikke avtale noe som er til ugusnt for leietaker i (dvs dåeligere betingelser en loven) Den siser 3 mnd oppsigelse. Det betyr at man kan godt si 2 eller 1, men ikke 4 og ikke ett år... Utleiere ønsker jo forustsigbarhet, og håper folk ikke kan loven så godt, og binder seg for minst 1 år. Ulteler har heller ikke lov å skrive kortere kontrakt en 3 år (med mindre det er spesielle tilfeller som tilsier at utleier skal benytte boligen til eget formål før dette.)

I forhold til oppsigelsesfrist kan man gi leietaker kortere enn 3 måneders frist , men utleier kan ikke forbeholde seg retten til kortere oppsigelsesfrist enn 3 måneder , men dette blir jo på en måte litt urimelig mot utleier siden vilkårene for oppsigelse er forskjellige .

Skrevet

Joda, kontrakter kan fint være tidsbestemte og uoppsigelige, men ikke om leietiden er kortere enn tre år. Denne reduseres til ett år dersom utleieren bor i samme hus og det er lofts- eller sokkelbolig. Jeg tolker det som denne avtalen er uoppsigelig før 1. august neste år.

Skrevet

Boligen overtas av leietakeren den 5.8.2007. Leiekontrakten er tidsbestemt og gjelder frem til 1.8.2008. Dersom ingen av partene sier opp avtalen innen 1.8.2008 går leieforholdet over i et ordinært leieforhold med tre måneders gjensidig oppsigelse, jfr. husleielovens bestemmelser.

14. Oppsigelse.

Slik jeg tolker denne overstående biten så er kontrakten tidsbestemt og er derfor bindende frem til august 2008. Det at det står følgende Dersom ingen av partene sier opp avtalen innen 1.8.2008 går leieforholdet over i et ordinært leieforhold med tre måneders gjensidig oppsigelse, forstår jeg slik at dersom du ikke gir beskjed om at du vil flytte, eller at huseier gir beskjed om at du må flytte, så vil du kunne fortsette å bo der utover avtalen. Og at det etter dette er mulig å si opp med 3 mnds oppsigelse, ettersom kontrakten blir tidsubestemt.

Jeg kan ikke se at du har muligheter til å si opp denne kontrakten ut i fra ordlyden. Dersom du sier opp nå, så tolker jeg teksten slik at det i praksis vil fungere ensbetydende med at du mener at du ikke vil fortsette å leie utover den fastsatte perioden.

Det står ikke noe om muligheter for å bryte kontrakten, og leieperioden vil derfor være bindende. Likevel vil jeg tro at det finnes en mulighet. Dersom kontrakten strider i mot husleielovens bestemmelser, så mener jeg å huske at kontrakten er ugyldig. Det finnes egne bestemmelser for å kunne benytte seg av tidsbestemte avtaler, jeg ville derfor har undersøkt om huseier har benyttet seg av en tidsbestemt kontrakt ( som her i ditt tilfelle), men at huseier i utgangspunktet ikke har noen grunnlag for å kunne benytte seg av dette.

Det er mange på det private markedet som har slike bindende kontrakter, og mange av de er i strid med loven.

Du skal blant annet opplyses om årsaken til at utleier benytter seg av tidsbestemte kontrakter, som i ditt tilfelle.

Bor huseier i samme huset feks`?

Skrevet
Bor huseier i samme huset feks`?

Huseier bor ikke i huset..

Takk for mange svar. Kan ikke si jeg ble noe klokere.. mye forskjellig her, ja!

Så klart burde jeg har sjekka og dobbeltsjekka hva dette betydde før jeg flytta inn. Jeg leste kontrakt og tolka den som at jeg hadde oppsigelsestid. Men men..

Takk for svar i allefall!

Gjest TS(meg over også)
Skrevet

Ved tidsbestemte leieavtaler er lovens hovedregel en minste leietid på tre år. Det er imidlertid anledning til å avtale en leietid på bare ett år ved leie av lofts- eller sokkelleilighet i enebolig eller leilighet i tomannsbolig, når utleier bor i samme hus.

Her bor huseier ikke i samme hus

Det kan gjøres unntak fra de lovbestemte minstetidene på henholdsvis tre år og ett år dersom

husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til hans husstand, eller

utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen

Dersom partene har inngått en tidsbestemt leieavtale av kortere varighet enn tre eller ett år av andre årsaker enn det som er nevnt ovenfor, skal avtalen anses å være tidsubestemt.

Så det vil si at den alikevel er tidsubestemt?

Dersom utleier vil bringe avtalen til opphør, må han si opp på vanlig måte.

Forutsetningen for å kunne avtale kortere leietid enn tre eller ett år, er at utleieren må gi en skriftlig begrunnelse om dette på tidspunktet når leieavtalen inngås. Det kreves normalt at boligen ved utløpet av den avtalte leietiden skal brukes i samsvar med den oppgitte begrunnelse utleier har gitt.

Jeg har ikke fått noe skriftlig eller muntlig om dette

Leieforholdets varighet kan også avtales som en kombinasjon mellom tidsbestemt og tidsubestemt form. Avtalen kan være tidsbestemt, men gjøres med gjensidig/ensidig oppsigelsesadgang for partene. Avtalens lengde og starttidspunkt må komme tydelig frem.

Sakset herfra: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...t_og_oppsigelse

Flott og ryddig side, men viser ikke til noen paragrafer.. Hvis huseier slår seg vrang trenger jeg paragrafer å vise til. Kan jo hende han er veldig hyggelig også.. men jeg vil gjerne vite hva jeg har å slå i bordet med på forhånd...

Skrevet

hehe BRA FOR DEG !

Kontrakten din er ikke gyldig ifl husleieloven , dvs at den er tidsubestemt og du har en oppsigelsesfrist på 3 måneder :)

jfr LOV-2007-06-15-39 fra 2007-07-01 Husleieloven §9-3 , 3.ledd .

Skrevet

Leste nettopp innlegget ditt hvor du etterlyste konkrete lover å slå i bordet med .

Alle lovene finner du på www.lovdata.no , leieforhold reguleres i husleieloven .

Skrevet

Tusen takk, Væren!! haha :) Nå er du helten min.. Men tar gjerne flere inspill!! :) Plutselig er det noe jeg har oversett.. Satser på at uteleier er grei, og når/hvis jeg leverer oppsigelse blir det ingen problemer. Men hvis dte blir problemer er det greit å ha lover å slå i bordet med!!

Skrevet

Jeg hadde en femårskontrakt en gang, profesjonell utleier (leiegård). Kunne ikke si opp første året der og det var jo lov. Men de SA FRA TYDELIG før jeg signerte da, og jeg syns det var bare fint.

Leier du privat, kan du vel bare spørre dem? Bor du sentralt er det sikkert ikke noe problem å få leiet ut igjen, du kan jo tilby deg å ta kostnaden ved annonsering etter ny leietaker?

Å komme og slå de i hodet med lover, ville jeg være forsiktig med om du ikke vet de er urimelige. Ingen blir mer samarbeidsvillig av det. Og kanskje får du advokaten til huseiernes landsforbund i retur.

*for å prøve samarbeid først ja*

Skrevet
Jeg hadde en femårskontrakt en gang, profesjonell utleier (leiegård). Kunne ikke si opp første året der og det var jo lov. Men de SA FRA TYDELIG før jeg signerte da, og jeg syns det var bare fint.

Leier du privat, kan du vel bare spørre dem? Bor du sentralt er det sikkert ikke noe problem å få leiet ut igjen, du kan jo tilby deg å ta kostnaden ved annonsering etter ny leietaker?

Å komme og slå de i hodet med lover, ville jeg være forsiktig med om du ikke vet de er urimelige. Ingen blir mer samarbeidsvillig av det. Og kanskje får du advokaten til huseiernes landsforbund i retur.

*for å prøve samarbeid først ja*

Skal jo selvfølgelig ikke slå i bordet med lover når jeg snakker med utleier første gang. Men slår utleier seg vrang er det greit at jeg på forhånd har sjekka ut hva ståa er..

Og femårskontakt er jo noe annet da..

Men jeg vet ikke om jeg skal flytte ut en gang. Ville bare prøve å få klarhet i hvordan loven er. Og dette er ikke det eneste steder jeg har forhørt meg/sjekka.

Er du beroliget da Bella Domina?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...