Gjest urettferdig Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Hva i alle dager er dette? Jeg kan virkelig ikke fatte hvorfor mannen som har tilstått å ha slått ned Ali har blitt løslatt Denne mannen er farlig for sine omgivelser og nå går han løs Hvorfor gjør han det? http://www.nettavisen.no/innenriks/article1306505.ece
Mann 42 Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Formodentlig fordi man ikke har rukket å forberede saken før en rettsak enda. Han er ikke dømt for volden, han har bare sittet i varetekt i påvente av en vurdering av fare for bevisforspillelse.
Jalp Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Retten har åpenbart ment at kriteriene for varetekt ikke er tilstede. Kriteriene er som kjent: -Fare for bevisforspillelse -Fare for at han unndrar seg (stikker av) -Fare for gjentakelse Jeg mener i utgangspunktet at det er bra at rettsapparatet ikke lar seg påvirke av mediehypen som har vært om denne saken. Er ikke vilkårene for varetekt tilstede, så er de ikke tilstede.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Retten har åpenbart ment at kriteriene for varetekt ikke er tilstede. Kriteriene er som kjent: -Fare for bevisforspillelse -Fare for at han unndrar seg (stikker av) -Fare for gjentakelse Jeg mener i utgangspunktet at det er bra at rettsapparatet ikke lar seg påvirke av mediehypen som har vært om denne saken. Er ikke vilkårene for varetekt tilstede, så er de ikke tilstede. Hva med "Fare for gjentakelse" ? En fyr som klarer å sende en mann inn i koma med ett eneste slag, virker mer som en tikkende bombe enn noen annet..
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 Mange voldsutøvere blir ikke varetektsfengslet i det hele tatt. Mange voldssaker blir henlagt eller voldsutøver får bare en bot på 5000 kroner.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #6 Skrevet 30. august 2007 Hva med "Fare for gjentakelse" ? En fyr som klarer å sende en mann inn i koma med ett eneste slag, virker mer som en tikkende bombe enn noen annet.. Jeg er enig i at voldsutøveren høres farlig ut, men det er vanskelig å bedømme fare for gjentakelse uten å kjenne bakgrunnen for at han slo. Dersom dette var blind, uprovosert vold, synes dog gjentagelsesrisikoen klar. Det er imidlertid like uforståelig at ikke ambulansepersonellet og de involverte fra politiet ikke er varetektsfengslet. Her er risikoen for bevisforspillelse som følge av at de samkjører sine forklaringer, åpenbar. Etter all sannsylighet er de skyldige i å ha forlatt en hjelpeløs, alvorlig skadet mann, grov tjenesteforsømmelse og rasisme, og deres forbrytelser kunne lett endt som medvirkning til drap. Om de ikke dømmes til lange (flere år) fengelsesstraffer, er det noe galt med rettssystemet i Norge.
Donpedro Skrevet 30. august 2007 #7 Skrevet 30. august 2007 og deres forbrytelser kunne lett endt som medvirkning til drap. Tull og tøys.
Jalp Skrevet 30. august 2007 #8 Skrevet 30. august 2007 Hva med "Fare for gjentakelse" ? En fyr som klarer å sende en mann inn i koma med ett eneste slag, virker mer som en tikkende bombe enn noen annet.. Aner ikke. Men dette er jo noe retten skal ta stilling til, og vi må anta at man har langt flere opplysninger å basere en beslutning på enn oss. Ett slag er mer enn nok til å ta livet av en person. Det er en myte, skapt av film og videospill, at et menneske kan tåle gjentatte slag og spark f.eks. mot hodet. Grunnen til at denne saken fikk så stor oppmerksomhet var ikke det faktum at en mann ble alvorlig skadet etter vold på offentlig sted. Mediehypen baserer seg på at offeret er mørkhudet og at ambulansepersonellet og politiet ble beskyldt for rasisme. For mediene er det knekkende likegyldig at dette var blind vold. Det angår liksom ikke saken det.
Jalp Skrevet 30. august 2007 #9 Skrevet 30. august 2007 Det er imidlertid like uforståelig at ikke ambulansepersonellet og de involverte fra politiet ikke er varetektsfengslet. Her er risikoen for bevisforspillelse som følge av at de samkjører sine forklaringer, åpenbar. Etter all sannsylighet er de skyldige i å ha forlatt en hjelpeløs, alvorlig skadet mann, grov tjenesteforsømmelse og rasisme, og deres forbrytelser kunne lett endt som medvirkning til drap. Om de ikke dømmes til lange (flere år) fengelsesstraffer, er det noe galt med rettssystemet i Norge. Dette er jo det reneste pølsevev. Jeg er enig i at ambulansepersonellet har foretatt en grov feilvurdering. Men beskyldningene mot politiet er grunnløse. De forsøkte faktisk å få tak i transport da ambulansen ikke ville hjelpe. Derfor kan man ikke si at politiet har forlatt en skadet person i hjelpeløs tilstand. De fulgte til og med taxien med Ali til legevakten. Jeg mener fortsatt at påstandene om rasisme er grunnløse. Det er ikke gjort rede for hva som gjør dette til rasisme og det er bare tull at dette ikke kunne ha skjedd lyshudede nordmenn. Det har allerede skjedd,- mange ganger. Beklageligvis.
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. august 2007 #10 Skrevet 31. august 2007 Jeg mener fortsatt at påstandene om rasisme er grunnløse. Det er ikke gjort rede for hva som gjør dette til rasisme og det er bare tull at dette ikke kunne ha skjedd lyshudede nordmenn. Det har allerede skjedd,- mange ganger. Beklageligvis. Hvis det ikke er rasisme, så er det faktisk værre. Da betyr det at ambulansepersonellet generelt ikke føler medmenneskelighet. DET er skremmende. Nå har vel til og med fylkeslegen uttalt at utsagnene og handingene i situasjonen var diskriminerende, og kan ses på som rasistiske. Og han sitter vel på alle sider av saken, som det er blitt gjentatt til det kjedsommelige at vi andre ikke gjør.
Jalp Skrevet 31. august 2007 #11 Skrevet 31. august 2007 Hvis det ikke er rasisme, så er det faktisk værre. Da betyr det at ambulansepersonellet generelt ikke føler medmenneskelighet. DET er skremmende. Nå har vel til og med fylkeslegen uttalt at utsagnene og handingene i situasjonen var diskriminerende, og kan ses på som rasistiske. Og han sitter vel på alle sider av saken, som det er blitt gjentatt til det kjedsommelige at vi andre ikke gjør. Mitt problem er at når slike feilvurderinger rammer etnisk norske, så blir det knapt en notis i avisen. Når det samme så rammer en mørkhudet med innvandrerbakgrunn, så påstås det at det er det rasisme. Dette skjønner jeg ikke. Men jeg begynner å lure på om det finnes doble standarder her et sted. Eller er det jeg som er dum og ikke skjønner at rasisme kun kan ramme mørkhudede personer? Jeg registrerer jo at det settes fram påstander om rasisme, men disse påstandene er enda ikke dokumentert så langt jeg kan se. Fylkeslegen antyder noe om rasistiske overtoner. Det tar jeg til etterretning, men tillater meg fortsatt å være kritsik til dette så lenge det kun er påstander. Jeg vil vite hva han bygger sine påstander på. Før det foreligger, er det kun påstander. Det går vel an å gjøre feilvurderinger eller oppføre seg kritikkverdig uten at man er rasist?
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. august 2007 #12 Skrevet 31. august 2007 Men jeg begynner å lure på om det finnes doble standarder her et sted. Eller er det jeg som er dum og ikke skjønner at rasisme kun kan ramme mørkhudede personer? Jeg registrerer jo at det settes fram påstander om rasisme, men disse påstandene er enda ikke dokumentert så langt jeg kan se. Fylkeslegen antyder noe om rasistiske overtoner. Det tar jeg til etterretning, men tillater meg fortsatt å være kritsik til dette så lenge det kun er påstander. Jeg vil vite hva han bygger sine påstander på. Før det foreligger, er det kun påstander. Det går vel an å gjøre feilvurderinger eller oppføre seg kritikkverdig uten at man er rasist? Rasisme kan selvfølgelig også ramme hvite, asiater og latinoer, og såvidt meg bekjent har det heller aldri blitt sagt noe annet. Dette er til og med noe som jeg har diskutert med flere av mine mørkhudede venner, og de har ingen problem med å se at hvite også kan bli utsatt for rasisme. Desverre tror jeg det er flere momenter i denne saken som tyder på at det er rasisme eller iallefall negative assosiasjoner til enkelte grupper i befolkningen. Når det første du gjør når du kommer til et sted som ambulansepersonell er å si "bare la han ligge der å sprelle, det gjør ikke noe det", så tyder det på at du ikke er nøytral når du ankommer stedet! Selvølgelig kan man feilvurdere uten å være rasist, men jeg tror ikke det er tilfelle her. Nå blir imidlertid saken sendt videre, og videre vurdert. Så får vi se hva resultatet av granskningene blir.
ATV Skrevet 1. september 2007 #13 Skrevet 1. september 2007 det er slike saker som skaper rassisme, mørkhudete som ikke får det slik de vill roper på rassisme og ola pottit, som skal redde hverden, biter på. det blei ikke brukt rassistiske ord, han blei ikke avist pga hudfarge men pga div andre ting. Ingen her kan bevise rassisme så da blir det feil og hele tiden spille på det. her har vi og gjøre med innkompetente folk som ikke skulle hatt den jobben de har, om det er en rassistisk undertone er mye mulig, men det er det strengt tatt når du som vit må betale mer får frukt på tøyen enn de mørke må også. og hvorfor er denne saken blåst så utrolig opp? dette skjer "ofte" men da er det vite folk og ingen bryr seg, kansje vi skall anmelde dagbladet for rasisme da? de håndterer jo ikke like saker likt. leste om ei som er lamm nå etter og blit slått ned i tromsø(?), ambulanse og politi mente hu og typen fikk klare seg selv, hu var da besvistløs og han måtte vente på taxi får og få hu på sykehus. vel fremme på sykehuset måtte hu vente på tur i pasientmotaket..... hvor er dere som skriker så utrolig høyt da? hvor er dere som hyler om at alle skall få sparken? hvorfor er det greit så lenge alle er hvite, men når det er en mørkhudet dette gjelder skal politikere blandes inn, nyhetene bruker lang tid og folk blir helt tulleruske.. slik skaper rassisme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå