-Alvildebrud- Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Er det "lov"? Eller bare fryktelig fryktelig dumt? Vi har to venninner som er gravide. En i 6-7 mnd a bryllupet står, en i 3-4 mnd. Kan vi nevne dette i beskrivelsen av hver enkelt... Eller er det for risikabelt å skrive at noen er gravid, sånn, svart på hvit? Vet liksom ikke hva man som er "greit".. og heeelt Noen som har tips til meg?
Gjest Anne of Green Gables Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Jeg vil absolutt anbefale deg å la være å skrive det.
¤flicka¤ Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 For å være helt sikker på at det er greit, burde du kanskje spørre dem rett ut?
-Alvildebrud- Skrevet 29. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2007 Jeg vil absolutt anbefale deg å la være å skrive det. OK. Kan du forklare hvorfor du mener det? Sånn at jeg kan være litt enig i og forstå argumentene dine. Hvis du skjønner hva jeg mener
Gjest Elastica Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor du skal skrive det? For den ene er det vel rimelig opplagt, forresten. Hva slags andre opplysninger har du med, siden du vurderer å ta med denne typen informasjon? (Jeg bare lurer, siden jeg synes det var litt på siden av hva som pleier å stå i slike situasjoner...)
Gjest Anne of Green Gables Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 OK. Kan du forklare hvorfor du mener det? Sånn at jeg kan være litt enig i og forstå argumentene dine. Hvis du skjønner hva jeg mener Jeg mener at den slags opplysninger egentlig har lite med "hvem er hvem" å gjøre. (lurer som Elastica på hva slags info du har om de andre siden du vurderer slike "private detaljer"?) Den ene vil være synlig gravid på det tidspunktet, så den opplysningen er jo fullstendig "overflødig". Og den andre vil bare være 3-4 måneder på vei. Da er det litt hennes egen sak å fortelle dette, synes jeg.
Daria Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 Jeg synes ikke du skal skrive det -eller noe særlig annen personlig informasjon. Ettersom du føler behov for et sånt hefte, antar jeg at ikke alle gjestene kjenner hverandre og jeg vil som gjest ha meg frabedt at personlige detaljer -uansett hvor "uskyldige" -skal opplyses til Gud og hvermann uten mitt samtykke.
-Alvildebrud- Skrevet 29. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 29. august 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor du skal skrive det? For den ene er det vel rimelig opplagt, forresten. Hva slags andre opplysninger har du med, siden du vurderer å ta med denne typen informasjon? (Jeg bare lurer, siden jeg synes det var litt på siden av hva som pleier å stå i slike situasjoner...) hehe Nei, altså det hadde vært i en morsom bemerkning - ikke veldig personlig, men på en humoristisk måte som er vanskelig å forklare her. Og som jeg helst vil slippe Men etter det jeg ser her, så virker det jo ikke særlig "poppis", så da har du nok et poeng eller to. Vi trenger strengt tatt ikke forklare det åpenbare
-Alvildebrud- Skrevet 29. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2007 Jeg synes ikke du skal skrive det -eller noe særlig annen personlig informasjon. Ettersom du føler behov for et sånt hefte, antar jeg at ikke alle gjestene kjenner hverandre og jeg vil som gjest ha meg frabedt at personlige detaljer -uansett hvor "uskyldige" -skal opplyses til Gud og hvermann uten mitt samtykke. Oops! Har du aldri sett et slik hefte før? Det er en ganske morsom detalj synes jeg De fleste gjestene kjenner hverandre faktisk, men de blir på en måte litt mer inkludert og alle får en liten presentasjon av hvilken relasjon gjesten har til brudeparet. Om det er familie, venner, hvor de ble kjent og evnt hva personen jobber med. Jeg har spurt de aller fleste etter stikkord de synes er okay, og alle synes det bare er gøy! Så ikke anta ting i mitt sted er du snill..
Gjest Elastica Skrevet 29. august 2007 #10 Skrevet 29. august 2007 Nå ble jeg litt bekymret og så for meg dette: Anne: Samboer til Petter, som er brudgommens fetter, svangerskap i femte måned er årsaken til at kjolen står litt stramt rundt magen. Leif: Venn av familien. På grunn av at han er tørrlagt alkoholiker bes det om at man ikke etterkommer ønske om en avec til kaffen. Rita: Inngiftet tante, som ikke alltid vet å oppføre seg etter inntak av et visst antall alkoholenheter. Gunnar: Onkel til bruden. Jenter, se opp. Han kan bli noe frekk etter ti. Laila: Tidligere onkel, nå tante. En av de første som tikk innvilget kjønnsskifteoperasjon her i landet. Endelig lykkelig. Knut: Brudens fetter. Ikke heng dere opp i hans fantastiske kjole.
Gjest Elastica Skrevet 29. august 2007 #11 Skrevet 29. august 2007 Legger til at jeg synes et slikt hefte kan være både fint og til hjelp for å finne ut hvem den enkelte er. Rett og slett nyttig for gjestene. Vi hadde det også selv, så det var ikke for å gjøre narr av slike hefter som sådan.
-Alvildebrud- Skrevet 29. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 29. august 2007 Nå ble jeg litt bekymret og så for meg dette: Anne: Samboer til Petter, som er brudgommens fetter, svangerskap i femte måned er årsaken til at kjolen står litt stramt rundt magen. Leif: Venn av familien. På grunn av at han er tørrlagt alkoholiker bes det om at man ikke etterkommer ønske om en avec til kaffen. Rita: Inngiftet tante, som ikke alltid vet å oppføre seg etter inntak av et visst antall alkoholenheter. Gunnar: Onkel til bruden. Jenter, se opp. Han kan bli noe frekk etter ti. Laila: Tidligere onkel, nå tante. En av de første som tikk innvilget kjønnsskifteoperasjon her i landet. Endelig lykkelig. Knut: Brudens fetter. Ikke heng dere opp i hans fantastiske kjole. Nei, fantasien har virkelig ingen grenser!
Gjest Vampyra Skrevet 29. august 2007 #13 Skrevet 29. august 2007 Nei det synes jeg ikke du skal gjøre. Hvorfor må man utbrodere det? Hvis den gravide ønsker at andre skal vite det klarer hun helt fint å fortelle det selv. Det eneste jeg har vært borti er at man skriver hvem som er partneren og hvilken tilknytning man har til brudeparet.
Lilith Skrevet 29. august 2007 #14 Skrevet 29. august 2007 Nå ble jeg litt bekymret og så for meg dette: Anne: Samboer til Petter, som er brudgommens fetter, svangerskap i femte måned er årsaken til at kjolen står litt stramt rundt magen. Leif: Venn av familien. På grunn av at han er tørrlagt alkoholiker bes det om at man ikke etterkommer ønske om en avec til kaffen. Rita: Inngiftet tante, som ikke alltid vet å oppføre seg etter inntak av et visst antall alkoholenheter. Gunnar: Onkel til bruden. Jenter, se opp. Han kan bli noe frekk etter ti. Laila: Tidligere onkel, nå tante. En av de første som tikk innvilget kjønnsskifteoperasjon her i landet. Endelig lykkelig. Knut: Brudens fetter. Ikke heng dere opp i hans fantastiske kjole.
¤flicka¤ Skrevet 29. august 2007 #15 Skrevet 29. august 2007 Jeg var i et bryllup der de i tillegg til å skrive navn og tilknytning hadde skrevet et eller annet "personlig" om gjesten. Feks. at "tante P er en ivrig blomsterbinder" og at "venninne M har svart belte i karate". Ikke at en graviditet nødvendigvis er helt det samme, men det er jo ikke sikkert de har noe imot det - det er vel bare å spørre? Det kommer jo helt an på hvordan det sies også...
Stine66 Skrevet 29. august 2007 #16 Skrevet 29. august 2007 Jeg har ikke sett slike hefter med så mange detaljer, mer av typen: Eva, søskenbarn av bruden, samboer med Per. Men hvis du vet at den informasjonen dere vil ha med er godkjent av hver ankelt, så ser jeg ikke noe problem med det. Jeg hadde selv ikke hatt noe problem med om det hadde stått: Stine, 30 år, venninne av bruden, samboer med Per, gravid i 6 mnd Eller for den sags skyld: Stine, venninne av bruden, samboer med Per, yndlingsfarge: grønn og brun, glad i rockemusikk, liker å scrappe og lage kort, skravler mye Kan være en morsom vri på det, man så er det kanskje ikke alle man har like mye å skrive om, og da er det vel kjipt å komme som Stine, 30 år, singel og ingen barn etter en lang rekke med utfyllende kommentarer Men fortell gjerne hva dere kommer frem til, jeg har også tenkt å ha en liste over hvem gjestene er, siden ikke alle kjenner hverandre i vårt bryllup, og soper til meg tips der det er å finne Lykke til!
Rosalie Skrevet 29. august 2007 #17 Skrevet 29. august 2007 Slike hefter er vel mest vellykkete når de er nøytrale - i et bryllup jeg var i, hadde brudeparet virkelig vridd hodet for å finne morsomme/lure kommentarer på gjestene, i tillegg til "Rita er brudens kusine". Ikke mye vellykket - mange av spøkene tråkket litt over enkeltes grenser, mens andre ting virket som tatt helt ut av lufte, og folk kjente seg ikke igjen.
-Alvildebrud- Skrevet 29. august 2007 Forfatter #18 Skrevet 29. august 2007 Slike hefter er vel mest vellykkete når de er nøytrale - i et bryllup jeg var i, hadde brudeparet virkelig vridd hodet for å finne morsomme/lure kommentarer på gjestene, i tillegg til "Rita er brudens kusine". Ikke mye vellykket - mange av spøkene tråkket litt over enkeltes grenser, mens andre ting virket som tatt helt ut av lufte, og folk kjente seg ikke igjen. Også gjelder det å kjenne gjestene sine da
Stine66 Skrevet 29. august 2007 #19 Skrevet 29. august 2007 Slike hefter er vel mest vellykkete når de er nøytrale - i et bryllup jeg var i, hadde brudeparet virkelig vridd hodet for å finne morsomme/lure kommentarer på gjestene, i tillegg til "Rita er brudens kusine". Ikke mye vellykket - mange av spøkene tråkket litt over enkeltes grenser, mens andre ting virket som tatt helt ut av lufte, og folk kjente seg ikke igjen. Men da blir det litt ekstremt. Slikt er jo kun vellykket hvis det gjenspeiler personen det er prat på, og at eventuelle sidekommentarer er godkjent av vedkommende hvis man er i tvil.
Rosalie Skrevet 29. august 2007 #20 Skrevet 29. august 2007 Også gjelder det å kjenne gjestene sine da Ja, naturligvis, men kjenner man egentlig alle gjestene sine like godt? Og for øvrig blir jo dette de gjorde litt som graviditetskommentarer i heftet. For hun som er langt på vei, kan en morsom slik kommentar være greit, siden alle vil se det uansett, men for hun som er kort på vei er det lurest å la være. Mulig hun ikke vil sette pris på den type oppmerksomhet akkurat denne dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå