Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan fortelle meg hva disse spillene går ut på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To hovedelementer. Man sloss mot "dyr" og dreper de for å få XP, noe du trenger for å gå opp i level. Ellers har du PVP (player vs. player), som går ut på å sloss mot den motsatte siden fra den du tilhører. (Horde/Alliance) WoW er også veldig sosialt da du må samarbeide med andre for å løse store oppgaver i spillet.

Skrevet

Wow er utrolig morsomt! Man får oppdrag man skal gjøre for å få XP (poeng) og andre belønninger, feks bedre klær/våpen som gjør deg sterkere.

Jeg har 2 karakterer, en priest som er på level 59 og en hunter på level 20.

Man blir rimelig hekta,jeg og typen min spiler masse! Vi samarbeider så da går det lettere.

Kjempegøy, prøv det :ler:

Skrevet (endret)

Så det er ikke krig/slossing? Hva er grunnen til at det er 12 års grense? Min sønn på 8 vil veldig gjerne spille dette, men jeg er skeptisk ja :fy_fy:

Endret av LilleKylling
Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Så det er ikke krig/slossing? Hva er grunnen til at det er 12 års grense? Min sønn på 8 vil veldig gjerne spille dette, men jeg er skeptisk ja :fy_fy:

Jo, det er krig/slåssing, men det er i en fantasiverden.

Min største innvending mot å la barn spille dette spillet, er at det er en abonnementstjeneste, og spillet krever at man spiller rimelig mye over lengre tid for å holde tritt med medspillerne.

Skrevet
Jo, det er krig/slåssing, men det er i en fantasiverden.

Min største innvending mot å la barn spille dette spillet, er at det er en abonnementstjeneste, og spillet krever at man spiller rimelig mye over lengre tid for å holde tritt med medspillerne.

Er det abonnementstjeneste selv om man har kjøpt spillet? Skjønte ikke det helt....

Det er ikke snakk om å kjøpe spillet, men han spiller hos en nabounge. Han er 7 år og får lov til å spille 2 timer hver dag.

Skrevet

Det er slossing, men det er veldig myk grafikk, og lite "blod og gørr" nettopp for at det skal være barnevennlig ned til 12 år. Samtidig er det jo satt en 12-årsgrense av en grunn, mest pga sloss-aspektet men jeg synes man bør tenke over de sosiale interaksjonene i spillet også. Kommunikasjonen foregår jo stort sett på engelsk, og det er mye voksen kommunikasjon man bør vurdere om man ønsker å la ungen sin være med på.

Hvis det hadde vært min åtteåring ville jeg vurdert hans/hennes modenhetsgrad utfra at jeg kjenner spillet selv, og eventuelt latt ungen spille mens jeg følger med i starten. Er det eventuelt en mulighet at du kan være med å se på når naboungen spiller, for å danne deg ett inntrykk?

Og spillet er en abonnementstjeneste, siden man spiller i en online-verden hvor man interagerer med andre som også spiller, og man betaler da en månedlig sum på ca 100kr for å kunne delta i denne verdenen. (Fordi det koster penger å drive serverne dette foregår på.)

Skrevet

Jeg anbefaler at du overhodet ikke lar en 8 åring spille dette spillet! Hva slags inntrykk gjør det når det står 12 år på boksen?

Jeg har spilt dette spillet i 3 år. Brukt utallige timer. Jeg har nå sluttet fordi det til slutt ble det eneste jeg gjorde hvis jeg ikke jobbet. Jeg kjenner dette spillet meget godt. Det er ikke for barn i det hele tatt. Du må kunne kommunisere på engelsk for å få noe ut av det. Jeg kjenner få under 14 år som spiller.

Og da mener jeg i World of warcraft. Jeg er selv en jente på 26.

Du bør ta en seriøs prat med denne 7 åringen sine foreldre. Det er ingen grunn til at så små barn skal spille dette spillet, finn noe annet. De får ikke noe ut av det uansett fordi det går langt utover deres fatteevne og engelskkunnskaper.

Skrevet
Jeg anbefaler at du overhodet ikke lar en 8 åring spille dette spillet! Hva slags inntrykk gjør det når det står 12 år på boksen?

Jeg har spilt dette spillet i 3 år. Brukt utallige timer. Jeg har nå sluttet fordi det til slutt ble det eneste jeg gjorde hvis jeg ikke jobbet. Jeg kjenner dette spillet meget godt. Det er ikke for barn i det hele tatt. Du må kunne kommunisere på engelsk for å få noe ut av det. Jeg kjenner få under 14 år som spiller.

Og da mener jeg i World of warcraft. Jeg er selv en jente på 26.

Du bør ta en seriøs prat med denne 7 åringen sine foreldre. Det er ingen grunn til at så små barn skal spille dette spillet, finn noe annet. De får ikke noe ut av det uansett fordi det går langt utover deres fatteevne og engelskkunnskaper.

Det er jo nettopp fordi det står 12 år at min gutt ikke får lov. Men siden jeg ikke vet hva spillet går ut på forhører jeg meg litt slik at jeg har andre argumenter enn "det står 12 år".

Tror jeg skal la være å blande meg opp i hva hans foreldre gir han lov til, det får være opp til dem.

Vet at foreldrene hans har hjulpet han med å prate med noen på engelsk, men selve spillinga greier han fint selv.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Det er jo nettopp fordi det står 12 år at min gutt ikke får lov. Men siden jeg ikke vet hva spillet går ut på forhører jeg meg litt slik at jeg har andre argumenter enn "det står 12 år".

Tror jeg skal la være å blande meg opp i hva hans foreldre gir han lov til, det får være opp til dem.

Vet at foreldrene hans har hjulpet han med å prate med noen på engelsk, men selve spillinga greier han fint selv.

Til informasjon er aldersmerkingen på spill veiledende, og handler ikke om spillets vanskelighetsgrad, men om mengden og fremstillingen av vold, blod, sex og skremmende ting blant annet. Du kan lese mer om aldersmerkingen som er en paneuropeisk ordning på www.pegi.info.

Jeg synes også mye av det gjesten over skal tas seriøst, for et massively multiplayer online roleplaying game som World of Warcraft er rimelig forskjellig fra spill der man spiller alene. Det oppstår blant annet mange komplekse sosiale forhold mellom spillerne; ikke minst bevisst og ubevisst spillpress som kan være vanskelig for en 8-åring å forholde seg, og for foreldre å regulere.

Skrevet

Som alle onlnespill er det ikke bare selve spillet som er interesant og viktig for foreldre å vite. Selv spiller jeg mye Runescape, litt samme greia som WOW, men billigere ( og ikke så flott grafikk...). Mine jenter på 10 og 12 får spille under oppsyn av meg eller min samboer. Ganske enkelt fordi vi mener det er en kommunikasjonskanal som ikke er egnet for mindre barn å ferdes i alene.

Skrevet

Får å få mest mulig ut av spillet bør man også beherske skriftlig engelsk på et nivå som jeg tviler de fleste 8-åringer klarer.

Skrevet

Skjønner fortsatt ikke dette helt... :sjenert:

Man kan altså ikke spille alene eller mot dataen, men det må spilles online? Og det går ikke ann å spille uten å prate med andre? *må visst ha ting inn med teskje*

Skrevet

Det er et spill så små barn ikke har noe særlig glede av, det er beregnet på voksne. En samarbeider i grupper og løser oppgaver. Hovedspråket på de fleste servere er engelsk. Questene en skal gjøre er skrevet på engelsk og hele spillet er lagt opp til at en skriver og leser bra engelsk.

Men selv om han ikke får utnytte av spillet så er det nok heller ikke særlig skadlig! En går rund med sverd, kniv eller andre våpen, eventuelt som en katt eller bjørn og dreper andre dyr og personer. Det er ikke noe blod eller noe sånt men det er litt lydeffekter.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Det er et spill så små barn ikke har noe særlig glede av, det er beregnet på voksne. En samarbeider i grupper og løser oppgaver. Hovedspråket på de fleste servere er engelsk. Questene en skal gjøre er skrevet på engelsk og hele spillet er lagt opp til at en skriver og leser bra engelsk.

Men selv om han ikke får utnytte av spillet så er det nok heller ikke særlig skadlig! En går rund med sverd, kniv eller andre våpen, eventuelt som en katt eller bjørn og dreper andre dyr og personer. Det er ikke noe blod eller noe sånt men det er litt lydeffekter.

Innholdet er nok ikke skadelig som sådan, men man skal ikke overse det vanedannende aspektet. Spillet er en rimelig oppslukende hobby, og mange forsaker alle andre hobbyer bare for å kunne spille slike spill og vedlikeholde og opparbeide vennskap og sosiale bånd gjennom spillet. Selv spiller jeg gjerne noen timer når jeg først logger på, selv om jeg ikke nødvendigvis spiller hver dag.

TS: Ja, det er et spill som spilles online, der man kobler seg opp til en server der flere tusen andre spillere også kobler seg på. Man treffer andre spillere i dette spillet, og dem kommuniserer man med ved å spille mot/med dem, og ved å snakke med dem via skriftlig tekstkommunikasjon. Sjekk ut linkene jeg gav deg over.

Gjest StockDama
Skrevet

WoW er et rent online spill, så man må knyttes opp til nettet og man møter på folk der om man vil eller ikke.

De fleste tingene man må gjøre der må gjøres i grupper, altså et sosialt spill. Og nesten umulig å spille alene. Man må nesten beherske engelsk for å kunne spille det.

Man betaler et månedlig beløp itillegg til å betale for selve cd'n. Beløpet i måneden er ca 100 kr, litt mindre om man binder seg for flere måneder av gangen.

Nedsiden med slike spill er at man føler man mister penger om man ikke spiller det så ofte som mulig.

Skrevet
Skjønner fortsatt ikke dette helt... :sjenert:

Man kan altså ikke spille alene eller mot dataen, men det må spilles online? Og det går ikke ann å spille uten å prate med andre? *må visst ha ting inn med teskje*

Spillet må spilles online, fordi man må spille på en server som styres av Blizzard.

Men man ikke nødvendigvis interagere med de andre spillerne. Spillet er lagt opp slik at i begynnelsen løper man mye rundt alene og gjør oppdrag på egen hånd, men etterhvert som man stiger i level blir det mer og mer nødvendig og samarbeide med andre, for å forbedre karakteren man spiller.

Så jeg vil tro at for en åtteåring kan det være moro nok å spille i begynnelsen, når man kan klare seg alene, og uten de store engelskkunnskapene. Men at han/hun vil ramle av på høyere level, både pga manglende engelskkunnskaper og fordi det vil bli nødvendig å samarbeide med andre.

Og som voksen wow-spiller må jeg jo bare si at jeg personlig helst ser at du og andre foreldre begrenser barns spilling, da det kan være veldig frustrerende for de voksne spillerne å forholde seg til andres unger, både fordi de sliter med å forstå viktige ting i spillet, og fordi de ikke alltid takler måten de voksne kommuniserer på i spillet.

Skrevet

Hadde det vært opp til meg, så hadde ikke naboungen heller spilt det. Men nå er det nå engang sånn at man ikke kan bestemme over andres unger.

Idag satt de og snakket om at de hadde vært i kamp med noen i 6 klasse. De kjempet om en bekk, 6 klassingene ville ikke at de skulle være der. Situasjonen i seg selv er jo ikke så uvanlig, men gutten beskrev det på en måte så jeg egentlig ikke skjønte om det var dataspill eller virkeligheten han snakket om. Det sier jo ihvertfall meg at han spiller litt for mye....

Skrevet

Ser ikke noe galt i og spille wow. Tolv års grensen på spillet der syntes jeg er tåpelig, på lik linje med turtles og biker mice from mars, spill som også har tolv års grense, men som inneholder samme type slossing som på tegneserie, som igjen barn gjerne ser på tv. Men der finnes det ikke aldersgrenser.

Men jeg må si meg enig at man bær følge med, ikke fordi barnet ikke kan spille alene og slikt, men rett og slett fordi de gjerne plager andre spillere. Har ikke telling på hvor mange under 14 som har plaget vettet ut av meg når jeg har spilt det fordi de maser om "penger" eller ting i spillet.

Og de spiller sammen med andre folk, men kan fint spilles alene ganske lenge. Er selv level 52 (man kan bli maks 70) og jeg har spilt alene hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...