Gå til innhold

Trikk og andre elementer i Oslo-trafikken


Catzy

Anbefalte innlegg

Som bilist i Oslo har jeg registrert at årets ferske studentkull er kommet til byen. Tenkte jeg skulle skrive ned et par ting som kan være greit å vite om trafikk i Oslo.

Trikk

Det er vel ingen andre byer som har trikk i Norge enn Oslo. Trondheim hadde, og Bergen har trikkebuss. Det en del ikke er klar over, er at fotgjengere og syklister (og selvfølgelig biler) har vikeplikt for trikken. Den har alltid forkjørsrett. Og den kommer raskt, ofte raskere enn det du kanskje tror. Har sett flere skumle episoder de siste ukene der det er folk som valser ut i veien foran trikken. Den har LANG bremselengde, det er derfor man har vikeplikt, også som gående.

Lyskryss

En del Oslo-bilister er litt triggerhappy når de får grønt lys i lyskryss. Hvis du er treg, blir det tuting. Et lite tips er å se på fotgjengerlysene i samme retning som du skal kjøre. De blir grønne 2-3 sekunder før det blir grønt i billysene. Hvis du følger med på disse lysene, så blir du ikke tatt på senga når du får grønt lys. (Gjelder ikke for lys som gjelder for filer som skal til høyre eller venstre.)

Det er sikkert andre ting som er greit å vite om, men det var disse to jeg kom på etter et par turer i bil i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare en liten rettelse, selv om den ikke er viktig. Trondheim har fortsatt trikk.

Farlig å ferdes i Oslo, spesielt taxi-sjåførene tror de eier veien, og meier deg gjerne ned, til tross for at du går på grønn mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...