Ancalime Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Vi flytter om ikke så lenge og våre 2 katter skal selvsagt være med. Men vi er litt usikkre på hvor lenge vi bør holde dem inn.. Noen med erfaring?
Gjest Eir Skrevet 28. august 2007 #2 Skrevet 28. august 2007 4 uker, hvis du vil være sikker. Kommer også an på hvor gamle de er, og om de har gått ute der du bodde før.
Arkana Skrevet 28. august 2007 #3 Skrevet 28. august 2007 Vi flyttet for noen mnd siden med to katter på 1 og 7 år. Vi hadde også tenkt å holde dem inne en mnds tid, vi spurte dyrlegen hva hun mente og fikk beskjed om at det egentlig ikke var noen "tidsfrist" men at man så an om de følte seg trygge og selv ville ut. Allerede etter to uker begynte den eldste å mase om å gå ut så det fikk hun. Den yngste var litt mer pysete, og selv nå etter 3 mnd og med katteluke installert går hun sjelden ut, men den eldste har kost seg ute fra første smaksprøve. Tror det hadde vært hardt å holde henne inne to uker til, selv om jeg nok var litt nervøs de første dagene.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Ja, det kan hende det går bra å slippe ut katten etter 2 uker. Men det vet man aldri på forhånd, så det er et sjansespill. Hvert år er det mange katter som forsvinner fordi de blir sluppet ut på nytt sted for tidlig (både i forbindelse med flytting og de som tar med katt på hytta). Så jeg vil anbefale MINST 1 mnd. (en veterinær er forøvrig ingen ekspert på katteadferd, kun på fysiologisk helse. Denne veterinæren som mener det kun holder med 2 uker har sikkert ingen anelse om hvor mange katter som forsvinner pga sluppet ut for tidlig. Innen kattehold gjelder det å være skeptisk til alt man får av råd, siden det er så mange som mener de er "eksperter"...)
Tabris Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Jeg vil også si en måned, men mange katter kan det være vanskelig å holde inne så lenge. Min hannkatt bokstavlig talt klatret oppover veggen etter et par uker, og jeg slapp ham da ut. Fire uker er ingen hellig tidsfrist, som andre var inne på. Det er et ca. tall, så tilpasser du det dine forhold og dine katter. 1
Ancalime Skrevet 29. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2007 Takk for svar! Vi tar bare med eldste katten (2 år) og mamma, som skal flytte inn i huset vårt, overtar den miste som er 1 år. (Det siste halve året har de vært mye uvenner, så da er det nok best å gjøre det sånn...) Begge er ute. Kommer ikke til å ta noen sjanser, har han heller 1 uke for lenge enn for lite inne
Coronas Skrevet 14. april 2008 #7 Skrevet 14. april 2008 Vi flytter om ikke så lenge og våre 2 katter skal selvsagt være med. Men vi er litt usikkre på hvor lenge vi bør holde dem inn.. Noen med erfaring? Vi har flyttet med katten vår to ganger og begge gangene var den bare inne i 2 dager før den ville ut. Den banker på terrassedøra når den vil inn. Så noe tidsfrist er det nok ikke. Kommer helt ann på katten. Jeg syns det er dyrplageri å ha katten innesperret i 4 uker. Når den vil ut, bør man sleppe den ut. Den vil utforske nabolaget da. Men som sagt, det kommer helt ann på katten. Vår pus var bare stresset i noen timer og så var det over.
mysan Skrevet 14. april 2008 #8 Skrevet 14. april 2008 Da vi flyttet hit med våre puser, fikk de gå ut på terrassen så fort de ønsket det. Det tok ikke mange dagene før de var på tur ute i området. De var innekatter fra før. 1
NovaFlare Skrevet 17. april 2008 #9 Skrevet 17. april 2008 4 uker er det beste Husker da jeg var liten, så visste ikke mamma at 4 uker var best, så hun holdt han inne i bare 2, han stakk tilbake gjennom hele byen og til gamlehuset 18 ganger!!
Gjest Annbjørg Skrevet 20. april 2008 #10 Skrevet 20. april 2008 Da jeg flyttet med min forrige katt, holdt jeg ham inne i to dager. Da hadde han fått nok, og satt klistret oppi vinduet hele dagen og gjorde alt for å få komme ut. Han ble borte i nesten et døgn, men så kom han luskende hjem igjen. Nå skal jeg igjen flytte med katt, og planlegger å holde henne inne i tre dager. Tror det holder.
NovaFlare Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 Nå skal jeg igjen flytte med katt, og planlegger å holde henne inne i tre dager. Tror det holder. Selv om du hadde EN god erfaring, synes jeg det er utrolig dumt å ta den sjansen på nytt. Det er rett og slett bare ikke det som er anbefalt, men etterpåklokhet er kanskje greit? Kjedelig å sitte å angre etterpå da... Synes ikke det er riktig ovenfor pusen jeg da... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå