Gå til innhold

Hasselnøtter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har masse hasselbusker og tydeligvis alt for mye nøtter til at ekornene gidder å plukke alt sammen - for det er ikke plukket noe på de lave grenene,

Tenkte jeg skulle prøve å ha "egne" nøtter til jul - men hva skal jeg gjøre med dem? Skal de ristes - eller bare tørkes?

Noen som vet???

Skrevet

Det var så enkelt altså :) - høres bra ut - da er jeg godt i gang

Skrevet

Så moro at noen andre også plukker ferske hasselnøtter! :jepp: Det er det beste som finnes... Hele livet mitt har det vært en av høstens høydepunkter. Og i år er det "nøtteår" så det bugner jo av dem på trærne!

Angående konservering så er min erfaring med å prøve å tørke dem, er at nøtta inni rett og slett også tørker inn. Ta i så fall noen stikkprøver innimellom, sånn at du ikke blir veeldig skuffa til jul.

Det beste med dem er rett å slett å spise dem som de er... Har brukt de i bakst noen ganger, men da blir de å smake som "vanlige" hasselnøtter. Så de er alleraller best naturell!

Skrevet

Pleier jo vanligvis å bare spise dem - mens jeg plukker - det er jo bare så godt. Men nå var det så masse - så jeg tenkte å prøve noe nytt.

Skrevet

Jeg har hasselnøttrær i hagen.. Når er de modne? Har sett at de som detter ned ofte er grønne, de som detter ned brune er innmaten stjålet på.. Hvordan få tak i de modne før de er spist opp?

Skrevet

De er modne når de slipper hamsen. Altså når du bare kan pelle de ut av hamsen som er rundt. Det tar som oftest litt tid (eller nok vind...) før de blir så modne at de faller ned.

Fargen kan være grønn, grønn øverst, lys brun nederst, eller helt lys brun. De vil aldri bli som de nøttene man kjøper i butikken før jul.

Så bare pell litt på de du, så finner du ut om de slipper hamsen. plukk og spis! Godt og sunt!

Skrevet
Hvordan få tak i de modne før de er spist opp?

De modner etter høsting også, så har du problemer med å finne modne nøtter på trærne er det bare å plukke de som henger der halvmodne.

Gjest Ny nøtteplukker
Skrevet

Men går det an å spise mens du plukker da? Trodde hasselnøtten måtte plukkes nå jeg, og så modne inne til jul?

Planlegger å plukke nøtter for første gang senere i dag, men jeg finner så innmari lite informasjon om når jeg kan plukke og hvordan de skal modnes og lagres på internett....

Er det forresten noe jeg bør se etter når jeg plukker? Hva er en bra og en dårlig nøtt? :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...