Gå til innhold

Pusse opp gamle teak møbler

Gjest Toro_Jenta

Anbefalte innlegg

Gjest Toro_Jenta

Jeg har arvet noen teak møbler fra 60/70 tallet

to sjenker.

jeg har vasket og vasket og vasket den ene spesielt men den lukter så innmari røyk :tristbla:

jeg vil gjerne ha kartong/papir og sytøy i de.

jeg leste ett sted at man ikke bør male teak møbler for det er så *fett* treslag. Men tror dere jeg kan male det innvendig ?

:sjenert::sjenert:

Endret av Toro_Jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest antigartner

Har du prøvd å ha eddik i vaskevannet?

I tillegg kan du prøve å helle eddik i noen skåler og la dem stå i hyllene i skapene noen dager og se om det hjelper. Eddik bruker å fjerne dårlig lukt, men jeg har ikke spesiell erfaring med teak.

Å kle hyllene med hyllepapir kan også hjelpe for det som kommer i direkte kontakt med hyllene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å male teak møbler. Vask de godt med sterkt salmiakkvann, eventuellt bruk stålull (den med såpe) om det er flekker som ikke går av. Mal med oljemaling. Er det mye lakk igjen på møblene må du nok pusse over med sandpapir først. Vil du være på den helt sikre siden kan du bruke heftgrunning som første strøk, da kan du og male med vannbasert maling etterpå. Lykke til og håper du blir fornøyd med "nye" møbler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toro_Jenta

jeg har hatt eddik i vaskevannet i skåler i de i ukesvis. Jeg har vasket med grønnsåpevann, salmiakkvann og alt mulig.

jeg vil så gjerne bruke de men hater røyk-lukt :rodme:

hvis aquata tror det går bra å male har jeg best lyst til det :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har malt vår ytterdør og den er teak.

Du kan jo smøre møbleme inn med teakolje. Da lukter de i alle fall det og blir kjempefine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
jeg har hatt eddik i vaskevannet i skåler i de i ukesvis. Jeg har vasket med grønnsåpevann, salmiakkvann og alt mulig.

jeg vil så gjerne bruke de men hater røyk-lukt :rodme:

OK. Gav tipset i fall du ikke hadde prøvd det. Bra du sa fra, for da vet jeg det i fall jeg skulle komme over noe liknende. :smoke:

Lykke til med malinga!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...