skruf Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Hei!! Vet ikke om dette er riktig forum, men prøver likevel.. Neste uke får vi besøk av et vennepar av mannen min; mor, far og en gutt på 3.5 år. Siden de bor i et annet land har jeg bare møtt de tre ganger, det lengste oppholdet var i sommer, i tre dager. I sommer reiste mannen min og meg dit uten barn, og det var første gang jeg møtte sønnen deres. Forsåvidt en veldig søt gutt, men komplett uten grensesetting. F.eks dreide dagene seg bare om han, så de første to dagene besto i å studere div lekeplasser i dette spennende landet...(etter to dager tok vi noen utflukter på egen hånd) Og et annet eksempel er at de spiste middag i sju-tida på kvelden, og da ville han som oftest ikke spise ved bordet, men han ville ha med seg moren opp på rommet så hun matet han med middag i senga. Må si jeg gjorde store øyne da hun t.o.m kom ned igjen for å hente is til han. Og han sprang villmann rundt til foreldrene la seg i ti-tida.. Sakens kjerne er at denne familien kommer til oss neste uke for første gang. Vi har ei jente på fire år som har en helt annen grensesetting en denne gutten. Hun ser barnetv kl 6, spiser kveldsmat etterpå, på badet i sju-tida, lesestund på senga, nattasang også er det god natt ca halv åtte. Vi har ikke verdens største hus, så jeg regner med at vår lille gjest vil holde vår frøken våken, og jeg tror hun kommer til å reagere på at hun må sitte ved bordet og spise sine måltider, mens den lille herremannen får spise hvorhen det måtte passe. Har dere ville prøvet å sagt i fra på en ordentlig måte til deres gjester at det er litt andre regler som gjelder i deres hjem?? Foreldrene er oppegående mennesker begge to, men null kontroll på arvingen...
Nokia Skrevet 28. august 2007 #2 Skrevet 28. august 2007 Vi har et vennepar med "aktive" barn på 5 og 7 år - vår datter er 4. Vi er gjerne på båttur med dem, og hvis vi spiser sammen i vår båt, er det våre regler som gjelder. Feks sitte pent ved bordet, ikke rape (!), være rolg og holde stemmebruken på akseptabelt nivå. Jeg tar ikke fem øre for å irettesette dem hos oss - men naturligvs sier jeg ingenting om vi er hos dem. Dette funker for oss, men vi er gode venner og kan tåle litt av hverande. Kanskje verre når dette er venner dere ikke treffer så ofte? Uansett så mener jeg at deres husregler gjelder, og de må prøve å innrette seg etter det.
rugrat Skrevet 28. august 2007 #3 Skrevet 28. august 2007 Jeg har i allefall ikke problemer med å si ifra til andre barn/foreldre at "slik gjør vi ikke ikke her", hvis ting går helt over styr. Selvsagt går det an å slakke litt på kravene når man har gjester langveisfra, men det må være måte på. Her får ingen unger spise hvor de enn måtte ønske, uansett hva de måtte være vant med hjemmefra. Det hender at noen prøver, men da sier jeg ifra på en fin, men bestemt måte at hos oss sitter vi ved bordet og spiser. Nekter de, er jeg "frekk" nok til å si at da blir det ikke mat å få. Leggetidene hadde jeg kanskje ikke vært så streng med som til vanlig, med mindre mine barn skulle opp og i barnehage dagen derpå. Ellers gjelder det vel å gå foran med et godt eksempel og håpe at de andre tar hintet. Ikke lett det der, men håper besøket ikke blir til irritasjon for dere. Lykke til.
Gjest s.n Skrevet 28. august 2007 #4 Skrevet 28. august 2007 Synes absolutt du skal sette grenser i ditt eget hus. Forhåpentligvis vil ungen være litt mer mottagelig når det er en annen en foreldrene som setter grenser...? Kanskje foreldrene setter pris på at andre sier fra? Men jeg ville absolutt sagt til foreldrene at dere har visse regler som de er nødt til å forholde seg til - og så velge seg ut de viktigste - f.eks respektere at andre er trette og vil sove, og at en derfor må være rolig etter klokken xx? Hvis han absolutt ikke vil sove kan han sitte oppe og tegne eller lese en bok, men at det ikke er lov til å løpe rundt. Hvis det blir ekstra vanskelig kan du be foreldrene ta ham med ut på kvelden slik at din datter får sove. Tilsvarende grenser kan en sette mht. måltid. En får mat ved bordet, men ingen andre steder. Nevøen min har heller ingen grenser for hva han får lov til hjemme, men jeg setter grenser for ham når han er hos oss - og han hører etter. Hadde bliltt helt feil dersom han fikk hoppe i sofaen, spise i sofaen og lignende når mitt eget barn ikke får lov til det!!
skruf Skrevet 28. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2007 Takk for innspill! Tenkte og be mannen min ta en prat med foreldrene om det, greit å forebygge irritasjon.. Mine tyske språkferdigheter er begredelige, men han får være tolk! Kjenner at jeg ikke bare gleder meg til besøket som kommer, mye pga av denne vilstyringen.. Hadde det vært ei god vennine av meg ville det vært enklere å sagt i fra!!
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #6 Skrevet 28. august 2007 Jeg har selv løftet "gjestebarn" ned fra både sofa og bord, hysjet på dem ved høy stemmebruk inne, og gjentatt med morsk bestemt stemme at her er det forskjell på inne-og utestemme og krevd en viss ro ved matbordet. Min erfaring er at hvis man henvender seg til barna foran foreldrene, hører barna mer på deg enn sine egne foreldre, pluss at foreldrene gjerne tar seg selv i nakken og tar for seg ungene selv.....etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå