bjerta Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 hei hei alle sammen! Er avhengig av KG og leser så mykje spennande kvar dag. Men har eit spørsmål ang. p-piller og graviditet. Etter mykje fram og tilbake har eg og sambuar bestemt oss for at vi skal prøve å bli gravide. Eg syns eigentleg meir på at vi burde få alt i orden som hus og slikt, men kor tid er eigentleg det rette tidspunktet!? Vel, ihvertfall slutta eg på p-pilla i går! kor lang tid kan det gå før ein blir gravid? har lest om mange som må vente i fleire år etter p-pillebruk. Er 26 år om det har noko å sei. Har brukt p-pilla rundt ti år.
Gjest imli Skrevet 28. august 2007 #2 Skrevet 28. august 2007 For noen tar det lang tid, andre blir gravide med en gang. Som tommelfingerregel kan man si at det som regel tar litt lenger tid for deg enn for ei som ikke har gått på pillen (forutsatt av at alt er i orden ellers). Men det er vel bare å sette i gang, så finner du jo ut av det Lykke til.
bjerta Skrevet 28. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2007 ja, er jo kjempespennande dette!!! sambuar er jo begynt å mase allerede, men eg har prøvd å forklare at dette kan ta tid! :rødme: Håpar berre ikkje det tar altfor lang tid. Men er jo greit om vi kunne ha funne oss eit hus først...
Kykkelikokos Skrevet 28. august 2007 #4 Skrevet 28. august 2007 ja, er jo kjempespennande dette!!! sambuar er jo begynt å mase allerede, men eg har prøvd å forklare at dette kan ta tid! :rødme: Håpar berre ikkje det tar altfor lang tid. Men er jo greit om vi kunne ha funne oss eit hus først... "Er du gravid nå?" "Hva med nå da?" Tror jeg hadde gitt mannen min litt lesestoff hvis han begynte å mase dagen etter jeg sluttet på P-pillen. For å svare på spørsmålet ditt: Noen blir gravide uten å ha fått første mens. Andre må vente alt fra en mnd til uendelig.
bjerta Skrevet 28. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2007 hehe, ja det er litt sånn. Ligger på magen min og seie " hallo, er det nokon der". hehe, han er jo søt då! :rødme:
bjerta Skrevet 28. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2007 forresten, var til gynekolog for et års tid sidan. Han sa at eg hadde cyster i eggstokkane, noko som tydeligvis kan vere ganske vanlig, men kan dette gjere det vanskelegare for meg å bli gravid? uff, skulle ønske eg hadde meir greie på slike ting.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #7 Skrevet 28. august 2007 Tok 2 år før jeg fikk mens igjen etter p-pillebruk, så for meg hadde det tatt minst 2 år om jeg hadde forsøkt. Var helt normal i syklusene før p-pillene. Men normalt sier de at du skal la det gå et års tid etter pilleslutt før du oppsøker lege.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #8 Skrevet 28. august 2007 forresten, var til gynekolog for et års tid sidan. Han sa at eg hadde cyster i eggstokkane, noko som tydeligvis kan vere ganske vanlig, men kan dette gjere det vanskelegare for meg å bli gravid? uff, skulle ønske eg hadde meir greie på slike ting. Ikke uvanlig ved bruk av hormonprevensjon. Kan og være et tegn på PCO/PCOS, som kan bli forverret av hormonpreventiver. Siden du allerede har hatt noe forstyrrelser der, og det virker som dere har det travelt , se det an litt og om det bare blir rot kan du jo vurdere en ny runde hos privat gynekolog for å få sett etter cystene. Men første steg på prøvergalskapen: Temping og lesing www.ovusoft.com, www.pernille.info og www.snartgravid.com kan være greie steder å lese litt på
bjerta Skrevet 28. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2007 oj då! Eg har jo ikkje noko godt forhold til mens. Hatar den!!(og reknar med eg ikkje er aleine om det!) Så eg har gått rett på nytt pillebrett i nærmare 5 mnd den siste tida. Har nett hatt mens då. Tok vel 3 piller på det nye brettet før eg no kutta den ut heilt. Vi får vel sjå då. Kanskje eg allerede får mensen att i løpet av veka. Tenk om en berre kunne visst når en vart gravid så en kunne ha planlagt ting. men verden er ikkje so enkel dessverre!
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #10 Skrevet 28. august 2007 Med temping/charting vet du i stor grad når du er frukbar, og dermed også somregel når du får mens. Ganske grei måte å holde oversikten på, men det kan ta tid rett etter du har sluttet på pillene. Mitt råd: Se det an en stund, spis folat og kikk litt på ovusoften.
bjerta Skrevet 28. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 28. august 2007 Ikke uvanlig ved bruk av hormonprevensjon. Kan og være et tegn på PCO/PCOS, som kan bli forverret av hormonpreventiver. Siden du allerede har hatt noe forstyrrelser der, og det virker som dere har det travelt , se det an litt og om det bare blir rot kan du jo vurdere en ny runde hos privat gynekolog for å få sett etter cystene. Men første steg på prøvergalskapen: Temping og lesing www.ovusoft.com, www.pernille.info og www.snartgravid.com kan være greie steder å lese litt på takk for svar! Skal lese litt på sidene deres. Det med cystene har eg ikkje hatt problemer med, einaste er at eg har kjent litt smerter, mest på eine sida, men det kunne vere at dei sprakk, visstnok.. jammy trur mamma hadde slikt også, men ho fekk jo oss tre nydelige barna..
bjerta Skrevet 28. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 28. august 2007 Det er ikkje for tidleg å byrje på folat? og eg syns å ha lest ein plass at det er større sjanse for tvillingar, eller er det berre ei myte?
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #13 Skrevet 28. august 2007 Det er ikkje for tidleg å byrje på folat? og eg syns å ha lest ein plass at det er større sjanse for tvillingar, eller er det berre ei myte? Bare begynn du I andre land anbefaler de det til alle kvinner i fertil alder pga at prevensjon kan svikte. Men det stemmer at det går en myte om øket tvillingfrekvens. Det er ikke pga at folaten øker sjansen for det, men pga at kvinner som tar folat ofte er eldre, får assistert befruktning osv. Det øker da faren for tvillinger, og det har da gitt inntrykk av at det er folaten som gjør det.
Lucky? Skrevet 28. august 2007 #14 Skrevet 28. august 2007 Mye å sette seg inn i ja Det anbefales at man bruker folat i ca 2mnd før man blir gravid, så det er bare å kjøpe en boks og sette igang;) Jeg sluttet på p-pillene i mars i år og fikk ikke igjen mensen før i går Kan jo hende jeg kunne blitt gravid i den tiden da, men ville vente til jeg hadde fått mensen i allefall en gang etter pilleslutt. Er jo veldig forskjellig hvor lang tid sånt tar da, så får håpe du er litt heldigere enn meg;) Lykke til i allefall!!
bjerta Skrevet 28. august 2007 Forfatter #15 Skrevet 28. august 2007 oj, det er nesten et halvt år det jo! I alle andre omstendigheter hadde det jo vært deilig å sleppe mensen so lenge, men ikkje no!! nei, det er nok individuelt. Men håpar jammen eg slepp å vente i to år, som nokon har gjort. Herregud, då e eg jo nærmare 30!! Kjenner alderspresset litt no faktisk! Men skal prøve å finne folat so eg får begynt på det ihvertfall.
Lilywhite Skrevet 28. august 2007 #16 Skrevet 28. august 2007 Hei, så spennende med prøving da! Jeg har også lyst på barn, men vi venter nok til jeg er ferdig på studiene tenker jeg. Jeg har tenkt på det samme som deg, om langvarig p-pillebruk kan skade fruktbarheten eller gjøre at syklusen sliter med å komme i gang igjen. Senest i går leste jeg i en informasjonsbrosjyre at dette var en myte, så jeg tror ikke du trenger bekymre deg Lykke til!
Kara W Skrevet 28. august 2007 #17 Skrevet 28. august 2007 Jeg slutte med p-piller i mai. Fikk mensen med en gang, og så seks uker etterpå (mye rare symptomer derimollom). Så tok det 30 dager før jeg fikk neste mens. Det er nå 20 dager etter det, og håper at det er 9 måneder til neste gang De fleste tror jeg nok får mensen med en gang. Hvis mensen uteblir, eller kommer veldig uregelmessig, så kan du få preparater fra legen din som skal stabilisere ting.
bjerta Skrevet 28. august 2007 Forfatter #18 Skrevet 28. august 2007 (endret) å så spennande då, Kara W.! Kryssar fingrane for at du ikkje ser noko til tante rød!! Håpar min stabiliserar seg kjapt. Har slutta på pilla eingong før, men hugsar ikkje korleis mensen var eterpå. syns å minnast at det tok litt tid etter den var tilbake... Endret 28. august 2007 av bjerta
Gjest *nurket* Skrevet 28. august 2007 #19 Skrevet 28. august 2007 Jeg slutta på p-piller jeg var 25 år for å bli gravid. Hadde hørt at det tok opptil et år før kroppen ble normal igjen, så jeg forventet det. To uker etter pilleslutt hadde jeg eggløsning, og to uker etter der var testen positiv
bjerta Skrevet 28. august 2007 Forfatter #20 Skrevet 28. august 2007 å herregud!!! Det gjekk kjapt!! No har eg eigentleg tatt utgangspunkt i at det kjem til å ta eit år minst, eg då...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå