Gå til innhold

Hvordan bruke spinat i maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en stor boks med spinat og lurer fælt på hvordan jeg skal rekke å spise alt før det blir dårlig.

Til nå har jeg hakket opp og puttet i salaten. Er det noen gode varmretter som spinat passer godt til? Det er jo så sunt, så jeg vil gjerne lære meg hvordan jeg kan bruke det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har kjøpt en stor boks med spinat og lurer fælt på hvordan jeg skal rekke å spise alt før det blir dårlig.

Til nå har jeg hakket opp og puttet i salaten. Er det noen gode varmretter som spinat passer godt til? Det er jo så sunt, så jeg vil gjerne lære meg hvordan jeg kan bruke det :)

spinatsuppe... med egg og melk... :ler:

Skrevet

I går hadde vi spinat og kyllingwok.

Ellers bruker jeg alltid spinat i lasagnen, i tillegg til kjøttsaus, og hvit saus, men da er det frossen, finhakket jeg bruker. Går helt sikkert fint å bruke fersk finhakket også.

Skrevet

Det fine med å varmebehandle spinat, er at den faller sammen til nesten ingenting, dvs mister utrolig mye volum, så da får du spist den opp fortere enn du tror! :)

Enkleste måte å tilberede spinat på: Vask spinaten godt (den er ofte full av sand). Spinn den gjerne i salatspinner om du har det. Hvis du har store, grove blader kan det være greit å fjerne stilkene, ellers er det unødvendig. Ha litt olivenolje og/eller smør i en middels varm kjele, ha den vaskede spinaten i, rør rundt til spinaten faller sammen. Krydre med salt, pepper og revet muskat. Ferdig! Godt til stekt kjøtt eller til fisk.

Ellers er det også godt å røre spinat inn i supper og pastasaus i siste øyeblikk før servering. En variant jeg liker: Surr bacon i litt olivenolje, tilsett hvitløk og chili og la surre med et minutt. Ha i en boks tomater og tilsvarende mengde kyllingkraft. La koke 10 min, tilsett en boks avrente hvite bønner, feks limabønner (butterbeans). La dem bli varme i suppen, salte og pepre, og rør tilslutt inn en stor haug spinat. Det er også godt med litt pasta i suppen. Server med masse revet parmesan, litt extra virgin olivenolje på toppen, og brød til.

Skrevet

Spinat er knallgodt i pai sammen med masse hvitløk og oliven.

Skrevet

henger meg på her..

men hva er det forresten som gjør spinat så sunt?

Skrevet

Jeg bruker det mye i pai. Elsker pai, og får vann i munnen bare av å tenke på det

Skrevet

spinat er kjempe godt i lasanga eller cremet spinat er veldig godt sammen med fisk.

Skrevet

Åh, nå fikk jeg lyst på spinat, det er så utrolig godt :)

Skrevet
henger meg på her..

men hva er det forresten som gjør spinat så sunt?

Spinat er en av disse grønne grønnsakene det snakkes så mye om, som er proppfulle av ting som er bra for deg. Det er rikt på jern, C-vitamin og mineraler (kalsium, kalium, fosfor, magnesium og natrium).

Skrevet

Dette er ei fantastisk god OG lettvint oppskrift på spinatlasagne.. Slipper til å med å koke hvit saus. Knallgod! Anbefales virkelig! :ler:

Spinatlasagne

ca. 600g spinat (fersk)

3-4 hvitløksfedd

1 beger Kesam original

1 dl matfløte

150 g vellagret ost, gjerne parmesan

3 egg

salt/nykvernet pepper

1/4 ts nyrevet muskat

lasagneplater

Hakk hvitløken, vask spinaten, damp den sammen med hvitløken, sil fra kraften (fin til suppe!), hakk eller klipp massen og sett den til side.

Rør sammen kesam og fløte, halvparten av rivosten og eggene, ett av gangen.

Smak til med salt, pepper og muskat. Smør en ildfast form, bre et tynt lag med spinat over bunnenm dekk med lasagneplater, smør utover kesamsaus, så spinat, plater og mer kesamsaus. Avslutt med spinat, dryss på resten av osten. Stekes i ovnen på 200 grader i ca. 40 minutter.

Skrevet
Dette er ei fantastisk god OG lettvint oppskrift på spinatlasagne.. Slipper til å med å koke hvit saus. Knallgod! Anbefales virkelig! :ler:

Spinatlasagne

ca. 600g spinat (fersk)

3-4 hvitløksfedd

1 beger Kesam original

1 dl matfløte

3 egg

salt/nykvernet pepper

1/4 ts nyrevet muskat

lasagneplater

Hakk hvitløken, vask spinaten, damp den sammen med hvitløken, sil fra kraften (fin til suppe!), hakk eller klipp massen og sett den til side.

Smak til med salt, pepper og muskat. Smør en ildfast form, bre et tynt lag med spinat over bunnenm dekk med lasagneplater, smør utover kesamsaus, så spinat, plater og mer kesamsaus. Avslutt med spinat, dryss på resten av osten. Stekes i ovnen på 200 grader i ca. 40 minutter.

Denne skal jeg prøve :) Har masse bladbete i hagen jeg ikke husker på å bruke - men den funker som spinat.

Det er ellers veldig godt med spinat surret i smør, fetaost og hvitløk til speilegg. Og i omelett, børek osv sammen med fetaost.

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips :klemmer:

Nå skal jeg spise spinat hver eneste dag ;) Det er jo faktisk veldig enkelt bare å blande oppi maten eller salaten, og vips så har man et litt sunnere måltid!

Skrevet

Nå står det en pai med ørret og spinat i ovnen her, er sikker på at det også blir godt. Brukte en hel sånn stor boks, for den synker jo så mye sammen når den varmebehandles.

Skrevet

Jeg pleier å steke ørretsfilet med masse sitron og pepper på og surre spinat sammen med fisken i pannen på slutten. Kjempegodt med ris eller pasta!

Skrevet

Har en oppsrkift med sei, hollandaise og spinat. Er den eneste fiskeretten jeg vet som får virkelig krense mennesker til å spise fisk: se om husker riktig, pleier bare å bruke ca mengder:

1 blokk fossen sei, tines litt

1. pakke frossen spinat, tines litt( kan bruke en boks også, men varembehandle den først)

1. pakke hollandaise saus( smakes til med muskatt og salt og pepper)

godt med revet gulost på toppen

Legg spinat i bunn av en ildafast form, legg så i seien i skiver, hell på sausen, og legg et godt lag med ost på toppen, stekes i ca 40 min på 220 grader... kjempegodt med minigulerøtter og poteter osv til....

Skrevet

Spinatlasagne

ca. 600g spinat (fersk)

3-4 hvitløksfedd

1 beger Kesam original

1 dl matfløte

3 egg

salt/nykvernet pepper

1/4 ts nyrevet muskat

lasagneplater

Denne skal jeg også prøve til uka. Har vært og handlet nå. Men fersk spinat var veldig dyrt syns jeg så jeg kjøpte frossen. 125 g spinat til 25,-. Blir sikkert bra det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...