Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Jeg og mannen min har lyst til å flytte til Oslo området, men ingen av oss er spesielt kjent der. Det har alltid vært en drøm vi begge har hatt og nå er vi klare til å ta steget Siden vi bare har vært der i forbindelse med ferie og ikke er så godt kjent er vi usikre på hvor vi vil flytte! Hvilke områder kan anbefales? Da med tanke på kollektivtrafikk, leiepriser, jobbmuligheter og trygghet. Trenger ikke være midt i Oslo gryta, vi tenker litt i de baner Lillestrøm, Lørenskog, Majorstuen.. Litt forskjellig med andre ord
Gjest vimselot Skrevet 28. august 2007 #3 Skrevet 28. august 2007 Majorstua. Gangavstand omtrent overalt, sentralt, rolig, fine utesteder og brune puber, frognerparken, ikke langt til noen steder, egentlig... Veldig "fint", men samtidig ikke bare snobber, veldig blandet miljø, lite bråk og rolig. Ikke så veldig dyrt å leie heller, tatt i betraktning beliggenhet. Nå vil jeg ikke skryte for mye av bydelen slik at ikke hele Løkka flytter dit, men...
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #4 Skrevet 28. august 2007 Drammen? Tog til Oslo tar 37 min og går 3 ganger i timen. Koselig by. Rimeligere boligpriser enn i Oslo. http://www.drammensbilder.com/index.shtml
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #5 Skrevet 28. august 2007 En bedre side om Drammen: http://www.drammen.kommune.no/buskerud/dra...6b?OpenDocument
Gjest loren Skrevet 28. august 2007 #6 Skrevet 28. august 2007 (endret) Jeg anbefaler Lørenskog. Bor på Lørenskog og jobber i Nydalen, bruker omtrent 40 minutter på jobb inkl. gå til buss bytte til t-bane. Bussen går hvert 15. minutt her hvor vi bor pluss et par ekstra bussser i rushtida.. Bor i gangavstand til Triaden om det sier deg noe. (Rasta) Fra der vi bor tar det ca 10-15 minutter med bil inn til Oslo S. og 10 minutter til Lillestrøm. Mellom der har du jo da også Strømmen med storsenteret og Alna med f.eks Ikea og Smart Club. Endret 28. august 2007 av loren
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 Takk for svar Vi er ganske spente på dette, mye fordi det er en såpass ukjent plass :juhu: Bare kjør på med andre tips og ideer om dere har! Det ideelle hadde vært en plass som vær nær turområder men samtidig nær Oslo, feks. ved kollektivtransport Shoppingsenter i nærheten er alltid en fordel
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 Alle drabantbyer og forsteder rundt Oslo har egne kjøpesentre. Om dere liker kollektivtrafikk kan dere sjekke bussruter, tog og t-bane på kart. Skinnegående trafikk er å foretrekker så lenge det finnes folk som kan kjøre dem og det ikke er forsinkelser. Hva om dere leier noe til overkommelig pris i et år og blir bedre kjent med området, for så å evt. kjøpe eller flytte om et år eller to (og kanskje har boligprisene falt også). De ulike bydelene og områdene har forskjellig atmosfære og miljø, og det er vanskelig å velge uten at man har sett litt rundt på egenhånd.
FrizzleSizzle Skrevet 29. august 2007 #9 Skrevet 29. august 2007 Jeg går også med planer om å flytte til Oslo. Har tenkt på Lørenskog, det virker sentralt, men billigere boliger, og nå innbiller jeg meg at jeg ville "passe" bedre inn der enn i en supertrendy bydel (litt fordomsfull). Men si meg en ting, dere som er kjent på Lørenskog: Er det FINT der? Natur, miljø, omgivelser? Har bare kjørt igjennom og ikke blitt så veldig imponert. For et fint område som ikke er av de dyreste, har jeg tenkt på Søndre Nordstrand. Nærhet til sjøen virker fristende. Ellers har jeg hørt at Groruddalen skal oppgraderes omfattende, så kanskje det er en god investering å bosette seg der.
Miel Skrevet 29. august 2007 #10 Skrevet 29. august 2007 Områdene rundt Bislett, St. Hanshaugen, Bjølsen, Torshov+++ er fine hvis man vil bo sentralt, men likevel ikke midt i gryta. Selv er jeg fra Groruddalen, så jeg må nesten få reklamere litt for den! Hvis du bare leter litt utenom blokkene vil du finne mange veldig fine villastrøk som nesten ingen andre enn de som bor der vet om. :icon_smile: Årvoll, Grefsen og Kjelsås er også fint, spesielt litt opp i høyden hvor de har fantastisk utsikt. Sydover mot Nordstrand, Ljan, Søndre Nordstrand osv er jeg ikke like godt kjent, men kunne godt tenke meg å bo der også, bortsett fra at kollektivtrafikken i den retningen ikke er allverden... Det blir enten tog (som bryter sammen fullstendig med en gang snøen viser seg) eller buss (som stadig stamper i kø på Mosseveien). Jeg er fan av t-banen, jeg, den er faktisk ikke så verst punktlig, og har en stor fordel i at den er helt uavhengig av all annen trafikk, så du blir ikke fanget i kø. Da jeg skulle flytte sist gikk jeg på visninger ut i fra t-banekartet.
Kara W Skrevet 29. august 2007 #11 Skrevet 29. august 2007 I Oslo er t-banen til å stole mest på når det gjelder kollektiv trafikk. Se på T-banekartet og finn steder i nærheten av det. Særlig ved endestasjonene kan man finne mye fint til en rimelig pris og med bra turmuligheter. Kolsås-banen og Frognerseter-banen tar dog veldig lang tid inn til sentrum (og Kolsås-banen er for tiden stengt for oppussing). Men sørg for at stedet også har mulighet for buss, for når T-banen først stopper opp, så stopper det HELT opp (det skjer ganske sjeldent, da). Ellers må jeg jo reklamere litt for Kampen. Det er et kjempe koselig område, med mange små trehus. Det er stille og rolig, med lite trafikk og mange barnehager og egen barenskole. Mange muligheter med kollektiv, og dessuten under 30 min å gå til sentrum. Det er ikke akkurat nærme marka, men har fine parker, og litt skog i nærheten.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2007 #12 Skrevet 29. august 2007 Øvre-Romerike er å anbefale, altså kommuner som Ullensaker, Nes, Eidsvoll, Gjerdrum, Nannestad osv. Veldig landlig og fint. Kollektivtransporten er bra blant annet i Ullensaker og Eidsvoll, med tog og buss. Jessheim er et koselig sted, kort avstand til alt, stort kjøpesenter, bra kino, flott kulturtilbud, nærhet til skog og mark, badeplasser og annet. Bor ikke der selv, men kan godt tenke meg å flytte dit med tid og stunder. Har bodd litt her og der, og Oslo blir for masete på meg. Lørenskog blir for rotete og kjedelig for min smak. På Bærumsida er det faktisk lavere boligpriser enn man skulle tro, om man ikke flytter til de mest fasjonable steder. Lykke til med flytting!
Gjest Silmarill Skrevet 29. august 2007 #13 Skrevet 29. august 2007 (endret) Jeg og mannen min har lyst til å flytte til Oslo området, men ingen av oss er spesielt kjent der. Det har alltid vært en drøm vi begge har hatt og nå er vi klare til å ta steget Siden vi bare har vært der i forbindelse med ferie og ikke er så godt kjent er vi usikre på hvor vi vil flytte! Hvilke områder kan anbefales? Da med tanke på kollektivtrafikk, leiepriser, jobbmuligheter og trygghet. Trenger ikke være midt i Oslo gryta, vi tenker litt i de baner Lillestrøm, Lørenskog, Majorstuen.. Litt forskjellig med andre ord Først må jeg bare si at Lillestrøm og Lørenskog ligger i Akershus ikke Oslo Om det er nær Oslo sentrum dere vil bo anbefaler jeg: Grünerløkka, , nedre del av Majorstua og Grønnland. Homansbyen, Bislett, St.Hanshaugen, Thorshov er nært det også men allikevel et stykke i fra (Thorsov er øvre Grünerløkka) Om dere vil bo i Oslo men nær marka er Oppsal et fint sted, Bøler (nøklevann) Høybråten, Ellingsrudåsen, Lindeberg, Grorud, Stovner, Romsås, Nordstrand, Bekkelaget, Bjørndal, Røa, Vindern, Hovseter m.f Må bare si at prisene på bolig er billigst i drabantbyene Oslo Øst - fint er det der også mange badevann, turmuligheter, barnevennlige områder mm. Selv bor jeg veldig nærme "gryta" Kollektivtransporten er godt utbredt i de fleste stedene jeg har nevnt, det samme gjelder kjøpesenter og andre fasiliteter Du må nesten se på nettet selv - gå inn på http://finn.no/finn/realestate/homes/brows...mp;areaId=20061 og se prisforskjellene og kollektivmulighetene Men er det Oslo du vil bo eller er det Akershus, Romeriket, Bærum eller.... ? Uansett, lykke til med flyttingen Endret 30. august 2007 av Silmarill
Gjest Silmarill Skrevet 30. august 2007 #14 Skrevet 30. august 2007 (endret) Jeg går også med planer om å flytte til Oslo. Har tenkt på Lørenskog, det virker sentralt, men billigere boliger, og nå innbiller jeg meg at jeg ville "passe" bedre inn der enn i en supertrendy bydel (litt fordomsfull). Men si meg en ting, dere som er kjent på Lørenskog: Er det FINT der? Natur, miljø, omgivelser? Har bare kjørt igjennom og ikke blitt så veldig imponert. For et fint område som ikke er av de dyreste, har jeg tenkt på Søndre Nordstrand. Nærhet til sjøen virker fristende. Ellers har jeg hørt at Groruddalen skal oppgraderes omfattende, så kanskje det er en god investering å bosette seg der. I Oslo kan du gå som du vil og være som du vi. Du trenger ikke å være supertrendy, det er bare noe noen folk utenbys fra tror. Søndre Nordstrand er et nydelig sted, en perle av et sted faktisk Er du heldig kan du få leilighet i idylliske omgivelser med grøntområder og med utsikt mot fjorden samt gangavstand til Hvervenbukta badestrand Ca 12 min til Oslo S med tog. Groruddalen er også blitt bra og skal visst bli enda bedre. Gå inn på groruddalen.no der står det sikkert noe mere. Enig i at det kan være en god invistering å kjøpe der nå, ettersom prisene vil stige når "prosjekt" Groruddalen er ferdig! Jeg syns det er veldig fint på Lørenskog som forøvrig ligger i Akershus. Der har du jo Østmarka og Losbymarka med flotte turområder samt de fleste fasiliteter i umiddelbar nærhet. Sentralt beliggende i forhold til Oslo og Lillestrøm. Liker du sørlandsidyll men vil bo i Oslo, får du dette eks. på Rodeløkka (Snippen) som ligger mellom Grünerløkka og Carl Berner, og Kampen i gamle Oslo. Begge stedene har en sjarmerende atmosfære med stille gater og koselig eldre småhusbebyggelser. Uansett:Oslo er så fint fordi det går både T-bane og trikk til mange forskjellige turområder, samt ferjer fra Vippetangen til de forskjellige øyene i Oslofjorden (koster kun en trikkebilett) Endret 30. august 2007 av Silmarill
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 30. august 2007 #15 Skrevet 30. august 2007 Er ikke så nøye hvor det er, bare det er enkelt å komme seg hit og dit, feks at det ikke tar så lang tid inn til Oslo Vi er som sagt ikke så veldig godt kjent der, så alt av tips og info her er nyttig for oss. Tanken er å flytte bort for 1-2 år, så flytte hjem til dit vi kommer fra. Dette er noe vi alltid har hatt lyst til før vi slår oss til "ro" Vi hører veldig mye fælt om Oslo i media, hvor mye av dette skal man ta alvorlig egentlig? Dette er sikkert litt enklere å svare på for dere som bor der
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2007 #16 Skrevet 30. august 2007 Vi hører veldig mye fælt om Oslo i media, hvor mye av dette skal man ta alvorlig egentlig? Dette er sikkert litt enklere å svare på for dere som bor der Du velger selv hvor mye fælt du vil se og oppleve. For de aller fleste av byens 551832 innbyggere er hverdagen både trygg og rolig. Om du vil øke sjanse for action kan du vandre ensom og beruset langs nedre del av Akerselva midt på natten, eller du kan opparbeide deg narkotikagjeld. Den typen underholdning er forøvrig tilgjengelig over hele Norge, så du trenger ikke dra til Oslo for å oppleve det.
Gjest Silmarill Skrevet 30. august 2007 #17 Skrevet 30. august 2007 (endret) Du velger selv hvor mye fælt du vil se og oppleve. For de aller fleste av byens 551832 innbyggere er hverdagen både trygg og rolig. Om du vil øke sjanse for action kan du vandre ensom og beruset langs nedre del av Akerselva midt på natten, eller du kan opparbeide deg narkotikagjeld. Den typen underholdning er forøvrig tilgjengelig over hele Norge, så du trenger ikke dra til Oslo for å oppleve det. Skriver under på denne Selv sitter jeg nå med beinet gipset - men det er fordi jeg var så klønete å brakk foten om lørdagen Endret 30. august 2007 av Silmarill
Gjest vimselot Skrevet 30. august 2007 #18 Skrevet 30. august 2007 Søndre NOrdstrand er blitt en ghetto, på lik linje med holmenkollen og div. andre steder. På f.eks. søndre nordstrand (en venn av meg bor der... Har de min. 72 språk. Og det oppstår forvirring. Sist jeg var der, var det som å komme inn i ett annet land, lukten av krydder, menn som satt med beina i kors, og nesten ingen kvinner og barn ute.
FrizzleSizzle Skrevet 30. august 2007 #19 Skrevet 30. august 2007 Her var det mye bra inside information, takk alle sammen! For meg spiller ikke Oslo eller Akershus så stor rolle. Bare det ikke er ALTFOR langt unna i Akershus, eller altfor sentralt. Tror ikke det er ideelt med barn å bo midt i sentrum, og dessuten for dyrt. Ser at noen nevnte sørlandsidyll - da får jeg reklamere for Nesodden (i Akershus). Fantastisk natur, sjøutsikt og veldig landling. Det føles som å bo på bygda, i et lite lokalsamfunn, men det tar kun 23 min med båt inn til Aker brygge. Nesodden har et særpreg som mange av de andre "forstedene" til Oslo mangler, etter min mening. Men det er dyyyyrt å kjøpe bolig der, og lang bilvei til Oslo!
Gjest Silmarill Skrevet 30. august 2007 #20 Skrevet 30. august 2007 Søndre NOrdstrand er blitt en ghetto, på lik linje med holmenkollen og div. andre steder. På f.eks. søndre nordstrand (en venn av meg bor der... Har de min. 72 språk. Og det oppstår forvirring. Sist jeg var der, var det som å komme inn i ett annet land, lukten av krydder, menn som satt med beina i kors, og nesten ingen kvinner og barn ute. Er det Hmm, lenge siden jeg har vært der gitt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå