Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2003 #1 Skrevet 24. mars 2003 Heisann! På husets PC er det en administrator (meg) og tre brukere med begrensa tilgang. Det er i grunnen greit, så ikke podene kan rote til ting de ikke _skal_ rote til. Problemet er: Jeg har tilgang til samtlige program som er lagt inn på PC'n etter at brukerne ble gitt den statusen de har i dag. De andre har det ikke. Problemet gjelder samtlige program, med unntak av dem som lå inne fra før. Ikke en gang viruskontrollen virker for dem. Jeg finner ikke ut hvordan jeg kan gi dem tilgang Under brukerkontoer i kontrollpanel finner jeg ikke noe... ingen andre steder heller, for den del. Finner heller ikke noe i Hjelp Hjelp noen??
Nala Skrevet 25. mars 2003 #2 Skrevet 25. mars 2003 Merkelig da. Hos oss er vi to administratorer og en gjest med begrensa tilgang. Men alle tre kontoene har tilgang til samme programmer, uavhengig av når programmene er installert. De ligger under "Alle programmer" på start-menyen, så legger vi selv opp snarveier til de programmene vi ønsker å ha på skrivebordet. Vet ikke hvorfor det er sånn hos oss, mens dine begrensende kontoer ikke har tilgang til programmer som er installert etter at kontoene ble oppretta. Hmmm, kan visst ikke hjelpe jeg nei. Anyone? Dette vil gjerne jeg også ha løsninga på, i fall jeg møter på problemer på min vei senere :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2003 #3 Skrevet 25. mars 2003 Hos oss mangler det heller ikke på snarveier, men programmene kan ikke kjøres. Jeg brukte en del tid på newsgruppesøk i går kveld og tror jeg har funnet løsningen: Programmer må installeres i mappa "allusers" for at andre enn administrator skal få tilgang. Jobber med saken og oppdaterer når jeg vet om dette virker eller ikke. Det var ikke så få innlegg om temaet, og ting tyder på at samme medisin ikke virka for alle. Hva skulle vi gjort uten Google tro?
Nala Skrevet 25. mars 2003 #4 Skrevet 25. mars 2003 Nå har jeg sjekke på "egenskaper" hvor våre programmer ligger. De aller fleste programmene ligger på C:Programfiler. Dette er altså programmer alle brukerkontoene har tilgang til. De ligger da som sagt under start-menyen og "alle programmer". Jeg har også et program som bare jeg har tilgang til (en dagbok). Denne ligger da under C:Documents and Settings/Navnet på min mappe. Kanskje det kan være løsninga, å passe på at alt som skal deles ligger under C:Programfiler? Venter forresten spent på ekspertene her :D
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2003 #5 Skrevet 25. mars 2003 Kanskje det kan være løsninga, å passe på at alt som skal deles ligger under C:Programfiler? Venter forresten spent på ekspertene her :D Nix... C:/Programfiler er feil sted. Dersom alle brukere skal ha tilgang kan de IKKE ligge der. :cry: Office virker for alle nå etter jeg reinstallerte dem til "allusers". Musicmatch virker fortsatt ikke. Kun administratorer har tilgang der... De andre får beskjed om å logge på som administrator :-? *venter også på eksperthjelp*
Harrry Skrevet 25. mars 2003 #6 Skrevet 25. mars 2003 Når programmer installeres sker dette i flere kataloger og med flere forskjelliger rettighetsnivåer. Typisk er /Programfiler/program/mappenavn/mappe osv. for selve programmet. Så Installeres bibliotekfiler i winnt/system32/ ellr lignende dette er bla annet felles systemfiler for kjøring av programmet og inneholder bla annet instruksjone for hvordan programmet skal behandle individuelle rutiner for den enkelte bruker. Og endelig så kommer de individuelle instillingene for den enkelte bruker. Personlige instillinger egne maler - farger - utvagl etc. Dette ligger i Dokumenter og instillinger/brukernavn/aplicationdata/mappe/mappeosv. Hvis programmet brir installert brukerens katalog vil det bli sperret for andre brukere. Programmet skal ligge i Programfiler katalogen. Det kan hende at enkelte programmer som ikke er så godt laget må installeres for hver bruker. Dette gjelder ofte dårlige skrevet 3parts programmer" og er en feil "bug" eller svakhet fra leverandørens side. Om dette ikke går kan du sette opp rettighetene til brukeren slik at vedkommende få installeret for deretter å redusere rettighetene til normal bruker etter installasjonen. Prøv dette?
Atmi Skrevet 25. mars 2003 #7 Skrevet 25. mars 2003 Det har kanskje noe å gjøre med at programfilmappen er gjort privat?
Nala Skrevet 25. mars 2003 #8 Skrevet 25. mars 2003 Nix... C:/Programfiler er feil sted. Dersom alle brukere skal ha tilgang kan de IKKE ligge der. :cry: Merkelig da. Hos oss får vi nemlig dele det som ligger i Programfiler-mappa under c:/. Hvis du går på Programfiler, høyreklikker og velger "deling og sikkerhet" får du en boks hvor det står "hvis du vil gjøre denne mappen og undermapper private, slik at bare du har tilgang, merker du av i følgende avmerkingsboks" også er det en boks man kan huke av. Er det mulig at dere har huket av der sånn at Programfiler er private? Synes det er så pussig at XP skal oppføre seg ulikt hos ulike brukere :o
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2003 #9 Skrevet 25. mars 2003 Hvis programmet brir installert brukerens katalog vil det bli sperret for andre brukere. Stemmer. Derfor har jeg pgså installert et par programmer i min egen mappe. Programmet skal ligge i Programfiler katalogen. Det har jeg alltid visst, men nå viser det seg altså at jeg visste noe som ikke hldt stikk i Win XP Home Det kan hende at enkelte programmer som ikke er så godt laget må installeres for hver bruker. Dette gjelder ofte dårlige skrevet 3parts programmer" og er en feil "bug" eller svakhet fra leverandørens side. Det gjelder også Microsofts egen programvare. Alle brukerne hadde tilgang til all programvare som ble installert før kontoene ble oppretta. Nye installasjoner fikk imidlertid ikke begrensa brukere tilgang til. Når de samme programma ble installert i "allusers" har alle tilgang. Dette gjelder imidlertid ikke alle programmer. Om dette ikke går kan du sette opp rettighetene til brukeren slik at vedkommende få installeret for deretter å redusere rettighetene til normal bruker etter installasjonen. Prøv dette? Hjelper ikke. Installasjonen går greit, men tilgangen forsvinner så snart rettighetene blir satt ned. Det er kort og godt enkelte program som ikke lar seg kjøre med begrensa tilgang. Dette er _ny_ programvare.
Nala Skrevet 25. mars 2003 #10 Skrevet 25. mars 2003 Det har jeg alltid visst, men nå viser det seg altså at jeg visste noe som ikke hldt stikk i Win XP Home Hvordan kan dette ha seg, at gjestekontoen på vår PC får tilgang til alt som legges i Programfiler-mappa? Har Windows XP Home Edition vi også. Senest i går kveld installerte jeg et nytt program. Har vært inne og sjekket og den begrensa kontoen får tilgang til dette programmet selv om det altså er ny programvare.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2003 #11 Skrevet 25. mars 2003 Hvis du går på Programfiler, høyreklikker og velger "deling og sikkerhet" får du en boks hvor det står "hvis du vil gjøre denne mappen og undermapper private, slik at bare du har tilgang, merker du av i følgende avmerkingsboks" også er det en boks man kan huke av. Er det mulig at dere har huket av der sånn at Programfiler er private? Har ikke huka av noen verdens ting.... Programfiler kan imidlertid ikke deles... Hver enkelt undermappe kan imidlertid deles i vilden sky... Når jeg gjør som du sier her (prøvd ørtitrygve ganger) ar alternativa inaktive fordi operativsystemet bruker mappa. WinXP foreslår imidlertid at jeg kan flytte mappa til "Delte dokumenter". Jeg har oppretta ei ny mappe kalt "programfiler" under "allusers" for å holde styr på nyinstalleringene. Dette funker som dere skjønner til dels bra, men ikke for alle programmer.... Synes det er så pussig at XP skal oppføre seg ulikt hos ulike brukere :o Jeg har Home, har du Pro kanskje?
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2003 #12 Skrevet 25. mars 2003 Her er et Google-søk som beskriver problemet rimelig godt: http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=l....com%26rnum%3D2 *Vurdere å installere Win98 igjen*
Nala Skrevet 26. mars 2003 #13 Skrevet 26. mars 2003 Jeg har Home' date=' har du Pro kanskje?[/quote'] Neida, som nevnt har jeg Home jeg også. Fatter ikke dette, jeg. Men så er det vel ikke så rart heller da. Ingen dataguru akkurat
Harrry Skrevet 26. mars 2003 #14 Skrevet 26. mars 2003 Uten å være for skråsikker så tror jeg det er er liten begrepsforvirring ute å går. Det er forskjell på "file sharing" og lokal "user account rights." Hvilket filsystem har du? Aller ydmykest Harrrrry.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2003 #15 Skrevet 26. mars 2003 Uten å være for skråsikker så tror jeg det er er liten begrepsforvirring ute å går. Det er forskjell på "file sharing" og lokal "user account rights." Hvilket filsystem har du? Aller ydmykest Harrrrry. Er du sikker på at det er forskjell på de to begrepa i denne sammenhengen? Det er jo brukerrettighetene det gjelder, men jeg finner ikke noen ting noe sted som hjelper meg på vei. Mulig de kan få tilgang via gjestekonto, men ikke-administrator-brukerne for å kalle dem det har begrensa tilgang til det meste som ligger i programfiler-mappa. Tilgangen kommer imidlertid (nesten alltid) om jeg installerer til "allusers" -mappa istedet. Jeg har NTFS, forresten. Etter det jeg har sett på news rundt om er dette et ganske vanlig problem, men det er mulig at gjestekontoene ikke har problemet. Det ser ut til at det er "begrensa brukere" som mangler tilgang .... Problemet skal visstnok skyldes systemet for såkalt enkel fildeling som XP Home har. I XP Pro kan en slå av dette valget og da løses problemet??? Det ser for meg ut som Mickeysoft har blanda sammen "file sharing" og "local user account rights" helt på egen hånd.... Jeg finner ingen funksjon for å tilordne programmer til brukere og omvendt. Det ser ut som om alt er bundet opp i fildeling på mappenivå.... :cry: Hva koster det å oppgradere til Pro forresten?
Harrry Skrevet 26. mars 2003 #16 Skrevet 26. mars 2003 Joda Mickeysoft og windows explode er mosrsomt når det først begynner å rable kan det skikkelig balle på seg. Om du virkelig vil "hygge deg" gå inn i kontrollpanel - administrative tools - Local Security settings - user rights assignments.... Men det er mulig du får mer utelling av å gå inn i Computer management. Sjekk "shares". I ytterste konsekvens er det kanskje like greit med en ny installasjon? Pris på oppgradering varierer. Noen bare oppgraderer ved å laste ned en ny versjon fra nettet men det er ikke å anbefale for det er ulovlig. De bruker DC+ eller lignende som ligger på http://www.tucows.com for eks. Men jeg tror nok at Microsoft er svært opptatt av dette og løper rundt på dørene til folk for å finne slike ulovlige kopier. Så det er nok ikke så lurt. (?) Jeg tror bøtene kan bli høye. Jeg hadde windows 2000 Pro lenge og var i utgangspunktet fornøyd med denne. Utrolig stabil og fin. Men karv om å henge med fikk meg omsider med på å bytte. Jeg angrer litt. "Explode gjør ting som virker spooky.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2003 #17 Skrevet 27. mars 2003 Om du virkelig vil "hygge deg" gå inn i kontrollpanel - administrative tools - Local Security settings - user rights assignments.... Finnes ikke i Xplode Home Men det er mulig du får mer utelling av å gå inn i Computer management. Sjekk "shares". "Alt" er delt der /me bytter OS elns
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå