Gå til innhold

Rigide bidragsregler


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Reagerer på de nokså snåle og rigide reglene fra bidragsfogden. Selv er jeg samboer, vi har begge hver vår sønn. Min sønn bor sammen med oss, og hans hos moren sin.

Jeg mottar bidrag. Det tas ikke hensyn til at jeg har samboer når bidraget skal fastsettes. Min samboer betaler bidrag - det tas ikke hensyn til at hans eks har samboer.

MEN - det tas hensyn til at bidragsyter har samboer, slik at bidragsyter må betale mer i bidrag. Min inntekt skal altså telle med her. Samme gjelder min eks - her skal inntekten til hans nye samboer telle med - slik at hun i realiteten er med på å betale bidraget som går til meg.

Som mottager av bidrag - (innviklet) - skal jeg ikke oppgi om jeg har samboer slik at dette tas hensyn til ved fastsettelse av bidraget. Hvorfor skal det tas hensyn til bidragsyters samboerskap, men ikke bidragmottakers?

Dette bør vel gå begge veier? Våkne opp i Bjørnevatn, dette vet jeg at dere kan en masse om! :briller:

Systemet virker urimelig. Det finnes fedre (flest fedre) som ikke har økonomi til å treffe barna sine og balanserer på en syltynn egg for å få det til!

Her må det ha skjedd en glipp? Til syvende og sist går det ut over barna. Og jeg er slett ikke så fryktelig interessert i at min inntekt skal legges til grunn for beregning av min samboers bidrag - hva om han hadde hatt dårlig råd - da var det jeg som måtte dra lasset...

Noen som vet mer om dette?

Lei dyneløftinga. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men med de nye reglene så skal det såvidt jeg har forstått tas hensyn til både mor og fars inntekt i forhold til hvor mye det koster å ha et barn eller flere. Så vi får jo håpe det blir bedre da...

Er gift med en bidragsyter som har slitt voldsomt med å få de til å forstå at han tjener ikke 320 000 i året lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er forandringer nå - og tas hensyn til begges inntekt.

Men. Den store forskjellen:

I tillegg til bidragsyters inntekt legges også hans/hennes samboers inntekt til grunn for utregning av det bidrag han/hun skal betale - slik at bidragsyter skal ha mindre å leve for når han har samboer/er gift.

For bidragsmottakers del regner man ikke hans/hennes samboers inntekt som en del av husstandens inntekt... slik at bidragsmottaker oppnår større bidrag.

Er selv bidragsmottaker, men har en mann som betaler bidrag - er dermed berørt fra begge sider. Synes regelverket virker urimelig. Det henger ikke på greip.

Hvorfor skal de i det hele tatt blande inn samboere?? Da må dette i såfall gjelde begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer på de nokså snåle og rigide reglene fra bidragsfogden. Selv er jeg samboer, vi har begge hver vår sønn. Min sønn bor sammen med oss, og hans hos moren sin.  

Jeg mottar bidrag. Det tas ikke hensyn til at jeg har samboer når bidraget skal fastsettes. Min samboer betaler bidrag - det tas ikke hensyn til at hans eks har samboer.  

MEN - det tas hensyn til at bidragsyter har samboer, slik at bidragsyter må betale mer i bidrag. Min inntekt skal altså telle med her. Samme gjelder min eks - her skal inntekten til hans nye samboer telle med - slik at hun i realiteten er med på å betale bidraget som går til meg.

Som mottager av bidrag - (innviklet) - skal jeg ikke oppgi om jeg har samboer slik at dette tas hensyn til ved fastsettelse av bidraget. Hvorfor skal det tas hensyn til bidragsyters samboerskap, men ikke bidragmottakers?

Dette bør vel gå begge veier? Våkne opp i Bjørnevatn, dette vet jeg at dere kan en masse om!  :briller:  

Systemet virker urimelig. Det finnes fedre (flest fedre) som ikke har økonomi til å treffe barna sine og balanserer på en syltynn egg for å få det til!  

Her må det ha skjedd en glipp? Til syvende og sist går det ut over barna. Og jeg er slett ikke så fryktelig interessert i at min inntekt skal legges til grunn for beregning av min samboers bidrag - hva om han hadde hatt dårlig råd - da var det jeg som måtte dra lasset...

Noen som vet mer om dette?

Lei dyneløftinga.  :evil:

Enig - selvfølgelig bør det tas hensyn til at også den som har barnet har samboer. Dette er jammen sprøtt da. Er du sikker og??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp fyllt ut skjema til bidragsfogden - både jeg og mannen min måtte det på grunn av de nye reglene.

Jeg måtte ikke oppgi min nye manns/samboers inntekt for fastsettelse av det bidraget min eks skal betale til meg. I opplysningene om min eks var hans samboer tatt med.

Min samboer måtte oppgi min inntekt for å fastsette hvor mye han skal betale til sin eks. Tilsvarende opplysninger om hans eks nye samboerskap og husstandens da reelle inntekt måtte ikke oppgis.

Hvorfor bidragsfogden gjør slik forskjell, vet ikke jeg - men det virker som bidragsyter skal tape på dette i og med at de gjør slik forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - vet du jeg må nesten le. Det er jo helt latterlig. At de ikke klarer å lage reglene skikkelige???

Nesten litt flaut på vegne av de som lager lovene syns nå jeg. Men så syns jeg nå det er mye i forhold til disse norske velferdsstats lovene som er helt på bærtur.

Det virker nesten som de virkelig prøver å gjøre det skikkelig og, men likevel klarer de ikke å få til de mest (i følge meg) selvfølgelige detaljer.

Merkelig... jaja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting til bare. Før den nye loven kom, var det ikke da slik at mors samboers inntekt var medberegnet - eller tar jeg feil da? Jeg mener bare jeg har hørt det av en sinna x- engang. Men vet ikke. Spør bare fordi at hvis det, så er det jo enda mer klønete syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til bare. Før den nye loven kom' date=' var det ikke da slik at mors samboers inntekt var medberegnet - eller tar jeg feil da? Jeg mener bare jeg har hørt det av en sinna x- engang. Men vet ikke. Spør bare fordi at hvis det, så er det jo enda mer klønete syns jeg.[/quote']

Tror ikke det mht. barnebidraget. Men det blir lagt til grunn mht. utbetaling av dobbel barnetrygd. Dvs. at dersom du de siste 18 måneder har vært samboer i mer enn 12 måneder, så får du kun enkel barnetrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner ikke dette helt.

Da min mann fyllte ut papirene (han er BY) var der ingen rubrikk for hvor mye jeg tjener.

Ei heller på min eks sine papirer(jeg er BM) var det noen rubrikk e.l for hvor mye hans kone tjener.

Var det en rubrikk til din inntekt, eller hvordan måtte dere oppgi inntekten?

Alida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I mitt tillfelle var det 2 inntekter som lå til grunn:

Far til barnet og mor til barnet.

Våre samboere - ikke med for noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt det Vega skriver.

Min samboer har også nettopp sendt inn papirer på den nye bidragsordningen.

Vi drev å lekte litt med bidragskalkulatoren som finnes på nett. Der fant vi ut at bidraget blir det samme uansett om han har samboer eller ikke. Min inntekt har ingen ting med saken å gjøre.

Men - det er forskjell på beløpet på bidragsevne! Dette fordi de regner ut i fra at det er billigere å ha felles husholdning med noen, isteden for at man skal betale husleie, strøm osv. alene.

I det store og hele synes jeg at den nye bidragsordningen er helt grei, bare man leser alt, både med stor og liten skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi ikke snakker om samme type skjema. Mannen min var for sent ute til fristen på skjemaet alle fikk tilsendt. Type skjema han har fyllt ut er som følger:

OPPLYSNINGSBLANKETT OM Journalstempel

ØKONOMI FOR BIDRAGSPLIKTIGE

KLAGEN GJELDER(Sett kryss)

xTrekk/betalingsavtale

ٱ Skattemotregning

ٱ Utlegg

ٱ Annet

Under pkt. 4 må han føre opp samboers inntektsforhold. Dersom trygdeetaten ikke tar hensyn til dette ved avregning, ber de om opplysninger de ikke trenger i så fall.

Bidragsevnen blir større ved samboerskap - men behovet for bidrag blir vel også mindre ved samboerskap, den andre veien. Dersom dette ikke har noe å si for avregningen - men kun er noe trygdeetaten lagrer for sin egen del, er dette temmelig merkelig. Jeg stiller meg undrende til rutinen, i så fall. Selv om dette slår ut begge veier for meg personlig.

Men - har bedt om et avklarende svar via mail fra etaten det angår, så får man bare håpe de svarer innen rimelig tid.

Ikke meningen å forvirre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kommer svaret fra trygdekontoret:

Hverken nåværende eller det nye regelverk om fastsettelse av bidrag spør etter samboers inntekt. Det det spørres om er om vedkommende har samboer. Det som det siktes til i denne forespørsel gjelder henvendelser til Trygdeetatens innkrevningssentral når en bidragspliktig ber om å få nedsatt bidragstrekk. Da spørres det etter samboes inntekt. Dette må derfor ikke forveksles med bidragsfastsettelse.

Dette ga meg selvfølgelig ennå et spørsmål - som jeg har overlevert trygdekontoret. (Spørsmål: Om bidragsyter har gammel bidragsgjeld, tas det da hensyn til samboers inntekt ved fastsettelse av månedlig nedbetaling av gjelda.)

Beklager at jeg har stelt i stand en god del forvirring her - men nå er i alle fall gåten løst for de flestes vedkommede. Kommer tilbake med trygdekontorets svar på mitt andre spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i forbindelse med min jobb akkurat sittet og regnet på dette med bidrag og den nye måten det skal regnes på. I alle de utregningseksemplene som er gitt av trygdekontoret, tas det ikke hensyn til bidragsyter sin samboers inntekt, men det tas hensyn til at man har en samboer og man får fratrekk for eget underhold..

Hvis du tar en titt på Trygdeetatens bidragskalkulator så tas det jo heller ikke hensyn til samboers inntekt.

http://bidragsveileder.trygdeetaten.no/bid...let/dispatcher/

Mulig jeg er helt på bærtur her nå….

Og etter at jeg hadde lagt inn dette, så jeg selvsagt svaret fra trygdekontoret du hadde lagt ut…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, altså blir det bidragsyter skal ha for å dekke livsoppholdsutgifter litt lavere da - etter hva jeg forstår...

Fikk ennå et svar fra Trygdekontoret:

Søkes det om nedsettelse av betaling av bidrag eller bidragsgjeld til Trygdeetatens innkrevningssentral vil samboers inntekt måtte opplyses, jf. pnkt. 4 i økonimiske opplysninger.

Nå er de ansatte på Trygdekontoret gått for dagen, men jeg har bedt de utdype dette nærmere. Bl.a. sats/norm for livsopphold for bidragsyter med gammel gjeld til bidragsfogden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, altså blir det bidragsyter skal ha for å dekke livsoppholdsutgifter litt lavere da - etter hva jeg forstår...

Ja, det er vel i grunn sånn du blir. Hvis du har samboer, får du iallfall mindre fradrag enn du ville ha fått om du hadde bodd alene.

De nye bidragsreglene er forholdvis kompliserte, så du er nok ikke den første eller siste som har en rekke med spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - greit å vite så jeg ikke er så uheldig å si noe galt i en annen sammenheng. Kan bli teit her inne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer svaret fra trygdeetaten ang. bidragstrekk (nedsettelse av månedlig bidragstrekk på gammel bidragsgjeld) :

Samboers inntekt blir tatt med i vurderingen når det skal avgjøres om det kan nedsettes trekk, det vil si familiens økonomi ses under ett.

MVh

Nå har jeg etterlyst sats for livsopphold - får håpe det gis et avklarende svar - for dette ble jeg ikke mye klokere av. Jeg skjønner fremdeles ikke at samboers inntekt kan ha noen betydning her - bidragsyter må jo uansett stå for sin del av utgiftene - samme hva samboer tjener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar ang. sats til livsopphold - hvordan man skal tyde dette vet jeg ikke (men kanskje noen andre vet?). Skal samboer indirekte bidra til å dekke bidragsgjeld til bidragsyter? (blir jo i praksis slik...)

Her er svaret på satsene fra trygdekontoret:

Det finnes normsater, livsoppholdfsatser som Innkrevningssentralen kaller det.

Satsene pr.måned er

1 voksen kr 4.730,-

2 voksne kr 8.100,-

Tillegg barn kr 0-3 år kr 1.830,-

i husstanden 4-10 år kr 2.330,-

11-18 år kr 3.200,-

Samvær med barn kr 500,- pr. måned.

Med mer enn tre personer i husstanden beregnes 20 % stordriftsfordel.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...