Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #1 Del Skrevet 28. august 2007 Nå kan ikke tomflaskeprodusentene levere nok vinflasker. Samtidig så kaster vi alle brukte vinflasker i søpla eller i beste fall i returglasscontaineren. Hadde det ikke vært på tide med en panteordning for tomme vinflasker i steden, nå som behovet er prekært? http://www.dn.no/vinguiden/article1167056....WT.mc_id=dn_rss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 28. august 2007 #2 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Jeg skjønte aldri hvorfor panteordningen på vinflasker ble droppet. Endret 28. august 2007 av Elfrida Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjenglemt sykkellås Skrevet 28. august 2007 #3 Del Skrevet 28. august 2007 Det skulle vært panteordning på så mangt. Vinflasker, syltetøyglass, hermetikkbokser... Rett og slett all matproduktembalasje som er laget av glass og metall. Det hadde vært flott! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 28. august 2007 #4 Del Skrevet 28. august 2007 Skjønner ikke hvorfor det ikke er pant på vinflakser nei, særlig ettersom det er sånt behov for tomflaskene. Jeg synes det er helt dumt, når jeg kaster dem i glasskontaineren, de kunne jo vært "kokvasket" og klar for ny bruk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 28. august 2007 #5 Del Skrevet 28. august 2007 Det var pant på vinflaskor här i Sverige tidigare också, men det är borttaget. Jag tror att några av argumenten var att de trots allt fick tillbaka för få flaskor och att det bara var "standardflaskorna" som tappades på plats i Sverige som kunde återanvändas. Många importerade flaskor är specialdesignade för att vinet ska sälja mer. Är det föresten bättre för miljön att köpa bag-in-box vin än på flaska? Jag tror det. 1 bib = 4 flaskor. Lättare att transportera (= mindre energi går åt) och både kartongen och plastbehållaren kan återvinnas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 10. september 2007 #6 Del Skrevet 10. september 2007 Jeg skjønte aldri hvorfor panteordningen på vinflasker ble droppet. Den gjaldt vel i utgangspunktet bare "norske" flasker. Altså vin og sprit som ble tappet fra fat eller tanker i Norge. All alkohol i flasker som kunne være kjøpt i utlandet var ikke med i ordningen. Mulig andelen av slike flasker steg med tiden til et slikt nivå at det ikke var særlig hensiktsmessig å fortsette med ordningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 10. september 2007 #7 Del Skrevet 10. september 2007 Hvor mye vin og sprit kjøper dere som er lagd i Norge egentlig..? Sparer neppe miljøet hvis man skal begynne med transport av vinflasker til opprinnelseslandet... Men resirkulerer du ikke alt av glass? Det er ikke bra.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå