Gå til innhold

Å bry seg om andres barn

Jinx

Anbefalte innlegg

usikker,

det er jo veldig greit å gjøre det du sier -

men jeg hadde blitt temmelig grinete om noen hadde lagt seg opp i min oppdragelse av mine barn - så det synes jeg vi bør være forsiktige med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

men jeg hadde blitt temmelig grinete om noen hadde lagt seg opp i min oppdragelse av mine barn - så det synes jeg vi bør være forsiktige med.

Tiqa: Er det noe jeg er redd for, så er det å "blande meg borti"........

Jeg vil også få referere et par ting som noen foreldre i borettslaget "mitt" sier:

"Jeg håper virkelig at andre voksne kan si fra til barnet mitt hvis det gjør noe galt - eller oppfører seg dårlig. Jeg er glad for all hjelp jeg kan få"

Dette sa en ung 2-barns far..........

også har vi en 2-barns mor som blir rasende hvis vi irrettesetter hennes datter på 8-9år ........ og akkurat den jenta trenger både kjærlighet, forståelse og irettesettelse. Hun er en slu liten jente - som "snytt ut av nesen på sin mor". Det ser jo ikke moren da........ men ALLE VI ANDRE i borettslaget ser det!

Både barn og voksne er forskjellige........ men alle trenger vi hverandre. Og alle er like verdifulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Jeg må bare få sagt at det er sjelden jeg

blander meg inn da.. Da går jeg heller å irriterer meg..

Men når det er til skade for barnet så bare jeg..

Et eksempel til da.. :wink:

Jeg var på helsestasjonen da min første var nyfødt

og der var det ei som laget morsmelk erstatning til sin sønn..

(Han var noen måneder gamlere..)

Hun tappet varmt vann rett fra kranen..

Holdt på å få sjokk jeg, men klarte å besinne meg..

.............etterpå gikk jeg og en venninde på kafe, og

der stod hun i køen..

Men babyen hadde hun lagt fra seg på en liten benk, med

murgulv rett under... (skjønner ikke hvorfor han ikke lå i vogna?)

Da sa jeg ifra da !!!

Hadde ungen snudd seg, hadde han falt rett i gulvet..

Hun sa at han hadde ikke begynt å snu seg enda,

så det var ikke så farlig..??

Men en gang er jo den første sa jeg da..

Men hun ble ikke sur på meg eller noe..

Hun hadde bare ikke tenkt på det.. ?

Denne jenta mistet omsorgen for sønnen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da det er jo kjempelett å få barnevakt når man stikker opp i butikken i 10 minutter.'

Noe må man jo tåle....

Jeg har aldri ungene med på storshopping.

Og du.......man har faktisk lov å forlange at ungene oppfører seg litt når man er ute.Hva er galt med det?

Jeg skrev jo at jeg kun snakket om storshopping, ikke en kort svipptur på matbutikken.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Nei ærlig talt !!

Jeg skiller ikke "klaps" fra overgrep..

...Det gjør heldigvis barnevernet.....

Jeg sier ikke at det er riktig å klapse, men barnet tar nok ikka skade av det heller, i små mengder. Selv håper jeg at jeg har nok besinnelse den dagen jeg selv får barn. Har full forståelse for at mange foreldre synes det er vanskelig å takle barna på sitt verste. (Men barna blir nok ikke bedre av klaps)

Kjenner flere som har gått på streng kostskole i utlandet, der var ris vanlig. I dag er ikke de mer (eller mindre) oppegående mennesker enn meg selv om min omgangskrets. Mao- risen var nok helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hender jo at ungene må snakkes til under et storinnkjøp også.Det tar ikke noe skade at de oppfører seg litt der på samme måte.Det er jo grenser på dårlig oppførsel da.Mine er heldigvis greie og tar en rolig beskjed.Men på det verste tar jeg litt i,ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest salma
Så du kan med hånda på hjertet si at du ALDRI har gitt baret ditt en klaps en gang?

Det har jeg vanskelig for å tro.

Da er du den eneste jeg "vet" om som kan si dette.

Og det sier vel hvor mye jeg tror på deg! :wink:

Som sagt: skill mellom en klaps og mishandling.

Ikke for å blande meg oppi diskusjonen mellom dere to, men hvordan i all verden kan du være så frekk å betvile at Jinx ikke slår barna sine, bare fordi du gjør det når sinnet løper av med deg? Den var litt vel drøy, synes nå jeg da.

Jinx, JEG tror deg på at det går an å la være å "klapse" (jeg ville nå heller si slå...) barna sine, uansett hvor lyst man kan ha. Dette vet jeg fordi jeg heller ALDRI slår datteren min. Nemlig, Tutta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken mamma eller pappa klapset til meg eller mine søsken da vi var små, og de kjeftet ikke på oss foran andre heller. Enda så ble det folk av oss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE slår/knipser/dasker ikke barna sine! Hva for noe sprøyt er det??

Å slå (uansett hva man kaller det) er en feig og enkel utvei.

Klarer man ikke som voksen å håndtere ungene sine på en annen måte, så bør man sørge for å få hjelp til å lære seg bedre måter å oppdra barna sine på.

Når man slår fordi man er utslitt, ikke vet hva annet man kan gjøre eller lignende, så har man ikke kontroll lenger. Da trenger man hjelp for å lære bedre måter.

Jeg kunne aldri slått sønnen min. Han er trassig, aktiv på grensen til det ekstreme, hissig og alt annet som 2 årige gutter er. Men å slå eller ydmyke ham på andre måter? NEI!

Jeg er helt enig med Jinx i denne saken!

Men jeg skiller et klaps fra overgrep, det gjør jeg!

Men det betyr ikke at det er ok å klapse. Det betyr bare at å banke/mishandle ungen din er enda mye verre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...