Gå til innhold

Samboere med felles konto

Anbefalte innlegg

Gjest elianne
Skrevet

Jeg og min samboer har tenkt å åpne felles konto, der vi blir trekt fra lønna hver mnd.. Har i hovedsak tenkt å bruke disse på regninger, men kanskje også husholdning? Er bare redd for at vi blir grådig med våre egne penger, som "jeg kjøper ikke røyk fra mitt kort når felleskontoen er tom", e.l. Hvor mye bør vi også regne med å bruke på mat i mnd? Helt fersk på dette.. Han tjener også mer enn meg, bør det trekkes i prosenter av lønna, eller like beløp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ingen felles kontoer, men har fordelt de faste månedlige utgiftene mellom oss som f.eks. huslånet, husleie, billån, bilforsikring, internett og noe annet slik at vi sånn ca betaler 50% hver her. På andre større utgifter som årlig NAF medlemskap og lisens prøver vi har oversikt så vi har det fordelt.

Alt annet av felles utgitfer som mat, bensin, fritidsting som kino.... betaler en av og oss uten at vi styrer noe mer med det. Går en av oss tomm for penger en månde betaler den andre mat til vi får lønn igjen, sier av og til nå betalte jeg masse i forrige uke nå kan du ta en del. Ikke noe problem med det syns jeg.

Vi tjener nokså likt, men tenker at begge lønningene er våre og at vi bruker dem felles. :-)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Hvor mye bør vi også regne med å bruke på mat i mnd? Helt fersk på dette..

Det er veldig avhengig av innkjøpsvaner, selvfølgelig. På www.sifo.no kan du se beregninger for hva som er vanlig forbruk.

Han tjener også mer enn meg, bør det trekkes i prosenter av lønna, eller like beløp?

Det kommer an på hvor stor forskjellen er, hvor mye du har igjen når fellesutgifter er betalt, hvor villig han er til å betale mer enn deg, hvem sin økonomi forbruket er lagt opp etter, hvem som har dyre vaner osv. Målet er at begge skal føle at fordelingen er rimelig, slik at det ikke blir et stadig konflikttema og grobunn for mistrivsel.

Å prøve seg fram er vel ikke så dumt? Ta vare på kvitteringer for et par måneder og sett opp et regnskap hvor dere diskuterer postene og forbruket. Særlig siden du ser for deg at det kan bli gnitne utspill etterhvert, er det greit å konkretisere hva det dreier seg om, slik at dere begge vet hva dere kan gå inn for.

Gjest Gjest_Heisan_*
Skrevet

Alt er jo avhengig av forbruk og økonomi, så det er vanskelig å svare deg. Vi gjør slik.

Konto 1: Regningskonto. Denne brukes til å betale, forsikringer, renovasjon, nrk-lisens, barnehage, strøm, vedlikehold av hus, bil rep osv. Vi setter inn tilsammen 10 000kr i mnd. Noen mnd er det mange regninger andre ganger mindre, men på den måten har vi alltid penger her

Konto 2: Matkonto. Brukes til mat, apotek, pol, klær til ungene, fellesaktiviteter, bensin. Vi setter inn 10 000 pr mnd her også (2voksne, 2små barn). Vi har begge kort til denne

Konto 3 og 4: Dette er våre private kontoer. Vi setter inn 5000 på hver i mnd. Dette går til privat forbruk som mnd kort, klær, mobiltlf osv

Etter at pengene er overført til de forskjellige kontoene, betaler vi det som er igjen av lønna inn på boliglånet (ca 25000kr pr mnd).

Vi tjener ca likt og betaler da også likt, dessuten eier vi bil og hus sammen. Hadde vi tjent veldig forskjellig, ville den som tjente mest betalt inn mest (Hadde jeg tjent 50% mer enn han, hadde jeg også betalt 50% mer av våre fellesutgifter).

Gjest Anne of Green Gables
Skrevet

Da vi først flyttet sammen hadde vi en felleskonto til husleie, strøm, mat, vaskemidler ol. Fellesutgifter med andre ord. Der satte vi begge inn en fast sum penger hver måned (måtte justere summen litt under veis).

"Røyk" og andre pesonlige forbruksvarer bør holdes utenfor fellesbudsjettet, synes jeg. Vi hadde klare regler for hva som var "felleskonto-ting" og hva som ikke var det, så det var aldri et spørsmål.

Skrevet

Vi setter inn et fast beløp hver til regningskontoen. Vi betaler begge direkte på huslånet. Det beløpet som står igjen på våre respektive lønnskontoer, er også våre penger, ikke mine og dine. Jeg røyker, det gjør ikke min mann og skulle jeg da betale han tilbake hvis han kjøpte en røykpakke til meg? Nei slikt flisespikkeri er det ingen av oss som gidder. Når vi handler mat, betaler vi sånn ca annenhver gang, men det er ikke noe problem om det er bare den ene en månet. Vi har felles nettbank, og fører bare penger fra en konto til en annen hvis det er behov for det. Skulle jeg være blakk :sjenert: så sier jeg bare at jeg tok x-antall kr fra hans konto. Og omvendt så klart.

Skrevet

Vi har en felles konto som vi bruker til å betale regninger med. Vi har også en felleskonto der vi har hvert vårt bankkort. Denne kontoen bruker vi til husholdningen. I utgangspunktet setter vi inn like mye penger der, men han tjener mer enn meg, så han betaler noe mer enn meg. Det er greit, særlig siden jeg gjør mer husarbeid enn han.

Skrevet

Vi har en felleskonto = den kontoen huslånet automatisk trekkes fra hver måned .

Kontoen er en konto uten visa kort el og den brukes til å betale huslån , forsikring , telefon/internett (fasttelefon) , strøm , kommunale avgifter , aviser .

Det beløpet som settes inn der månedlig(50 % av hver av oss) er litt større enn nok til å dekke det ovenfor slik at vi sparer litt på denne kontoen hver måned .

Utenom dette har vi ikke felles økonomi .

Skrevet

Vi har en felles konto hvor vi sate inn ett beølp i mnd hver. Gikk til mat og ting vi ville gjøre sammen.

Gubben min tjener også mer enn meg. Men vi betalte like mye inn på kontoen.

Nå betaler han hele husutgifter,strøm og internett osv..Da han har kjøpt hus alene. (Ikke rett at jeg betaler på noe som jeg ik har krav på senere om det skulle skje noe....)Derfor ble det slik nå..

Jeg betaler for mat.

Ellers deler vi på ting vi gjør sammen annen hver gang eller bytter på det innimellom..

Funker forsåvidt fint det..

Gjest AnneShirley
Skrevet (endret)

Det finnes mange måter å organisere dette på.

Men det dere først må finne ut er om dere skal ha felles økonomi eller delt.

Selv har jeg prøvd begge deler. Da vi først flyttet sammen hadde vi delt økonomi. En felleskonto som gikk til fellesutgifter og private kontoer som gikk til private utgifter.

Da vi senere valgt å "slå sammen" til felles økonomi, var det (for vår del) ikke grunn til å beholde felleskontoen lengre. Nå betaler vi alt direkte fra lønnskontoene våre.

Endret av AnneShirley
Gjest ¤bella¤
Skrevet

Vi setter inn 13000 hver på en konto, som går til alle regninger, og til mat. Private innkjøp som klær, alkohol o.l betaler vi av våre egne penger.

Sambo tjener mer enn meg, men syns det er rettferdig at vi setter inn likt beløp på denne kontoen.

Skrevet

Vi har en felles konto med hvert vårt kort til. Han tjener mer enn meg, så vi betaler ikke inn like mye, vi har regnet ut at når jeg setter inn 5000,-, setter han samtidig inn 7500,-. Vi setter ikke inn penger dit fast hver mnd eller noe, men følger med på når det begynner å minke på kontoen, så setter vi inn litt hver samtidig. Noen ganger dobler vi beløpene, hvis vi vet at det blir mye utgifter fremover.

Vi har også nettbank på den kontoen, og betaler alle felles ting derifra, som strøm, internett, felles reiser, aviser osv. Vi betaler også mat, bensin, toalettsaker, felles restaurantbesøk, kino osv fra denne kontoen. Det er vel nesten bare sparing, klær, frisør, sminke og sånt som går fra våre egne konti.

Skrevet (endret)

Her overføres det fast 4000,- til matkonto og 4000,- til regningskonto hver måned.

Lånet trekkes fra en tredje konto og her betaler vi 50 % hver.

Endret av SunC@t
Skrevet

På nettbanken har vi en felles regningskonto hvor vi setter inn penger til våre egne faste utgifter og felles faste utgifter. Regninger som kommer en gang i året, f.eks reiseforsikring, deler vi på 12 og setter inn litt penger til den hver måned. Da slipper man å tenke på om man har nok penger når den oh store regningen kommer :)

I tillegg har vi en felles matkonto med hvert vår bankkort. På denne matkontoen setter vi inn 4000 hver mnd. Ettersom han tjener mer enn meg i måneden så betaler han litt mer enn meg på de felles faste utgiftene (Han betaler ca 60% og jeg betaler ca 40% av utgiftene).

Gjest *nurket*
Skrevet
Alt er jo avhengig av forbruk og økonomi, så det er vanskelig å svare deg. Vi gjør slik.

Konto 1: Regningskonto. Denne brukes til å betale, forsikringer, renovasjon, nrk-lisens, barnehage, strøm, vedlikehold av hus, bil rep osv. Vi setter inn tilsammen 10 000kr i mnd. Noen mnd er det mange regninger andre ganger mindre, men på den måten har vi alltid penger her

Konto 2: Matkonto. Brukes til mat, apotek, pol, klær til ungene, fellesaktiviteter, bensin. Vi setter inn 10 000 pr mnd her også (2voksne, 2små barn). Vi har begge kort til denne

Konto 3 og 4: Dette er våre private kontoer. Vi setter inn 5000 på hver i mnd. Dette går til privat forbruk som mnd kort, klær, mobiltlf osv

Etter at pengene er overført til de forskjellige kontoene, betaler vi det som er igjen av lønna inn på boliglånet (ca 25000kr pr mnd).

Vi tjener ca likt og betaler da også likt, dessuten eier vi bil og hus sammen. Hadde vi tjent veldig forskjellig, ville den som tjente mest betalt inn mest (Hadde jeg tjent 50% mer enn han, hadde jeg også betalt 50% mer av våre fellesutgifter).

Flott løsning!!!!! :jepp: Sånn vil jeg også ha det når jeg blir samboer igjen...

Syns det er best med felles kontoer til regninger og mat og en brukskonto til hver til egne ting...

Nå har jeg følgende:

Konto 1: Mnd regninger. Hvor jeg setter inn 11000 kr til faste mnd utgifter (mobiltlf, barnehage, husleie).

Konto 2: Kvart.vis regninger. Hvor jeg setter inn 2200 kr i mnd til forsikringer, strøm, nrk lisensen som kommer kvartalsvis/hvert halvår.

Konto 3: Lån. Setter inn 10500 til trekk av boliglån og billån, og lånekassen.

Konto 4: Brukskonto. Det som er igjen etter overføringene til de andre kontoene.

Bruker ca 4000-5000 kr i mnd på mat (fra brukskonto).

Skrevet

Vi har en felleskonto uten kort hvor et fast beløp settes inn for å dekke huslånet, leie og strøm.

Alt annet blir betalt alt ettersom. Hvis vi er litt blakke, men vil ha noe (klær, ting til bilen, sminke, røyk, alkohol, sko, guttetur, whatever) betaler den som har råd. Trenger vi mer penger overfører vi fra kontoen som ikke er tom. Har aldri hatt noe problem med denne ordningen, så vi fortsetter.

Skrevet

Vi har hver vår privatkonto, og en felleskonto med hvert vårt kort til.

Siden lønnen varierer noe fra måned til måned (jobber mye overtid i perioder osv.) så beholder vi lik sum på hver vår konto til klær, sminke, cafe med venner osv.

Resten går inn på felleskontoen, og der tar vi penger når vi betaler regninger, gjør ting sammen, kjøper ting sammen osv.

Har gjort slik at vi har klart å spare masse! For da har jeg kun mine penger å forholde meg til og må vente til neste måned med å handle tull jeg egentlig ikke dør uten å eie..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...