Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

sammen med psykopat.

Anbefalte innlegg

Gjest Til trådstarter
Skrevet
Jeg dater en mann som går til psykolog. Han har diagnosen som på godt norsk heter psykopat. Men jeg merker ikke noe galt ved ham.., han er høflig og sjarmerende. Men ifølge leksikonet mitt så er dette kjennetegn på en psykopat. Psykopater er smarte og kan lære seg den oppførsel som samfunnet venter at dem. Men de gjør bare handlinger som gagner dem selv. Og de kan ikke føle kjærlighet.

Men jeg elsker ham, og han SIER han elsker meg. Jeg hadde aldri gjettet at han var psykopat, og alt er jo fint mellom oss..,

Hei trådstarter. Jeg er spent på hvordan du ser på han nå etter alle disse kloke hoders svar?

Ingen her har rådet deg til å ha et forhold til han og håper for din del at du avslutter det!

Hvordan har du taklet svarene og hvordan har du taklet han?

Jeg har ikke svart deg fordi alle andre har svart det jeg også ville ha sagt.

Håper du velger det rette og at han ikke har klart å overbevise deg med sin manipulering og falskhet om at alle andre er dumme mens han er snill.

Håper at du kan svare hvordan det går :)

Gjest Gjest_Victoria_*
Skrevet

Jeg snakket med psykiateren, og han anbefalte ikke et forhold til denne mannen. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal si det til ham.

Skrevet
Jeg snakket med psykiateren, og han anbefalte ikke et forhold til denne mannen. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal si det til ham.

Har du snakket med hans psykolog ..? Har ikke de taushetsplikt da?

Du ser hva alle har svart her - kom deg vekk!

Ikke lag en stor scene, bare si at du ikke er klar for noe forhold, og heller ikke kan ha noe kontakt med han!

Glem alt det pene han har sagt til deg - han elsker deg ikke! (elsker kun seg selv) Du er ikke den mest spesielle han noen gang har møtt! Heller ikke den peneste! Alle de andre han hadde før deg - har forstått han minst like godt som deg (uten at det hjalp det minste!)

Alt sammen er fraser han har lært seg. Truer han med å ta livet av seg - må du bare ignorere det (han kommer ALDRI til å ta livet av seg)

Vær så snill og hør på oss

Skrevet

For noe bull!

Nå skjønte jeg at denne tråden er tull. Psykologen har ikke lov til å uttale seg om sin pasient til noen. Spesielt ikke til en som pasienten bare dater.

:nei:

Skrevet

psykopat er det noe man er født med eller er det noe man blir?

Gjest =tentacle=
Skrevet
For noe bull!

Nå skjønte jeg at denne tråden er tull. Psykologen har ikke lov til å uttale seg om sin pasient til noen. Spesielt ikke til en som pasienten bare dater.

:nei:

Psykiateren, ikke psykologen. Taushetsplikten kan være opphevet ved at gutten har gitt tillatelse til at hun kan få informasjon. Det er pasienten som bestemmer hvem som kan få informasjon. Det går også an å si til en psykiater at kjæresten har diagnosen, og få generelle råd ut fra det.

Gjest vimselot
Skrevet
De aller fleste personlighetsforstyrrede normaliseres i sin atferd når de kommer litt opp i åra. Så de blir litt mer godartede, kan du si. En smule mer rund i kantene. En eller annen gang etter fylte 50, f.eks. Men det er det ingen garanti for. Jeg ville ikke engang forsøke å forholde meg til en psykopatisk partner, men finne en måte å komme meg ut av forholdet med minst mulig friksjon og fiendtlighet.

Ikke alle, men siden begrepet psykopati er borte innenfor fagspråket, kalles det personlighetsforstyrrelse i dag. Det jeg har lest ang. personlighetsforstyrrelser, mens enda begrepet psykopat ble brukt, var at menn eller kvinner som lider av den forstyrrelsen kan bli frisk ca. når de blir 40 år pluss/minus.

Har ingen link, er noen år siden jeg leste det.

Det går an å leve med en "psykopat", men er ikke noe som jeg vil anbefale.

Hver eneste handling/ytring eller tanke krever mye energi og går til å tenke om man "kan/bør" gjøre slik eller ikke, for å unngå enda mer problemer/vold eller usynliggjøring.

Skrevet
Ikke alle, men siden begrepet psykopati er borte innenfor fagspråket, kalles det personlighetsforstyrrelse i dag. Det jeg har lest ang. personlighetsforstyrrelser, mens enda begrepet psykopat ble brukt, var at menn eller kvinner som lider av den forstyrrelsen kan bli frisk ca. når de blir 40 år pluss/minus.

Har ingen link, er noen år siden jeg leste det.

Det går an å leve med en "psykopat", men er ikke noe som jeg vil anbefale.

Hver eneste handling/ytring eller tanke krever mye energi og går til å tenke om man "kan/bør" gjøre slik eller ikke, for å unngå enda mer problemer/vold eller usynliggjøring.

Tror faktisk det er helt umulig å bli frisk hvis man først har personlighetsforstyrrelser. Kan nok avta noe, men aldri bli borte. Det er helt meningsløst å tenke at en partner kanskje blir bedre om endel år ... Jo flere år sammen med psykopaten - jo nærmere stupet er man!

Gjest Don Giovanni
Skrevet

Jeg syns du skal be om å få mer informasjon av psykologen hans, med hans velsignelse. Jeg syns det lukter rart når en psykopat går til psykolog, er åpen om det til kjæresten sin og ønsker å bli et bedre menneske. Ingenting av dette stemmer med min oppfatning av psykopater. Men det stemmer med min oppfatning av en mann som har bodd med en kvinne som kanskje har psykopatiske tendenser tidligere og som har klart å overbevise ham om at det er han som er psykopat.

Har selv opplevd noe i nærheten av dette og det første jeg sa til min neste kjæreste.Når det ble brudd med denne første kvinnen pratet jeg mye med en veninne av meg som er en kjent psykolog her i byen. Jeg kjøpte på bøker om verbale misbrukere og var overbevist om at jeg var et fælt menneske. Hun ba meg kaste bøkene og fikk meg i løpet av etpar - tre timer til å innse hva som var realitetene. Kvinnen som anklaget meg har også gått tilbake på alt hun sa, men når det stod på var det ganske jævlig. Så ikke svelg noe som helst før du har funnet ut mer. Nekter han deg innsyn og informasjon fra psykologen ville jeg blitt mer skeptisk.

Skrevet

Hva gjør en psycho fyr for noe? Virker grei i begynnelsen men blir rene helvete senere?

Skrevet
Han har diagnosen som på godt norsk heter psykopat. Men jeg merker ikke noe galt ved ham..,

Jeg lurer veldi på hva slags diagnose det er? Kan du skrive det?

Skrevet (endret)
Jeg syns du skal be om å få mer informasjon av psykologen hans, med hans velsignelse. Jeg syns det lukter rart når en psykopat går til psykolog, er åpen om det til kjæresten sin og ønsker å bli et bedre menneske. Ingenting av dette stemmer med min oppfatning av psykopater. Men det stemmer med min oppfatning av en mann som har bodd med en kvinne som kanskje har psykopatiske tendenser tidligere og som har klart å overbevise ham om at det er han som er psykopat.

Har selv opplevd noe i nærheten av dette og det første jeg sa til min neste kjæreste.Når det ble brudd med denne første kvinnen pratet jeg mye med en veninne av meg som er en kjent psykolog her i byen. Jeg kjøpte på bøker om verbale misbrukere og var overbevist om at jeg var et fælt menneske. Hun ba meg kaste bøkene og fikk meg i løpet av etpar - tre timer til å innse hva som var realitetene. Kvinnen som anklaget meg har også gått tilbake på alt hun sa, men når det stod på var det ganske jævlig. Så ikke svelg noe som helst før du har funnet ut mer. Nekter han deg innsyn og informasjon fra psykologen ville jeg blitt mer skeptisk.

Han har jo fått diagnosen ... og helt sikkert ikke uten grunn!

Joda, psykopater går også til psykolog. Spesielt i perioder hvor de har hatt mye motgang. Dessuten er det med kynisk beregning han forteller dette til kjæresten sin. Tenk at han innrømmer sin diagnose, og går til behandling for å bli bedre ... Klart han får mye sympati på det .. Men de tar ikke imot hvilken som helst behandling - det går på deres premisser hele tiden. En psykopatisk mann velger gjerne en kvinnelig psykolog - hun må være i rett alder, med rett kjemi osv ..

Endret av Parfumfreek
  • 1 år senere...
Skrevet
Jeg dater en mann som går til psykolog. Han har diagnosen som på godt norsk heter psykopat. Men jeg merker ikke noe galt ved ham.., han er høflig og sjarmerende. Men ifølge leksikonet mitt så er dette kjennetegn på en psykopat. Psykopater er smarte og kan lære seg den oppførsel som samfunnet venter at dem. Men de gjør bare handlinger som gagner dem selv. Og de kan ikke føle kjærlighet.

Men jeg elsker ham, og han SIER han elsker meg. Jeg hadde aldri gjettet at han var psykopat, og alt er jo fint mellom oss..,

Skrevet

oj oj oj ... jeg sier det samme. kom deg unna. de er verdens snilleste. og bryr seg sååååå.. kjempe sjarmerende, men plutselig kommer det sanne jeg frem... jeg har opplevd det verst tenkelige, eller jeg opplever det nå. ønsker ingen å oppleve det samme . så kom deg unna før det er for sent... føler virkelig med deg..

Gjest mann 43
Skrevet

Dessverre tror jeg at ts gjør rettest i å avslutte forholdet.

Jeg har selv erfart hvordan det er å være i familie med en psykopat. En fetter av meg faller utvilsomt innenfor denne gruppen. Utad kan førsteinntrykket være jovial, høflig og sjarmerende. Intelligensen er det ingenting å si på, med 5 i snitt fra videregående. Som guttunger var vi gode venner. Men han har også mørkere sider i sinnet sitt, som å være selvopptatt, samvittighetsløs og uten empati. Av og til opptrer han direkte truende og manipulerende. Siden han er nesten 2 m høy og veltrent, så er ikke dette en fyr man kødder med. Selv kaller jeg ham bare "gærning". Min erfaring med ham, er at han klarte å ødelegge mitt forhold til mine besteforeldre, ved å følge en forunderlig splitt og hersk taktikk med løgner, bakvaskelse og overtalelse. En gang angrep han også min far fysisk, til tross for at de var på offentlig sted. Jeg stod i mot og ville ikke gi etter for løgnene, men det gikk lenge ut over mitt forhold til mine besteforeldre.

Men mot slutten av livet innså bestefar, som levde lengst, at han var lurt trill rundt, og trappet ned kontakten med dette problematiske barnebarnet. Selv har ikke hatt kontakt med min fetter på snart 20 år, siden alt dette hendte. Uten at jeg er helt sikker, så tror jeg at han i dag er trygdet på grunn av sine psyiske problemer. Jeg kommer aldri til å ta opp igjen kontakten.

Jeg vil anbefale ts å lese denne bloggen, som er en glimrende beskrivelse av hva det koster å leve med og bryte med en psykopat:

http://iskwew.com/blogg/2007/02/26/brev-til-en-psykopat/

Lykke til!

• 1 måned senere...
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg er midt oppi alt dette som blir skrivd her

Eneste måten jeg kom meg vekk fra min ex etter 2 1/2 år var at han nesten kvælte meg til døde.....Det var den verste natten i mitt liv,han slo og skalla og kvælte meg.....Hele episoden var som en skrekkfilm og jeg hadde blod over hele meg og ble sengeliggans i flere uker

Alle symptomene for at han er gal i hodet er der,han er ufølsom,manipulerende,utro,uambisøs,sa alt jeg ville høre,ga meg skylda for alt etc.I tillegg er han en "av og på" rusmisbruker som aldri ga meg så mye som et lite kort....

Jeg forstår at alle tenker "Hvorfor i helvete har du giddi å vært med en sånn fyr?" Svaret er ganske enkelt....Jeg elska han mest i hele verden og jeg hadde den følelsen av at jeg ville få han til å ville bli et bedre menneske,derfor ga jeg alt av meg selv og ignorerte hans feil stadig vekk,bare fordi jeg hadde så trua på han og håpa at ting ville forandre seg...

Det er bare et par måneder siden det han gjorde mot meg,først var jeg bare letta over at jeg levde,men så har savnet kommet snikende på meg...Og jeg klarer snart ikke mer,hvorfor savner jeg den jævelen der!!!?

Jeg anmeldte det såklart,så nå får han hjelp av psykolog og skal senere bli lagt inn på avrusning tror jeg,han tror jo selv at han er på bedringens vei,siden han ikke drekker eller doper seg eller noe....Han har da sagt alle disse tingene tidligere også,sagt at han skulle forandre seg,slutta å drekke og dope seg og vært rolig.....men han har jo alltid gått tilbake til der han starta,tror dere at han vips kan bli et bedre menneske bare ved å holde seg unna trøbbel en periode? Eller ved avrusning? Han er jo helt skrudd i hodet,og han trenger alvorlig hjelp.....

Jeg kommer nok aldri over det eller han,og jeg hater meg selv som ikke klarer å komme over han...Han skjønner han virkelig har skada meg og jobber med å gjøre alt for å få hjelp,men er dette en fase fordi han slo meg ihjel og vet han må ha hjelp,eller har han plutselig fått en hjerne?

Setter pris på alle svar,ønsker INGEN det jeg har vært igjennom,jeg er ung og må leve med dette resten av livet....og tenker hele tia "Tenk om jeg istede hadde møtt han om et par år og han hadde vært den gutten jeg alltid har håpa han kunne være" Istede for årene før han fikk hjelp...

Skrevet

KOM DEG VEKK!!

Jeg har levd med en sånn mann i noen år. Når jeg gikk fra han bodde jeg på krisesenter i flere måndeder. Han slo ikke, men fy så slem han var mot meg psykisk Jeg sliter enda med både han (han gir seg ikke!) og ettervirkningene av det han har gjort mot meg.

Når jeg traff han var han søt, sjarmerende, oppmerksom, god, snill, fantastisk. Veldig opptatt av meg, mine følelser, hvor pen jeg var osv.. Jeg hadde sååå mange fine kvaliteter. Jeg følte meg som verdens heldigste!!! Han kjøpte alt jeg ønsket og ikke ønsket meg. (økonomisk kriminalitet) Han tok gradvis kontroll på livet mitt, venner og familie var ikke gode nok. Andre var ikke til å stole på. Til slutt satt jeg alene med en mann som aldri ble fornøyd med noe jeg gjorde. Jeg ble hans slave. Jeg turte ikke si fra når jeg var uenig med han. Han hadde jo alltid "rett". Jeg var i følge han bare bare naiv, lite glup og så lettlurt at alle kunne fått meg til sengs, som han utrykkte det.

Nå er jeg en stygg hore. Jeg er slem og psykopatisk.

Han har satt meg i gjeld som jeg må slite med resten av livet.

Han har også tatt fra meg alle illusjoner om at menn er til å stole på.

Ikke hør på han!!! Bare en liten brøkdel av det han sier er sant.

Men hva som er sant kan du aldri vite.. Han er absolutt IKKE til å stole på!!!!

En psykopat gjør ALDRI noe hvis han ikke oppnår noe med det for sin egen del.

Han blir ikke frisk uansett hvor mye terapi han går i.

Han skjønner akkurat hva han skal si og gjøre for å "jatte med" psykologen.

Som sagt: Kom deg vekk, så skal du se at han kommer til å veksle mellom bønn, gråt, forbannelser og alle tenkelige mellomting for å få deg tilbake.

En ekte psykopat er fullstendig ustabil og følelsesløs!!!!

• 2 uker senere...
Skrevet
Behandling finnes ja, men er de mottakelig for det: NEI

At det avtar med årene ... Når de er nærmere 80 da eller?

Hvis du ønsker å ødelegge livet ditt - bare fortsett å date denne fyren. Et godt råd: Gi han kritikk, og klag skikkelig på noe han har gjort .. Så skal du se hvor høflig og sjarmerende han er ...

Det er bare et råd man kan gi; LØP. Livet er kort, ikke kast bort tid, ikke bind deg til en det vil bli uendelig vanskelig å komme deg bort fra. Jeg har barn med en psykopat, og det er leit å vite at de også har fått gener fra han. For, han er egoistisk, slem, utspekulert, beregnende, lat, uinteressert, krevende, styrende, kontrollerende, upålitelig, utro - promiskuøs, løgnaktig, sjarmerende, interessant, kunnskapsrik, uforutsigbar inntil man ser hvem han er. Da ble han forutsigbar. Jeg er skilt, og har satset på å gi barna alt de ikke fikk av ham. Og, han gadd ikke å streve for samvær med barna så det ble det ikke noe av. Lykkelig skilsmisse???Ikke fra en psykopat.

Unn deg selv et godt liv, med gode mennesker og/eller med deg selv. Få barn med en snill mann.

Det er ti år siden jeg skilte meg, han truer meg fortsatt, han er slem mot alle nye kvinner og han sjarmerer alle han møter.

Skrevet (endret)

Dette er god lesing for å se hva som paser. Husk å sammenlikne med normale mennesker.

Selvoppfatning

Åpne kjennetegn: Selvsikker, uskyldig, offer. Opptatt av urimelige fantasier om makt, ære og hevn. Har en følelse av å ha spesielle rettigheter. Selvtilstrekkelig.

Les resten her

Innlegget er endret iht KGs regler.

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Gjest missLady
Skrevet

Jeg har vært sammen med en som er mild psykopar (ifølge han) Han viste selv ikke om diagnosen når vi var sammen, men han fortalte det meg 1 år senere.. OG NÅ skjønner jeg mye!!

Han var KJEMPE sjarmerende, sa han var glad i meg, snill, høflig, lett å bli venner med osv... Men han skulle alltid, og da mener jeg ALLTID heve seg over meg.. Var det noe jeg var flink til så skulle han være bedre, han sa han var bedre, og at det var pga HAN jeg var flink til det.. Han fortalte meg ofte jeg var dum (jeg trodde han spøkte) men det var for å heve seg.. Han var SVÆRT ivrig på å hjelpe meg med skoleting, men ikke for å være snill, men for å heve seg (noe jeg skjønner nå) Jeg skjønner dette fordi han hele tiden påpekte at han var smart, mens jeg dum som trengte hjelp..

Han pleide ofte å si at han var den smarte OG den pene i forholdet vårt.. Ved alle muligheter skulle han presse meg ned...

Dette er ikke fysisk farlig, men etterhvert begynner du å tro på det selv.. Nå var ikke vi sammen lenge, bare 2 mnd, men hadde vi vært sammen i 2 ÅR hadde jeg nok ikke hatt mye selvtillitt ang skole igjen...

Så jeg synes du skal være SVÆRT skeptisk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...