Gå til innhold

sammen med psykopat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

SKREMMENDE!!!!! :tristbla:

Dette er som å lese om han jeg har surret med......mangel på empati, mer en normalt interessert i sex, alkohol etc, samvittighetsløs, utroskap, overhodet ikke mottakelig for kritikk og slenger det heller bare tilbake til at den andre parten har ALL skyld, distansert følelsesmessig, mange forhold, sjarmør når HAN vil og det går hans vei - det STIKK motsatte når det ikke går hans vei.. etc etc.

Dette er vel ikke riktig gode tegn antar jeg?

Gjest Røm!!!
Skrevet
SKREMMENDE!!!!! :tristbla:

Dette er som å lese om han jeg har surret med......mangel på empati, mer en normalt interessert i sex, alkohol etc, samvittighetsløs, utroskap, overhodet ikke mottakelig for kritikk og slenger det heller bare tilbake til at den andre parten har ALL skyld, distansert følelsesmessig, mange forhold, sjarmør når HAN vil og det går hans vei - det STIKK motsatte når det ikke går hans vei.. etc etc.

Dette er vel ikke riktig gode tegn antar jeg?

Jeg er lei for det, men svaret på spm ditt må bli nei. Kom deg bort. Jeg var der og har heldigvis kommet meg vekk. Og angrer ikke et sekund!!!

Skrevet

Hvis han har psykopatiske trekk så er det en sentral egenskap han først og fremst mangler og det er empati. Det kan oppøves på flere måter, men det beste vil være gjevne, helst daglige øvelser som innebærer forskjellige former for visualisering og suggesjon.

Dette kan, for eksempel, dreie seg om å sitte og se for seg bilder av folk som lider, føle på smerten og beskrive den. Så si til seg selv at man ønsker smerten bort og forestille seg enten at man sender kjærlighet til personen slik at vedkommende blir glad, eller at man gjør noe konkret for å bedre situasjonen til vedkommende. Det sentrale er å oppløve følelsen av selv å få vondt av andres smerte, ønske den bort og engasjement hvor en setter egne interesser til side for å lindre lidelse, og glede ved andres lykke.

Loving Kindness meditasjon fungerer i så måte glimrende. Det finnes ørten måter å gjøre dette på. Man kan også bruke selvhypnose eller øvelser hvor man skriver rundt temaet. Det sentrale er at man bruker 5-10 minutter nesten hver dag på det. Da bygger man hele tiden nye nervebaner i hjernen forubndet med det man visualiserer og maner frem av følelser.

Som et suplement til å gå til psykolog er slike øvelser ESSENSIELLE for en som skal oppøve empati. Om du velger å avslutte forholdet, noe jeg vil råde deg til, så håper jeg du alikevel gir ham dette tipset.

Skrevet
Hvis han har psykopatiske trekk så er det en sentral egenskap han først og fremst mangler og det er empati. Det kan oppøves på flere måter, men det beste vil være gjevne, helst daglige øvelser som innebærer forskjellige former for visualisering og suggesjon.

Dette kan, for eksempel, dreie seg om å sitte og se for seg bilder av folk som lider, føle på smerten og beskrive den. Så si til seg selv at man ønsker smerten bort og forestille seg enten at man sender kjærlighet til personen slik at vedkommende blir glad, eller at man gjør noe konkret for å bedre situasjonen til vedkommende. Det sentrale er å oppløve følelsen av selv å få vondt av andres smerte, ønske den bort og engasjement hvor en setter egne interesser til side for å lindre lidelse, og glede ved andres lykke.

Loving Kindness meditasjon fungerer i så måte glimrende. Det finnes ørten måter å gjøre dette på. Man kan også bruke selvhypnose eller øvelser hvor man skriver rundt temaet. Det sentrale er at man bruker 5-10 minutter nesten hver dag på det. Da bygger man hele tiden nye nervebaner i hjernen forubndet med det man visualiserer og maner frem av følelser.

Som et suplement til å gå til psykolog er slike øvelser ESSENSIELLE for en som skal oppøve empati. Om du velger å avslutte forholdet, noe jeg vil råde deg til, så håper jeg du alikevel gir ham dette tipset.

For Guds skyld! Jeg håper virkelig ikke hun følger dette tipset! Jo mer hun prøver, jo dypere sitter hun i det! Verden er full av menn - Hvorfor bli oppbrukt på et menneske som til slutt tråkker henne lengst ned i søla? Hvorfor sløse bort livet sitt på et menneske som aldri noen gang blir å stole på - som noen ganger trenger deg, og andre ganger ikke .. Løgn, svindel, falskhet, utroskap, bråk, ustabilitet og herskesyke! Ingen vits å prøve noe som helst - bare trekke seg lengst mulig vekk!

Skrevet

Jeg har vært sammen med en jeg også... Ikke bra for selvtilliten!!

Og å tro at man kan hjelpe dem, eller være sammen med dem fordi ingen andre vil og man skal være snill er dessverre beste oppskriften på selvutslettelse... :icon_neutral:

Det de skjuler så bra i starten forsvinner fort når de forstår de "har" deg på et vis...

Jeg har aldri hørt om noen som har levd lykkelig med en psykopat.

Skrevet

Sett bort fra diagnosen han har fått på, hvordan er han mot deg og dine?

Om du er trist, trøster han deg? Om han opplever noe som burde etter alle solemerker gjort han trist, hva skjer? Om du eller andre kritiserer han, hvordan tar han det? Om du gjør en tabbe, hva skjer?

Og hvor lenge har dere kjent hverandre, og hvor lenge vært sammen?

Skrevet
Behandling finnes ja, men er de mottakelig for det: NEI

At det avtar med årene ... Når de er nærmere 80 da eller?

Hvis du ønsker å ødelegge livet ditt - bare fortsett å date denne fyren. Et godt råd: Gi han kritikk, og klag skikkelig på noe han har gjort .. Så skal du se hvor høflig og sjarmerende han er ...

De aller fleste personlighetsforstyrrede normaliseres i sin atferd når de kommer litt opp i åra. Så de blir litt mer godartede, kan du si. En smule mer rund i kantene. En eller annen gang etter fylte 50, f.eks. Men det er det ingen garanti for. Jeg ville ikke engang forsøke å forholde meg til en psykopatisk partner, men finne en måte å komme meg ut av forholdet med minst mulig friksjon og fiendtlighet.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Jeg dater en mann som går til psykolog. Han har diagnosen som på godt norsk heter psykopat. Men jeg merker ikke noe galt ved ham.., han er høflig og sjarmerende. Men ifølge leksikonet mitt så er dette kjennetegn på en psykopat. Psykopater er smarte og kan lære seg den oppførsel som samfunnet venter at dem. Men de gjør bare handlinger som gagner dem selv. Og de kan ikke føle kjærlighet.

Men jeg elsker ham, og han SIER han elsker meg. Jeg hadde aldri gjettet at han var psykopat, og alt er jo fint mellom oss..,

Hold deg langt unna han om du er glad i deg selv!

En psykopat viser for omverden nettopp dette du skriver.

En psykopat er sosialt sjarmerende, lekende, spenningsøkende, opptatt av status og utseende, slik at du skal bli betatt av han, og det har han tydeligvis klart.

En psykopat er utspekulert og manipulerende-forførende.

Han kan synes imponerende, kunnskapsrik og fyllstoff i samtaler dreier seg ofte om kunst, litteratur mm. slik at du skal synes han er en belest og klok mann.

Han viser deg nok vill begeistring, men som lett svinner henn.

Det er mange ytre kjennetegn på en psykopat, men det er vel så mange indre kjennetegn som du ikke merker før det er for sent!

Han lager store planer og har intense ambisjoner, men få resultater å vise til. Han har en følelse av å ha spesielle rettigheter.

Så om han gjør deg ille, så mener han at det er han som er et offer og helt uskyldig og at du er "den store stygge ulven"

Han er nemlig uten evne til å se partneren som et eget individ med egne rettigheter, verdier og ønsker. Han har totalt mangel på ekte skyld og anger, og er ofte patologisk løgnaktig. En psykopat har heller ikke respekt for normer og lover.

Så når han sier han går til behandling for psykopati så er dette en mann som vil ødelegge deg. En psykopat er farlig, og når han først har deg så er det vannskelig å komme seg unna. Jo før du slutter å treffe han, jo bedre er det.

Jeg anbefaler deg å lese denne boka: "Sjarmør og tyrann – Et innsyn i psykopatenes og ofrenes verden" av Alv A. Dahl og Aud Dalsegg

Edit: les forøvrig denne artikelen:

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/12/05/485106.html

Endret av Silmarill
Skrevet
Hold deg langt unna han om du er glad i deg selv!

En psykopat viser for omverden nettopp dette du skriver.

En psykopat er sosialt sjarmerende, lekende, spenningsøkende, opptatt av status og utseende, slik at du skal bli betatt av han, og det har han tydeligvis klart.

En psykopat er utspekulert og manipulerende-forførende.

Han kan synes imponerende, kunnskapsrik og fyllstoff i samtaler dreier seg ofte om kunst, litteratur mm. slik at du skal synes han er en belest og klok mann.

Han viser deg nok vill begeistring, men som lett svinner henn.

Det er mange ytre kjennetegn på en psykopat, men det er vel så mange indre kjennetegn som du ikke merker før det er for sent!

Han lager store planer og har intense ambisjoner, men få resultater å vise til. Han har en følelse av å ha spesielle rettigheter.

Så om han gjør deg ille, så mener han at det er han som er et offer og helt uskyldig og at du er "den store stygge ulven"

Han er nemlig uten evne til å se partneren som et eget individ med egne rettigheter, verdier og ønsker. Han har totalt mangel på ekte skyld og anger, og er ofte patologisk løgnaktig. En psykopat har heller ikke respekt for normer og lover.

Så når han sier han går til behandling for psykopati så er dette en mann som vil ødelegge deg. En psykopat er farlig, og når han først har deg så er det vannskelig å komme seg unna. Jo før du slutter å treffe han, jo bedre er det.

Jeg anbefaler deg å lese denne boka: "Sjarmør og tyrann – Et innsyn i psykopatenes og ofrenes verden" av Alv A. Dahl og Aud Dalsegg

Edit: les forøvrig denne artikelen:

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/12/05/485106.html

Jeg kjenner igjen alt det der fra min ex - de er tydeligvis ganske like alle sammen. Det er nøyaktig slik du beskriver, og det er veldig lett å falle for disse menneskene siden de ofte er morsomme, intense og spennende. Men ALDRI om jeg faller for noe sånt igjen!

Det verste er at selv om man avslutter forholdet - er ikke alltid forholdet avsluttet for psykopaten (tillater meg den betegnelsen!) De kan finne på å bruke all sin energi på å gjøre livet surt for sin ex, og da er de for en gangs skyld svært utholdende! Så lenge min ex lever - kommer jeg aldri til å få fred!

Gjest Kom deg unna han
Skrevet
Jeg kjenner igjen alt det der fra min ex - de er tydeligvis ganske like alle sammen. Det er nøyaktig slik du beskriver, og det er veldig lett å falle for disse menneskene siden de ofte er morsomme, intense og spennende. Men ALDRI om jeg faller for noe sånt igjen!

Det verste er at selv om man avslutter forholdet - er ikke alltid forholdet avsluttet for psykopaten (tillater meg den betegnelsen!) De kan finne på å bruke all sin energi på å gjøre livet surt for sin ex, og da er de for en gangs skyld svært utholdende! Så lenge min ex lever - kommer jeg aldri til å få fred!

Jeg har også levd med en psykopat og kjenner igjen alt det som Silmarill skriver der av faresignaler.

Helt enig i det du sier der om at psykopaten ikke er ferdig med deg selvom du er ferdig med han. :tristbla: Min eks plager og trakasserer meg enda på telefon,på brev,forfølger meg ute mm.

Trådstarter må tenke på dette for hun har allerede involvert seg i en psyk mann som kan bli gal mot henne om hun avviser han,men han vil bli enda værre om hun fortsetter et forhold med han.

Så kjære trådstarter kom deg unna med engang før det er for sent.

Skrevet

Vi vet alt for lite om psykopati! Nyere forskning peker mot en hjerneskade! Samtaler med psykolog har til dags dato ikke noen effekt som igjen bekrefter teorien om en fysisk skade i hjernebarken!

Hva bør være din involvering i et slikt tilfelle er ganske selvsagt!

Skrevet
Jeg har også levd med en psykopat og kjenner igjen alt det som Silmarill skriver der av faresignaler.

Helt enig i det du sier der om at psykopaten ikke er ferdig med deg selvom du er ferdig med han. :tristbla: Min eks plager og trakasserer meg enda på telefon,på brev,forfølger meg ute mm.

Trådstarter må tenke på dette for hun har allerede involvert seg i en psyk mann som kan bli gal mot henne om hun avviser han,men han vil bli enda værre om hun fortsetter et forhold med han.

Så kjære trådstarter kom deg unna med engang før det er for sent.

Ja, det er helt typisk!

Det er minst 4 år siden forholdet vårt tok slutt, men han blir visst aldri ferdig med å plage meg. Han har sittet inne 6 måneder for ugjærningene (det lille de klarte å få på han!) - Men fortsetter likevel! Han kunne nok mer en gjerne tenke seg en rettsak til.

Galskap :sinna:

Skrevet

Jeg har lest endel om psykopati og det som er typisk for psykopater er at de responderer svært dårlig på behandling. En psykopat mangler empati for andre mennesker og det er medfødt. Man kan ikke lære noe så fundamentalt i voksen alder. Enten har man det eller så har man det ikke.

Samtidig er psykopater kjent for å være veldig klare på hva slags h*n skal si og gjøre for å få ønskede resultater. Så de kan være veldig sjarmerende, snille, rause med gaver og komplimenter etc. for å få en på "kroken". Men dette kommer ikke fra hjertet og er et skuespill. Når man blir "husvarm" så kommer den sanne personligheten frem og den er langt mindre positiv enn det man trodde. Psykopater trenger andre mennesker de kan utnytte og undertrykke for å øke selvfølelsen sin. Ofte er det samboeren som havner i offerrollen fordi h*n er den nærmeste.

TS sier at kjæresten hennes virker så hyggelig og snill nå og at han går til behandling og er åpen på sin sykdom. Dette kan være en del av skuespillet for å få henne til å føle seg trygg og senere vil alle problemene komme. En psykopat som går til behandling blir ikke nødvendigvis bedre, men gjør dette for at familie, venner og kjente som vet om psykopatens mishandling skal tro at nå har h*n tatt problemet sitt på alvor. Ekspertene sier at psykopati er veldig vanskelig å behandle fordi h*n mangler noe som man ikke kan lære seg, nemlig å ha empati med andre mennesker. Hele verden er sentrert rundt psykopaten og nåde den som gjør noe som setter psykopaten i et dårlig lys hos andre mennesker. Da har man en fiende for livet.

Så det er veldig liten sannsynlighet for å leve et langt og lykkelig liv med en psykopat. Selv de sterkeste menneskene kan brytes ned av en psykopat.

Men jeg vil også få med at mange er altfor tidlig ute med å stemple folk med personligshetsforstyrrelser som psykopater. Mange mennesker blir kalt for psykopater mens de i realiteten ikke er det. Disse menneskene kan nå respondere bra på behandling hos psykolog, psykiater etc. Problemet er at man kan ikke vite om vedkommende er en ekte psykopat eller kun har psykopatiske trekk. Derfor er det nok smart å holde seg unna mennesker som har psykopatiske trekk. Da slipper man å risikere å måtte leve et liv i Helvete i fremtiden.

Skrevet

Hva er det de gjør disse mennesken, jeg mener hvordan lurer de deg uten at du merker det selv? kjører de deg i grøften økonomisk? Å tar din selvtillit gradvis uten at du nesten merker det selv?

Annonse
Skrevet
Hva er antissosial/dyssial?

Det å være asosial, som ikke er det samme, er å unngå sosiale sammenhenger, gjerne grunnet sjenanse, tilbaketrukkenhet, angst, osv, manglende evne til å kommunisere med andre.

Å være antisosial, derimot, betyr slik jeg forstår det, at man deltar i sosiale sammenhenger, men ikke respekterer eller tar innover seg spillereglene. Antisosiale personer har en tendens til å styre det som skjer i rommet i overdreven grad, har en tendens til å søke å være midtpunkt, kommer veldig lett i en "alle er mot meg"-rolle, polariserer seg selv i stor grad, altså plasserer seg på motsatt ende av meningsskalaen av de andre, sier ting for å sjokkere, lyver ofte og overdriver, fremhever sin egen offerrolle, og lar seg ikke sosialisere til de normene de fleste følger. Personen kan sette igang voldsomme krangler med andre, forlate rommet i sinne, og i det hele tatt påvirke gruppe-balansen i mye større grad enn andre. De tar på et vis med seg veldig mye tilstedeværelse når de kommer, og veldig mye fravær når de går.

Gjest Gjest_Gina_*
Skrevet

Kan en psykopat gråte på kino, når de per definisjon ikke har empati? Eksen min gjorde det, ellers kunne jeg sverget på at han var psykopat. Kan psykopater gråte på kommando?

Skrevet

Ja det vil jeg tro, de synes vel synd på seg selv.

Skrevet
Kan en psykopat gråte på kino, når de per definisjon ikke har empati? Eksen min gjorde det, ellers kunne jeg sverget på at han var psykopat. Kan psykopater gråte på kommando?

Jada - de gråter når de synes synd på seg selv! Hvis en psykopat gråter på kino, kan det være fordi han/hun sammenligner seg selv med det triste han ser på. Ellers kan de gråte hvis det passer seg best slik akkurat da ..

Gjest Les dette
Skrevet
Hva er det de gjør disse mennesken, jeg mener hvordan lurer de deg uten at du merker det selv? kjører de deg i grøften økonomisk? Å tar din selvtillit gradvis uten at du nesten merker det selv?

Les de andre svarene så skjønner du det! ;)

Fant dette på nettby!!! Jævig bra skrevet!

Grunnen til at mange erfarer å oppdage at kjæresten er psykopat når man først har vært litt i ett forhold, er fordi vedkommende ikke lenger klarer å "holde fasaden". For når det kommer til alt i alt så er en psykopat en person som konstant prøver å skjule hvem han/hun egentlig er. Det er mest sannssynlig at ingen av personens venner virkerlig kjenner han/henne. Men dette blir vanskeligere når man har kjæreste og tilbringer en del mer tid med kjæresten enn med vennene sine(f.eks når man overnatter).

En psykopat kjæreste er en manipulerende sjarmør. Det første tegnet til at du har en psykopat kjæreste er når du merker at han gir deg dårlig samvittighet for ting du vanligvis ikke ville fått dårlig samvittighet for. Når dere krangler er alt alltid din skyld, uansett om han er den skyldige.

En psykopat er ofte voldelig, i mindre eller større grad, men later som at dette også er "normalt".F.eks: En ting eksen min sa da han slo meg i armen og jeg ble sur var "du tåler ikke en dritt!ÅÅh,stakkars deg,jeg slår deg!"

En psykopat eier ikke dårlig samvittighet og skyldsfølelse. Han er enormt egoistisk, selvsikker og bestemt på sine synspunkter.

Han er også høyt sjalu. Han kan nekte deg å møte guttevennene dine og dra ut på fest. Han vil også nekte deg å kle deg slik du selv vil, og noen er til og med så ille at de nekter deg å bruke sminke! Gransking av ditt privatliv er også vanlig, han kan være frekk nok til å be om passordet til mailen din og han sjekker stadig sms mldene dine. Han skal ha kontroll! Men til tross for dette syntes psykopaten selv at det er greit han drar ut opå fester og kler seg slik han vil,for i hans øyne er han "sjefen" og du er en som bare skal lyde han.

*Hvem kan fort bli sammen med en psykopat kjæreste?*

De ser etter dem med lavt selvbilde, de svakeste. Og når de merker at de har kontroll over vedkommende, utnytter de det mer og mer. De liker å trykke vedkommende ned og få kjæresten sin til å føle seg ubekvem med seg selv og sitt utseendet. De får kjæresten til å føle seg skamfull med seg selv,og ved gang på gang med å kalle kjæresten "ludder" og "feit",får de kjæresten til å faktisk føle seg som det. Dette fører også til at kjæresten tror hun/han fortjener å bli behandlet på denne måten, det er derfor mange ofte blir lenge sammen med en psykopat kjæreste. Psykopaten liker å få kjæresten til å tro hun er ingenting uten han og at hun faktisk fortjener hans dårlige behandling.

Psykopaten er til og med så manipulerende at han fremstiller vold som noe kjæresten fortjener,men han blir enormt hissig hvis kjæresten er voldelig tilbake(f.eks ved fiking eller kloring).

*Hvordan oppfører en psykopat seg overfor kjæresten foran andre?*

Han virker snill,og kan noen ganger overdrive det. Han gjør alt for å skjule den han er. Men noen psykopat kjærester kan allikevel finne på å vise det virkerlige seg foran kjærestens venner, fordi han antar hun allerede har nevnt noe til dem. Men foran sine egne venner tar han aldri maska av.

*Hvordan reagerer han hvis andre utenfor kommenterer hans behandling av kjæresten?*

Dette er det såreste punktet til psykopaten! Han kan ikke og han takler ikke å høre hva andre mener. Han mener selv at han ikke gjør noenting galt og reagerer derfor kraftig hvis noen andre påstår noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...