Gå til innhold

barnetrygd/fosterhjem

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er regelen for barnets barnetryg når det for en periode er i fosterhjem?

En mor sparte bt, til sine barn og ga beskjed om det ved plassering. Fosterhjemmet gjorde ikke det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnetrygd er vel bidrag til kostnadene som følger med å ta seg av et barn, så fosterhjemmet må vel få bruke de pengene på bleier og mat og klær og sykkel og sånt? Selv om moren valgte å grave dypere i sin pengepung til fordel for barnets bankkonto (gave), synes jeg hun har misforstått om hun forventer at fosterhjem skal gjøre det samme.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man kan ha forskjellige oppfatninger om dette emnet, men spørsmålet var om noen hadde regelen for dette. Ikke din personlige mening.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man kan ha forskjellige oppfatninger om dette emnet, men spørsmålet var om noen hadde regelen for dette. Ikke din personlige mening.

Dessuten får fosterhjem en sum som skal dekke det daglige av ytgifter til barnet.

Skrevet

Trygdeetatens nettsider finner du informasjon om barnetrygd. I brosjyren du kan laste ned derfra heter det blant annet: "Det er den som forsørger barnet som har rett til stønaden" og "Fosterforeldre har rett til stønad for barn som de fostrer opp"

Jeg tror ikke foreldrene kan si noe om hvordan barnetrygden disponeres i en periode barnet er i fosterhjem.

Skrevet

En mor sparte bt, til sine barn og ga beskjed om det ved plassering. Fosterhjemmet gjorde ikke det.

Tull og tøys. Norsk barnevern virker på denne måten

Men noe slik som at barnetrygden følger barnet. Barnetrygden blir overlatt i fosterforeldrenes varetekt - på grunn av at foreldre som ikke er i stand til å ha ansvaret for barnet heller ikke får ansvaret for pengene. Men egentlig er det barnevernet som styrer barnetrygden - og barnevernet må kontaktes før fosterforeldre kan bruke barnetrygd. Barnetrygden blir ofte likevel brukt en del av i fosterhjem. Barnevernet dekker en del kostnader for barn. Bla får de en pakke med det de trenger av klær og møbler ved innflytting i nytt hjem. Derimot brukes barnetrygden til store innkjøp som sykler, pc, motorsykler - kanskje bunad. Det er litt avhengig av om fosterhjemmet tar på seg disse kostnadene fra egen lomme eller ikke. Men barnetrygden går til barnet og det som ikke er brukt på ting som i samarbeid med barnevernet og barnet selv er blitt prioritert - blir overlatt til barnet selv på dettes 18 års dag....

Så dersom barnetrygden er brukt opp er det nok en helt holdbar grunn til dette :)

Skrevet

Tror tilogmed at dette er spesifisert i barnevernsloven. Men jeg er ikke helt sikker. Kan sjekke litt senere hvis det er interessant. Men tro meg - jeg vet hva jeg sier.

Skrevet

1.1.2003 tredde en ny lov inn, og den sier at barnetrygden skal gå inn i fosterhjemmets husholdning. Med andre ord: fosterforeldrene må IKKE avklare noe som helst for barnevernet eller biologiske foreldre.

Selv om min personlige mening kanskje ikke hører til her, så sier jeg det for det: Det er bare rett og rimelig at barnetrygden går inn i husholdningen der barnet bor.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har prøvd å lete i barnev.loven uten å finne det. Her er snakk om vanlige utgifter til barn som forøvrig blir dekket av komunen. Ingen store utgifter utover dette.

Jeg har ment og hørt at det skal spares til barnet er 18 og da virkelig trenger pengene.

Tror de som mener må skille mellom egne og fosterbarn. Det er forskjell på barn der.

Skrevet
Jeg har ment og hørt at det skal spares til barnet er 18 og da virkelig trenger pengene.

Selv om noen sparer barnetrygden til barnet er 18 år er dette ikke intensjonen med barnetrygden. Den skal i prinsippet dekke løpende utgifter til barnets underhold.

Hvis du går inn på den linken jeg la inn over her vil du finne en omfattende brosjyre om barnetrygd hvor det aller meste står forklart.

Skrevet
1.1.2003 tredde en ny lov inn, og den sier at barnetrygden skal gå inn i fosterhjemmets husholdning. Med andre ord: fosterforeldrene må IKKE avklare noe som helst for barnevernet eller biologiske foreldre.

Selv om min personlige mening kanskje ikke hører til her, så sier jeg det for det: Det er bare rett og rimelig at barnetrygden går inn i husholdningen der barnet bor.

Ja da skal jeg jammen ikke uttale meg. For den loven er så ny at det er en periode jeg ikke har hatt noe med barnevernet å gjøre. Så det hadde jeg ikke fått med meg. Men da skal jeg nesten vedde på at det også har gått utover fosterfamiliens inntekt ellers.

Har ofte hørt klager fra fosterfamilier som er temmelig frustrert over at fosterbarnet får spart sin barnetrygd, mens de andre barnas barnetrygd går i den store potten. Tenker og at det er kanskje ikke noen dum lov det derre... :)

Gjest Anonymous
Skrevet

hva sier regelen før 1.12003. Er det noem som KAN den?

Skrevet

Den gamle reglen var slik at barnevernet satt alle pengene inn på konto og forsterforeldrene måtte ta kontakt med sin ansvarsperson for å få penger. DEtte for å hindtre at pengene skulle gå til husleie og sånt men til klær og andre ting barn trenger. Foreldre kan ikke kreve om barna hvaner i forterhjem at pengene skal spares.

I den nye loven så blir pengene overført direkte til forsterfamilien og de disponerer pengene stter eget ønske. Det er ikke blitt noe justering, så vidt jeg har fortått, i andre tilskudd fosterforeldre får.

Håper det gav noe klarhet

Liv - Barnevernspedagogstudent. :wink:

Skrevet
hva sier regelen før 1.12003. Er det noem som KAN den?

De sier nok det jeg sa i førsten. Jeg kan se litt om jeg finner noe. For jeg vet at det var slik barnevernet jobbet osv - men vet ikke hva lov det sto i. Kanskje jeg finner det :)

Skrevet
Den gamle reglen var slik at barnevernet satt alle pengene inn på konto og forsterforeldrene måtte ta kontakt med sin ansvarsperson for å få penger. DEtte for å hindtre at pengene skulle gå til husleie og sånt men til klær og andre ting barn trenger. Foreldre kan ikke kreve om barna hvaner i forterhjem at pengene skal spares.  

I den nye loven så blir pengene overført direkte til forsterfamilien og de disponerer pengene stter eget ønske. Det er ikke blitt noe justering, så vidt jeg har fortått, i andre tilskudd fosterforeldre får.  

Håper det gav noe klarhet

Liv - Barnevernspedagogstudent.   :wink:

Hmm - høres egentlig nesten ut som om den nye loven er blitt til for å lovfeste dette. For så lenge jeg har hatt befatning med slike saker m= de siste 6 årene har barnetrygden faktisk blitt overført i fosterforeldrenes forvaring. Ja - fosterforeldrene kan strengt tatt ta ut penger fra kontoen, men de skal avtale dette gjennom barnets tilsynsfører først.

Skal ikke påstå noe jeg ettersom det er kommet en ny lov. Men egentlig tror jeg fortsatt at barnevernet skal konsulteres før barnetrygden blir brukt.

Må jammen se litt nærmere på dette - leter frem bøker med en gang...

Skrevet

Her fant jeg noe jammen - men det er nok av det helt nyeste da.

Barnetrygdloven 2002 §26 overgangsbestemmelser

For den som har satt fram krav og fyller viklårene for barnetrygd etter lov 24.oktober 1946 nr.2 om barnetrygd før denne loven trer i kraft, gjelder følgende overgangsbestemmelser.

1.Foreldre som ved lovens ikrafttredelse ikke lever sammen, men deler den daglige omsorgen for barn og mottar eller har rett til delt utbetaling av barnetrygd, vil kunne fortsette med denne ordningen inntil det blir fremsatt krav om endring av den delte utbetalingen.

2. Den som ved lovens ikrafttredelse mottar eller har rett til barnetrygd under utenlandsopphold etter regler i forskrifter om fravikelse av vilkåret i lov om barnetrygd av 24. oktober 1946 §1 folrste ledd om at barnet skal være bosatt i riket, kan motta stønaden inntil saken tas opp til revisjon.

3. Barnetrygdfamilier for fosterbarn og barn i institusjon som ved lovens ikrafttredelse er oppspart etter reglene i forskrifter om hvem som skal ha retten til barnetrygd for barn som ikke blir oppfostret hos sine foreldre eller adoptivforeldre, overføres til barnet dersom barnet er 18 år, eller itl barnets verge

Vilkår for barnetrygd

§2. Hvem har rett til barnetrygd.

Foreldre som har barn under 18 år boende fast hos seg har rett til barnetrygd dersom barnet er bosatt i riket etter bestemmelsene i §4.

Annen omsorgsperson eller barneverninstitusjon som har barn under 18 år boende fast hos seg, har rett til barnetrygd dersom barnet er bosatt i riket etter bestemmelsene i §4.osv.

Så etter den nye loven er det spørs om ikke fosterforeldrene selv kan avgjør hva de vil gjøre med barnetrygden. Men mindre barnevernet har måter å utføre dette på som ikke er nevnt i loven.

Syns det er bra jeg da...

Synd for hun venninnen din som hadde spart opp barnetrygden - men, jeg må bare si dette: Jeg har lært meg å gi barnevernet tvilen til gode når jeg hører slike ting. Har sett nok til å velge tro at barnevernet værken er urimelige eller tar barn fra foreldrene uten grunn. Det som er så trist er at barnevernet har taushetsplikt og velger holde på denne. Derfor får vi aldri vite begge sider av saken. But trust me!! :)

Skrevet

Må bare skrive ett til. For jeg ser at jeg rett og slett ikke har lest det opprinnelige innlegget ditt godt nok. Unnskyld - det er sløvt gjort av meg.

Ikke at forskjellen er så stor da, men jeg har pratet ut fra forståelsen av at fosterfamilien hadde brukt opp all den oppsparte barnetrygden - og det er visst ikke helt slik det er.

De har vel bare brukt den delen av barnetrygden som de har fått i den perioden de har vært fosterforeldre?

Men det er jo faktisk slik at når hun gir fra seg omsorgen eller blir tatt fra omsorgen - så er det ikke lenger hun som bestemmer over disse pengene. Og jeg tenker vel at kanskje fosterforeldrene trengte pengene.

Det er ikke alle foreldre som har råd til å spare barnetrygden. Og hvis det nå er blitt slik at fosterforeldrene endelig har fått tillatelse til å bruke fosterbarns barnetrygd på lik linje med egne barns barnetrygd syns jeg det er en bra ting.

Men jeg må bare si at det er fortsatt noe som skurrer her hos meg altså. Lurer fortsatt på om det virkelig er blitt så enkelt for fosterfamilien og bruke barnetrygden. Jeg tenker at praksis muligens fortsatt er at det godkjennes gjennom tilsynsfører først.

Vet ikke altså - men det er verdt å forhøre seg kanskje. Hvis hun ønsker en forklaring, så kan det jo vise seg at hun får vite hvorfor de er brukt.

Men - grunnen til at jeg er usikker er bare for at jeg har ikke hørt om det tidligere - og det er jo litt hoverende og si at det er ikke slik bare for at jeg ikke har hørt det. En gang må jo være den første vi hører om ting.

Men noen ganger er det likevel slik at man har praksis for gjennomføring av loven som er litt ulik slik det ser ut når man leser loven. I tillegg er det dette med at jeg vet at fosterforeldre har hatt myndighet over barnetrygden i åresvis, de har bare ikke hatt lov å bruke av den ukritisk uten først å avtale med tilsynsfører og barnevern.

Så jeg tenker at kanskje denne loven tredte i kraft for å lovfeste dette som allerede var vanlig praksis inne norsk barnevern?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...