Gjest Burugla Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Ved inngangspartiet vårt er det en skråning der vi nå har satt opp en støttemur, og fyllt opp inni. Vi går altså direkte ut på denne plassen fra inngangsdøren. Halve plassen har vi sådd til med gress og planter, og på den andre halvparten har vi lagt heller. Plassen er tilsammen 20 kvadratmeter. Støttemuren er bortimot en meter høy. Det jeg lurer på er: Hva skal vi ha ytterst mot støttemuren der hvor vi har lagt heller? Vil ikke ha gjerde der, men noe må det være for å forhindre at barn eller andre går rett på utsiden der. (Muren går 5 cm over hellene) På sommeren vil det være naturlig å ha store krukker med planter/ blomster. Men hva er alternativene til dette? Og på vinteren? Evt. noen som har forslag til planter man kan ha i krukker på vinteren? Takker for tips!!
Gjest Elastica Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 Jeg ser for meg litt stramme potter langs kanten. (Kanskje firkantet, siden de skal hindre at man går utfor - litt lettere å plassere det tett da.) Dersom du bor i et område som er for kaldt til å ha planter om vinteren, kan det være et alternativ å ha rullesteiner i. Dette kan være kjempelekkert. Ellers finnes det mange vintergrønne planter som er fine å ha i potter. Einerbusker for eksempel.
:-) anna Skrevet 28. august 2007 #3 Skrevet 28. august 2007 Tanta mi har fått snekret blomsterkasser som hun bruker som "kant" på terrassen. Det er rett og slett solide kasser som står på bein. De er ganske lange, og dermed er det jo som hun plass til mange planter. De er veldig fine. Om vinteren kan man jo sette sånne små trær i dem.
Pauline Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Du bør først sjekke opp om det er lovlig å ha det uten rekkverk eler noe annet som fysisk hindrer folk å gå utfor. (Vi fikk beskjed om at vi måtte ha gjerde på en tilsvarende kant på 60 cm da vi var på kommunen med byggemelding og at vi var ansvarlig dersom noe skjedde) Ellers stemmer jeg og for en kant med stramme blomsterkrukker. Hva med å plante vintergrønt i de?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2007 #5 Skrevet 31. august 2007 hvis det er mulig å plante noe der kan dere jo plante en vintergrønn hekk, dvs en lav en... hvis ikke er det veldig fint med krukker med vintergrønt, buksbom, einer, minifuru, sypress osv. sammen med disse kan du jo ha sommerblomster på sommeren og erika/calluna eller pyntekål på høsten på vinteren vil det jo være hvit uansett... bare pass på at krukkene er stødige nok, hvis ikke vil de jo virke mot sin hensikt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå