Gå til innhold

Leie ut belånt hus når man har kjøpt nytt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet

vi kjøpte et hus for 2 år siden som vi bor i per i dag. Huset er nyoppusset og fint, men vi mistrives så til de grader i nabolaget, at vi har kjøpt et nytt hus som vi gleder oss til å flytte inn i.

Nå når markedet daler, har vi ikke lyst til å selge huset, men å leie det ut inntil ting roer seg litt ned. Vi har lån på dette huset pluss på det nye: Noen som vet hvordan vi kan gå frem?? Er det muligheter for en slik tankegang å bli gjennomført?

Håper noen kan hjelpe med råd og vink?!!?!?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan leie det ut, men må skatte av leieinntektene (28%). Dessuten er det vel noen regler om skatt av gevinst på boligsalg om man ikke har bodd i huset det siste året før salget, men det skal jeg ikke si jeg kan så mye om. Det er vel slik fordi utleie og salg av boliger man ikke bor i regnes som næring/inntektskilde.

Skrevet

Har dere mellomfinansiering på det nye huset, der banken har forutsatt salg av det gamle, kan det bli et problem. Er dere innenfor god sikkerhet med lån i forhold til verdi på husene bør det ikke være noe problem.

Og jeg tror ikke prisene går ned, men det er jo deres spådom, kanskje er det slik der dere bor. Om dere ikke ØNSKER å sitte med huset som investering, ville jeg testet det i markedet. Med leietakere får du sterkere slitasje enn når du bor selv, og standarden i huset kan bli vesentlig lavere i løpet av en 5 års periode. Dette kan igjen gi lavere pris ved salg.

Og markedet er fortsatt godt. Om 5 år KAN det ligge lavere enn nå (selv om det er usannsynlig).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...