Gå til innhold

Frikort - så skattekort

Anbefalte innlegg

Gjest skatteforvireet
Skrevet

Har jobbet i sommer, med frikort. Fant for noen uker siden ut at jeg ville fortsette å jobbe utover høsten, og at jeg snart går over frikortgrensa. Bestilte derfor skattekort via nettet, trodde jeg gjorde det riktig jeg, skrev inn forventet inntekt, og vips, skattekort med trekkprosent på 19 ble tilsendt meg.

Men så leste jeg i avisa at når man har gått over frikortbeløpet skal man skatte 25% inntil et visst beløp på 68 000 kroner eller noe. Stemmer det? For i så fall kommer jo jeg til å skatte for lite, og jeg vil jo ikke risikere en enorm baksmell.

Var det feil av meg å bare bestille skattekort på vanlig måte etter frikortet? Hva gjør jeg nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har jobbet i sommer, med frikort. Fant for noen uker siden ut at jeg ville fortsette å jobbe utover høsten, og at jeg snart går over frikortgrensa. Bestilte derfor skattekort via nettet, trodde jeg gjorde det riktig jeg, skrev inn forventet inntekt, og vips, skattekort med trekkprosent på 19 ble tilsendt meg.

Men så leste jeg i avisa at når man har gått over frikortbeløpet skal man skatte 25% inntil et visst beløp på 68 000 kroner eller noe. Stemmer det? For i så fall kommer jo jeg til å skatte for lite, og jeg vil jo ikke risikere en enorm baksmell.

Var det feil av meg å bare bestille skattekort på vanlig måte etter frikortet? Hva gjør jeg nå?

Når du endrer skattekort midt i året - eller går fra frikort til skattekort midt i året - må du oppgi hva du har tjent hittil i år og hva du har trukket i skatt i den samme perioden, for at skattekortet for den resterende del av året skal bli korrekt.

I søknadsskjemaet er det egne rubrikker for dette. Dersom du fylte ut disse, er skattekortet ditt korrekt beregnet ut fra den inntekten du har oppgitt. Dersom du ikke fylte disse rubrikkene, kan du regne med at skattekortet ditt er beregnet feil, og du bør bestille et nytt.

Skrevet

Hmm, ja, jeg fylte jo ut de så... Men ble bare litt overrasket over det som sto i avisa.. Får bare satse på at det er rett da, takk for svar=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...