Gjest MarieW Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Hvilke kostnader er egentlig vanlig å få dekket av boet før arveoppgjør? Jeg er usikker nå i forhold til arveoppgjøret. Pappa er død, og det er to arvinger, meg og en halvbror som jeg knapt har sett før. Pappa bodde alene, og dødsboet er ikke veldig stort. Det er ikke så mye av verdi der, men en god del ting som har affeksjonsverdi for meg. Min bror har ikke minner/forhold til tingene. Nå har jeg fått tilbud om å overta hele innboet mot at jeg rydder det ut av huset. Vi skal isåfall leie container på boets regning/fellesen. Det samme gjelder rundvask av huset. Gjør jeg en dårlig deal om jeg inngår denne avtalen? Boet har jo ikke så stor verdi, kanskje rundt 15.000 kr om jeg skal tippe. Jeg bor på andre kanten av landet, og skal være borte fra jobb for å reise opp dit og rydde. Da må jeg ha flybillett og går glipp av arbeidsfortjeneste. Kan jeg få dekket flybillett av boet før arveoppgjøret? Hva med kostnader til å sende det jeg vil ha av innboet til andre enden av landet? Tapt arbeidsinntekt? Bør jeg kreve betaling for å rydde ut av huset? (Vi måtte jo hatt et byrå til å gjøre det om ikke jeg gjorde det...) Burde jeg kanskje kjøpe det jeg ønsker av innboet istedenfor, og kreve at vi deler på ryddingen? Tenker at jeg må opp der og se igjennom alt pappa har uansett, siden jeg er nærmest. Halvbroren min vil av diverse grunner ikke være med å rydde i huset, og kommer nok isåfall til å leie noen til å gjøre det. Hjelp, nå føler jeg meg litt lost...
Gjest gaja ii Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 Jeg syns det var skikkelig realt gjort av bror din å la deg få alt mot at du rydder det ut. Han kunne jo satt seg på bakbeina og forlangt å få ting bare på pur. Ja, det blir litt jobb for deg, men jeg hadde syns det var verdt det. I arveoppgjør er det viktig å ikke være smålig. Du har ikke noe forhold til broren din nå, men begynner du å krangle på småpenger kommer du ihvertfall ikke til å få det i framtiden.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #3 Skrevet 27. august 2007 Sakser dette inn fra arveoppgjør.no: Vask og rydding av bolig kan arvingene gjøre selv. Det er imidlertid en omfattende jobb, som profesjonelle som regel gjør bedre og raskere enn det arvingene vil klare. Utgifter til vask og tømming av bolig er en utgift som kan trekkes fra i arveavgiftsgrunnlaget i arvemeldingen så sant arbeidet gjøres av et firma. Hvis noen av arvingene gjør vaske- og tømmejobben mot betaling fra boet, kan ikke utgiften trekkes fra. Du kan ta betalt av de andre arvingene, for eksempel et beløp pr time. Men betalingen kan ikke trekkes fra i arveavgiftsgrunnlaget (i boregnskapet og arvemeldingen), dette i motsetning til kostnader til eksterne hjelpere, for eksempel rengjøringsbyrå, advokat osv. (som altså kan trekkes fra). Ved privat skifte, som er det vanlige, må arvingene ta ansvar for gjelden. Det betyr at boet må betale gjelden. Det betyr også at dere som arvinger har ansvar for at boet betaler. Er dere usikre på om gjelden er større enn formuen, bør dere utstede proklama før dere overtar boet til privat skifte. (Skifteloven §70). Proklama innebærer at avdødes kreditorer må melde seg innen en viss frist (6 uker fra siste innrykk av proklamaannonse). De som ikke melder seg (unntatt offentlige kreditorer) mister fordringene sine. Proklama kan dere få hjelp til av tingretten eller byfogden (tidligere skifteretten). Hvis du og dine medarvinger vil ta dere av skiftet selv, kalles det privat skifte. For at dere skal få lov av tingretten eller byfogden (tidligere skifteretten) til å skifte privat, må minst en av dere ta ansvaret for at avdødes gjeld blir betalt. Retten må få beskjed om dette senest 60 dager etter dødsfallet. Du blir altså ikke automatisk ansvarlig for avdødes gjeld. Hvis dere finner at gjelden er større enn verdien på eiendelene, behøver ingen av dere ta ansvaret for gjelden. Dere kan da overlate boet til retten. Retten setter isåfall igang såkalt offentlig skifte. Hvis dere er usikre på hvor stor gjelden er, kan dere selv eller med hjelp av retten utstede proklama. Håper at du kan bruke noe av informasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2007 #4 Skrevet 28. august 2007 Jeg er i samme situasjon som din halvbror bare at det er litt mer verdier i boet. Vi har brukt advokat ved privat skifte. Innboet ble verdsatt til 5000 kr og jeg har ikke hatt noe med hverken rydding av bolig eller deling av innbo. Den eneste jeg ba om var noe personlig etter den avdøde og det fikk jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå