Gjest Fortvilet og forbannet Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 Vi har kjøpt et (selveiet) enderekkehus med en liten hageflekk som vi har ideell bruksrett til. Vi har gjerde med port og gress og hekk som vi vedlikeholder. Forrige eier sier at ingen andre enn dem har slått gress, klippet hekk eller malt gjerde. Nå sier styreleder at hagen vår antakelig skal gjøres om til gangvei til et felles område som befinner seg bak husene. Hagen er fellesareal, mener hun. Men er det ikke forskjell på det som bare er fellesareal og det man har ideell bruksrett til? Tidligere eier sier at det har vært snakk om det tidligere, men så bestemte man at man skulle legge heller fra andre enden av rekka i stedet, evt. kunne man lage port fra egen terrasse. Det finnes altså ikke noe tidligere vedtak om å "overta" hagen vår. Er dette noe sameiet kan bestemme seg for? Altså å gjøre om hagen vår til gangvei? Hagen var nemlig hovedgrunnen til at vi kjøpte huset... Er det noen som kan noe om dette?
Gjest HB Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 Dette høres ikke riktig ut. Dere har det skriftlig at hagen deres er deres ideelle bruksrett (hele arealet dere har inngjerdet)? Et sameie kan jo i prinisppet bestemme dette, men dere er jo en del av sameiet, så slike ting må tas opp på et styremøte og der må dere protestere. Trekk frem de alternative løsningene som tidligere eier fortalte dere om. Lykke til! Hilsen Lille meg
Gjest F og f Skrevet 27. august 2007 #3 Skrevet 27. august 2007 Dette høres ikke riktig ut. Dere har det skriftlig at hagen deres er deres ideelle bruksrett (hele arealet dere har inngjerdet)? Et sameie kan jo i prinisppet bestemme dette, men dere er jo en del av sameiet, så slike ting må tas opp på et styremøte og der må dere protestere. Trekk frem de alternative løsningene som tidligere eier fortalte dere om. Lykke til! Hilsen Lille meg Kontrakten sier ingenting om tomten, men i prospektet og taksten er fellesarealer og bruksrett omtalt hver for seg. Jeg forstår det da slik at dette er to forskjellige ting. Jeg er enig i at sameiet kan bestemme at deler av fellesarealet, også det noen har bruksrett på, kan endres, men da må det vel et vedtak til?
Gjest HB Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Så lenge du har det svart på hvitt at hagen er din, mener jeg at sameiet ikke kan ta seg til rette sånn uten videre. Da må det en slags ekspropriering til. Jeg mener du kan nekte, men jeg kjenner ikke til korrekt lovgivning her. Uansett må slike ting behandles på et styremøte og godkjennes av alle (i hvert fall et flertall). Hilsen Lille meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå