Gå til innhold

Grei deal?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest i dag
Skrevet

Jeg ser debatten rundt dette med navnebytte raser. Folk tar jo helt av...

Derfor starter jeg en ny tråd, fordi jeg trenger litt hjelp til akkurat MIN situasjon, og ikke til alle prinsippene. Tro meg! Jeg lar meg ikke styre av tradisjoner ;)

Vi blir ikke helt enig om hvordan vi skal flette tradisjonene våre sammen.

- Jeg er IKKE kristen, mens han nok ser for seg både kirkebryllup og dåp i kirka. (Fordi dette er en tradisjon, og ikke fordi han er så veldig religiøs)

- Ingen av oss vil ta den andres etternavn.

- Han vil at våre evt. barna skal ha hans etternavn, jeg vil at de skal ha mitt. (Vi er imidlertid enige om at alle våre barn skal ha samme etternavn)

- Hans familie har veldig sterke tradisjoner rundt dette med oppkalling, og også dobbelt-navn. Jeg liker ikke dette. (Her snakker vi om oppkalling etter barn som har dødd, forbokstaver til besteforeldre osv...)

Så her er mitt forslag (som han enda ikke har villet kommentere...)

- Vi to beholder hvert vårt etternavn.

- Barna våre får mitt navn i midten, og hans til slutt. (Uten bindestrek)

- Vi gifter oss i kirka, men døper ikke barna våre. (Dette med barndåp er kjempeviktig for meg, fordi jeg ikke vil lyve om at jeg skal gi de en kristen oppdragelse, når det ikke er tanken)

- Siden barna våre skal ha to etternavn får de bare ett fornavn. Tre navn får holde!! Oppkallinga får avhenge av om vi kan komme opp med et navn vi liker begge to.

Er jeg urimelig? Er jeg masete som tar opp dette nå? Jeg vil gjerne at vi kommer til en slags enighet om dette FØR dagen(e) pluttselig er der. Jeg innbiller meg at det kan bli mye "sårere" da.

Kan dere ikke kommentere litt?

Jeg vil ikke at noen skal forstå hvem som gjemmer seg bak nicket mitt, så i dag er jeg anonym ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest lmari
Skrevet

Jeg synes ditt forslag var godt, jeg!! Kompromiss fra begges side....

Når det gjelder oppkalling, er det mye som kan gjøres uten at man direkte bruker navnet til bestefaren eller en død bror. Forbokstaver eller stavelser går jo an, og da er jeg sikker på at du også kan klare å finne et navn du liker.

.. og heller ikke uenig i at du tar det opp nå. Vet om mange som har måttet gå mange og vonde runder når temaet plutselig banker på døren. Tror ikke det er så morsomt heller. Nå får dere begge muligheten til å forberede dere på hvordan ting blir.

Jeg støtter deg!!

Gjest Gjesta
Skrevet

Hei!

Jeg syns dine forslag til kompromisser var veldig bra jeg! -og veldig fornuftige, spør du meg. :D Håper at din tilkommende også kan godta dem.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes dette høres helt greit ut jeg. Du viser at du er villig til å inngå kompromiss og møtes på halvveien.

Dette med barns etternavn, viser jo at hans navn blir hovedetternavn mens ditt blir mellomnavn, så det bør han jo være fornøyd med. Jeg er også tilhenger av et fornavn, når barn har to etternavn så det er jo lurt.

Det er også mange i dag som beholder hver sitt etternavn, så det er jo ikke noe dumt. Også når barna har begge navn klarer de å skille mellom mors og fars etternavn.

Det er også veldig vanlig med alternativer til barndåp i dag, så dere kan jo tenke på noe annet. (humanetisk forbund)

Men jeg må jo få si at det er SVÆRT viktig i et parforhold å bli enig, slik at den ene ikke trumper gjennom viljen sin alltid. Det kan få konsekvenser senere. Så prat ut om det du ønsker og fortell at du er villig til å møtes på halvveien. Husk at dere lever i 2003 og ikke på

1960- tallet....

:D

Skrevet

Kompromiss er en fantastisk ting!

Jeg synes du er både gjennomtenkt og hensynsfull på begges vegne. Det eneste er at jeg er enig med Merete over, hvis du ikke vil ha dåp så kan dere ha en navnedag eller seremoni uten religiøst innslag. Feire at knotten får navnet sitt.

Vi driver også å diskuterer, og prøver å finne en middelvei. Jeg kom på her om dagen den lite brukte tradisjonen idag; med Persdatter/Perssønn/Persson, Karidatter/Karisson. Synes det er litt tøfft. (kanskje ikke gregoriusdotter da). Hvis man har navn som går sammen med det. Så kan barnet hete Tuva Sofiedatter Holmen, Sofie etter mor og Holmen er fars bidrag i dette eksemplet.

Skrevet

Dette tror jeg du har tenkt igjennom, ja! Høres veldig fornuftig og greit ut - det tror jeg din (kommende) mann vil synes også! Også helt enig i at du tar dette opp nå, så slipper dere nagende diskusjoner på allerede stressende tidspunkt senere...

VesleBråka - Du sier også mye bra - må bare si at jeg syns Gregoriusdotter er et stilig navn!! Særlig med Rotevatn til slutt - helt rått! :D

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg synes det såkalte kompromisset er en helt naturlig løsning!

men jeg reagerer litt på at du automatisk foreslår hans etternavn som hovedetternavn.. siden du faktisk ønsker at de skal ha ditt.. du går over halve veien når du går ham i møte.. det er mer enn han kan forvente

men elles; forslaget ditt er opplagt og naturlig.. ingen burde ha et problem med det..

vi kommer til å gjøre det helt likedan som dere.. muligens med trekking av rekkefølge på barnas navn, da.. sidne vi aaaaldri blir enige av oss selv

Skrevet

Synes du er kjempegrei og vel så det!

Han kan ikke ha noe å klage over her,nei!

Men det er som du sier , at det er viktig å kompromisse i et parforhold...

Gjest Gjest i dag
Skrevet

Takk for innspill! Ble nesten litt stolt av kommentartene deres :rodme:

Vi har tenkt på alternativer til barnedåp ja, så en eller annen markering blir det sikkert. Enten med hjelp fra Humanetisk forbund, eller bare privat.

Og til gjest: Årsaken til at våre barn får hans navn til slutt, er at de to viktigste tingene for meg er at barna våre får mitt navn til slutt og at de ikke blir døpt. Jeg kan neppe få viljen min på begge områder... Så siden dette med dåpen kanskje er aller viktigst for meg, og navnene passer best sammen i denne rekkefølgen, så er det forslaget mitt.

Jeg bør kanskje forklare at dette med min motstand mot at barna våre skal døpes. Det kommer av at jeg føler at det er respektløst overfor de menneskene som virkelig mener noe når de døper barna sine. Jeg har absolutt ingen intensjoner om å oppdra barna mine i den kristne tro, og derfor kan jeg ikke love det heller.

Dessuten er dette litt prinsippsak for meg, fordi jeg vet at hans familie kommer til å forvente at vi gjør som de alltid har gjort. Men dette er vårt liv! Våre barn! Vi skal bo 10 meter fra svigermor og -far på en gård, så det er veldig viktig for meg å få dem til å forstå dette.

Jeg høres sikkert trassig ut nå, men det er egentlig ikke meningen da. Svigerforeldrene mine er søte, snille mennesker og dette går sikkert bra ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

dette høres kjempegreit ut!

og når det gjelder svigers så er det viktig å aldri begynne å krype el

være høflig, men bestemt på at deres liv er deres liv.. og ikke opp til dem å bestemme.. siden dere er voksne nå..

(jeg VET hva jeg snakker om :o )

lykke til !

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan ikke døpe barna dine for du ikke kan love dem en kristen oppvekst, men du skal i kirka og gifte deg...

Henger dette på greip eller har jeg misforstått noe?

Gjest Gjest i dag
Skrevet

Hvis du leser HELE tråden, så vil du se at dette var en måte for meg og min kjære å bli enige på. Hadde han fått viljen sin hadde begge deler blitt i kirka, hadde jeg fått min, ville ingen av delene blitt i kirka.

Det kalles å gi litt for å få litt ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes det var gode forslag til kompromiss! :)

Vet at Humanetisk forbund har riktig fine navnesermonier som alternativ til kristen dåp, så det bør du sjekke nærmere.

Lykke til og håper dere blir enige til slutt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...