Lille Løve Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 Jeg har nettopp startet med linser og er ser plutselig som en liten hauk Problemet er bare at det er så fryktelig ubehagelig å ha de på. Det kjennes ut som om det sitter en vifte i øyekroken og tørker ut øyet mitt Linsene heter PureVision Toric og er månedslinser. Det store spørsmålet er da som følger: Finnes det noen som har erfart at det hjelper å bytte linser, og hvilke linser kan du isåfall anbefale?? Håper på gode råd da jeg ikke er noe brille-fan...
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 Dette er faktisk av den beste typen linser du får. Men om du nettopp har begynt med linser vil det jo ta en stund før øynene venner seg til linsene. Det er tross alt et fremmedlegeme. Så gi det litt tid. Bruker selv samme linse og det går greit, men på kveldene kan jeg få tørre øyne og da tar jeg gjerne briller på. Disse linsene er også litt tykkere enn andre linser og kan derfor virke litt ekstra ubehagelig i begynnelsen.
razmatazz Skrevet 26. august 2007 #3 Skrevet 26. august 2007 Det finnes månedslinser som kan sitte i hele tiden, og derfor har en høyere vannprosent for å unngå tørrhet. Disse "puster" også bedre. Selv bruker jeg dagslinser, og blir sjelden tørr i øynene. Dersom jeg blir det bruker jeg saltløsning (linsevæske) som dryppes i øynene fra en liten flaske.
mamut75 Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Da jeg brukte linser , før jeg tok lasik , kunne jeg ikke bruke hverken dagslinser eller månedslinser . Tror jeg brukte halvårs linser , men byttet dem ut før tiden . Optikeren prøvde å overtale meg til å gå over til måneds eller dagslinser i 3 år , men je fant aldri noen som var like behagelige som halvårslinsene . Hvis du lar linsene sitte i i veldig mange timer eller sover med dem er det en medvirkende faktor til å oppleve dem ubehagelige . Optikeren anbefalte iallefall meg , da jeg begynte å få problemer med linsene , å bare ha dem i i 8 timer om dagen og gå med briller resten av tiden . De fleste kan heller ikke bruke linser i veldig mange år uten å få problemer med det etterhvert . (altså 10 + år )
Gjest Bris Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 Jeg har brukt det som er av linser. Sist fikk jeg en ny type dagslinser som akkurat har kommet på markedet, husker ikke navnet på de. Men de var mer "våt" enn de andre typene jeg har prøvd. Månedslinser som må taes av hver natt er de jeg synes er mest tørre og man må være flinke til å "vaske de" for å holde de tipptopp. Døgnlinser som en har på hele tiden er lite irriterende for øynene (hvertfall mine), og dagslinser er alltid freshe og gode for øynene. Spør optikern neste gang du er der, det er jo gratis å spørre om råd
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #6 Skrevet 27. august 2007 De linsene TS bruker er faktisk døgnlinser da, så det er en av de beste linsene med tanke på oksygeninnhold. Det kan være vanskelig med toriske daglinser da det er dårlig utvalg av cylinderstyrke, derfor er det ikke sikkert TS kan bruke det heller.
Frigg Skrevet 27. august 2007 #7 Skrevet 27. august 2007 Stikk til optikeren og kjøp øyedråper. Jeg har brukt noen som heter Aquify fra Ciba Vision. Men hvis du nettopp har begynt med linser så må øynene dine ha litt tid på seg. I begynnelsen kan øynene bli både tørre og litt såre.
Xania Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 Jeg har brukt både halvtårslinser, månedslinser og forskjellige dagslinser og merker stor forskjell på de ulike linsetypene når det gjelder tørre øyne. Linsene jeg bruker nå er Softlens fra Bausch & Lomb, og de kan jeg ha på hele dagen uten at øynene blir tørre. Den raskeste hjelpen er jo å kjøpe fuktighetsdråper hos optikeren og dryppe øynene når de føles tørre, men jeg vil absolutt anbefale at du spør optikeren om råd og eventuelt prøver andre linsetyper- eller merker. Jeg synes i alle fall det er stor forskjell på linser.
Lille Løve Skrevet 27. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2007 Tusen takk for mange nyttige råd
venus* Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 Optikeren min er streng på dette med briller. Hun sier at de som absolutt ikke vil bruke briller, ofte kan ende opp med å bare kunne bruke briller. Hvis øynene ikke tåler linser mer, så tåler de ikke linser mer. Tørrhet er første varselstegn... Øyedråper vil bare skjule symptomene, men fungerer fint som nødhjelp nå og da. Men du må i hvert fall gå tilbake til optikeren og fortelle om problemet. Det kan jo hende at et annet linsemerke hjelper, men du bør absolutt vurdere briller. Man har tross alt bare et par med øyne som skal vare resten av livet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå