Gå til innhold

våpentillatelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_redd_*
Skrevet

Noen som vet hvor jeg kan finne forskrifter for hvem som kan få innvilget våpentillatelse til selvforsvar?

Bor på et sted der det finnes en som er farlig for omgivelsene, han har kommet med drapstrusler flere ganger, sagt at han skal brenne ned hus her vi bor, og han bryter seg inn med kniv.

Vi vet ikke hvordan vi skal beskytte oss, og politiet gjør ikke noe særlig for å få fjernet denne mannen. Mannen er farlig, han kan drepe hvem som helst. Han har blitt hentet av politi før, men ble sendt hjem igjen.

Må vi vente til det blir tatt liv eller noen blir knivstukket, eller finnes det unntak for når man kan få utstedt våpentillatelse? Det må jo være lov til å forsvare seg. Jeg ringte politiet om dette, og de sa jeg ikke kunne få våpentillatelse, jeg måtte ringe om han truet meg med kniv. Men da er det jo litt for seint om han allerede står med kniven i strupen på meg..

Dette er ikke noen spøk, jeg trenger seriøse svar!

Linker til informasjon om våpentillatelse, hvordan man kan gå frem for å få denne mannen fjernet, uansett informasjon tas imot med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får i hvert fall ikke våpentillatelse ved å forklare politiet at du trenger våpenet til selvforsvar :overrasket: Det du må gjøre er enten å ta jegerprøven - da skal det gjerne ikke mye til for å få kjøpt hagle - , eller melde deg inn i en skyteklubb - da må du være aktivt medlem en viss tid før du får kjøpt våpen tror jeg.

Uansett skal våpenet oppbevares forsvarlig; låst ned i et skap og uten ammunisjon, ikke ligge klart til bruk for "selvforsvar". Når du snakker om å la liv gå tapt; hva har du egentlig tenkt å gjøre med den som truer deg...? Hvis det er viktig for deg å ha et LOVLIG våpen, tror du du har lov til å skyte et annet menneske med dette våpenet...? Om jeg var deg ville jeg gått til politiet igjen; prøv å dokumentere truslene dere får, skriv ned ting som blir sagt osv, og fortell at du opplever truslene som alvorlig ment.

Skrevet

Gjest over her folkarte det greit syns jeg. Jegerprøve, eller skyteklubb.... Pistoler er ikke for hvem som helst her i landet. Heldigvis!!!!

Skrevet

Kjøp en 9mm startrevolver. Den ser ekte ut og skuddet smeller like kraftig på en ekte hvis du må skyte et varselskudd.

Plomberingen er av plast og lett å fjerne.

Gjest Gjest_redd_*
Skrevet
Du får i hvert fall ikke våpentillatelse ved å forklare politiet at du trenger våpenet til selvforsvar :overrasket: Det du må gjøre er enten å ta jegerprøven - da skal det gjerne ikke mye til for å få kjøpt hagle - , eller melde deg inn i en skyteklubb - da må du være aktivt medlem en viss tid før du får kjøpt våpen tror jeg.

Uansett skal våpenet oppbevares forsvarlig; låst ned i et skap og uten ammunisjon, ikke ligge klart til bruk for "selvforsvar". Når du snakker om å la liv gå tapt; hva har du egentlig tenkt å gjøre med den som truer deg...? Hvis det er viktig for deg å ha et LOVLIG våpen, tror du du har lov til å skyte et annet menneske med dette våpenet...? Om jeg var deg ville jeg gått til politiet igjen; prøv å dokumentere truslene dere får, skriv ned ting som blir sagt osv, og fortell at du opplever truslene som alvorlig ment.

Ringte politiet for noen uker siden, og de sa jeg kan ty til kniv i selvforsvar. Men man kan jo ikke sitte med våpenet i handa hele tiden heller. De jobber for å få denne mannen vekk fra stedet, men det tar tydeligvis tid. Han er kastet ut av huset han bor i, og har 3 mnd på å være borte herfra.

Det jeg har tenkt å gjøre om han bryter seg inn hos meg er å springe til kjøkkenskuffen og gripe tak i det jeg kan finne. Han er alkoholiker og desperat etter å få tak i drikkevarer. Og da går han ikke av veien for å stikke kniven opp under nesen på deg.

Jeg har ikke sagt noe om å ville skyte et annet menneske om jeg hadde lov til å ha våpen, men vil selvfølgelig ikke stå rett opp og ned og se på at han bryter seg inn hos meg, for så å stikke meg ned. Han har allerede truet med at blodet skal flyte. Er det da rart man blir redd? Hvordan skal jeg forsvare meg mot han når han overfaller meg med kniv, om jeg ikke har noe å forsvare meg med? Hendene??

Politiet er tilkalt flere ganger, mange har uttrykt hvor alvorlig dette er.

Skrevet

Om fyren ikke er helt rasjonell må du regne med at du må skyte mot han om du har skytevåpen og truer med det. Om du ikke gjør det og han overmanner deg har du plutselig en gal fyr i huset, med skytevåpen i stedet for kniv. Vet du hvordan han vil reagere på motstand? Lar han seg skremme av våpen eller kjøkkenkniv, eller vil han gå til angrep? Om begge er bevæpnet øker sjansen for at minst én av dere vil bli skadet.

Skrevet

Om en person bryter seg inn i huset ditt, har du faktisk ikke tid til å finne frem et skytevåpen som er oppbevart i våpenskap, samt finne frem amunisjon som skal lagres separat.

Om han er ute etter alkohol, ville jeg bare gitt ham det.

Det bor "farlige" folk over alt, men hvordan skulle det gå om alle gikk rundt med skytevåpen "i tilfelle"?

Skrevet (endret)

En kniv er ikke et veldig effektivt våpen heller, jeg tror jeg ville følt meg tryggere uten enn med. Fordi: Med kniv blir man ansett for å være mye farligere enn man kanskje er, noe som gjør motstanderen farligere, også.

Gå på selvforsvarkurs i stedet!

Endret av Pax
Skrevet
Noen som vet hvor jeg kan finne forskrifter for hvem som kan få innvilget våpentillatelse til selvforsvar?

Kun til jakt

Skrevet

Bor på et sted der det finnes en som er farlig for omgivelsene, han har kommet med drapstrusler flere ganger, sagt at han skal brenne ned hus her vi bor, og han bryter seg inn med kniv.

Vi vet ikke hvordan vi skal beskytte oss, og politiet gjør ikke noe særlig for å få fjernet denne mannen. Mannen er farlig, han kan drepe hvem som helst. Han har blitt hentet av politi før, men ble sendt hjem igjen.

Må vi vente til det blir tatt liv eller noen blir knivstukket, eller finnes det unntak for når man kan få utstedt våpentillatelse? Det må jo være lov til å forsvare seg. Jeg ringte politiet om dette, og de sa jeg ikke kunne få våpentillatelse, jeg måtte ringe om han truet meg med kniv. Men da er det jo litt for seint om han allerede står med kniven i strupen på meg..

Dette er ikke noen spøk, jeg trenger seriøse svar!

Linker til informasjon om våpentillatelse, hvordan man kan gå frem for å få denne mannen fjernet, uansett informasjon tas imot med stor takk.

Jeg syns det er litt pussig at han bare sendes hjem dersom polititet har hentet ham når han har prøvd å ta seg inn i boligen.

Trusler er straffbare, så han kan jo tiltales bare på det grunnlaget, og dersom han skulle tvinge seg inn i din bolig, så er også det straffbaret.

Men kanskje det er sånn at han bare verbalt har truet folk, uten å faktisk gjøre noe? Da høres han mest ut som en mentalt ustabil person som kanskje burde vært innlagt på psykiatrisk avdeling. Hvis det oppstår en situasjon der det kan bevitnes at han har fremsatt trulser og der han virker å være i psykisk ubalanse, så kan politiet ta han inn, og ta skritt til å tvangsinnlegge ham akutt. Det ville vært mitt beste råd. For da trenger ikke du å gjøre så mye mer enn å ringe, og gi forklaring. De gjør resten. Det ka også opprettes besøksforbud, eller hva det nå heter. Da kan han arresteres dersom han kommer innen en viss avstand fra deg og din familien, eller hjemmet ditt, eller tar kontakt med deg på annen måte. Sånne forbud opprettes for et begrenset tidsrom, men de forlenges lett dersom man fortsatt kjenner seg truet.

Å skaffe deg våpen for å forsvare deg selv, skaper bare flere problemer. Da må det evt være et våpen for jakt, og det må jo være ladd eller iallfall lett tilgjengelig. Skulle det skje en ulykke med dette våpenet som ligger fremme, så er det du som havner i trøbbel. Dersom du går til det skritt å skyte mannen dersom du føler deg truet av ham, så blir det opprettet drapssak mot deg, og du kan sågar bli anklaget for overlagt drap, med henvisning til at du skaffet deg våpen med hensikt å bruke det på en bestemt person.

Gjest Gjest_redd_*
Skrevet
Om fyren ikke er helt rasjonell må du regne med at du må skyte mot han om du har skytevåpen og truer med det. Om du ikke gjør det og han overmanner deg har du plutselig en gal fyr i huset, med skytevåpen i stedet for kniv. Vet du hvordan han vil reagere på motstand? Lar han seg skremme av våpen eller kjøkkenkniv, eller vil han gå til angrep? Om begge er bevæpnet øker sjansen for at minst én av dere vil bli skadet.

Her kommer langt svar til alle spørsmål over.

Han er strafferettslig utilregnelig, derfor kan han ikke sperres inne mot sin vilje.

Det vil ikke hjelpe å "bare gi ham alkohol". Han er ikke noe barn man bare gir tåteflaske, han blir uberegnelig både i ruset og edru tilstand (de få gangene han er det og ikke får tak i sprit). Han får anfall og blir helt bortevekk, når han får sine sinneanfall, blir han helt rabiat (kjefting, banning ogf slåing). Når han kommer til bevissthet igjen, husker han ikke noe som er gjort. Han lar seg ikke skremme av våpen nei, han vil gå til angrep siden han er så desperat etter alkohol. Han vil gjøre alt for å få tak i det han vil ha.

Den gangen han ble hentet av politiet måtte det flere politimenn til med handjern som også tapet føttene hans. Tenk dere de verste fyllefantene som slåss ute på byen en lørdagskveld.

De truslene han har kommet med er:

- Det skal flyte blod.

- Han skal brenne ned alle husene før han blir tatt herfra (Vi bor på en liten plass med 10-12 hus).

- Det er to han skal ta livet av før noen skal greie å få ham vekk herfra, og han nevnte navn som jeg ikke vil gå ut med.

Vi kan ikke sove trygt om natten når vi vet at han har kommet med trusler om at han skal sette fyr på alle husene.

Skrevet
Han vil gjøre alt for å få tak i det han vil ha.

Jeg mener ikke at du skal gi han alkohol og så sitte og vente og se om han går!!

Om han gjør alt for å få tak i alkohol, så gi han heller det, som en avledning, og SPRING, ut, på badet eller hvor som helst hvor du kan komme deg unna/låse en dør mellom deg og han og hoppe ut vinduet, eller hva som helst, og ring politiet.

Å ha et våpen i huset løser desverre ikke problemet.

Han er strafferettslig utilregnelig, derfor kan han ikke sperres inne mot sin vilje.

Om han er utilregnelig er det vel akkurat DA han kan sperres inne mot sin vilje??? Da er han jo psykiatrisk pasient..??

Skrevet

Strafferettslig utilregnelige er en litt problematisk kategori av mennesker:

De er for syke til at de klarer å sitte i fengsel, iallfall sånn som fengslene våre fungerer for tiden. Setter man dem i fengsel, så blir de alvorlig syke.

De er for friske til at de kan tvangsinnlegges i psykiatrien. Der er det ganske strenge regler, og det er en forutsetning at man er alvorlig sinnslidende.

Jeg vil tro at løsningen ligger i å lage fenglser som formelt sett er fenglser, men der de innsatte møtes mer som om det var et asyl det var snakk om, slik at de kan få den omsorgen som trengs.

Gjest Gjest_sam_*
Skrevet
Strafferettslig utilregnelige er en litt problematisk kategori av mennesker:

De er for syke til at de klarer å sitte i fengsel, iallfall sånn som fengslene våre fungerer for tiden. Setter man dem i fengsel, så blir de alvorlig syke.

De er for friske til at de kan tvangsinnlegges i psykiatrien. Der er det ganske strenge regler, og det er en forutsetning at man er alvorlig sinnslidende.

Jeg vil tro at løsningen ligger i å lage fenglser som formelt sett er fenglser, men der de innsatte møtes mer som om det var et asyl det var snakk om, slik at de kan få den omsorgen som trengs.

Strafferettslig utilregnelig er IKKE det samme som at du ikke kan legges inn.

Man kan Uavhengig av sin generelle sinnstilstand tvangsinnlegges akutt forkortere perioder.Hvis man er.

a) fare for omgivelsene.

b) fare for seg selv.

Deretter er det opp til Helsevesenet og avgjøre om dette er oppfyllt.

Veldig ofte vil IKKE alkohol eller alkoholisering være grunnlag for NOEN av disse kriteriene. Da disse som en GENERELL regel ikke kommer inn under "Lov om Psykisk Helsevern".

Videre vil nok Politi OG helsepersonell vurdere fremsatte trusler utfra EGNE vurderinger og seriøsitete i fremsatte trusler. Er det fyllevrøvl (noe som de sikkert vil oppfatte i de fleste tilfeller). er det utsagn uttalt i affekt, Dvs. sinne eller i en opphetet/ladet situasjon. Eller er de et reelt og oppriktig/sannferdige Planer/hensikter som VIL effektueres og i så fall HVORTID og HVORDAN.

Med andre ord HVA er KREDIBILITETEN til Utalelsene og sannsynligheten for at dette kommer vedkommende faktisk til og gjøre.

Hva kan man gjøre?

Sånn som TS vurdere Og anskaffe seg et skytevåpen? Løser antagelig ingenting skaffer seg bare en FALSK trygghets følelese.

TS bør først stille seg 1 essensielt spørsmål. "VIL JEG KLARE og ta livet av et ANNET MENNESKE" og hvis ja i en opphetet/ladet situasjon hvor jeg FØLER meg truet vil jeg gjøre det. Vil JEG da kunne LEVE med vitenen om at JEG har tatt et annets menneskes liv.

Så for noen år tilbake en video om oppfattelse hva mennesker faktisk så og hva de trodde de så. eksempelet som ble brukt og demonstrert var som følger:

En mann går forbi en annen mann på den andre siden av en jernbanestasjon. Den yngre mannen som passerer en eldre dresskledd mann tar noe opp fra baklommen. noe som resulterer i at den eldre dresskledde mannen angriper den yngre dongerikledde mannen og legger ham i baken samtidig som han roper på hjelp og ber om politi. Politiet avhører så vitnene både de som sto på siden av den dresskledde og de som sto på den andre siden av skinnegangen.

SAMTLIGE mente at den yngre dongerikledde mannen med det lange håret hadde dratt opp en kniv og angrepet den dresskledde eldre mannen.

Det som EGENTLIG skjedde var at da den dongeri kledde ungdommen gikk forbi den eldre dresskledde manne så tok han opp en kam fra baklommen for og geie håret sitt.

Dette mener jeg demonstrerer at ting man føler og oppfatter ikke NØDVENDIGVIS er det som er den REELLE situasjonen. Legg et skyevåpen inn i dette scenarioet med dødlig utgang for den yngre mannen. Vurde SÅ om du er istand til og leve med avgjørelsen du tok.

Frykt og følelsen av frykt er et utrolig sterk drivkraft som kan få vanligvis rasjonelle personer til og miste enhver form for dømmekraft.

Alternativt kan mann som tidligere skrevet av andre her gå på selvforsvarskurs. Noe som antagelig er det mest fornuftige.

Danne nabolags vaktsgrupper som man følger med på hva som rører seg nattestid hos værandre (ikke misforstå dette som at man skal fotfølge og spionere på hverandre). Bare vis oppmerksomhet for hva som foregå i nabolaget konfronter eventuelle uroligheter som en rolig og avbalansert gruppe isteden for en "hissig" mobb eller enkelt person.

Press på for at politi og helsevesen får fortgang i de tingene de skal ta tak i nemlig og Sikkre et trygt og rolig samfunn for Alle (inkludert vedkommende som TS frykter).

Mvh

sam

---------

Det eneste man behøver og frykte er frykten i seg selv

Skrevet

Vet ikke hvordan det er med andre våpen, men om du melder deg inn i pistolklubb (og muligens avlegger skyteprøve?) får du lov til å ha din egen pistol.

Skrevet (endret)
Strafferettslig utilregnelig er IKKE det samme som at du ikke kan legges inn.

Man kan Uavhengig av sin generelle sinnstilstand tvangsinnlegges akutt forkortere perioder.Hvis man er.

a) fare for omgivelsene.

b) fare for seg selv.

Deretter er det opp til Helsevesenet og avgjøre om dette er oppfyllt.

(.... forkortet...)

Mvh

sam

---------

Det eneste man behøver og frykte er frykten i seg selv

Det stemmer ikke, og det har aldri vært sånn.

Det er en forutsetning at man er alvorlig sinnslidende. Og selv da, må minst 1 av 3 tilleggskriterier oppfylles:

Det er at man enten

er til fare for seg selv

er til fare for andre,

eller at man gjennom å ikke innlegges, kan forventes å blir sykere/gå glipp av mulighet til bedring.

De sk strafferettslig utilregnelige kan innlegges etter eget ønske, eller akseptere et tilbud om behandling. De kan også inngå behandlingskontrakt som sier at de f.eks ikke kan skrive seg ut før etter en bestemt tidsperiode. På linje med andre som går inn i frivillige behandlingsopplegg, dvs de aller fleste.

Det er adgang til å legge inn med tvang der det er snakk om nødverge, ofte i fht stor selvmordsfare, eller for vurdering. Men man kan ikke holde en pasient igjen i psykiatrisk avdeling med mindre man har en god grunn til å mistenke at han er alvorlig sinnslidende, eller at man har konstatert at han er det. I motsatt fall må han utskrives dersom han ber om det.

Endret av Mann 42
Gjest beekeeper
Skrevet (endret)
Vet ikke hvordan det er med andre våpen, men om du melder deg inn i pistolklubb (og muligens avlegger skyteprøve?) får du lov til å ha din egen pistol.

Dette er vel forskjellig fra klubb til klubb, men den jeg var med i, måtte du ha så og så mange skytetreninger, hatt sikkerhetskurs og vært medlem i 6 mnd. Du må også være over 21.

Endret av beekeeper
Gjest Gjest_redd_*
Skrevet
Det stemmer ikke, og det har aldri vært sånn.

Det er en forutsetning at man er alvorlig sinnslidende. Og selv da, må minst 1 av 3 tilleggskriterier oppfylles:

Det er at man enten

er til fare for seg selv

er til fare for andre,

eller at man gjennom å ikke innlegges, kan forventes å blir sykere/gå glipp av mulighet til bedring.

De sk strafferettslig utilregnelige kan innlegges etter eget ønske, eller akseptere et tilbud om behandling. De kan også inngå behandlingskontrakt som sier at de f.eks ikke kan skrive seg ut før etter en bestemt tidsperiode. På linje med andre som går inn i frivillige behandlingsopplegg, dvs de aller fleste.

Det er adgang til å legge inn med tvang der det er snakk om nødverge, ofte i fht stor selvmordsfare, eller for vurdering. Men man kan ikke holde en pasient igjen i psykiatrisk avdeling med mindre man har en god grunn til å mistenke at han er alvorlig sinnslidende, eller at man har konstatert at han er det. I motsatt fall må han utskrives dersom han ber om det.

Det er noe slikt jeg også har hørt om. Men han her kommer aldri til å gå med på innleggelse, han nekter å dra herfra og har stengt seg selv inne i huset. Ingen får tak i ham med mindre han kommer og dundrer på døra vår.

Nå går han med et voldsomt sinne og er som en tikkende bombe. Det er ingen som tør å være alene her lengre, det må være flere sammen før vi tør å være her. Han mener alle er imot ham, noe som ikke er rart i det hele tatt. Alle har vendt seg mot ham, sier han.

Slik jeg vil beskrive ham er han en ustabil/uberegnelig sinnsyk mann uten hemninger. Jeg skulle gjerne betalt biletten hans for å få ham vekk herfra.

Og mht til skyteklubb. Jeg er i midten av 20- årene, men jeg er sikker på at jeg ville fått psykiske problemer om jeg skulle skutt et menneske. Så å gå med våpen er ikke aktuelt for meg.

Skrevet

Skytevåpen som selvforsvar mot folk som ikke lar seg skremme av våpen, er som mange har nevnt en veldig skummel greie.

Hvis du skaffer deg et balltre eller går ut i skogen og kapper deg en drøyt meterlang, kraftig stokk, har du en viss mulighet til å holde ham på avstand hvis han har kniv. Da kan du også dælje løs uten å være altfor redd for å ta livet av ham og havne i fengsel for det. Men da må du altså være forberedt på å virkelig bruke det, ellers tar han det og bruker det mot deg.

Pepperspray er antagelig det beste alternativet. Jeg har aldri prøvd dem, men fra hva jeg har sett, bør de funke rimelig bra også på rusa folk. Du kan jo uansett kjøpe en boks og teste på deg selv, så vet du om det funker. Et kjapt google-søk fant disse forhandlerne av pepperspray:

http://www.safecare.no/nettbutikk/index.ph...CFSJHEAodtWftRQ

http://www.pbt.no/html/113.html

Krysser fingrene for at du aldri får bruk for noen av delene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...