Gå til innhold

Avlastningshjem

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mee_*
Skrevet

Vi har lyst til å bli avlastningshjem. Da er det snakk om å være "ekstra" familie for et barn en helg i måneden. Noen som vet hva man får i godtgjøring for det? Ikke at det har så stor betydning for oss, men det kan jo være greit å vite.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er rundt regnet 700 kr. pr døgn, der størstedelen av summen skattes av (arbeidsgodtgjøring) Litt over 200 er utgiftsdekning. Dere kn få ekstra utgiftsdekning dersom det er særlige aktiviteter det legges opp til i besøkshjemmet, og der det koster ekstra.

Gjest Gjest_Henriette_*
Skrevet

Det kommer litt an på hvem dere skal være avlastere for.

Jeg har ei på 4 år med en muskelsykdom, som trenger en god del hjelp. Hun har rullestol som hun bruker av og til, og diverse utstyr..

Hun er til en avlasterfamilie ei helg i måneden, fra fredag kl.16 til søndag kl.17. For dette får de betalt ca.3000,-

Det er også avhengig av hvilken kommune du bor i. Her er det store forskjeller.

Skrevet
Det er rundt regnet 700 kr. pr døgn, der størstedelen av summen skattes av (arbeidsgodtgjøring) Litt over 200 er utgiftsdekning. Dere kn få ekstra utgiftsdekning dersom det er særlige aktiviteter det legges opp til i besøkshjemmet, og der det koster ekstra.

Dette er gjennom barneverntjenesten, og dersom det ikke er ekstra forsterkningstiltak inne. Summen er ikke eksakt, men etter de rettledende normene fra KS.

Gjest Gjest_Katrine_*
Skrevet

Jeg lurer litt på hva kriteriene for å bli en slik avslastningsfamilie er!? Er det noe sted man kan finne ut av dette? Må/bør man ha barn selv? Aldersgrenser?

Skrevet

Jeg tror de aller fleste kan bli avlastningshjem, så sant de ikke har skumle ting på politiattesten. Det har ikke noe å si om man har barn eller ikke, det avhenger av behovene til barnet som skal være i avlastningshjem. Har barnet stort eller lite nettverk av andre barn rundt seg til daglig f.eks. Ellers kommer barnevernet på hjemmebesøk til de som vil bli avlastningshjem, der dere snakker litt om hva slags livsstil/interesser dere har osv. Verre skal det ikke være å bli avlastningshjem. Barnevernstjenesten har ofte problemer med å få tak i avlastningshjem (særlig å små steder), så meld deres interesse! :)

Gjest vimselot
Skrevet
Jeg lurer litt på hva kriteriene for å bli en slik avslastningsfamilie er!? Er det noe sted man kan finne ut av dette? Må/bør man ha barn selv? Aldersgrenser?

Ei venninne av meg og hennes samboer ble avlastingsforeldre til et barn, fordi foreldrene ble utsatt for en ulykke og det varte flere mnd. med sykehusopphold (ene var i koma).

Venninna mi var bare 22 år og hadde ikke barn, men kjente jo både barnet og foreldrene.

De fikk besøk av barnevernet? eller i alle fall en kommunal instans, men siden de kjente barnet fra før, gikk de kanskje litt lettere gjennom nåløyet.

Har aldri hørt om at de tok seg betalt, men de fikk sikkert dekket utgiftene.

Vet ikke hvor man kan finne ut av det, kan spørre, men hvorfor ikke ringe barnevernet og høre der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...