Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 Vi er en familie med 3 barn som har tenkt litt på å skaffe oss hund. Har tenkt litt på en bernersennen, veldig fine og litt størrelse på. Noen som har erfaring med denne rasen? Er jo viktig å finne en rase som passer inn i livsituasjonen....
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 Jeg er vokst opp med en Berner Sennen. Eller. Jeg fikk henne da jeg var 16. En utrolig herlig hund som var lat og deilig, men også veldig villig til å bli med ut. Robust var hun også, lå ute til hun snødde ned. Og ville IKKE inn når det var snø. Hun gikk bra sammen med små barn, men var litt engstelig for mørke voksne menn. Hun var også engstelig for å gå i byen og når hun var alene ute i mørket. Tror hun ble usikker fordi hun ikke så hva hun hørte og da ble det litt bjeffing. Men ikke plagsomt. Opplevde aldri at hun så mye som snappet etter noen, så hun var helt til å stole på. Sikkert mye vi kunne gjort annerledes, for hun hadde en mind on her own. Om vi ropte på henne så var hun litt lat med å komme.... Og hun dro i båndet. Men vi elsket henne over alt på jord og var knust den dagen hun som niåring fikk vondt i ryggen og ingenting hjalp. Etter fjorten dager mente dyrlegen at hun ikke kom til å bli frisk men værre og da måtte vi avlive henne. ville ikke at hun skulle lide. Det var den værste dagen i mitt liv, og jeg sverget på å aldri kjøpe hund med så kort forventet levetid igjen...... Det er for vanskelig å miste en så god venn og damiliemedlem etter så kort tid. Hver gang jeg ser en Berner smiler jeg og må bort og kose. De er verden herligste bamsemumser og jeg vil anbefale rasen på det sterkeste, bare vær klar over at de ikke lever for alltid...
Helen Skrevet 26. august 2007 #3 Skrevet 26. august 2007 Vi har hatt berner og det er bare en fantasktisk hunderase. Men det følger utrolig mye søl og møkk med de. Pelser er veldig tykk så det setter seg masse sand og jord i den som røsser av på gulvet. Det blir også helt utrolig mye hår etter den. Jeg hadde aldri rene gulv selv om de ble støvsuget og brukt trørrmopp på hver dag. Gulvet måtte også vaskes hver dag når det var vått og sølete ute. Men uansett hvor mye jobb det var så er den rasen bare herlig, det blir nok en ny berner her også etterhvert
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Vi har en Berner, og kunne aldri tenkt oss en annen rase. Men det er sant at man ikke kan regne med å ha rent hus, og det er hår overalt! Og da mener jeg overalt. Du bør også være klar over at de er regnet som en av de staeste rasene, og krever at du er konsekvent. Kanskje greit å velge en tispe? Men, de er kjempesnille hunder, ikke noe vondt i dem, og de går godt sammen med barn. Mange steder har de såkalte Berner-treff der bernereierene og hundene møtes. sjekk www.berner-sennen.no for å se om det er noe slikt i ditt nærområde. Da kan dere jo ta en tur og møte disse fantastiske hundene og stille eierene de spørsmålene dere måtte ha!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå