Gjest Yvette Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 Jeg er ikke sikker på hva jeg synes om bøkene hans lenger. Jeg leste Alkymisten og ble fascinert. Så leste jeg Zahir, og ble litt mindre fascinert. Nå leser jeg Elleve minutter og sitter som et spørsmålstegn- hvorfor er det så mange som skryter denne forfatteren opp i skyene? Boka er masende intens, selv om den handler om et forsåvidt interessant tema. Jeg er skuffet over at boken ender "etter boka". Intet nytt under solen. Hora blir forelsket, og "frelst" av sin egen fornuft fra en mørk fremtid. Daaaah. Han skriver svulstig. Jeg oppfatter det nesten som om han skryter av å være allvitende om menneskenes psyke. Nå er jeg usikker på om jeg har lyst til å lese flere bøker av ham. Hva er deres lesererfaringer med Coelho`s verker?
Gjest Chrizzy Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 Jeg har lest nesten alle hans bøker og jeg er enig med deg. Jeg synes faktisk Alkymisten var den "dårligste". Det er så mange kjendiser og "dype" mennesker som har han som favoritt forfatter og jeg syns det virker overfladisk og platt. Jeg kan godt lese bøkene, jeg liker de også, men for meg er de ikke noe større eller dypere en Marian Keyes sine bøker, lett og fin underholdning er de, slik jeg ser det. Noen ganger synes jeg til og med at han virker arrogant og bedrevitende, han forteller selvfølgeligheter som om han er den som har sett det først.
Annie Skrevet 26. august 2007 #3 Skrevet 26. august 2007 Leste Alkymisten og ble ikke overbevist. Har ikke planer om å lese fler av han.
Klips Skrevet 26. august 2007 #4 Skrevet 26. august 2007 Som jeg nettopp skrev i dagboken din , syntes Alkymisten var wannabe-dyp og ga meg etter den.
Gjest Gjest_B._* Skrevet 26. august 2007 #5 Skrevet 26. august 2007 Jeg er skuffet over at boken ender "etter boka". Intet nytt under solen. Hora blir forelsket, og "frelst" av sin egen fornuft fra en mørk fremtid. Daaaah. Så vidt jeg husker så hadde hun bestemt seg på forhånd hva hun ville oppnå ved å jobbe som prostituert, var det ikke sånn? (Er en stund siden jeg leste den). Sånn sett ville jo en mer opplagt slutt være at hun ble dratt med i dragsuget som de fleste andre hun jobbet sammen med og aldri nådde sitt mål. Jeg ble i hvertfall litt overrasket over at hun faktisk klarte det hun hadde satt seg som mål, den økonomiske uavhengigheten og friheten til å bestemme over sitt eget liv og tilværelse, å kunne slutte med prostitusjon sånn som hun hadde bestemt seg for. Selv om forelskelsen forkludra det hele noe. Jeg synes boka i og for seg var god, skildrer hennes psyke og vilje mer enn å bare være en "lykkelig slutt"-bok. Jeg likte forøvrig Alkymisten og jeg da...
Gjest Chrizzy Skrevet 26. august 2007 #6 Skrevet 26. august 2007 Jeg likte godt første setningen i 11 minutter "Det var engang en hore som hete Maria".
Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 Jeg likte ikka Alkymisten, syns den var veldig oppskrytt. Men leste "Veronica vil dø", og den ble jeg likte jeg veldig godt. Tror ikke han er noe geniforfatter, men en del av bøkene har gode poenger.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #8 Skrevet 26. august 2007 syntes Alkymisten var wannabe-dyp og ga meg etter den. Helt enig. Sikkert en grei aha-opplevelse for tenåringer som ikke har tenkt så mye selv, men jeg syntes den var dårlig (fikk den i gave da jeg var 26 og hadde lest veldig mange gode bøker...) . Dessuten, stikk i strid med bokas intensjoner om personlig utvikling og innsikt hos hovedpersonen synes jeg det skjer ingenting fra første til siste side - sikkert fordi forfatteren er irriterende overtydelig om hva boka handler om og gjentar seg selv til stadighet helt fra starten. Har ikke blitt fristet til å lese andre bøker av ham, men mulig ikke alle er like elendige. Skal sies at jeg i tillegg nærer dyp mistro til skjønnlitteratur som plasseres i bokhandelens selvutviklingsavdeling framfor sammen med de andre romanene
Paradokset Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 Det som er interessant med Coelho er at en gang i tiden skrøt "alle" av bøkene hans, mens nå for tiden rakker "alle" ned på dem. Mistenker en form for massepsykologi....
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 Jeg har bare lest "Veronica vil dø", og den var helt ok. Budskapet var forsåvidt fint og eksistensialistisk, men den fanget meg ikke likevel. Mine litterære venninner har i alle år frarådet meg å lese f.eks. "Alkymisten" av de grunnene dere nevner - at det blitt litt "liksom-dypt".
Altena Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 Jeg har lest så og si alle bøkene av Paulo Coelho og han står faktisk fremdeles som favorittforfatteren min og Alkymisten som min yndlingsbok. Og som den bokormen jeg alltid har vært har jeg lest en del bøker i mitt liv jeg også. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor folk innbiller seg at Alkymisten liksom skal være dyp som en gruvesjakt eller noe i den duren. Det er ikke Platon eller Kant det er snakk om her. Slik jeg ser det handler det heller om de enkle gledene i livet og å ta vare på og verdsette hver dag, i en slags simpel Carpe-diem stil. Den blir ofte referert til som en fabel, ikke en avhandling i avansert filosofi. Av og til lønner det seg å ta ting for det de er, ikke for hva en innbiller seg at de skal være. Jada, kanskje jeg er utrolig enkel i tankegangen, men jeg får i det minste mye glede ut av det. At selvoppnevnte genier innenfor litterære felt fnyser av det bryr meg fint lite, om en bok er god eller ikke er i bunn og grunn et spørsmål om smak og behag.
Paradokset Skrevet 27. august 2007 #12 Skrevet 27. august 2007 At selvoppnevnte genier innenfor litterære felt fnyser av det bryr meg fint lite, om en bok er god eller ikke er i bunn og grunn et spørsmål om smak og behag. Sant nok. Interessant er det også at enkelte av disse bøkene/forfatterne gjerne på ett eller annet tidspunkt er "oppdaget" av slike litterære miljøer. Om du så skulle bli veldig populære, snur man trenden ved å rakke ned på dem. Det er tross alt ikke så kult å like noe som er så mainstream....og massene følger etter... Et annet eksempel i så måte må jo være Dan Brown...
Gjest Gjest_Paula_* Skrevet 27. august 2007 #13 Skrevet 27. august 2007 Sant nok. Interessant er det også at enkelte av disse bøkene/forfatterne gjerne på ett eller annet tidspunkt er "oppdaget" av slike litterære miljøer. Om du så skulle bli veldig populære, snur man trenden ved å rakke ned på dem. Det er tross alt ikke så kult å like noe som er så mainstream....og massene følger etter... Et annet eksempel i så måte må jo være Dan Brown... Du påstår altså at jeg ikke mener det jeg mener, jeg er bare påviket av massene?
Paradokset Skrevet 27. august 2007 #14 Skrevet 27. august 2007 Du påstår altså at jeg ikke mener det jeg mener, jeg er bare påviket av massene? Nei. Jeg kan ikke si noe om hva du liker eller ikke liker. Det er bare påfallende at meningene om en bok/forfatter skifter så ekstremt. Jeg tror det har med en generell forventning til bokens innhold(om alle sier den er bra/dårlig på forhånd) og "politisk korrekt" smak.
Gjest Yvette Skrevet 27. august 2007 #15 Skrevet 27. august 2007 Paradokset, har du lest noen av bøkene hans? Hva synes du i så fall? Jeg likte godt Alkymisten da jeg leste den, det er noen år siden. Jeg tror jeg har utviklet min smak i bøker siden da i en annerledes retning- men sier ikke at jeg dermed har bedre littærer smak enn de som elsker bøkene hans.
Paradokset Skrevet 27. august 2007 #16 Skrevet 27. august 2007 Paradokset, har du lest noen av bøkene hans? Hva synes du i så fall? Jeg leste Alkymisten, den gang alle anbefalte den varmt. Jeg synes den var ok, litt original og annerledes, uten at den "traff" meg 100%. Men jeg bare humrer over at folk (gjerne de samme folkene også) den ene dagen skryter det opp i skyene, for så å tråkke på det to år etter....
Unika Skrevet 27. august 2007 #17 Skrevet 27. august 2007 Har lest "veronika skal dø", forsåvidt en ok historie,men jeg syntes språket var fryktelig dårlig. Dårlige ordvalg og rare setninger.
Lilith Skrevet 27. august 2007 #18 Skrevet 27. august 2007 Jeg hadde hørt om Alkymisten, gledet meg til å lese den, og ble forferdelig skuffet. Jeg syntes den var urdårlig av grunner som allerede er nevnt. Og jeg har aldri tidligere skrytt hverken Paulo Coelho eller Alkymisten opp i skyene, bare så det er sagt ...
Gjest Pax Skrevet 27. august 2007 #19 Skrevet 27. august 2007 Det som er interessant med Coelho er at en gang i tiden skrøt "alle" av bøkene hans, mens nå for tiden rakker "alle" ned på dem. Mistenker en form for massepsykologi.... Jeg har lest flere bøker av han, men kom etterhvert fram til at han skrev om det samme hele tiden. Likte bøkene jeg da, bortsett fra Zahir. Tror ikke jeg kommer til å lese noe mer av han, siden jeg synes det blir mye av det samme om igjen.
melloz Skrevet 27. august 2007 #20 Skrevet 27. august 2007 Jeg leste alkymisten som 17 åring, og ble totalt fasinert. Leste alt av Coelhos bøker etter den. Men for hver bok jeg leste ble jeg mer og mer skuffet. Og jeg kommer nok ikke til og lese fler av bøkene hans. Er litt i tvil om jeg skal lese alkymisten igjen. Kanskje får jeg den samme opplevelsen, men jeg tror heller det ender med at jeg sitter litt skuffet tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå