Gå til innhold

Vestby, Ås eller Nittedal

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har et spørsmål til dere som er kjent i områdene rundt Oslo.

Vi har tittet litt på hus på Vestby, Ås og Nittedal. Det ser veldig OK ut i prospektene, men disse meglerne skriver jo alt mulig for å få salg, så jeg kunne gjerne tenkt meg å vite litt mer om disse stedene.

Er det god barnehagedekning på noen av stedene? Er områdene barnevennlige og et fint sted å vokse opp?

Vi ønsker å finne et sted å bo hvor det er fint å oppdra unger. Det må være togforbindelse og maks 35 unna Oslo S med tog.

Sandvika/Bærum generelt sett er ikke aktuelt pga pris.

Endret av Kykkelikokos
Videoannonse
Annonse
Gjest Jenna88
Skrevet (endret)

Eks-kjæresten min bor på den "fineste kanten" av Nittedal, "Holumskogen". Har forstått det slik at hverken han eller kompisene har trivdes der, hverken som barn eller ungdom.

Han fulgte meg alltid til T-banen etter jeg hadde besøkt ham, fordi han hadde hørt det hadde skjedd voldtekter ol. i området.

Jeg følte meg i alle fall aldri trygg når jeg var der, til tross for at boligfeltet var meget idyllisk, hadde fin beliggenhet, og det var grei avstand til barneskole.

Endret av Jenna88
Skrevet

Hm. Det høres jo ikke bra ut i heletatt..

Skrevet
Eks-kjæresten min bor på den "fineste kanten" av Nittedal, "Holumskogen". Har forstått det slik at hverken han eller kompisene har trivdes der, hverken som barn eller ungdom.

Han fulgte meg alltid til T-banen etter jeg hadde besøkt ham, fordi han hadde hørt det hadde skjedd voldtekter ol. i området.

Jeg følte meg i alle fall aldri trygg når jeg var der, til tross for at boligfeltet var meget idyllisk, hadde fin beliggenhet, og det var grei avstand til barneskole.

Men det går da ikke t-bane fra Nittedal...? Kjenner flere som er vokst opp i Nittedal og har inntrykk av at det er greit og trygt, men det kan ha forandret seg de siste femten årene. Dessuten er min oppfatning at f eks Ås er mer et "eget tettsted", mens Nittedal litt blir en "drabantby" til Oslo. Samtidig er Nittedalsområdet ganske stort og variert, så man kan finne alt fra fine eneboligstrøk til rekkehus/lavblokker og mer isolerte landlige eiendommer. Mye fin natur :)

Jeg har bodd i Ås en periode som voksen, og det er i hvert fall et pent sted med endel fine og rolige villaområder med både store og små hus. Hvordan det er mtp oppvekstmiljø vet jeg dessverre ikke. Jeg kunne godt tenke meg å flytte til Ås igjen, men vi har ikke barn.

Skrevet

Hvorfor var det ikke trygt der? Nittedal er et veldig trygt og fint sted, slik jeg kjenner det - og veldig barnevennlig! Og det går da ikke så mange t- baner dit, vel :klø:

For å svare på spørsmålet ditt TS, så har jeg ingen kjennskap til Ås og Vestby, men Nittedal derimot har jeg hørt mye bra om! Eller Lørenskog, for der bor nemlig jeg ;)

Skrevet

Jeg har ikke samme inntrykk av Nittedal som Jenna88, men jeg er ikke så kjent på Holum skog som det hun er. Lengre opp i dalen virker det på meg som om det er godt oppvekstmiljø. Det er ikke full barnehagedekning i Nittedal ennå, med det bygges flere barnehager denne høsten, så innen du får bruk for en plass burde dekningen være bedre.

Gjest Jenna88
Skrevet (endret)

Dersom du kjenner til Nittedal, vet du vel at Vestli lioger ganske nært Holumskogen? Det tar meg vel snaue ti minutter å gå fra Vestli (siste stoppested) til Holum, noe som er mye mer praktisk enn å styre med buss.

Jeg vet ikke hvordan det er i Nittedal, men utifra det eks-kjæresten min & kompisene hans har diskutert, virker det ikke som et spesielt godt miljø. Har i tillegg en venninne fra Slattum som kan bekrefte mye av det samme.

Men som sagt, dette er noe jeg har hørt fra kjæreste og venninner. Jeg har aldri bodd der selv, men jeg personlig, ville aldri vurdert å flytte dit.

http://www.aktivioslo.no/kunstgress.php

Men det går da ikke t-bane fra Nittedal...? Kjenner flere som er vokst opp i Nittedal og har inntrykk av at det er greit og trygt, men det kan ha forandret seg de siste femten årene. Dessuten er min oppfatning at f eks Ås er mer et "eget tettsted", mens Nittedal litt blir en "drabantby" til Oslo. Samtidig er Nittedalsområdet ganske stort og variert, så man kan finne alt fra fine eneboligstrøk til rekkehus/lavblokker og mer isolerte landlige eiendommer. Mye fin natur :)

Jeg har bodd i Ås en periode som voksen, og det er i hvert fall et pent sted med endel fine og rolige villaområder med både store og små hus. Hvordan det er mtp oppvekstmiljø vet jeg dessverre ikke. Jeg kunne godt tenke meg å flytte til Ås igjen, men vi har ikke barn.

Endret av Jenna88
Gjest Jenna88
Skrevet

Det tar ti minutter å gå fra Holumskogen til Vestli, som er siste stoppested på T-banen.

Som sagt, eks-kjæresten min mente det var mye narkotika/voldtekter i området. Jeg følte meg aldri trygg da jeg gikk alene der, men det er ikke noe problem for min del, vi er nemlig ikke sammen mer. Jeg vet ikke mer enn det jeg har hørt fra eks-kjæresten, men jeg fikk inntrykk av at flere av kompisene hans mente det samme.

Nå skal det sies at jeg kommer fra vestlandet, så det er mulig jeg er litt mer "storbyredd" enn de som har bodd i Oslo/Oslo-området hele livet.

Hvorfor var det ikke trygt der? Nittedal er et veldig trygt og fint sted, slik jeg kjenner det - og veldig barnevennlig! Og det går da ikke så mange t- baner dit, vel :klø:

For å svare på spørsmålet ditt TS, så har jeg ingen kjennskap til Ås og Vestby, men Nittedal derimot har jeg hørt mye bra om! Eller Lørenskog, for der bor nemlig jeg ;)

Skrevet

Hva legger du i "ikke så godt miljø", og hvor bor du selv?

Gjest Jenna88
Skrevet (endret)

En venninne fra folkehøgskolen som bor i Slattum, har en del venner som "er på kjøret". Tror ikke nødvendigvis dette gjenspeiler miljøet der, (til tross for hun påstår det), hun er nemlig selv ganske spesiell.

Likevel, utifra det jeg har hørt, er narkotika lett tilgjengelig, og det er flere jenter som misliker å gå rundt på Vestli om kvelden fordi det angivelig, (går i alle fall rykter om det) skal ha skjedd en del voldtekter der.

Men som sagt, jeg har ikke bodd i Nittedal/Holumskogen, jeg har kun besøkt eks-kjæresten min og vært der noen uker i slengen.

Tror ikke jeg personlig hadde valgt å bosette meg der, men det kan bare være meg. :)

Endret av Jenna88
Skrevet

Er ikke narkotika lett tilgjengelig alle steder i dag da?

Forstår jeg det riktig når jeg tror at Nittedal er ganske stort? Det er kanskje bedre i noen områder enn andre? Jeg er ikke godt nok kjent til å vite hvor Slattum og Holumskogen er. Jeg har sett litt på Åneby, Kjul og noen flere steder. Har et autosøk på Finn.no når det kommer nye boliger til salgt på Nittedal.

Skrevet
En venninne fra folkehøgskolen som bor i Slattum, har en del venner som "er på kjøret". Tror ikke nødvendigvis dette gjenspeiler miljøet der, (til tross for hun påstår det), hun er nemlig selv ganske spesiell.

Likevel, utifra det jeg har hørt, er narkotika lett tilgjengelig, og det er flere jenter som misliker å gå rundt på Vestli om kvelden fordi det angivelig, (går i alle fall rykter om det) skal ha skjedd en del voldtekter der.

Men som sagt, jeg har ikke bodd i Nittedal/Holumskogen, jeg har kun besøkt eks-kjæresten min og vært der noen uker i slengen.

Tror ikke jeg personlig hadde valgt å bosette meg der, men det kan bare være meg. :)

Uansett, er Nittedal et veldig stort sted, for meg er Vestli noe helt annet enn Nittedal, selv om det er i nærheten..

Gjest marihan
Skrevet

Broren min bor i vestby med to unger på 3 og 7 år. Jeg synes det er kjempefint der og boligstrøket virker vedig hyggelig. De har ikke hatt problemer med å få barnehageplass. Begge ungene har vært i sånn natur-barnehage hvor de er masse ute og lærer om naturen og dyr :)

Gjest Jenna88
Skrevet

Nittedal er et ganske stort område, ja. Eks-kjæresten min bodde jo helt i utkanten, så jeg vet ikke hvordan det er lengre "inni dalen".

En del av utskuddene, (om en kan kalle dem det), i klassen til eksen drev mye med narkotika, så jeg tror nok det finnes et sånt miljø der.

Til tross for at Vestli er 10 minutter unna Holumskogen gjør det ikke meg ikke mye tryggere, ettersom jeg må forbi de stedene for å komme meg til byen. :)Glad de dagene er forbi nå.

Vil igjen presisere at jeg baserer mine uttalelser på det lille jeg har sett/hørt.

Er ikke narkotika lett tilgjengelig alle steder i dag da?

Forstår jeg det riktig når jeg tror at Nittedal er ganske stort? Det er kanskje bedre i noen områder enn andre? Jeg er ikke godt nok kjent til å vite hvor Slattum og Holumskogen er. Jeg har sett litt på Åneby, Kjul og noen flere steder. Har et autosøk på Finn.no når det kommer nye boliger til salgt på Nittedal.

Skrevet

Vestby ser veldig OK ut, også med tanke på priser. Men det er liksom veeldig på kanten når det gjelder avstand. Man blir jo ikke boende midt oppå togstasjonen heller, så det vil jo bli en liten kjøretur før man hopper på toget til jobb..

Tenker mye på dette med levering i barnehage og hvordan vi skal få kabalen til å gå opp. Men som sagt, Vestby virker veldig greit ellers.. så hvis vi finner drømmehuset der.. så kan jeg nok lett overtales ;)

Synd vi ikke har uendelig med penger..

Skrevet

Nittedal er langt og smalt.

Gjelleråsen og Holumskogen ligger nærmest Oslo og Groruddalen. Videre oppover ligger Hagan, så kommer Slattum. Etter dette ligger Kjuul. Så kommer du til Rotnes og området rundt Nittedal stasjon. Etter dette kommer du til Åneby. Litt enkelt forklart kanskje, men da ser du hvertfall hva som er nærmest Oslo sentrum :)

Og det er ikke store deler av Nittedal som ligger nær togstasjon, men det går buss langs hele riksvei 4.

Fra Kjuul er det langt til nærmeste togstasjon, men det går buss rett ved som bruker ca 45 minutter til sentrum.

Har dere forøvrig vurdert Leirsund, Skedsmokorset eller Frogner i Sørum kommune? Dette ligger i nærheten Lillestrøm, så det burde komme innenfor kravene deres om avstand til Oslo sentrum.

Skrevet
Dersom du kjenner til Nittedal, vet du vel at Vestli lioger ganske nært Holumskogen? Det tar meg vel snaue ti minutter å gå fra Vestli (siste stoppested) til Holum, noe som er mye mer praktisk enn å styre med buss.

Jeg vet ikke hvordan det er i Nittedal, men utifra det eks-kjæresten min & kompisene hans har diskutert, virker det ikke som et spesielt godt miljø. Har i tillegg en venninne fra Slattum som kan bekrefte mye av det samme.

Men som sagt, dette er noe jeg har hørt fra kjæreste og venninner. Jeg har aldri bodd der selv, men jeg personlig, ville aldri vurdert å flytte dit.

http://www.aktivioslo.no/kunstgress.php

Tja, men om man bor nært Vestli blir det fort noe annet enn å bo lengre ut i Nittedal. Det er alltid litt mer belastet rundt t-banestasjonene enn andre steder også, uansett om det er i Groruddalen eller langs andre linjer. Nittedal er stort, og de jeg kjenner fra Slattum, Kjul o.l har hatt helt fine oppvekster, men det begynner å bli noen år siden. Ulempen med Nittedal slik jeg ser det, er at man kanskje vil trenge å bruke Oslo endel, samtidig som tilbudet av buss o.l er dårligere enn om man bor innenfor bygrensa. Sånn var det i hvert fall før.

Skrevet

Nei, det har vi ikke sjekket. Vi må liksom finne et sted vi har råd til å bo også.

Hvordan er boligprisene på disse stedene?

Vi er forøvrig forberedt på å kjøre bil i en 5-10 min fra hus til stasjon altså. Hvis vi er heldig så ligger kanskje barnehagen på veien? Vi skal ta tog begge to inn til Oslo.

Takk for veldig nyttig informasjon. Føler jeg har litt mer oversikt nå.

Gjest Hakadøl
Skrevet

Ja, Nittedal er stort. Hakadal er den nordligste delen av Nittedal kommune. Åneby ligger i Hakadal. Hvis du ønsker å reise med tog til Oslo bør du se på boliger på Åneby eller Rotnes, evt Varingskollen/Hakadalsfeltet, men da blir nok reisetiden over 35 min fra Oslo. (Jeg tror den er kanskje 40 min fra Åneby.)

Til Kjul, Slattum etc + østlige deler av Hakadal må man ta buss. (Det tar 1 t fra Hakadal, tipper rundt 30 min fra Kjul/Slattum/Hagan.)

Det er mange år siden jeg selv bodde i Nittedal, men jeg vet at man har hatt endel problemer med miljøet ved Li ungdomsskole (det er tre ungdomsskoler i bygda, Li er den sørligste, Nittedal i midten og Hakadal i nord).

Som noen sier ligger Holumskogen helt sør i Nittedal kommune på grensa mot Oslo og derfra er det gangavstand til Vestli T-bane.

Jeg kjenner Nittedal/Hakadal som et fint sted å vokse opp, nært marka og landlig, men samtidig kort vei fra Oslo.

Fordi Nittedal er en tilflyttingskommune (som de fleste andre rundt Oslo) har de stor vekst av barnefamilier og full barnehagedekning er ikke på plass. (Jeg veit ikke hvor langt de har igjen.)

Skrevet
Tja, men om man bor nært Vestli blir det fort noe annet enn å bo lengre ut i Nittedal. Det er alltid litt mer belastet rundt t-banestasjonene enn andre steder også, uansett om det er i Groruddalen eller langs andre linjer. Nittedal er stort, og de jeg kjenner fra Slattum, Kjul o.l har hatt helt fine oppvekster, men det begynner å bli noen år siden. Ulempen med Nittedal slik jeg ser det, er at man kanskje vil trenge å bruke Oslo endel, samtidig som tilbudet av buss o.l er dårligere enn om man bor innenfor bygrensa. Sånn var det i hvert fall før.

Hva er det man trenger å bruke Oslo til? Det er vel matbutikk i Nittedal, eller? Vi jobber i Oslo og kommer som sagt til å ta tog. Tar det lang tid å kjøre fra Nittedal med bil med tanke på trafikk? Vi har ikke tenkt så mye over hvordan busstilbudet er, fordi vi har ikke sett på det som så veldig viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...