AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #21 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg har alltid slitt med søvn, sånn skikkelig ille. Gjorde det også den første måneden på ritalin, men så gikk det over og jeg sov for første gang i hele mitt liv som et normalt menneske. Anonym poster: 4ac9b628391a979a6da97816ee09933c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rskre Skrevet 21. april 2013 #22 Del Skrevet 21. april 2013 Kan de ikkje nytta dextroamfetamin i staden for metylfenidat? Det skal visstnok gje betre konsentrasjon og færre biverknader har eg høyrd ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glis**_** Skrevet 21. april 2013 #23 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg har alltid slitt med søvn, sånn skikkelig ille. Gjorde det også den første måneden på ritalin, men så gikk det over og jeg sov for første gang i hele mitt liv som et normalt menneske. Anonym poster: 4ac9b628391a979a6da97816ee09933c Så bra! Jeg sev har store problemer med søvn og det har jeg hatt siden jeg var 15. Så det er ikke fordi jeg tar ritalin. Jeg er 23 år å har 90 mg i døgnet og tar en 10mg tablett kl 18.00 men hender jeg ar den 17.00 for å ikke "påvirke" søvnen! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 21. april 2013 #24 Del Skrevet 21. april 2013 Når det gjelder bivirkninger med søvnplager, så går ofte dette opp i opp, ettersom de aller fleste med ADHD har søvnplager og ritalinen roer all hodeaktiviteten litt ned, selv om den også påvirker søvnen negativt. Min sønn syntes at det ble litt lettere å få ro til å sovne, da han brukte Ritalin. Jeg har hatt store vanske med å klare å sovne fra jeg var bitteliten men dette rettet på seg da jeg fikk barn og gikk rundt i ønska pga nattevåk. Ble plutselig svært flink til å sovne kjapt og når jeg kunne. Skulle ønske at jeg hadde lettere for å sovne da jeg var barn fordi det helt sikkert ville vært bra for konsentrasjonen min at jeg hadde sovet mer enn 5-6 timer, før jeg måtte opp og gå på skola. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 21. april 2013 #25 Del Skrevet 21. april 2013 Ritalin er METAMFETAMIN. Skulle vært totalt forbudt å gitt disse til barn. Har dere prøvde kostholdsendring? Å gi narkotika til barn må være totalt siste utevei, og da må barnet dingle i lysekronene for å roest ned. Lurer også på, blir skoleresultatene bedre med ritalin??? Stakkars barn sier bare jeg. Anonym poster: d6c9725409798c21072ccd472a9ff0ee Det er rett før jeg anmelder dette innlegget. Ritalin er ikke metamfetamin. Medisinen har vært utprvøvd siden 50 tallet. Ja den er tildels omstridt, men det skyldes i all hovedsak at mange mener at for mange barn får diagnosen, og at noen mener man gir barnet medisiner for at de skal passe inn i ett A4 samfunn. Skoleresultatene til mitt barn sank fra 5 til rett over 3 i snitt da han i en periode sluttet. Alle lærerne spurte om han hadde sluttet. Kostholdsendring har sikkert virkning på de som har ADHD LIKNENDE symptomer. Jeg lurer på hvorfor du skriver et så aggressivt innlegg? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #26 Del Skrevet 21. april 2013 Hvordan hadde du det før du fikk medisin mot ADHD-1? Aldri vært borti den betegnelsen før btw. Hei! Skal bare si fra om at det var jeg som brukte betegnelsen ADHD-I. Det er ADHD-I, med bokstaven "i", ikke romertall for 1. Alternativt begrep er ADHD-PI (pi). ADHD-I står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder - Inattentive, altså ADHD type uoppmerksom. ADHD-PI står på sin side for ADHD-Predominantly Inattentive, altså ADHD type først og fremst uoppmerksom. Dette til forskjell fra hyperaktiv. Sammenslåingen ble, etter det jeg forstår, gjort fordi man antar at begge to kommer fra svikt samme sted. Bare til informasjon. Veldig mange bruker ADD i dagligtalen, også fagpersoner, derfor jeg tok med begge navn Anonym poster: aa68a5bc7cb5b4970d301fd335a3e877 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #27 Del Skrevet 21. april 2013 Det er stor forskjell på missbruk og å bruke ett legemiddel. Siden du vet det er så populært så vet du vel også at det kalles apedop! Og du vet sikkert også at en med ADHD blir rolig og konsentrert av det??? Ritalin kalles da ikke apedop, ihvertfall ikke av folk som har peiling. Anonym poster: ab3ed4e99bac53b04492421b8666ee7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glis**_** Skrevet 21. april 2013 #28 Del Skrevet 21. april 2013 Ritalin kalles da ikke apedop, ihvertfall ikke av folk som har peiling. Anonym poster: ab3ed4e99bac53b04492421b8666ee7b Neivel Det mener du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #29 Del Skrevet 21. april 2013 Neivel Det mener du Det er ikke min mening, det er fakta. Anonym poster: ab3ed4e99bac53b04492421b8666ee7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glis**_** Skrevet 21. april 2013 #30 Del Skrevet 21. april 2013 Det er ikke min mening, det er fakta. Anonym poster: ab3ed4e99bac53b04492421b8666ee7b Har du en link til de fakta opplysningene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #31 Del Skrevet 21. april 2013 Har du en link til de fakta opplysningene? Vet du idet hele tatt hva apedop er? Hvis ikke kan du lese deg opp på nettet, Google er en fin ting. Anonym poster: ab3ed4e99bac53b04492421b8666ee7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glis**_** Skrevet 21. april 2013 #32 Del Skrevet 21. april 2013 Vet du idet hele tatt hva apedop er? Hvis ikke kan du lese deg opp på nettet, Google er en fin ting. Anonym poster: ab3ed4e99bac53b04492421b8666ee7b Nettopp. var det jeg tenkt at du ikke hadde noen kilder å vise meg Denne diskusjonen er avsluttet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 21. april 2013 #33 Del Skrevet 21. april 2013 Hei! Skal bare si fra om at det var jeg som brukte betegnelsen ADHD-I. Det er ADHD-I, med bokstaven "i", ikke romertall for 1. Alternativt begrep er ADHD-PI (pi). ADHD-I står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder - Inattentive, altså ADHD type uoppmerksom. ADHD-PI står på sin side for ADHD-Predominantly Inattentive, altså ADHD type først og fremst uoppmerksom. Dette til forskjell fra hyperaktiv. Sammenslåingen ble, etter det jeg forstår, gjort fordi man antar at begge to kommer fra svikt samme sted. Bare til informasjon. Veldig mange bruker ADD i dagligtalen, også fagpersoner, derfor jeg tok med begge navn Anonym poster: aa68a5bc7cb5b4970d301fd335a3e877 Ups, jeg så det nå, blingset tydeligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 21. april 2013 #34 Del Skrevet 21. april 2013 Nettopp. var det jeg tenkt at du ikke hadde noen kilder å vise meg Denne diskusjonen er avsluttet. Apedop er kjedelige piller, som feks Truxal og andre C-preparater, piller som ikke har den gøye eller avslappende effekten som Valium, Vival, Rivotril og lignende piller. Jeg kan se for meg at Ritalin er "apedop" om man tar for mye av det, altså at man får negativ effekt av overdosering. Kanskje noen få får en hyggelig effekt, men tviler på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #35 Del Skrevet 21. april 2013 Nettopp. var det jeg tenkt at du ikke hadde noen kilder å vise meg Denne diskusjonen er avsluttet. Jeg ba deg lese deg opp selv, orker ikke lete opp for deg å kopiere inn. Er jo greit å vite hva nan snakker om, før man drar inn ord i diskusjoner. Anonym poster: ab3ed4e99bac53b04492421b8666ee7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 21. april 2013 #36 Del Skrevet 21. april 2013 (endret) Hei! Skal bare si fra om at det var jeg som brukte betegnelsen ADHD-I. Det er ADHD-I, med bokstaven "i", ikke romertall for 1. Alternativt begrep er ADHD-PI (pi). ADHD-I står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder - Inattentive, altså ADHD type uoppmerksom. ADHD-PI står på sin side for ADHD-Predominantly Inattentive, altså ADHD type først og fremst uoppmerksom. Dette til forskjell fra hyperaktiv. Sammenslåingen ble, etter det jeg forstår, gjort fordi man antar at begge to kommer fra svikt samme sted. Bare til informasjon. Veldig mange bruker ADD i dagligtalen, også fagpersoner, derfor jeg tok med begge navn Anonym poster: aa68a5bc7cb5b4970d301fd335a3e877 Jeg fikk kritikk i et forum en gang fordi jeg kalte ADD for ADD, man MÅ liksom si hele regla med "adhd med hovedsaklig konsentrasjonsvansker" hevdet noen. Jeg trudde ta man viste at begge diagnosene kommer av svikt samme plass. Jeg har aldri vært hyper men EEG'en jeg tok i forbindelese med utredningen (for å utelukke epilepsi) viste at jeg hadde masse theta-bølger (nesten sovende bølger) i frontallappen i full våken og provosert tilstand, og det er vist veldig typisk for personer med ADHD. Men hjernen er så avansert at de kunne ikke si "ja dette er bevis på ADHD/ADD", fikk bare til svar at jeg har en funksjonsforstyrrelse i frontallappen min, og jeg tolker det som ADD Da ADHD/ADD er en svikt i nettopp frontallappen. ******* Jeg kan skjønne at folk mener at ritalin er amfetamin, jeg trudde det selv første gang jeg hørte det for mange år siden, man trur jo ofte det første man hører om noe. Og noen trur jo at Elvis ennå lever, og noen trur at menneskene aldri har landet på månen. Så det er mye å tru på! Men når man skal uttale seg om noe så er det greit å ha satte seg inn i temaet først, og ikke komme med påstander som er motbevist for mange år siden. Blir selv provosert om jeg ser/hører noen hevde at ritalin er amfetamin, og dette er første gang jeg har hørt at det er til og med metamfetamin. Dextroamfetamin som er nevnt over er medisinsk amfetamin, men det ligger jo i navnet. Jeg vil ikke prøve det pga en flott effekt av ritalin, selv om det er litt bivirkninger så er det MYE bedre enn hvordan livet mitt var før Jeg har aldri hørt at ritalin er apedop, har jobbet i rusomsorgen, men det kan jo godt hende at noen sier det. Man blir jo ikke neddopet av ritalin, man kan bli giret hvis man ikke har ADHD. Nå googlet jeg fort og ser at noen kaller det for apedop ja. https://www.google.n...iw=1366&bih=643 Endret 21. april 2013 av Yesterday 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glis**_** Skrevet 21. april 2013 #37 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg fikk kritikk i et forum en gang fordi jeg kalte ADD for ADD, man MÅ liksom si hele regla med "adhd med hovedsaklig konsentrasjonsvansker" hevdet noen. Jeg trudde ta man viste at begge diagnosene kommer av svikt samme plass. Jeg har aldri vært hyper men EEG'en jeg tok i forbindelese med utredningen (for å utelukke epilepsi) viste at jeg hadde masse theta-bølger (nesten sovende bølger) i frontallappen i full våken og provosert tilstand, og det er vist veldig typisk for personer med ADHD. Men hjernen er så avansert at de kunne ikke si "ja dette er bevis på ADHD/ADD", fikk bare til svar at jeg har en funksjonsforstyrrelse i frontallappen min, og jeg tolker det som ADD Da ADHD/ADD er en svikt i nettopp frontallappen. ******* Jeg kan skjønne at folk mener at ritalin er amfetamin, jeg trudde det selv første gang jeg hørte det for mange år siden, man trur jo ofte det første man hører om noe. Og noen trur jo at Elvis ennå lever, og noen trur at menneskene aldri har landet på månen. Så det er mye å tru på! Men når man skal uttale seg om noe så er det greit å ha satte seg inn i temaet først, og ikke komme med påstander som er motbevist for mange år siden. Blir selv provosert om jeg ser/hører noen hevde at ritalin er amfetamin, og dette er første gang jeg har hørt at det er til og med metamfetamin. Dextroamfetamin som er nevnt over er medisinsk amfetamin, men det ligger jo i navnet. Jeg vil ikke prøve det pga en flott effekt av ritalin, selv om det er litt bivirkninger så er det MYE bedre enn hvordan livet mitt var før Jeg har aldri hørt at ritalin er apedop, har jobbet i rusomsorgen, men det kan jo godt hende at noen sier det. Man blir jo ikke neddopet av ritalin, man kan bli giret hvis man ikke har ADHD. Nå googlet jeg fort og ser at noen kaller det for apedop ja. https://www.google.n...iw=1366&bih=643 Selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 21. april 2013 #38 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg fikk kritikk i et forum en gang fordi jeg kalte ADD for ADD, man MÅ liksom si hele regla med "adhd med hovedsaklig konsentrasjonsvansker" hevdet noen. Jeg trudde ta man viste at begge diagnosene kommer av svikt samme plass. Jeg har aldri vært hyper men EEG'en jeg tok i forbindelese med utredningen (for å utelukke epilepsi) viste at jeg hadde masse theta-bølger (nesten sovende bølger) i frontallappen i full våken og provosert tilstand, og det er vist veldig typisk for personer med ADHD. Men hjernen er så avansert at de kunne ikke si "ja dette er bevis på ADHD/ADD", fikk bare til svar at jeg har en funksjonsforstyrrelse i frontallappen min, og jeg tolker det som ADD Da ADHD/ADD er en svikt i nettopp frontallappen. Skjønner det, jeg har også fått kritikk for at det ikke er noe som heter ADD, samme folkene er gjerne de som sier at det ikke er noe som heter psykopat. :-P Greit nok at det ikke heter ADD lenger, eller psykopat, men herregud, går an å legge til godviljen litt i det minste fremfor å henge seg opp i ubetydelige detaljer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #39 Del Skrevet 21. april 2013 Ritalin er METAMFETAMIN. Skulle vært totalt forbudt å gitt disse til barn. Har dere prøvde kostholdsendring? Å gi narkotika til barn må være totalt siste utevei, og da må barnet dingle i lysekronene for å roest ned. Lurer også på, blir skoleresultatene bedre med ritalin??? Stakkars barn sier bare jeg. Anonym poster: d6c9725409798c21072ccd472a9ff0ee Stakkars folk som ikke gidder sette seg inn i hva ritalin egentlig er, tenker jeg. Tipper du ikke engang har satt deg inn i hva adhd er heller, eller hvorfor ritalin faktisk hjelper. Anonym poster: 60af80a8dbe6c188e30b66302b2036d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2013 #40 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg fikk kritikk i et forum en gang fordi jeg kalte ADD for ADD, man MÅ liksom si hele regla med "adhd med hovedsaklig konsentrasjonsvansker" hevdet noen. Jeg trudde ta man viste at begge diagnosene kommer av svikt samme plass. Jeg har aldri vært hyper men EEG'en jeg tok i forbindelese med utredningen (for å utelukke epilepsi) viste at jeg hadde masse theta-bølger (nesten sovende bølger) i frontallappen i full våken og provosert tilstand, og det er vist veldig typisk for personer med ADHD. Men hjernen er så avansert at de kunne ikke si "ja dette er bevis på ADHD/ADD", fikk bare til svar at jeg har en funksjonsforstyrrelse i frontallappen min, og jeg tolker det som ADD Da ADHD/ADD er en svikt i nettopp frontallappen. Ja, det var i hvert fall overhodet ikke min intensjon, jeg nevnte som du ser begge begreper, og bare i parentes. Skulle bare klarne opp i hva jeg mente etterpå, siden det ble litt forvirring. Jeg sier som regel ADD selv, bare tenkte å bruke begge begreper for at alle skulle forstå. Anonym poster: aa68a5bc7cb5b4970d301fd335a3e877 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå