Kylling Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 - Kjøleskap - Komfyr - Mikrobølgeovn - Kaffetrakter - Vannkoker - Skuffer og skap ? Vil gjerne få et system på disse tingene da det har en tendens til å skli ut. Vasker jo selvsagt overfladisk flere ganger i uka, men hvor ofte skal man gå grundig til verks på tingene ovenfor?
happyhappy Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 Dette gjøres alfor skjelden hos oss! Synes ikke det er vits å bruke så mye tid på sånt!! men jeg går over og vasker hvis jeg ser at det har samlet seg noe møkk. Det skal sies at det er rent og fint her til enhver tid altså! så..hmm.. vi vasker vel skuffene når det har kommet bøss..
Gjest Elastica Skrevet 26. august 2007 #3 Skrevet 26. august 2007 - Kjøleskap - Komfyr - Mikrobølgeovn - Kaffetrakter - Vannkoker - Skuffer og skap Bortsett fra mikrobølgeovn (som vi ikke har), vasker jeg ved behov. Det vil si jeg vasker hver gang noe er sølt, både i komfyr og kjøleskap. Utenom dette vasker jeg grundig noen ganger i løpet av året. Erfaringen min er at dersom jeg tar det underveis, er det ikke nødvendig med oftere helvask. Kaffetrakteren (kannen) vasker jeg kanskje ukentlig med zalo og børste, og ellers skyller jeg den godt etter hver kaffebrygging. Trakt og lokk hiver jeg innimellom i oppvaskmaskinen. Må ærlig innrømme at jeg aldri har vasket vannkokeren innvendig med såpe, jeg bare skyller den. Er det forresten særlig lurt??? :klø: Skuffer og skap: Hver gang jeg rydder, og hvis jeg ser noe spesielt. Toppen en gang i løpet av året.
Arkana Skrevet 26. august 2007 #4 Skrevet 26. august 2007 - Kjøleskap Når det trengs, kanskje 3 ganger i året, søl vaskes selvsagt av etterhvert. - Komfyr Vaskes med jif kjøkken og mikrofiberklut etter hver gang den har vært i bruk. En gang i mellom vasker jeg med VitroClen for keramisk topp. Ovnen vaskes når det trengs, veldig varierende. Har den blitt skittent fordi det har vært søl kan jeg godt vaske den selv om det bare var 3 dager siden sist, mens hvis den holder seg ren kan det gå lang tid mellom vaskene. - Mikrobølgeovn Også når det trengs. Kanskje 2-3 ganger i året. Den brukes veldig sjelden. - Kaffetrakter Vi drikker ikke kaffe. - Vannkoker Den har jeg aldri vasket, tørker av utenpå med jevne mellomrom. - Skuffer og skap Sjelden, toppen en gang i året. Det blir ikke akkurat støvete eller skittent inne i tallerkenskap og slikt. Skulle det bli noe søl av mel e.l. vaskes det med en gang. Forøvrig enig med happyhappy. De aller fleste har det ikke skittent hjemme hos seg, så jeg ser ikke nødvendigheten av å overdrive rengjøringen. Jeg tar det når det behøves og det er alltid rent og pent hos meg selv om jeg ikke tar hovedrengjøring flere ganger i året.
Gjest Asti Skrevet 26. august 2007 #5 Skrevet 26. august 2007 (endret) ... Endret 11. januar 2018 av Asti
Kylling Skrevet 26. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. august 2007 Takk for svar! Tror jeg skal legge lista litt lavere enn Vanedis. Jeg må bli flinkere til å vaske etterhvert, for i dag brukte jeg 4 timer på kjøkkenet! Da vasket jeg alt i fra stekeovn til vaffeljern...
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 Kjøleskapet hos oss vaskes sjelden, men jeg prøver å være ganske flink til å rydde ut gamle matvarer, tørke av søl og vaske grønnsaksskuffen ikke for sjelden. Kunne alltids hatt en fast rutine for sjekking av skapet, men det fungerer uten også. Komfyren - vasker av plater/topp etter bruk eller i hvert fall før neste gang den er i bruk. Innvendig - ganske sjelden, men har nylig rengjort ovnen grundig og vasket "vinduet" (ved hjelp av salmiakkløsning i langpanne en tmes tid). Søl vaskes bort når det trengs, og plater vaskes også over etter bruk, grundigere en gang i mellom. Kaffetrakter - bruker ikke, men presskanne og mokkakanne vaskes etter bruk. Vannkoker - vasker ikke, men tar en runde med bakepulver en gang i blant, kanskje en gang i året pga hardt vann og kalkavleiringer. Tenker som så at kokende vann er desinfiserende i seg selv, og at bakterier trenger "mat" i tillegg til fuktighet for å kose seg. Mikrobølgeovn - bruker sjelden, tørker over om det er sølt. Skuffer og skap - ytterst sjelden Ellers er kjøkkenvifta/filteret viktig å ta en gang i blant, samt å støvsuge baksiden kjøleskapet og bak komfyren. Fettsprut på vegger taes også ganske ofte når jeg tørker over benken, noe jeg gjør etter å ha vasket opp. Jeg synes det "verste" på kjøkkenet er fett som samler seg overalt, f eks oppdaget jeg nylig at en lampeskjerm var skikkelig fettete... Etter en runde i salmiakkvann var den imidlertid ok igjen. Ellers er det en utfordring å holde gulvet reint til enhver tid - dvs, det er IKKE reint bestandig hos oss...
Kylling Skrevet 26. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. august 2007 Det du skriver om fett overalt, er helt utrolig. Jeg vaska utenpå toastjern, brødrister og vaffeljern, og det var et tykt lag fett utenpå som måtte skures med salmiakkvann. Fyttih** for en drittjobb jeg har hatt i dag.
SunC@t Skrevet 26. august 2007 #9 Skrevet 26. august 2007 Ved behov, komfyren og benkeplaten etc vaskes etter bruk.
~white lady~ Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 Her tas kjøkkenbenken hver dag, den skal helst være "shinet" Komfyren tas i samme slengen, og skjærefjøla. Kjøleskapet vaskes innvendig ca annenhver måned, andre skap og skuffer er det sjeldent jeg tar. Det jeg derimot er nøye på, er skapet der søppelbøttene står. Blir ofte rusk og rask som samler seg rundt, og annet seigt søl. Så det tas ca en gang i mnd, og ellers ved behov.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 Har ikke mikrobølgeovn eller kaffetrakter, men resten vaskes ved behov. Når noe søles, og så en grundigere gjennomgang en sjelden gang. Ser ikke behovet for å bruke mer tid på det enn nødvendig, så lenge vi er friske og raske (og ikke har strøket med av alle bakteriene som måtte hope seg opp). Skikkelig vask av skuffer og skap tror jeg aldri jeg har gjort annet ved utvasking. Når det er sagt, så har jeg heller aldri bodd mer enn et år på samme sted siden jeg flyttet hjemmefra.
Gjest gaja ii Skrevet 27. august 2007 #12 Skrevet 27. august 2007 - Kjøleskap - Komfyr - Mikrobølgeovn - Kaffetrakter - Vannkoker - Skuffer og skap Kjøleskapet tømmes for gammel mat hver søndag, siden søppeltømmingen er mandag. Etterhvert skal jeg bli flinkere til å tørke over hyllene der samme dagen. De løse delene i kaffitrakteren settes i oppvaskmaskina etter hver gang vi bruker den, som er ca 1 gang i mnd. Søppelskapet vaskes relativt ofte etter at vi hadde en billeinvasjon der. Ellers blir det i sjeldneste laget. De andre tingene vaskes alt for sjelden, særlig er inni komfyren et ork. Men alt dette som ikke fungerer nå ligger i bakhodet når vi planlegger nytt kjøkken. Der skal alle flater være reine, ingen profiler eller hulrom hvor det kan samle seg skit, INGENTING skal stå framme og bli fettet ned, og ovnen skal ha pyrolyse-effekt.
Gjest Elize Skrevet 28. august 2007 #13 Skrevet 28. august 2007 Hva kan jeg vaske inni vannkokeren med?
Kylling Skrevet 29. august 2007 Forfatter #15 Skrevet 29. august 2007 Eddikvann, sier noen.. men jeg vet ikke.
Gjest s.n Skrevet 30. august 2007 #16 Skrevet 30. august 2007 Skriver litt om hvordan jeg/vi holder kjøkkenet ryddig og rent... Jeg har lagt inn som fast rutine hver torsdag å skrive handleliste. Da sjekkes og ryddes samtidig kjøleskap og kolonialskuffer. Kveldsrutine hver dag er å shine kjøkkenet, dvs. rydde og vaske over benk og vask. Kjøkkenet støvsuges og ryddes ellers en gang i uken, og da tas det som er nødvendig. Kjøkkenet blir ellers tatt grundig andre uken i måneden. Jeg har delt opp huset i soner, jfr. http://www.flylady.com/pages/FlightPlan.asp . Da bruker jeg denne detaljerte rengjøringslisten" - setter av ca. 15 minutter hver dag den uken (vasker ikke i helgene)... Kjøkken: - Vaske gasstopp (man) - Vaske stekeovn/pyrolyse (man) - Vaske brett til stekeovn (man) - Vaske filter kjøkkenhette (man) - Vaske avfallsbøtter (man) - Vaske kaffemaskin (har integrert) (tirs) - Vaske utvendig stekeovn, kjøkkenhette, oppvaskmaskin, kaffemaskin, kjøl/frys (tirs) - Olje utvendig stekeovn, kjøkkenhette, oppvaskmaskin, kaffemaskin, kjøl/frys (tirs) - Rydde/vaske inni kjøl/frys (tirs) - Rydde i skap (ons) - Rydde/støvsuge i kolonialskuffe (ons) - Tørke hånd-/fingeravtrykk av veggene (ons) - Vaske kjøkkeninnredning utvendig (tors) - Vaske toppen av kjøkkenskap (tors) - Tørke støv av vinduskarm (fre) - Pusse vindu (fre) - Støvsuge gulv + gulvlistene (fre) - Vaske gulv med oljerefresher e.l. (fre) Spisestue tilhørende kjøkken (åpent mellom rommene): - Vaske spisestuestolene (ons) - Rydde i vitrineskap (ons) - Tørke hånd-/fingeravtrykk av veggene (ons) - Vaske lysbrytere (ons) - Vaske dører (ons) - Vaske dørene på vitrineskapet (tors) - Vaske toppen av vitrineskap (tors) - Tørke støv av vinduskarm (fre) - Pusse vindu (fre) - Pusse glass i dører (fre) - Vaske lampe i glass (fre) - Støvsuge gulv + gulvlistene (fre) - Vaske gulv med oljerefresher e.l. (fre) - Sett personlig preg for å gjøre mer innbydende (fre) Jøss, sier bare jeg... Nei hos oss er det mer tilfeldig hva og når kjøkkenet blir tatt. Prøver å holde det løpende rent på overflaten, og tar skjult skitt når jeg 'får ånden' over meg... Da kan jeg skure og skrubbe til krampa tar meg. Uheldigvis kommer det over meg bare i rykk og napp, og ikke meg jevne og faste mellomrom!!
Gjest Asti Skrevet 30. august 2007 #17 Skrevet 30. august 2007 (endret) ... Endret 11. januar 2018 av Asti
Gjest Asti Skrevet 30. august 2007 #18 Skrevet 30. august 2007 (endret) ... Endret 11. januar 2018 av Asti
Gjest s.n Skrevet 30. august 2007 #19 Skrevet 30. august 2007 Merkelig å sitere svaret mitt, for å svare "jøss". Er det av mangel på respekt for at andre gjør det på en annen måte enn deg, eller var det noe annet du ville ha ut av deg? Er imponert over en slik struktur, og skulle gjerne vært like rutinert.
Gjest Asti Skrevet 30. august 2007 #20 Skrevet 30. august 2007 (endret) ... Endret 11. januar 2018 av Asti
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå