Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at alle væskeholdige produkter må pakkes i bagasjen som sjekkes inn? Kan jeg ikke ha med noe håndkrem, eller en fuktspray til flyreisen? Og hva skjer med makeup jeg kjøper på flyplassen? har jo tenkt å handle litt kremer o.l.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Se her, så finner du ut det du lurer på.

Okei...så hvis jeg vil bruke en fuktsspray på flyet må jeg kjøpe den på taxfree..da har jeg lov å åpne den. Ellers kan jeg ha med en liten prøvetube håndkrem på flyet? den er vel 5 eller 7 ml.

Fant ikke helt noe om dette her...

Skrevet
Okei...så hvis jeg vil bruke en fuktsspray på flyet må jeg kjøpe den på taxfree..da har jeg lov å åpne den. Ellers kan jeg ha med en liten prøvetube håndkrem på flyet? den er vel 5 eller 7 ml.

Fant ikke helt noe om dette her...

Du kan ha med deg så mye "flytende" du vil så lenge hver enkelt ting ikke rommer mer enn 100 ml, og alle tingene får plass i en gjennomsiktig lukket pose som maksimalt rommer en liter. Slike poser får du utlevert på flyplassen, evt. kan du kjøpe inn slike poser i matvarebutikken på forhånd.

Det du handler på Taxfree kan du ta med deg inn på flyet. Skal du imidlertid mellomlande blir det en anelse mer komplisert... men det står egentlig greit forklart i artikkelsen det ble henvist til av den ovenfor.

Gjest Anerikke
Skrevet

Var nettopp hos frisøren rett før jeg skulle fly. Kjøpte shampoo, som jeg putta rett i veska uten å tenke meg om... Flere hundre kroner rett i søpla!!!

Enda ganske sint på meg selv for det, ja!

Skrevet (endret)
Du kan ha med deg så mye "flytende" du vil så lenge hver enkelt ting ikke rommer mer enn 100 ml, og alle tingene får plass i en gjennomsiktig lukket pose som maksimalt rommer en liter. Slike poser får du utlevert på flyplassen, evt. kan du kjøpe inn slike poser i matvarebutikken på forhånd.

ja, 1 dl er jo ganske mye da...men hvis jeg skal bruke det PÅ flyet? det var det jeg ikke helt forstod :)

Også har jeg forstått det riktig hvis taxfreeposen er forseglet og får ikke åpnes før man er fremme. På vei hjem, når det er åpnet må det legges i kofferten. Fy søren, tenk alle de parfymene, kremene etc som blir knust i bagasjen nå....

Edit: Denne eller Denne fuktsprayen kan jeg kanskje ha med på flyet nå...? Og BRUKE på flyet?

Endret av kitekatt
Skrevet (endret)

Tax-free posen behøver ikke være forseglet - det er jo kjøpt etter sikkerhetskontrollen. Ikke problem å ha med fuktspray, lipgloss osv, bare du legger dem i den gjennomsiktige posen du får på flyplassen. Tilbake igjen, må du legge i kofferten. Synes aldri det har vært noe problem - pakke det inn i klær osv

Nå var jeg vel litt uklar - du kan selvfølgelig ha pose på vei tilbake også. Men de er ikke veldig store, så greit å ha kun de tingene du bruker på flyet

Endret av Parfumfreek
Skrevet

Så lenge man bruker huet når man pakker, så knuser verken parfymer, kremer eller vinflasker bare fordi de må ligge i kofferten.

Men jeg har hørt at denne regelen er på vei bort igjen...

Skrevet
Tax-free posen behøver ikke være forseglet - det er jo kjøpt etter sikkerhetskontrollen. Ikke problem å ha med fuktspray, lipgloss osv, bare du legger dem i den gjennomsiktige posen du får på flyplassen. Tilbake igjen, må du legge i kofferten. Synes aldri det har vært noe problem - pakke det inn i klær osv

Nå var jeg vel litt uklar - du kan selvfølgelig ha pose på vei tilbake også. Men de er ikke veldig store, så greit å ha kun de tingene du bruker på flyet

skjønner. men har jeg lov å åpne posen på flyet? får jeg ny pose til jeg skal av igjen?

Skrevet
skjønner. men har jeg lov å åpne posen på flyet? får jeg ny pose til jeg skal av igjen?

Ja, du kan åpne den på flyet, men nei, da må den over i kofferten dersom du skal lenger. Du får ikke forseglet den på nytt.

Skrevet
Så lenge man bruker huet når man pakker, så knuser verken parfymer, kremer eller vinflasker bare fordi de må ligge i kofferten.

Men jeg har hørt at denne regelen er på vei bort igjen...

Enig.. Pakk ordentlig, så knuser ingenting. Når jeg drar noe sted med koffert så er mesteparten av innholdet parfymer, make up o.l. Har aldri vært noe problem..så lenge du legger de mellom klær f.eks.

Jeg hadde faktisk med meg flytende i håndbagasjen en gang uten at jeg visste det..ingen merket noe, flyet styrtet heller ikke, hehe.. Så jeg skjønner meg ikke helt på den regelen der.

Tull og tøys.

Skrevet

De fuktsprayene du linket til er under 100 ml. De pakker du i en gjennomsiktig ziplockpose, posen kan åpnes når du er gjennom sikkerhetskontrollen.

Skrevet
De fuktsprayene du linket til er under 100 ml. De pakker du i en gjennomsiktig ziplockpose, posen kan åpnes når du er gjennom sikkerhetskontrollen.

skjønner ikke vitsen med posene jeg, hvis de kan ånes og lukkes :)

Gjest Deception
Skrevet
skjønner ikke vitsen med posene jeg, hvis de kan ånes og lukkes :)

Poenget er at alt flytende skal scannes separat. Hvorfor gjøre ting mer komplisert enn de er?

Skrevet
Poenget er at alt flytende skal scannes separat. Hvorfor gjøre ting mer komplisert enn de er?

hehe...jaja ;) de er vel glade for dette de som jobber i sikkerhetskontrollen ;) Skjønner fortsatt ikke hvorfor det må ligge i pose jeg da, men det er mulig jeg er treg i oppfattelsen idag ;)

nei, kanskje jeg bare får sørge for å ha på en skikkelig rik krem før jeg drar på flyet! Så slippe rjeg å bale med dette.

Skrevet

Det ligger vel i en slik pose for at sikkerhetskontrollørene lettest mulig skal se hva det er, det ville tatt mye lengre tid hvis kontrollørene måtte scanne all handbaggasjen for deretter å sjekke det som evt er flytende. Poenget er at du ikke skal få med deg noe du kan lage eksplosiver av gjennom sikkerhetskontrollen. Du kan også bli nødt til å teste det du har med deg for å vise at det faktisk ikke er noe annet i flaska/tuben.

Skrevet
Det ligger vel i en slik pose for at sikkerhetskontrollørene lettest mulig skal se hva det er, det ville tatt mye lengre tid hvis kontrollørene måtte scanne all handbaggasjen for deretter å sjekke det som evt er flytende. Poenget er at du ikke skal få med deg noe du kan lage eksplosiver av gjennom sikkerhetskontrollen. Du kan også bli nødt til å teste det du har med deg for å vise at det faktisk ikke er noe annet i flaska/tuben.

Ok, da forstår jeg ;)

Skrevet

Fælt så vanskelig det skulle være da.. :sjenert:

Du kan ta med deg alt du vil av fuktsprayer og kremer og sånt noe på flyet OG BRUKE DET så lenge hver flaske/krukke ikke rommer mer enn 1 dl, og alt du tar med må få plass i en 1-liters pose som kan åpnes og lukkes (frysepose). I sikkerhetskontrollen tar du ut posen fra bagen/vesken/håndbagasjen og scanner den. Så kan du putten den oppi bagen/vesken/håndbagasjen igjen. Vel inne på flyet kan du åpne posen og bruke hva du vil. Så lenge du ikke skal fly videre er det ingen som bryr seg om du putter det tilbake i posen, men hvis du skal videre må tingene oppi posen igjen (og lukkes).

Husk at lypsyl og leppestift osv. også må oppi posen.

Ting du kjøper på taxfree er jo etter sikkerhetskontrollen så det spiller ingen rolle, men hvis du skal videre blir det forseglet, og må være uåpnet til etter siste sikkerhetskontroll. Hvis du bare skal ta ett fly, kan du bruke det du har kjøpt på taxfree på flyet.

OK?

Skrevet

Når du skal tilbake igjen kan du også bare ha med deg beholdere på max 1 dl oppi 1-litersposen. Hvis du har kjøpt mer på taxfree på vei til (eller der du er) må det oppi kofferten. Men hvis du handler på taxfree på veien tilbake, blir det som på veien til; det er etter sikkerhetskontrollen så det spiller ingen rolle.

Anbefaler deg å kjøpe en pakke med ziplockposer og pakke før du drar (og ta med deg et par stykker), det er noe dritt å måtte pakke om på flyplassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...